لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

واکنش به وزیر خارجه عربستان: ریاض یمن را گروگان گرفته است


سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی مبنی بر «نقش منفی» ایران در منطقه را «مردود»، «فرافکنی» و «مبتنی بر یک رشته تحلیل‌های تکراری و بی‌‌فایده» دانست. او همچنین عربستان را متهم کرد که یمن را به گروگان گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، روز جمعه، ۱۸ اردیبهشت، همچنین عربستان سعودی را متهم کرد که برای تامین «منافع» خود و هم‌پیمانانش، یمن را با محاصره «کامل» زمینی، دریایی و هوایی به «گروگان» گرفته است.

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان، روز پنج‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، در مصاحبه مطبوعاتی مشترک خود با جان کری، همتای آمریکایی‌اش، گفته بود که وزرای خارجه دو کشور در گفت‌و‌گوهای خود «دخالت‌های منفی ایران را در منطقه از جمله در سوریه، لبنان، عراق و یمن» بررسی کرده‌‌اند.

وی با اشاره به اقدام عربستان سعودی در ممانعت از فرود هواپیماهای ایرانی در فرودگاه صنعا، ایران را متهم کرد که تلاش کرده برای شیعیان شورشی حوثی در یمن سلاح ارسال کند.

نیروی هوایی عربستان سعودی در روزهای سوم و هشتم اردیبهشت از فرود دو هواپیمای ایرانی در فرودگاه صنعا، پایتخت یمن، جلوگیری کرد. در واکنش به این اقدام، ایران کاردار عربستان را به وزارت خارجه احضار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در سخنان روز جمعه خود «گفت‌و‌گو» را بهترین راه برای پایان بحران و رسیدن به راه حل «منطقی و پایدار» در یمن دانست.

خانم افخم تاکید کرد: «توقف عملیات نظامی علیه یمن و ازسرگیری گفت‌و‌گوهای یمنی برای تشکیل دولت فراگیر گام‌های فوری و اساسی برای حرکت در مسیر راهکار سیاسی می‌‌باشد.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردین، یک طرح صلح چهار مرحله‌‌ای را برای برقراری صلح در یمن ارائه کرد.

طرح وزیر خارجه ایران شامل آتش‌بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، گفت‌وگوی گروه‌های یمنی با یکدیگر، و تشکیل دولتی فراگیر برای پایان دادن به درگیری‌ها بود.

با این حال عربستان با طرح ایران برای حل بحران یمن مخالفت کرده است.

خانم افخم روز جمعه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ایران در چارچوب اصول اسلامی و انسانی پایان محاصره یمن و ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه برای جلوگیری از فاجعه انسانی در کشور مسلمان یمن را بسیار ضروری می‌داند.»

عربستان سعودی، به شرط توقف درگیری‌ها در تمام یمن، به شورشیان حوثی پیشنهاد آتش‌‌بس پنج‌ روزه و انسان‌‌دوستانه داده است.

ساعاتی پیش از ارائه پیشنهاد آتش‌بس در یمن توسط عربستان سعودی، هلال احمر جمهوری اسلامی اعلام کرد که هفته آینده یک کشتی حامل ۲۵۰۰ تن کمک انسان‌‌دوستانه به یمن می‌فرستد.

به گفته علی‌‌اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران، کشتی حامل این محموله از طریق آب‌های خلیج فارس و دریای عمان به یمن اعزام خواهد شد و زمان رسیدن آن به مقصد نیز در شرایط عادی حدود ۱۰ روز خواهد بود.

XS
SM
MD
LG