لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

در پی تفاهم در لوزان، قیمت ارزهای خارجی در تهران کاهش یافت


بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخل ایران، قیمت ارزهای خارجی و سکه طلا در ایران در اولین روز کاری پس از تفاهم اتمی ایران و کشورهای گروه ۵+۱ در لوزان کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، روز شنبه، ۱۵ فروردین، صرافان در تهران قیمت هر دلار آمریکا را با ۶۲ تومان کاهش نسبت به روز ۱۱ فروردین (آخرین روز کاری) ۳۲۷۵ تومان اعلام کردند.

به گفته این خبرگزاری، قیمت هر یوروبا ۸۰ تومان کاهش نسبت به روز ۱۱ فروردین ۳۵۷۰ تومان و قیمت هر پوند با ۹۸ تومان کاهش، ۴۸۸۲ تومان اعلام شد.

این در حالی است که، به گفته خبرگزاری صداوسیما، روز جمعه، ۱۴ فروردین، دلار «در بازار غیررسمی » ۳۱۰۰ تومان معامله شده است.

در همین حال خبرگزاری تسنیم نیز خبر داد که دلار در ساعات ابتداییروز شنبه، ۳۱۵۰ تومان فروخته می‌شد، ولی ساعتی بعد نرخ این ارز به ۳۲۵۰ تومان رسید.

به گفته این خبرگزاری، قیمت دلار در آخرین روز کاری هفته قبل (۱۱ فروردین‌ماه) ۳۳۱۹ تومان بود.

این در حالی است که قیمت این ارز در تعطیلات نوروز بین ۳۳۲۵ تا ۳۳۶۵ تومان در نوسان بوده است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی، گفت که این بانک به «هیچ وجه» جلو پایین آمدن قیمت ارزهای خارجی را نمی‌گیرد، بلکه از بازار «مراقبت می‌کند تا نوسانات موقت را که ناشی از یک شوک و هیجانی پیش‌بینی نشده است کنترل کند».

در یک سال گذشته نرخ ارزهای خارجی در بازار ایران با کمترین تغییرات مواجه و آرامش در این بازار برقرار بود.

پس از تمدید مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱ در سوم آذرماه۹۳، اما دلار با ۹۵ تومان افزایش به ۳۵۸۳ تومان رسید.

پس از آن نرخ دلار برای مدتی کاهش یافت، اما در روز سه‌شنبه، ۲۶ اسفندماه، دوباره از ۳۲۷۰ تومان به ۳۴۰۰ تومان رسیده بود.

همزمان با انتشار گزارش‌ها از کاهش قیمت دلار، خبرگزاری ایسنا از کاهش قیمت سکه بهار آزادی و همچنین «تردد قابل توجه مردم» در بازار ارز خبر داد.

به گفته این خبرگزاری، با وجود افزایش ۲۰ دلاری قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی در بازار ارز ایران ۱۵ هزار تومان کاهش یافته است.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایرنا، هر سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با هزار تومان افت قیمت ۹۳۵ هزار تومان و هر سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز با هزار تومان رشد ۹۳۵ هزار تومان به خریداران عرضه شده است.

در همین زمینه محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، نیز روز شنبه به خبرگزاری صداوسیما گفت که بازار طلا با توجه به توافق هسته‌ای لوزان در انتظار کاهش قیمت‌هاست.

XS
SM
MD
LG