لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۸

خاتمی به قوه قضاییه: به فتنه و حقوق نجومی ورود کردید، حالا تخریب می‌شوید


احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران٬ روز جمعه، ۱۹ آذرماه، ضمن انتقاد صریح از دولت، چنین اظهار نظر کرد که چون قوه قضاییه به موضوع «فتنه» و «حقوق‌های نجومی» ورود کرده، اکنون عده‌ای در صدد تخریب این قوه برآمده‌اند.

آیت‌الله خاتمی چندمین چهره محافظه‌کار جمهوری اسلامی است که در هفته گذشته به دفاع از قوه قضاییه و رئیس آن برخاسته و منتقدان این قوه را به «تخریب» و «نزدیکی به دشمن» متهم کرده‌اند.

خبرگزاری‌های ایران روز جمعه گزارش دادند که آقای خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران انتقاد‌های صریحی متوجه مقام‌های دولتی کرده که موضوع «حقوق‌‌های نجومی» بخشی از آن است.

وی بی ‌آن که نامی از حسن روحانی ببرد٬ وی را در مورد پرداخت «حقوق‌های نجومی» به بیان «دروغ غیرصریح» متهم کرده و گفت: «حرفی که راست است را نباید بگویی دروغ است.»

حسن روحانی روز ۲۸ تیرماه سال جاری گفته بود که «با بزرگ کردن تخلف عده‌ای اندک و انتشار چند فیش حقوقی، مردم دزدی‌های میلیاردی در گذشته را فراموش نمی‌کنند.»

این اظهارات روحانی از آن زمان تاکنون با واکنش انتقادی گروهی از محافظه‌کاران منتقد دولت مواجه شده که اظهارات امروز احمد خاتمی جزئی از آن است.

آقای خاتمی در این زمینه گفت که «انتظار از سیاسیون دینی این است که پایبند به ارزش‌ها باشد و سیاستمدار دینی حتی نسبت به دشمنانش هم دروغ نمی‌گوید.»

وی افزود: «سیاستمدار دینی حاضر نمی‌شود دروغی بسازد برای زمین زدن رقیب» و «کسی که حقوق چند ده میلیون تومانی گرفته آیا واقعا نمی‌داند چقدر از مردم ما زیر خطر فقرند.»

احمد خاتمی بخش دیگری از سخنان خود را به انتقاد از سیاست خارجی دولت حسن روحانی اختصاص داده و خطاب به مقام‌های دولتی گفت که «به منتقدین برجام افراطی و تندرو گفتید٬ حالا که فهمیدید اشتباه کردید دیگر اشتباه را تکرار نکنید.»

خاتمی به این مقام‌ها توصیه کرد: «نگاه‌تان به درون باشد٬ دیدید نگاه بیرون جواب نداد» و «مستکبران نشان دادند اهل مذاکره نیستند.»

وی در رابطه با همین موضوع به تصویب تمدید قانون «داماتو» علیه جمهوری اسلامی در کنگره و سنای آمریکا اشاره و اظهار امیدواری کرد که باراک اوباما این مصوبه را امضا نکند.

لغو برخی سخنرانی‌ها در ایران از دیگر محور‌های خطیب این هفته نماز جمعه تهران بود.

آقای خاتمی در این باره گفت: «سخنرانی‌ها را بر هم زدن چه سخنرانی که از جناح ما باشد و چه از جناح ما نباشد همه‌اش بد است و اگر مایه شرمساری است. همه اینها باید مایه شرمساری» باشد.

وی همچنین گفت: «افترا و تهمت را اسمش آزادی بیان گذاشتن آزادی بیان است؟ یا این که تا فضا باز می‌شود شعار هنجارشکن بدهیم آزادی بیان است؟»

وی به آن چه «تخریب‌ها» و «حملات» علیه قوه قضائیه نامیده نیز اشاره کرد و در این‌ باره هم گفت «گویا امروز کوپن تخریب به قوه قضائیه رسیده٬ البته کسی که خربزه می‌خورد پایه لرزش هم می‌ایستد.»

خاتمی خطاب به مقام‌های قضایی گفت: «شما به فتنه و حقوق‌های نجومی ورود کردید، حالا باید پای تخریب هم بایستید که می‌دانم می‌ایستید.»

طرح برخی انتقاد‌ها و پرسش‌ها از قوه قضائیه به خصوص پیگیری‌های محمود صادقی برای روشن شدن وضعیت قانونی برخی حساب‌‌های بانکی این قوه در هفته‌های اخیر واکنش مقام‌های قوه قضائیه و برخی محافظه‌کاران را در پی داشته است.

آنها می‌گویند طرح چنین مسائلی به صورت عمومی با هدف «تخریب» قوه قضائیه صورت می‌گیرد.

محمد‌جعفر منتظری، دادستان کل کشور هم روز گذشته در این ارتباط گفت که در دو سال گذشته «هجمه‌های عجیبی» علیه دستگاه قضائی جمهوری اسلامی آغاز شده و این «هجمه‌ها» فراتر از «انتقاد مجاز» است.

XS
SM
MD
LG