لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

علم‌الهدی: خبرگان بر رهبری و دستگاه‌های زیر نظر او نظارتی ندارند


امام جمعه مشهد در واکنش به سخنان انتقادی علی مطهری، نماینده مجلس، درباره عدم نظارت مجلس خبرگان رهبری بر آیت‌الله خامنه‌ای و نهادهای زیر نظر او ضمن تایید غیرمستقیم این گفته اعلام کرد که اعضای مجلس خبرگان نمی‌توانند بر عملکرد «ولی خود» نظارت کنند.

وی همچنین در پاسخ به سخنان آقای مطهری درباره مخالفت او با برخی از نظرات رهبر جمهوری اسلامی نیز تصریح کرد: «آیا امام زمان جامعه اسلامی را تحویل آقایی می‌دهند که بعد یک ابوالیلغوزی از گوشه‌ای بیاید و بگوید او اشتباه می‌کند؟»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، شامگاه چهارشنبه، پنجم آذر، در پاسخ به پرسش‌های حاضران درباره سخنان یکی از نمایندگان تهران در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: «رهبری ولی است و خبرگان مُوَلّی علیه هستند و وقتی او ولی من است، چه طور بر عملکردش نظارت کنم؟»

آقای علم‌الهدی که عضو مجلس خبرگان رهبری نیز هست اضافه کرد: «نظارت خبرگان بر بقای شرایط رهبری است، نه نظارت بر عملکرد رهبر و خبرگان بر دفتر رهبری و دستگاه‌های زیر نظر ایشان نظارتی ندارند.»

در روزهای گذشته یک نوار صوتی از سخنرانی علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شده که بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها داشته است.

آقای مطهری در این سخنرانی گفته است: «ما افراد فوق انتقاد در کشور نداریم. وظیفه خبرگان نظارت بر عملکرد رهبری است. اینها وارد هر موضوعی می‌شوند غیر از کار خودشان. تاکنون شده است که درباره زیرمجموعه‌های رهبری نظارت کنند؟ ستاد اجرایی فرمان امام تبدیل به یک کارتل اقتصادی شده و برج‌سازی می‌کند... آیا اینها نظارت کرده‌اند؟!»

در واکنش به این اظهار نظر، امام جمعه مشهد روز چهارشنبه گفت: «ما قائل به معصومیت ولی فقیه نیستیم، اما حق نداریم هر تصمیم ایشان را که درست نمی‌دانیم بگوییم اشتباه است، چون ولی فقیه، حکیم، حافظ‌الدینه و مخالف لهواه و مطیع‌الامر مولاه است و همه جوانب امور را در تصمیم‌گیری رعایت می‌کند و مشورت می‌گیرد.»

وی همچنین گفت کهآیت‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه را همان ولایت پیامبر اسلام می‌دانسته است.

آقای علم‌الهدی اضافه کرد: «از این رو مقابله با ولی فقیه و رویارویی با او، مبارزه و رویارویی با شخص پیغمبر است، حتی اگر برخوردکننده مسلمان و شیعه و معتقد به وحی و امامت و نبوت باشد.»

علی مطهری در دانشگاه مشهد همچنین گفته بود که هیچ اشکالی ندارد که کسی برخی نظرات رهبر جمهوری اسلامی را قبول نداشته باشد.

وی گفته بود که «عده‌ای از اطرافیان می‌خواهند القا کنند که یک بتی بسازیم و همه دور او بچرخیم، در حالی که این طور نیست.»

امام جمعه مشهد درباره ادامه حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، نیز گفت که دادستان بر اساس «مصالح سیاسی» حکم به بازداشت این افراد داده است.

آقای علم‌الهدی اضافه کرد: «در ۲۵ خرداد ۸۸ پس از راهپیمایی معترضان به نتایج انتخابات حدود ۲۳ تن کشته شدند و چون مباشر این قتل‌ها معلوم نشد، پس مسبب قتل در حکم قاتل است و مسبب قتل کسی است که اعلامیه داده و به راهپیمایی غیرقانونی دعوت کرده است.»

سخنان آقای علم الهدی درباره مرگ ۲۳ نفر در روز ۲۵ خرداد سال ۸۸ در حالی بیان شده است که پیش از این مسئولان دولتی جمهوری اسلامی تنها مرگ هفت یا هشت نفر در این راهپیمایی را به صورت رسمی تائید کرده‌اند.

امام جمعه مشهد در ادامه سخنان خود گفت که هیچ قانونی در کشور دادستان را در تعیین زمان بازداشت محدود نکرده که متهم را یک روز یا دو روز یا یک سال نگه دارد.

وی اضافه کرد: «دادستان به جای آن که این افراد را در زندان نگهداری کند، حکم به نگهداری آنها در منزل‌شان داده و این افراد کنار دریا و ییلاق تابستان‌شان برقرار است، با محافظ می‌آیند و با محافظ می‌روند و رهبری در این حکم هیچ دخالتی ندارد و آن را به قانون واگذار کرده است.»

علی مطهری در سخنان خود در دانشگاه مشهد با اشاره به نظر رهبر جمهوری اسلامی درباره عدم محاکمه رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ گفته بود که «پیغمبر اسلام هم نمی‌تواند بگوید که حکم فلان فرد سنگین است و بدون محاکمه و شنیدن دفاعیات آنها حکم صادر کند.»

اشاره آقای مطهری به دیداری است که پیشتر با رهبر جمهوری اسلامی داشته است.

او روز يک‌شنبه، هشتم تير، گفته بود که در ديداری با آيت‌الله خامنه‌ای، آقای خامنه‌ای به او گفته است که «جرم» مهدی کروبی و ميرحسين موسوی «بسيار بزرگ» است و در صورت محاکمه اين دو «حکم سنگينی» در انتظارشان خواهد بود.

وی در سخنان خود در دانشگاه مشهد گفت که از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی قانع نشده است و باز هم اصرار دارد که حصر بدون حکم قضایی «ظلم »است.

آقای مطهری روز سه‌شنبه، ۱۵ مهر، نیز در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار رفع حصر از رهبران معترضان سال ۸۸ شده و تهدید کرده بود که در صورت «مسامحه» آقای روحانی این موضوع «در قالب سوال» از رئیس جمهور در مجلس پیگیری خواهد شد.

XS
SM
MD
LG