لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۴

«اغلب» ایرانی‌های مقیم سوریه از این کشور خارج شدند


عکس گرفته شده از ویدئویی از گروگان‌های ایرانی در دست مخالفان حکومت سوریه
عکس گرفته شده از ویدئویی از گروگان‌های ایرانی در دست مخالفان حکومت سوریه
محمدرضا رئوف شیبانی، سفیر جمهوری اسلامی در سوریه، در یک مصاحبه اعلام کرد پس از آن که ۴۸ ایرانی در شهر دمشق، پایتخت سوریه، گروگان گرفته شدند «اغلب ایرانیان مقیم سوریه» از این کشور خارج و به تهران و همچنین لبنان انتقال داده شده‌اند.

به گفته آقای شیبانی در مصاحبه‌ای با روزنامه جام جم که روز شنبه، ۲۱ مردادماه، منتشر شده، اغلب ایرانی‌های مقیم سوریه در «روزهای اخیر و با سه هواپیما» به تهران منتقل شده و عده‌ای از آنها که «تمایل به سفر به لبنان داشتند» از سفارت ایران در سوریه امکانات لازم را دریافت کرده‌اند.

ایرانیان مقیم سوریه تنها چند روز پس از آن درصدد خروج از این کشور برآمده‌اند که مخالفان مسلح بشار اسد روز شنبه هفته گذشته ۴۸ ایرانی را در حومه دمشق ربودند و روز دوشنبه نیز از کشته شدن سه تن از آنها زیر آوار ناشی از حملات بالگردهای ارتش سوریه به محل نگهداری گروگان‌ها خبر دادند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی مرگ سه تن از گروگان‌ها در اسارت نیروهای مخالف بشار اسد را تکذیب کرده است.

در همین حال تعدادی از کشورها از چند ماه پیش و بعضی از آنها از ماه‌ها پیش اقدام به خارج کردن شهروندان خود از سوریه و به‌ویژه شهر دمشق کرده‌اند و هفته‌ای نیست که خبری از تخلیه یک سفارت در پایتخت سوریه منتشر نشود.

در این مدت مقامات جمهوری اسلامی که هم‌چنان از حامیان پروپاقرص حکومت بشار اسد هستند بارها اعلام کرده‌اند که اوضاع سوریه و به‌ویژه پایتخت این کشور آرام است و شهروندان ایرانی حاضر در این کشور «مشکلی ندارند».

از جمله علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، ۲۰ روز پیش یعنی اول مردادماه، تنها چند روز پس از بمب‌گذاری در دمشق که جان چند مقام بلندپایه را گرفت و زمانی که نبرد در شهر حلب بالا می‌گرفت، اعلام کرد که «سوریه آرام است و اتباع ایرانی... مشکلی ندارند و نیاز به اقدام خاصی... نیست».

این در حالی است که در همان روز دولت مالزی اعلام کرد که اتباع خود را تا اطلاع ثانوی از سوریه خارج می‌کند.

به گفته سفیر ایران در سوریه، سه راننده کامیون و دو مهندس ایرانی هم‌چنان در سوریه «در بند گروگان‌گیران» هستند.

آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آن، و همچنین گروه‌های مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، همواره ایران را متهم به دست داشتن در سرکوب معترضان سوری و اعزام نیروهایی از سپاه پاسداران به این کشور کرده‌اند، اما ایران این موضوع را تکذیب می‌کند.
XS
SM
MD
LG