لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

عراقچی: اگر قطعنامه‌ای خلاف منافع ملی باشد، بر اساس سیاست خود رفتار می‌کنیم


عضو ارشد تیم مذاکره اتمی ایران با تاکید بر الزام‌آور نبودن قطعنامه روز دوشنبه شورای امنیت درباره برنامه موشکی ایران گفت که «هر جا قطعنامه‌ای را خلاف منافع ملی و عقل و منطق ببینیم بر اساس سیاست‌های خود رفتار می‌کنیم».

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، روز چهارشنبه، ۳۱ تیر، همچنین تاکید کرد که «در تأمین نیازهای دفاعی... از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد».

وی در عین حال گفت که «هیچ یک» از موشک‌های جمهوری اسلامی برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده و «تمامی موشک‌های ایران خارج از حوزه صلاحیت قطعنامه شورای امنیت خواهد بود».

معاون وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که «نقض قطعنامه معادل نقض توافق نیست و نمی‌تواند منجر به بازگشت تحریم‌ها شود».

وی در عین حال اضافه کرد: «همان طور که رعایت و عدم رعایت مفاد توافق تبعاتی دارد رعایت و عدم رعایت مفاد قطعنامه هم تبعاتی خواهد داشت.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در جلسه روز سه‌شنبه مجلس ایران گفته بود که در قطعنامه شورای امنیت بند ضمیمه مربوط به موشک‌های بالیستیک «به شکل غیر الزام‌آور مطرح شده و کلمه طراحی شدن برای قابلیت حمل سلاح هسته‌‌ای اولین بار است که به قطعنامه شورای امنیت اضافه می‌شود».

یک روز پیش از سخنان آقای ظریف، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، گفته بود که مواردی از پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت «هیچ گاه مورد پذیرش نخواهد بود» و «اعتبار ندارد».

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اجازه تحویل فناوری موشک بالیستیک و سلاح سنگین را به ایران، با تأیید اعضای شورای امنیت، می‌دهد، اما ایالات متحده اعلام کرده که چنین امری را وتو خواهد کرد.

در این قطعنامه همچنین محدودیت‌ها در زمینه فناوری موشک بالیستیک برای هشت سال و محدودیت سلاح سنگین برای پنج سال باقی خواهد ماند. قطعنامه شورای امنیت تحریم سلاح‌های متعارف علیه ایران را نیز برای پنج سال باقی می‌گذارد.

«سامانه اس ۳۰۰ خارج از حوزه صلاحيت قطعنامه شورای امنيت است»

عضو ارشد تيم مذاکره ایران روز چهارشنبه همچنين گفت که سامانه پدافند موشکی اس ۳۰۰ جزء هفت سلاحی نیست که فروش آنها به ايران مشمول محدوديت می‌شود و «خريد اين سامانه خارج از حوزه صلاحيت قطعنامه اخير شورای امنيت است».

هرچند جمهوری اسلامی ايران در سال ۲۰۰۵ قرارداد خريد سامانه پدافند هوايی اس ۳۰۰ را با روسيه امضا کرد، مسکو پس از به تعويق انداختن چندين‌باره تحويل اين سامانه، اواسط مهرماه سال ۸۹ اعلام کرد در راستای اجرای آخرين قطعنامه تحريمی شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی، از تحويل اين سيستم پدافند هوايی به ايران خودداری می‌‌کند.

با این حال شرکت «آلماز-آنتی»، توليدکننده دولتی سلاح در روسيه، روز سه‌‌شنبه، ۱۲ خرداد، اعلام کرد که هم‌اينک تمامی محدوديت‌های سياسی از پيش پای تحويل سامانه پدافند موشکی اس ۳۰۰ به ايران برداشته شده و در صورت توافق تجاری، فروش اين تسليحات به ايران انجام خواهد شد.

ابعاد نظامی احتمالی در برنامه اتمی ایران به توافق وین «ارتباطی ندارد»

آقای عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقشه راه جديد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ايران درباره پارچين گفت که اطيمنان دارد می‌توان موضوع ابهام درباره ابعاد نظامی احتمالی در برنامه اتمی ایران یا پی‌ام‌دی را «به شکل معقولی با رعايت نگرانی‌های هر دو طرف حل و فصل کرد».

وی در عین حال گفت که موضوع ابعاد نظامی احتمالی در برنامه اتمی ایران به توافق اتمی وین «ارتباطی ندارد و بخشی از آن نیست».

بر اساس «نقشه راهی» که روز سه‌‌‌شنبه، ۲۳ تيرماه و ساعاتی پيش از اعلام رسمی توافق جامع اتمی ايران با گروه ۵+۱ بين رئيس سازمان انرژی اتمی ايران و مديرکل آژانس بين‌المللی انژری اتمی امضا شد، دو طرف در مورد مسئله سايت نظامی پارچين به «توافقی مجزا» رسيده‌اند.

با اين حال در اين بند از نقشه راه جديد ايران و آژانس به هيچ يک از جزئيات اين «ترتيب مجزا» اشاره نشده است.

معاون وزير امور خارجه ايران همچنين خبر داد که فدريکا موگرينی، نمايندهٔ عالی ديپلماسی اتحاديه اروپا، و لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه، هفته آينده به ايران سفر خواهند کرد.

پس از دستيابی گروه ۵+۱ و ايران به توافق هسته‌ای شماری از رهبران جهان و نمايندگان شرکت‌های بزرگ نفتی و تجاری بين‌المللی برای سفر به ايران و آغاز پروژه‌های مشترک نفتی و بازرگانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG