لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

مقام ارشد نظامی: کمک آمریکا به رژیم صهیونیستی ما را در قدرت‌افزایی مصمم‌تر می‌کند


سرلشگر محمدحسین باقری، تاکید کرد برنامه رزمایش‌ها و ازمایش‌های نظامی ایران، تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهدکرد
سرلشگر محمدحسین باقری، تاکید کرد برنامه رزمایش‌ها و ازمایش‌های نظامی ایران، تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهدکرد

محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز چهارشنبه، ۳۱ شهریور ۹۵، در مراسم رژه نیروهای مسلح ضمن تأکید بر ادامه رزمایش‌های نظامی به کمک نظامی میلیاردی آمریکا به اسرائیل واکنش نشان داد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران که در مراسم رژه نیروهای مسلح ایران در سالروز آغاز جنگ هشت ساله ایران و عراق سخن می‌گفت، تصریح کرد: «آزمایش‌های نظامی و رزمایش‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طبق جدول و زمان‌بندی تعیین‌شده ادامه خواهد یافت و تحت هیچ شرایطی مورد تغییر نخواهد گرفت و هرگاه ما صلاح بدانیم آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.»

به گفته رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران، «هر تلاش و اظهارنظری برای تضعیف توان دفاعی ایران بازی در زمین دشمن است.»

سرلشگر محمدحسین باقری با اشاره به بسته کمک نظامی آمریکا به اسرائیل، آن را «تلاشی مذبوحانه برای تأمین امنیت پوشالی این رژیم» توصیف کرده و افزود: «این بسته حمایتی نظامی ما را در قدرت‌افزایی نظامی خود مصمم‌تر می‌سازد.»

به گفته رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران، «طراحی و تولید سامانه‌ها و تجهیزات دفاعی در حوزه‌های مختلف دریایی، زمینی، هوایی، موشکی با قدرت ادامه خواهد یافت».

مراسم رژه نیروهای مسلح ایران در ۳۱ شهریورماه هر سال معمولاً با سخنرانی رئیس‌ جمهوری همراه است، اما امسال به دلیل حضور حسن روحانی در نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی این مراسم در تهران به سرلشگر محمدحسین باقری سپرده شد.

در این مراسم از تجهیزات موشکی و دیگر تسلیحات جدید ایران از جمله سامانه موشکی روسی اس ۳۰۰ رونمایی شد.

در هفته نخست شهریورماه امسال، تلویزیون دولتی ایران ساعاتی پس از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش، تصاویری را نشان داد که گفته می‌شد «سامانه کامل پدافندی اس ۳۰۰» ساخت روسیه، در اطراف «تاسیسات اتمی فردو» است که «با وجود همه تلاش‌ها برای جلوگیری از ورود آن، وارد ایران شده‌ است».

انتشار آن تصاویر، بازتاب و واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی و در میان تحلیل‌گران نظامی و سیاست بین‌المللی داشت.

امسال برای نخستین بار، همزمان با تهران مراسم رژه نیروهای دریایی، زمینی و هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر بندرعباس و در آب‌های خلیج‌فارس نیز برگزار شد.

در رژه نیروهای مسلح ایران در بندرعباس، بیش از ۵۰۰ فروند شناور، زیرسطحی، جنگنده و بالگرد حضور داشتند و «برای نخستین بار هواپیماهای سوخو ۲۲ سپاه پاسداران» به پرواز درآمد.

همچنین در این مراسم، از موشک «ذوالفقار» جدیدترین موشک ایرانی رسماً رونمایی شد.

خبرگزاری تسنیم که از آن به‌ عنوان خبرگزاری نزدیک به سپاه یاد می‌شود، در معرفی این موشک، آن را «یکی از دقیق‌ترین» موشک‌های ساخت ایران نامید که «سر بارانی» دارد و «می‌تواند اهداف و مواضع پخش‌شده روی زمین، باندهای فرودگاهی و ... را با دقت بالا هدف قرار دهد.»

به نوشته تسنیم، موشک ذوالفقار به «جمع موشک‌های بالیستیک برد بلند» ایران اضافه شد.

موشک بالستیک ذوالفقار در مراسم رژه نیروهای مسلح ایران در بندرعباس
موشک بالستیک ذوالفقار در مراسم رژه نیروهای مسلح ایران در بندرعباس

همچنین در بندرعباس دو سامانه موشکی «خاتم ۵ و ۷» نیز به نمایش درآمد. خبرگزاری تسنیم در معرفی این دو سامانه موشکی، سامانه موشکی خاتم ۵ را «سامانه‌ای با تحرک‌پذیری بالا و دارای سامانه‌ای رهگیر» معرفی کرده که به نوشته این خبرگزاری «می‌تواند اهداف را کشف، رهگیری و منهدم کند.»

خبرگزاری تسنیم، از سامانه موشکی خاتم ۷، به‌عنوان «سامانه‌ای خوداتکا و مجهز به سامانه رهگیر با قابلیت مانور بالا یاد کرده است.

سخنران مراسم رژه نیروهای مسلح ایران در شهر بندرعباس، سرلشگر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

سرلشگر رشید در این مراسم تأکید کرد: نیروهای مسلح ایران، هیچ اقدام تحریک‌کننده‌ای نداشته و انجام نخواهد داد، اما با هر اقدام تحریک‌کننده‌ای که زمینه نادیده گرفتن قدرت و حقوق ملت ایران باشد، قاطعانه و سرسختانه برخورد خواهیم کرد.»

این فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در واکنش به پیشنهاد فرماندهان نظامی آمریکا برای راه‌اندازی خط ارتباطی مستقیم بین نیروهای نظامی ایران و آمریکا با هدف اجتناب از خطاهای محاسباتی گفت: «شما [نیروهای آمریکا] هم در عمل و هم در فهم از مسائل منطقه، گرفتار خطاهای مکرر محاسباتی خطرناک هستید، شما خطاکار هستید، چون متجاوزید.»

چندی پیش و در پی افزایش احتمال تنش و برخورد میان ایران و آمریکا در آب‌های خلیج فارس، یک مقام بلندپایه در نیروی دریایی ایالات متحده بر لزوم توافق دو کشور بر سر قواعد و اصولی مشترک و نوعی خط ارتباطی تاکید کرده بود.

علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، در واکنش به آن پیشنهاد خطاب به نیروهای آمریکایی گفته بود که‌ آمریکایی‌ها باید به حضورشان در خلیج فارس پایان دهند و از این منطقه بروند.

سرلشگر غلامعلی رشید، نیروهای مسلح ایران را «منشأ امنیت منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز» نامید و در مقابل نیروهای نظامی آمریکایی را که «متجاوزین» توصیف می‌کرد، «منشأ ناامنی در منطقه» دانست.

رژه سالانه نیروهای مسلح ایران به مناسبت سالروز آغاز جنگ هشت ساله ایران و عراق، در آخرین روز شهریورماه هر سال برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG