لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

حذف نام میراسماعیلی از کمیسیون ورزشکاران فدراسیون جهانی جودو


آرش میراسماعیلی
آرش میراسماعیلی
فدراسیون جهانی جودو نام آرش میراسماعیلی را از فهرست نامزدهای عضویت در کمیته ورزشکاران این ارگان حذف کرده است.

سی و یکمین دوره مسابقات جهانی جودو در برزیل در حال برگزاری است و انتخاب اعضای کمیسیون ورزشکاران نیز در حاشیه این مسابقات به انجام رسید. آرش میراسماعیلی در المپیک ۲۰۰۴ آتن حاضر نشد مقابل نماینده اسرائیل مبارزه کند و بنا بر اعلام فدراسیون جهانی، به خاطر همان انصراف نامش از فهرست نامزدها خط خورده است.

فدراسیون جهانی جودو مانند بقیه فدراسیون‌های جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک، به رسمیت نشناختن یک کشور در جریان مسابقات ورزشی و خاصه بازی‌های المپیک را مغایر با منشور المپیک می‌داند، اما ورزشکاران ایران بنا بر سیاست‌های رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران، از مبارزه با حریفان اسرائیلی خودداری می‌کنند.

در دو هفته اخیر غیر از سه کشتی‌گیر در مسابقات جوانان جهان، محمد رشتوندنژاد جودوکای تیم نوجوانان هم در مسابقات نوجوانان جهان حاضر نشد مقابل نماینده اسرائیل مبارزه کند.

میراسماعیلی در المپیک آتن پرچمدار کاروان ورزش ایران بود و پس از آن که از انجام مسابقه با حریف اسرائیلی انصراف داد، در فرودگاه با استقبال غلامعلی حداد عادل رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد.

بازتاب اقدام میراسماعیلی به نحوی بود که جوایزی معادل قهرمان المپیک به او تعلق گرفت. حتی غیر از جوایز رسمی دولت، در مراسمی که محمود احمدی‌نژاد شهردار وقت تهران در فرهنگسرای ارسباران برای تجلیل از مدال‌آوران المپیک برگزار کرد نیز به میراسماعیلی پاداشی معادل قهرمانی تعلق گرفت.

آیت‌اللَّه خامنه‌ای هم در ملاقات حضوری ورزشکاران، با تجلیل از میراسماعیلی گفت: «در این قضیه جوسازی فراوانی شد تا این اقدام محکوم شود، ولی این جوان مؤمن ایرانی توانست آنها را در انفعال و در مقابل عمل انجام شده قرار دهد.»

میراسماعیلی پس از تصمیم فدراسیون جهانی برای لغو نامزدی او در کمیسیون ورزشکاران گفته است که پایبندی به ارزش‌ها اهمیت بیشتری نسبت به این پست‌ها دارد.

او این حرکت مسئولان فدراسیون جهانی را برخلاف منشور المپیک دانست و گفت: این تصمیم آن‌ها بیشتر جنبه سیاسی دارد تا جنبه ورزشی. برای من پایبندی به ارزش‌های انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری اهمیتی بسیار بیشتر نسبت به این پست‌ها دارد و حتی حاضرم جانم را پای این ارزش‌ها بدهم چه برسد به این پست‌ها.

او درباره این که چرا نامزد این پست شده بود، به ایسنا گفت: «این پست را برای کمک به جودوی ایران می‌خواستم اما اکنون که آن‌ها این کارها را انجام می‌دهند، دیگر به آن فکر نمی‌کنم و تمام تمرکزم را روی تیم ملی می‌گذارم تا بتوانیم در مسابقه‌های جهانی موفق ظاهر شویم. به این تصمیم آن‌ها اعتراض خواهم کرد، اما اعتراض من نه به خاطر پست، بلکه به خاطر دفاع از ارزش‌هاست.»

کمیسیون ورزشکاران فدراسیون جهانی، پنج عضو خود را از طریق برگزاری انتخابات و رای مستقیم جودوکاهای حاضر در مسابقات برمی‌گزیند. چند عضو هم با حکم رئیس فدراسیون جهانی منصوب می‌شوند که اینک نمایندگانی از آمریکا، کره جنوبی و فرانسه هستند.

میراسماعیلی تنها جودوکای تاریخ ایران است که قهرمان جهان شده. او دو بار در آلمان و ژاپن، روی سکوی شماره یک جهان ایستاد. سرمربی سابق تیم ملی جودو هم هست و دو مدال برنز جهانی نیز دارد. او تنها جودوکای ایرانی است که در سه المپیک حضور یافته است.
XS
SM
MD
LG