لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

تاکید سخنگوی انرژی اتمی: هیچ اورانیومی از ایران خارج نمی‌شود


بهروز کمالوندی
بهروز کمالوندی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد که ایران در دوره هفت ‌ماهه ادامه مذاکره با گروه ۱+۵، و در ادامه «توافق قبلی»، بازرسی «بیشتر» از تاسیسات اتمی خود، توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و «تأخیر» در راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید را «پذیرفته» است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان، با تاکید بر این که «هیچ اورانیومی» از ایران خارج نخواهد شد، پیش‌بینی کرد که در صورت بازتر شدن فضای سیاسی در آینده، ممکن است حتی اورانیوم از خارج از کشور به داخل آورده شود.

وی همچنین گفت که اگر ایران بتواند «نیازهای غنی‌سازی» خود را با قیمتی ارزان‌تر از تولید سوخت در داخل خریداری کند، حتماً این کار را خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، شامگاه سه‌شنبه، ۲۵ آذر، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «جمهوری اسلامی ایران قبول کرده که در دوره هفت ماهه شرایط توافق قبلی را ادامه دهد و تأخیری در راه‌اندازی دستگاه‌های سانتریفیوژ جدید داشته باشد.»

وی همچنین خبر داد که ایران «بازرسی‌های بیشتر» از تاسیاسات اتمی خود و «عدم تولید اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده» را پذیرفته است.

آقای کمالوندی با بیان این که ایران در حال حاضر نیازی به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اوارنیوم ندارد افزود: «اگر بتوانیم در آینده نیازهای غنی‌سازی خود را با قیمتی ارزان‌تر از تولید سوخت در داخل خریداری کنیم حتماً این کار را انجام خواهیم داد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه، ۱۳ آذر، خبر داده بود که اعضای دولت اوباما به تعدادی از نمایندگان کنگره گفته‌اند که آمریکا امتیازهای مهمی از ایران گرفته که از جمله آنها تعهد جمهوری اسلامی به بازرسی بیشتر از تاسیسات هسته‌ای و بی‌اثر کردن مقادیر بیشتری از منابع اورانیوم ایران است.

در واکنش به این خبر، خبرگزاری دولتی ایرنا روز شنبه، ۱۵ آذر، به نقل از یک «منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران» نوشت که «میزان و نوع بازرسی‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان موضوعی است که همچون گذشته بین ایران و آژانس هماهنگ و تنظیم می‌شود و طرف‌های دیگر نقشی در آن ندارند».

آقای کمالوندی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «سازمان انرژی اتمی در حال انجام تست هزار عددی سانتریفیوژهای نسل دو است و تنها کاری که سازمان بر اساس تعهداتش انجام نمی‌دهد تزریق گاز به دستگاه‌های سانتریفیوژ جدید است.»

وی گفت که این اقدام «ناشی از حسن نیت ایران و موقتی» است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۸ آذر، گفته بود که بر اساس یک توافق «نانوشته»، ایران تا زمان ادامه مذاکرات اتمی با کشورهای گروه ۱+۵ قصد راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید و تزریق گاز اکتیو یواف۶ به سانتریفیوژ آی‌آر۸ را ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: «امروز نسبت به یک سال پیش خیلی جلو آمده‌ایم، ولی مسائلی هست که باید صحبت شود. مسائل حقوقی، فنی و سیاسی باید بحث شود و دیدگاه‌ها خیلی به هم نزدیک شده است.»

وی اضافه کرد: «طرف مقابل خواستار تعطیلی رآکتور تحقیقاتی اراک و فردو شده است، ولی هم‌اکنون دیگر بحث تعطیلی این مرکز از سوی آنها مطرح نمی‌شود.»

آقای کمالوندی «میزان غنی‌سازی» را از جمله موضوعات مورد اختلاف بین ایران و گروه ۱+۵ ذکر کرد.

وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران پذیرفته که مجتمع سوخت رآکتور اراک نصب نشود افزود: «اجزاء کوچک‌تر رآکتور اراک در حال ساخت است و این امر همچنان ادامه دارد.»

گفت‌وگوهای جامع هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در دوره تمدید هفت ‌ماهه مذاکرات، از روز دوشنبه، ۲۴ آذر، آغاز شده است.

عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، روز دوشنبه پس از شش ساعت گفت‌وگو با مقامات آمریکایی فضای جلسات را «خوب» ارزیابی کرد و در عین حال گفت که «برای رسیدن به راه حل هنوز فاصله وجود دارد».

بر پایه گزارش‌ها، محور اصلی اختلافات ایران و ۱+۵، مدت زمان توافق نهایی، میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران و نحوه لغو تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران است.

XS
SM
MD
LG