لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

درخواست کمک ۵۰ میلیارد تومانی معاون احمدی‌نژاد از روحانی


حمید بقایی (راست) در کنار محمود احمدی‌نژاد
حمید بقایی (راست) در کنار محمود احمدی‌نژاد
حمید بقایی در مقام معاون پشتیبانی دانشگاه محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی که روز چهارشنبه، ۱۰ مهرماه، منتشر شد از او کمکی معادل «حداقل» ۵۰ میلیارد تومان طلب کرد. او در این نامه وعده تبدیل دانشگاه ایرانیان به شرکت سهامی عام را داده است.

خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه نامه‌ای با امضای حمید بقایی، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، را منتشر کرد که در آن از رئیس جمهور فعلی خواسته شده است دست‌کم ۵۰ میلیادر تومان به این دانشگاه کمک مالی کند.

نامه آقای بقایی به عنوان «معاون امور پشتیبانی» دانشگاه ایرانیان در حالی منتشر شده است که هفته گذشته خبر رسید پرونده این دانشگاه به دلیل ابهام در منابع مالی آن و مغایرتش با قانون به دادستانی تهران ارسال شده است.

مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران، روز دوشنبه، اول مهر، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که تاسیس این دانشگاه توسط آقای احمدی‌نژاد «بر اساس ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی از مصادیق» هزینه‌ در غیر از امور معین برای مقام رئیس جمهوری بوده و از این نظر قابل پیگرد قانونی است.

حمید بقایی در نامه خود به حسن روحانی ضمن آن که وعده داده است دانشگاه ایرانیان در آینده به شرکت سهامی عام تبدیل شود از او با لحنی مغایر با لحن درخواست کمک، خواستار پول و زمین و «هر نوع کمک دیگر» شده است، چنان که در نامه خود تنها می‌گوید که «در موارد زیر دستور اقدام صادر فرمایید».

آقای بقایی در نامه خود علاوه بر کمک ۵۰ میلیاردی، همچنین چندین ساختمان در تهران و مراکز استان، زمینی حدودا ۲۰۰ هکتاری در اطراف تهران، و همین طور همکاری مسئولان در دولت آقای روحانی را خواسته است.

نامه درخواست کمک ۵۰ میلیاردی از سوی منسوبان احمدی‌نژاد در حالی منتشر شده است که چندی پیش ماجرای برداشت ۱۶ میلیارد تومان از حساب ریاست جمهوری به اسم این دانشگاه بسیار جنجالی شد.

چند روز پس از پایان کار دولت آقای احمدی‌نژاد اسنادی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد حدود ۱۶ میلیارد تومان در روز پایانی دولت پیشین به دستور خود او، برای راه‌اندازی دانشگاه از نهاد ریاست جمهوری جابه‌جا و به حساب «شخصی» و «مشترک» به نام خود آقای احمدی‌نژاد و حمید بقایی، معاون اجرایی او، واریز شده است.

نزدیکان آقای احمدی‌نژاد ابتدا این موضوع را تکذیب کردند، اما پس از مدتی با تایید آن گفتند که این مبلغ تنها نقش «کمک» را داشته و چند روز بعد هم بدون ذکر رقم ۱۶ میلیارد تومان، اعلام کردند که دانشگاه ایرانیان کمک دریافتی از دولت را به نهاد ریاست جمهوری بازگردانده‌ است.

این در حالی است که دیوان محاسبات کشور می‌گوید این حساب بانکی در آن هنگام «توقیف» شده بود و مالکانش «امکان دسترسی به این حساب را نداشته‌اند» تا مبلغ مذکور را به ریاست جمهوری ایران بازگردانند.

حمید بقایی در نامه خود همچنین بدون نام بردن از افراد ادعا کرده است که دانشگاه بین‌المللی ایرانیان با «استقبال گسترده» دانشگاهیان داخل و خارج از کشور روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG