لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

اتهام‌زنی ایران و بحرین به یکدیگر در سازمان ملل


شورای حقوق بشر سازمان ملل
شورای حقوق بشر سازمان ملل
شورای حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس روز پنج‌شنبه، ۱۵ اسفندماه، به صحنه حمله انتقادی نمایندگان ایران و بحرین به یکدیگر تبدیل شد. نماینده بحرین ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در آخرین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل که روز پنج‌شنبه برگزار شد، بحرین ایران را متهم کرد که ضمن حمایت از تروریسم به خشونت‌های مرگبار در این کشور دامن می‌زند.

در مقابل نماینده جمهوری اسلامی در این شورا نیز حکومت سنی‌مذهب بحرین را متهم کرد که به منتقدان خود را به زندان انداخته و شکنجه می‌کند.

رویارویی و اتهام‌زنی نمایندگان دو کشور سه روز پس از آن اتفاق افتاد که سه پلیس بحرینی در روز دوشنبه در نتیجه یک بمب‌گذاری در شهری در غرب منامه، پایتخت بحرین، جان خود را از دست دادند.

وزیر خارجه بحرین روز پنج‌شنبه در این باره گفت: «خشونتی که در بحرین شاهد هستیم مستقیما تحت حمایت عناصر جمهوری اسلامی ایران است.»

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه در ادامه از ایران خواست که «به اصول عدم مداخله و همزیستی مسالمت‌آمیز» احترام بگذارد.

در مقابل مرتضی سرمدی، معاون وزیر امور خارجه ایران، بحرین را متهم کرد که آزادی تجمعات و آزادی بیان را سرکوب می‌کند.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین، اواخر بهمن‌ماه گذشته در توئیتر نوشته بود: «خامنه‌ای از مردم بحرین می‌خواهد پایداری کند و آنها را نیرومند توصیف می‌کند، متشکرم، ما در مقابل تو پایداری می‌کنیم تا قضای خدا نازل شود.»

وزیر امور خارجه بحرین در توئیت دیگری نیز از مردم ایران خواست که در مقابل «ظلم، مصادره حقوق‌شان، سیاست‌های گرسنه نگاه داشتن و ریخت و پاش اموال‌شان نزد تروریست‌ها در همه جا» پایداری کنند.

این توئیت‌ها اعتراض جمهوری اسلامی را به دنبال داشت و کاردار بحرین در تهران را به وزارت خارجه جمهوری اسلامی کشاند.

بحرین از حدود سه سال پیش شاهد اعتراض‌های اکثریت شیعیانی است که خواستار برقراری نظام پادشاهی مشروطه هستند. دولت بحرین که آن را اقلیت سنی‌مذهب اداره می‌کند، برای پایان بخشیدن به حضور خیابانی معترضان از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کمک گرفت.
XS
SM
MD
LG