لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

تصویب مقدماتی واگذاری ممیزی کتاب به «کارگروه‌های تخصصی»


مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی روز چهارشنبه از تصویب آئین‌نامه تشکیل کمیته‌های تخصصی بررسی و ممیزی کتاب در موسسات انتشاراتی و عملا واگذاری ممیزی کتاب به این کمیته‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر در روز چهارشنبه، ۱۴ خردادماه، به نقل از علی شجاعی صائین در صورت تصویب نهایی این آئین‌نامه «ناشران می‌توانند تقاضای خود برای انتشار کتاب را به این کارگروه‌ها» بدهند و پس از تایید کتاب توسط این کارگروه وزارت ارشاد «بدون بررسی کتاب تنها اقدام به ثبت مجوز می‌کند».

این آئین‌نامه در «کمیته تخصصیِ منتخب هیئت نظارت بر ضوابط نشر» در وزارت ارشاد ایران تصویب شده و برای اجرا باید به تصویب «هیئت نظارت بر ضوابط نشر» نیز برسد.

آقای صائین اشاره به اعضای این کارگروه و نحوه انتخاب آنان نکرده است.

در حالی که خبرگزاری مهر تیتر «اولین گام عملی برای واگذاری ممیزی کتاب به ناشران» را برای گزارش خود انتخاب کرده، مدیر دفتر توسعه کتاب وزارت ارشاد ایران لفظ «واگذاری ممیزی» را «به لحاظ حقوقی» دقیق ندانسته و گفته است: «این در واقع تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب در مراکز انتشاراتی اعم از دولتی، خصوصی و عمومی است.»

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی، پیشتر در اولین روزهای فعالیت خود به عنوان وزیر گفته بود که «ما باید ممیزی قبل از چاپ را برداریم».

اما این اظهار نظر وزیر ارشاد ایران با واکنش‌های مختلف و مشخصا واکنش منفی ناشران ایرانی مواجه شد که با این طرح مخالفت کردند.

پس از این واکنش‌ها، وزیر ارشاد ایران در اظهار نظری در شهریورماه ۱۳۹۲ گفت: «پس از بررسی دیدگاه‌ها و نظرات ناشران و صاحب‌نظران، روشن شد که نمی‌توانیم ممیزی قبل از چاپ را حذف کنیم؛ پس ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا هر کتابی که به وزارت فرهنگ ارجاع می‌شود، در اسرع وقت بررسی و پاسخ آن روشن شود.»

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه همچنین از تصویب «کلیات آئین‌نامه تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب در استان‌ها» خبر داده است.

به گفته آقای شجاعی صائین، در حال حاضر در استان‌های خراسان رضوی، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی و کرمان ناشران کتاب‌های خود را برای بررسی به همین «کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب» ارائه کرده و مجبور نیستند کتاب‌های خود را برای اخذ مجوز به وزارت ارشاد در تهران بفرستند.

«کمیته تخصصیِ منتخب هیئت نظارت بر ضوابط نشر» که این آئین‌نامه‌ها را در سیزدهم خرداد‌ماه تصویب کرده کمیته هفت نفره‌ای است که اعضای هیئت نظارت بر ضوابط نشر از میان اعضای خود انتخاب کرده‌اند.

مهدی خاموشی، محمدعلی مهدوی‌راد، محمدتقی سبحانی، عماد افروغ، حسین کچوئیان ، محمود گلزاری و محسن چینی‌فروشان اعضای این کمیته هستند.
XS
SM
MD
LG