لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

مرزبانی ایران: از فاجعه بزرگ تروریستی در چند شهر جلوگیری شد


فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی از «نابودی» یک گروه «تروریستی» در مرز پاکستان و ایران خبر داده و گفت که این گروه قصد داشت در «شهرهای کشور به‌ویژه زاهدان، کرمان و بم اقدامات انفجاری و تروریستی انجام دهند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی، روز شنبه، ۲۰ تیر، تاکید کرد که «با نابودی این گروه از وقوع فاجعه بزرگ تروریستی در چند شهر کشور جلوگیری شد».

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی اشاره‌ای به هویت این گروه به گفته او «تروریستی» نکرد.

به گفته آقای رضایی، نیروهای مرزبانی ایران پس از «اطلاع از قصد یک گروه تروریستی» برای ورود به خاک ایران از مرز پاکستان، روز جمعه، ۱۹ تير، عازم منطقه کوهستانی مرز میرجاوه، در استان سیستان و بلوچستان شده و با این گروه درگیر شده‌اند.

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی گفت که در این درگیری «تعدادی» از افراد این گروه کشته شده و سه نفر نیز دستگیر شده‌اند که یک نفر از آنان «زخمی» است.

به گفته آقای رضایی، در این درگیری، یک ستوان دوم مرزبانی ایران نیز کشته شده است.

وی با اشاره به «بازجویی» از افراد بازداشتی گفت که این گروه «با تجهیزات کامل و انواع سلاح‌ها و مواد منفجره» قصد داشتند «در شهرهای کشور به‌ویژه زاهدان، کرمان و بم اقدامات انفجاری و تروریستی انجام دهند».

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی اضافه کرد: «این افراد قصد داشتند تا با راهبندی و راهزنی خودروهای مردم را سرقت کرده و پس از کارگذاری مواد منفجره... در مکان‌های عمومی منفجر... کنند.»

به گفته آقای رضایی، تعدادی از افراد این گروه «موفق به فرار و انتقال جنازه کشته‌هایشان و مقادیری سلاح و مهمات و مواد منفجره به داخل خاک پاکستان شدند».

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای رضایی در سخنان خود تصریح کرد: «بيش از ۷۰ گروه شرور... را شناسايی و محل آنها را به ‌مقامات پاکستان اعلام کرديم، انتظار داريم پاکستان... همکاری لازم را در اين زمينه داشته باشد.»

استان سيستان و بلوچستان ايران طی سال‌های اخیر شاهد ناامنی و درگيری‌های متعدد ميان گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی با نیروهای سپاه پاسداران و نیروی انتظامی بوده است.

از سوی دیگر در ماه‌های گذشته برخی از مقامات جمهوری اسلامی گروه حکومت اسلامی یا داعش را به تلاش برای «اقدامات تروریستی و ایجاد ناامنی در ایران» متهم کرده‌اند.

از جمله محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، روز جمعه، ۲۲ خرداد، گفته بود که این گروه «تلاش زیادی برای فعالیت و ایجاد ناامنی» در ایران و «از جمله مناطق مرزی» کشور کرده است.

آقای علوی روز هشتم خرداد نیز در نماز جمعه تهران از دستگیری و مرگ افرادی خبر داده بود که در روز قدس سال گذشته به گفته او قصد «عملیاتی انتحاری در راهپیمایی شیراز و زاهدان» را داشتند.

XS
SM
MD
LG