لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

رویترز: واردات چندین هزار تن شکر از برزیل به ایران


خبرگزاری رویترز روز شنبه در گزارشی خبر داد که برای اولین بار پس از لغو تحریم‌های علیه جمهوری اسلامی در ماه ژانویه، ایران بیش از ۲۵۰ هزار تن شکر خام خریداری کرده است.

به گزارش رویترز به نقل از منابع تجاری، واردکنندگان ایرانی دست‌کم ۲۵۰ هزار تن شکر خام را از کشور برزیل خریداری کرده‌اند.

به گفته یکی از این منابع، بین ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تن شکر برای تحویل در ماه مه تا ماه ژوئن، ماه جاری میلادی، خریداری شده است.

این در حالی است که یک منبع دیگر می‌گوید حجم شکر خریداری شده توسط تجار ایرانی احتمالا بیش از اینها بوده است.

به گفته این منبع، خریداران ایرانی در هزینه‌های کار با یکدیگر شریک شده‌اند تا بتوانند از پس شرایط سخت تامین مالی واردات این کالا برآیند.

یک منبع دیگر نیز گفته است به دلیل افزایش سفارش خرید شکر خام به بالاترین سطح در دو سال و نیم گذشته احتمال خرید بیشتر در حال حاضر وجود ندارد.

به عقیده او، بازار روند صعودی به خود گرفته و این امر احتمال خرید و فروش بیشتر را زیر سوال برده است.

او می‌گوید زمانی که ثبت سفارش انجام شد قیمت در بازار ۱۶.۵ تا ۱۷ سنت در هر پوند بود. اکنون قیمت این کالا به ۶۸.۱۹ سنت در هر پوند رسیده است.

تحریم‌های بین المللی شامل محدودیت‌های تجاری علیه ایران در ماه ژانویه و در پی توافق با قدرت های جهانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران برداشته شد.

این در حالی است که این محدودیت‌ها تجارت مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه را شامل نمی‌شد. اما ادامه مشکلات تامین مالی به همراه افزایش ذخایر کالا، شامل شکر، در سال گذشته فعالیت‌های مربوطه را با کندی مواجه کرده است.

منابع تجاری می‌گویند که آخرین بار ایران در سه ماهه پایانی سال گذشته شکر وارد کرده بود.

XS
SM
MD
LG