لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

همکاری ایران با چین برای ساخت پالایشگاه هشت میلیاردی در اندونزی


حسن خسروجردی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران، می‌گوید که در مشارکتی سه‌جانبه، ایران و چین و اندونزی پالایشگاهی ۸.۴ میلیارد دلاری در جاوه اندونزی احداث می‌کنند.

وی روز سه‌شنبه، ۱۹ مردادماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که «هم اکنون تمامی کارهای مرتبط با ساخت یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام در اندونزی با مشارکت جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده است».

این مقام مسئول در ادامه گفت که بر اساس جمع‌بندی مطالعات اقتصادی هزینه ساخت این پالایشگاه نفت حدود هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است و مطابق با برنامه زمان‌بندی در مدت زمان ۴.۵ تا ۵ سال احداث خواهد شد.

به گفته وی، قرار است بخشی از منابع مالی ساخت این پالایشگاه توسط سرمایه‌گذاران چینی و اروپایی تامین شود و خوراک این پالایشگاه، نفت خام‌ فوق سنگین ایران خواهد بود.

او همچنین گفت که «تنها مسئله باقی مانده برای آغاز ساخت پالایشگاه امضای قرارداد خرید نفت خام فوق سنگین از شرکت ملی نفت ایران است».

وزارت نفت ایران از سال گذشته اعلام کرد که مذاکره با کشورهای خارجی برای احداث پالایشگاه یا خرید سهام آنها را آغاز کرده، با این شرط که خوراک این پالایشگاه‌ها از نفت ایران تامین شود.

ایران می‌گوید که این کار یکی از سیاست‌های شرکت ملی نفت برای تضمین فروش نفت خام کشور به صورت تضمینی و بلندمدت است. ایران قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ سهام چهار پالایشگاه خارجی را در اختیار داشت.

آقای خسروجردی می‌گوید که هفته جاری هیئتی نفتی از اندونزی به همراه مدیر عامل شرکت ملی نفت اندونزی (پرتامینا) به تهران سفر کرده‌اند و مذاکرات با شرکت نفت ایران برای امضای قرارداد فروش نفت خام آغاز شده است.

او با بیان این که بر اساس مذاکرات انجام گرفته کارگروه مشترکی بین ایران و اندونزی برای تعیین شرکت فروشنده نفت خام از سوی ایران تعیین شده یادآور شد: در پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت اندونزی ایران بیش از ۳۰ درصد، اندونزی ۲۰ درصد و چینی‌ها مابقی سهام را در اختیار دارند.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به سقوط چشمگیر قیمت نفت خام در بازار ساخت پالایشگاه نفت در اندونزی برای ایران توجیه اقتصادی خواهد داشت، توضیح داد: برخلاف قیمت جهانی نفت خام، بهای فرآورده‌های نفتی کاهش شدید قیمت نداشته است.

این در حالی است که، به گزارش پرتال تخصصی «گلوبال پترول پرایس»، هم اکنون متوسط قیمت جهانی بنزین حدود ۹۶ سنت به ازای هر لیتر است که البته این رقم در کشورهای مختلف اختلاف فاحش دارد.

برای نمونه قیمت بنزین در کویت ۲۱ سنت و در هونگ کونگ یک دلار و ۸۳ سنت است. قیمت فراورده‌های نفتی غیر از قیمت نفت، تابع عوامل دیگری مانند عرضه و تقاضای سوخت، یارانه‌ها، مالیات بر سوخت، بازارهای منطقه‌ای و غیره است.

با این حال در مجموع آمارهای بین‌المللی حاکی از ان است که قیمت نفت از نیمه اول سال ۲۰۱۴ تاکنون حدود سه برابر کاهش یافته، اما قیمت فراورده‌های نفتی تا این میزان کاهش نیافته است.

برای نمونه بر اساس آمارهای رسمی اتحادیه اروپا، متوسط قیمت بنزین در اروپا از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ کمتر از نصف کاهش یافته است، در حالی که قیمت نفت خام در همین بازه بیش از نصف کاهش یافته بود. قیمت فوب بنزین در بندر نیویورک آمریکا نیز طی این مدت حدود دو برابر کاهش را نشان می‌دهد.

به گفته آقای خسروجردی، هم اکنون اندونزی به طور متوسط روزانه حدود ۸۰۰ هزار بشکه انواع فرآورده نفتی وارد می‌کند، بنابراین «محدودیتی برای بازار فروش محصولات این پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام وجود ندارد».

XS
SM
MD
LG