لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

رویترز: چند پیچ و مهره، عامل خاموشی رآکتور بوشهر


تصویری از داخل نیروگاه اتمی بوشهر
تصویری از داخل نیروگاه اتمی بوشهر
خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۰ آذرماه، به نقل از «یک منبع در صنعت هسته‌ای روسیه» گزارش داد که «چند پیچ و مهره سرگردان» دلیل از کار افتادن رآکتور اتمی نیروگاه بوشهر در ماه گذشته بوده است.

رویترز به نقل از منبع روسی خود می‌گوید که ماه گذشته به دنبال یافت شدن این پیچ و مهره‌ها زیر سلول‌های سوخت هسته‌ای رآکتور روسی بوشهر خاموش شده تا از صدمه بیشتر جلوگیری شود.

خبرگزاری رویترز این اظهار نظر مقام روسی مبنی بر تعطیلی نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر را «در تضاد با ادعای مقامات ایران» توصیف کرده است که می‌گویند هیچ اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ نداده و خارج کردن سوخت از نیروگاه جزئی معمول از شیوه کار است.

این منبع روسی گفت: «علائم حاکی از آن بود که قطعاتی خارجی در مخزن رآکتور بود.»

رویترز می‌گوید که شرکت مادر روس‌اتم در پاسخی مکتوب به پرسش‌های این خبرگزاری اعلام کرده است که در این نیروگاه تست‌ها و کنترل‌های اضافی غیربرنامه‌ریزی شده به عمل آمده و تجهیزات و سیستم‌های آن نیز تعمیر شده‌اند.

غرب به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مظنون است و می‌گوید که ایران درصدد تولید تسلیحات هسته‌ای است. ایران این اتهام را رد می‌کند و نخستین نیروگاه خود را که در نزدیکی شهر ساحلی بوشهر در کناره خلیج فارس ساخته شده نماد اراده خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای می‌داند.

پیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۱۶ نوامبر در گزارشی محرمانه اعلام کرده بود که در ماه اکتبر مجموعه‌های سوخت نیروگاه بوشهر شامل میله‌های سوختی که در رآکتور بودند، از داخل آن به مخزن سوخت‌های مصرف شده منتقل شده‌اند.

با این حال آژانس در گزارش خود دلیل این مسئله را توضیح نداده بود.

این دومین بار در کمتر از دو سال اخیر است که سوخت اتمی از درون این رآکتور به خارج منتقل می‌شود.

بر اساس اعلام شرکت دولتی روس‌اتم روسیه، این رآکتور از اواخر ماه اوت به ظرفیت کامل خود رسیده و به طور رسمی در ماه مارس ۲۰۱۳ برای استفاده تحویل ایران خواهد شد. این در حالی است که انتظار می‌رفت این رآکتور در سال ۲۰۱۲ آماده استفاده شود.
XS
SM
MD
LG