لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

افتتاح وب‌سایت گزارشگران بدون مرز برای مبارزه با سانسور


سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه، هفتم آذرماه، اعلام کرد که پایگاهی اینترنتی را با نام «ما با سانسور مبارزه می‌کنیم» برای انتشار متون و مطالب ممنوع و سانسور شده در جهان یا مطالب انتشاریافته‌ای که نویسندگان و تهیه‌کنندگان آنها تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند راه‌اندازی کرده است.

رادیوفردا در گفت‌و‌گو با رضا معینی، مسئول بخش ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز، نخست از او خواسته است تا درباره این ابتکار این سازمان بیشتر توضیح بدهد.

رضا معینی: هدف سانسور به سکوت وادار کردن است. هدف سانسور پنهان‌کاری است. هدف سانسور عدم انتشار اطلاعات درباره یک موضوع مشخص و معین در یک کشور است. به همین دلیل هم وقتی این اطلاعات بتواند در همه جهان منتشر شود، این اطلاعات بتواند از مرز سانسور رد شده و‌‌ رها شود، می‌توان گفت که سانسور شکست‌خورده است.

به همین دلیل این سایت راه‌اندازی شده است. و هدف راه‌اندازی این پایگاه‌‌ همان است که در نامش نیز مشخص است: ما با سانسور مبارزه می‌کنیم. و یکی از وسایل مبارزه با سانسور انتشار اطلاعات و موضوعات ممنوع‌شده و سانسورشده است.

آقای معینی، در توضیح این مطلبی که گزارشگران بدون مرز بر روی پایگاه اینترنتی خود قرار داده آمده است که «هر چه ممنوع شود بیشتر طرح می‌شود». پایگاه «ما با سانسور مبارزه می‌کنیم» چگونه این کار را انجام می‌دهد؟

این پایگاه به شکل مشخصی در ارتباط با کاربران اینترنتی در سراسر جهان است. زمانی که یک مطلب را می‌خواهند سانسور کنند، در ایران ممکن است انتشار آن ممنوع شود. ولی این مطلب به دست ما که برسد و در پایگاه ما منتشر شود، می‌توانم بگویم همه کاربران جهان آن را می‌بینند و انتقال اطلاعات صورت می‌گیرد.

ما از همه کاربران خود خواسته‌ایم در این باره کمک کنند تا بتوانند این اطلاعات را منتشر کنند.

در بیانیه‌ای که در ارتباط با شروع کار پایگاه «ما با سانسور مبارزه می‌کنیم» منتشر شده گفته شده است که برای نخستین سند درباره ایران، سخنرانی آیت‌الله خمینی در بهمن سال ۵۷ را منتشر خواهد کرد. چه نکته جالبی در این سخنرانی دیده‌اید که قرار است آن را منتشر کنید؟

آیت‌الله خمینی بعد از ۱۵ سال تبعید در آغاز یک انقلاب گسترده در ایران به کشور بازگشتند. اولین سخنرانی خود را در گورستان بهشت زهرا ایراد کردند، این اولین سخنرانی یک رهبر تبعیدی است که به کشور بازگشته و می‌خواهد قدرت را به دست بگیرد.

از آن زمان تاکنون ما با مسئله سانسور در ایران سر و کار داریم. این سانسور امروز به مرز خود آیت‌الله‌ها هم رسیده است. یعنی صحبت‌ها و حرف‌هایی که خود بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایراد کرده و به‌ویژه این سخنرانی که بر بسیاری از مطالبات آزادی‌خواهانه مردم در آن زمان تاکید دارد و بر بسیاری مسائل انگشت می‌گذارد که امروز طرح آن ممنوع است، و به خاطر آن ده‌ها روزنامه‌نگار در زندان به سر می‌برند، مورد سانسور قرار گرفته است.

شکل نمادینی از آن است که سانسور می‌تواند حتی مرزهای خود سانسورگران را هم درنوردد و آنها را هم به قربانی سانسور بدل کند.

شاید سوالی که برای خیلی‌ها پیش بیاید، مسئله فیلترینگ در ایران است. پایگاه «ما با سانسور مبارزه می‌کنیم»، فکر می‌کنید در ایران با مسئله فیلترینگ و موانعی از این دست مواجه نخواهد شد؟

بدون شک، چرا. سانسورگران به کار خودشان ادامه می‌دهند و ما هم در این رابطه تدابیری اندیشیده‌ایم. در ارتباط با تکنیک آینه است که این سایت می‌تواند متکثر باشد و ضمن آن که ما همزمان، همه کاربران را هم فراخوانده‌ایم که با انتشار این داده‌ها بر روی سایت، بتوانند اطلاع‌رسانی را به شکل گسترده در جهان پیش ببرند.

من فکر می‌کنم مبارزه با سانسور در عین حال تکثر و تکثیر اطلاع‌رسانی است. معتقدم که نمی‌توان این سایت را فیلتر کرد. محتوای این سایت در چندین سایت دیگر با نام‌های دیگر با استفاده از سرورهای مختلف منتشر خواهد شد.

ضمن این که این سایت در یک سرور به طور کامل میزبانی نمی‌شود و در چندین سرور وجود دارد و هر جایی که بتوانند یک قسمت آن را ببندند، باقی قسمت‌ها و آینه‌های موجود در سایر سرور‌ها می‌توانند مطالب این سایت را بازتاب دهند.
XS
SM
MD
LG