لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

در پی گرانی‌ها، سپاه پاسداران رسانه‌ها را به «بزرگ‌نمایی» متهم کرد


صف مرغ در بندرعباس
صف مرغ در بندرعباس
در حالی که روند افزایش قیمت‌ها در ایران هم‌چنان ادامه دارد، یک مقام ارشد در سپاه پاسداران جمهوری اسلامی رسانه‌های داخلی و خارج از کشور را متهم کرد که در «مسئله» گرانی‌های اخیر و «مشکلات اقتصادی» کشور «به‌شدت به دنبال بزرگ‌نمایی هستند».

افزايش قيمت مرغ در ایران در چند هفته گذشته که در بعضی نقاط ایران حتی به ۹ هزار تومان هم رسید به يکی از موضوعات پر سروصدا در رسانه‌های کشور تبديل شده و صف‌هایی طولانی برای خريد اين فرآورده گوشتی در شهرهای مختلف ايران شکل گرفته است.

کار به آنجا کشیده است که اخباری در رسانه‌های ایران منتشر می‌شود که در تاریخ کشور تاکنون سابقه نداشته است، از جمله تیترهایی چون «ممنوع‌الخروج شدن مرغ» در استان اردبیل و «حمله مسلحانه به یک مرغ‌داری» در استان هرمزگان.

از سوی دیگر معاون وزارت صنعت و معدن روز جمعه گذشته از دستور ویژه رئیس جمهور برای «ذخیره‌سازی کالاهای اساسی» خبر داد و تلویحا تصدیق کرد که این گونه کالاها در کشور دچار «کسری» است.

این جدا از جلسه‌ای است که هیئت دولت به ریاست محمود احمدی‌نژاد به دنبال افزایش قیمت مرغ تشکیل داد، جلسه‌ای که خبرگزاری مهر هفته گذشته از آن به عنوان «جلسه ویژه مرغی» یاد کرد.

حال معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران در گفت‌وگویی با روزنامه رسالت که روز شنبه، هفتم مردادماه، منتشر شده رسانه‌ها را متهم کرده است که «به شدت به دنبال بزرگ‌نمایی مسئله گرانی‌های اخیر» و «مشکلات اقتصادی کشور» هستند.

حمیدرضا مقدم‌فر، معاون سپاه، کمبود مرغ در بازار ایران را «مقطعی» دانسته و گفته است که رفع می‌شود، اما در ادامه رسانه‌ها را متهم کرده که با «نمادسازی» از کمبود مرغ سعی دارند تا «با تولید اخبار دروغ چالش‌های اجتماعی و امنیتی برای کشور پدید آورند».

پیشتر محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور، هم دلیل گرانی مرغ در ایران را «القاء دشمن» دانسته بود.

با این حال متهم کردن رسانه‌ها در جنجال‌های عمدتا اقتصادی که در زمان ریاست محمود احمدی‌نژاد تعدادشان کم هم نبوده پیشتر هم در چندین مورد اتفاق افتاده است.

از جمله در بهمن‌ماه سال گذشته هم سخنگوی اقتصادی دولت در واکنش به افزایش بی‌سابقه قیمت سکه طلا و ارز خارجی در ایران از وجود «یک جریان رسانه‌ای» در ایران خبر داد که «می‌خواهد در بازار اخلال ایجاد کند».

اما روز شنبه دو روزنامه دیگر از جلسه وزیر ارشاد ایران با مدیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نیز خبر داده‌اند که دستور این جلسه هم «چگونگی انتشار اخبار گرانی و تحریم» بوده است.

آن طور که روزنامه جهان صنعت گزارش کرده است، وزیر ارشاد برخلاف مقام سپاه کسی را متهم نکرده اما به این مدیران توصیه کرده است که به دنبال «امیدبخشی» به مردم کشور باشند و از این راه «تحرکات رسانه‌ای سلطه‌گران را خنثی کنند».

با این حال معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در گفته‌های خود تاکید بیشتری داشته و صراحتا اعلام کرده است که «در تعارض میان آزادی بیان و منافع ملی، اولویت با منافع و امنیت ملی است» و کار رسانه‌های داخلی کمک «به استقرار آرامش در جامعه».

این توصیه‌ها کمتر از یک هفته پس از آن منتشر شده است که از شهر نیشابور خبر رسید مردم «در اعتراض به گرانی و تورم» در یکی از میدان‌های این شهر تجمع کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG