لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

مقام نظامی، عربستان را «اولویت تهدید» علیه جمهوری اسلامی توصیف کرد


غلامرضا جلالی
غلامرضا جلالی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران از عربستان سعودی به عنوان «اولویت تهدید» علیه جمهوری اسلامی نام برده و گفت که «ما با عربستان در سه حوزه نظامی، اقتصادی و سایبری درگیری داریم».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، غلامرضا جلالی، رئیس این سازمان، روز دوشنبه، ۱۲ مهرماه، همچنین گفت که آمریکا، اسرائیل و عربستان «منشاء تهدیدها علیه کشور ما هستند و ما با عربستان در سه حوزه نظامی، اقتصادی و سایبری درگیری داریم».

وی اضافه کرد: «رهبران عربستان هم کم‌تجربه هستند و استراتژی آفندی نسبت به ایران دارند، در واقع آنها اولویت تهدید علیه ما هستند.»

این مقام نظامی همچنین با بیان این که شاید توانایی نظامی ایران و عربستان «موجب بازدارندگی» در خلیج فارس شده، تاکید کرد که درگیری نظامی احتمالی دو کشور در مرحله اول به ضرر عربستان سعودی، سپس به ضرر ایران و آمریکا و در نهایت جهان است.

به باور برخی از کارشناسان،‌ رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان سعودی در حال حاضر اشکال مختلفی از جمله اتخاذ سیاست‌های متفاوت در بازار نفت به خود گرفته و همچنین در جریان درگیری‌های یمن و سوریه، به جنگ نیابتی میان دو کشور بدل شده‌ است.

پیش از این شماری از مقام‌های عالی جمهوری اسلامی از جمله علی شمخانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی، عربستان سعودی را به تلاش برای ایجاد ناامنی در جنوب شرقی ایران و «ارسال سلاح» و حمایت از «گروه‌های تروریستی» در این منطقه متهم کرده‌اند.

در همین زمینه محسن رضایی، فرمانده کل پیشین سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، اواخر تیرماه ادعا کرد که عربستان سعودی برای «ناامن کردن» مرزهای شرقی ایران «یک پایگاه در بلوچستان پاکستان زده است».

او همچنین عربستان سعودی را به ایجاد «پایگاه نظامی» در اقلیم کردستان عراق متهم کرد.

پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران این کشور و شماری دیگر از متحدانش، روابط خود را با ایران قطع کردند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در بخش دیگری از سخنان خود «جنگ اقتصادی» را دومین حوزه درگیری ایران با عربستان سعودی دانسته و گفت که این کشور «به دنبال هرگونه ضربه زدن» به ایران در حوزه نفت است.

آقای جلالی همچنین با اشاره به «درگیری» دو کشور در حوزه مالی و پولی گفت که عربستان و اسرائیل عضو ناظر منطقه در گروه ویژه اقدام مالی (فتف) هستند و این یکی از موضوعاتی است که «می‌توانیم در آن درگیری جدی داشته باشیم».

ایران و عربستان در سال‌های گذشته درباره میزان تولید و قیمت نفت اختلافات اساسی داشته‌اند.

در همین حال موضوع پذیرش گروه ویژه اقدام مالی (فتف) از سوی ایران در ماه‌های گذشته خبرساز شده و امامان جمعه و برخی از دیگر نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از جمله غلامعلی حداد عادل، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای و حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، شدیداً با این توافق مخالفت کرده‌اند.

روز پنج‌شنبه اول مهر نیز حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران هدف از توافق با گروه ویژه اقدام مالی (فتف) را «رصد گردش مالی و اهرمی برای تأثیرگذاری» بر این نهاد دانسته و در عین حال گفت که این توافق «هیچ تأثیری در عملکرد داخلی و منطقه‌ای سپاه پاسداران ندارد».

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در سخنان خود همچنین عربستان را متهم کرد که «ظرفیت‌هایی» برای «فعالیت سایبری در حوزه سیاسی و فرهنگی» علیه جمهوری اسلامی ایجاد کرده که «انتخابات و حمله به زیرساخت‌ها می‌تواند شامل آن باشد».

آقای جلالی روز ۲۶ اردیبهشت نیز اعلام کرده بود که عربستان سعودی درصدد انجام حملات سایبری به ایران است.

پس از آن وب‌سایت مرکز آمار ایران شامگاه چهارم خرداد برای مدتی از دسترس خارج شد و کاربران نتوانستند به هیچ یک از بخش‌های این سایت دسترسی داشته باشند.

در صورت جستجوی عبارت «مرکز آمار ایران» در جستجوگر گوگل نیز عبارتی عربی به جای نام این مرکز دیده می‌شد که خبر می‌داد این وب‌سایت را «داعس هکر» از دسترس خارج کرده‌ است.

پس از آن نیز وب‌سایت سازمان ثبت اسناد و املاک ایران و چند وب‌سایت رسمی وزارت خارجه، از جمله وب‌سایت سفارتخانه‌های ایران در آرژانتین، اوکراین، روسیه، و قرقیزستان هک شدند.

مقام‌های پلیس ایران این اقدامات را به گروه‌های وابسته به دولت عربستان سعودی منتسب کردند.

XS
SM
MD
LG