لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

حمله اسرائیل به «کاروان موشک‌های فتح و جنگ نیابتی با ایران»


دولت ایران با رد گزارش‌های منتشر شده درباره حمله اسرائیل به محموله «موشک‌های ارسالی این کشور» برای گروه حزب‌الله لبنان، چنین اخباری را «جنگ روانی» با هدف ضربه زدن به محور مقاومت [در برابر اسرائیل] به رهبری تهران دانسته است.

به نوشته روزنامه کریستین ساینس مانیتور، مطرح شدن نام ایران در ارتباط با حمله نظامی اخیر، بیش از هر چیز گواهی است بر گسترش دامنه جنگ داخلی سوریه و سرریز آن به تمامی کشورهای کلیدی این منطقه پرتلاطم، که به تدریج به یک جنگ نیابتی تمام‌عیار تغییر ماهیت می‌دهد.

گزارش منابع خبری غربی و اسرائیلی به نقل از مقام‌های رسمی اطلاعاتی حاکی از آن است که نیروهای اسرائیلی محموله‌ای از موشک‌های فتح ۱۱۰ را در راه رسیدن به گروه حزب‌الله مورد هدف قرار دادند، جنگ‌افزاری که در صورت تحویل در مقصد توان زرادخانه این گروه ستیزه‌جوی لبنانی را بیش از پیش تقویت می‌کرد و بُرد عملیاتی آن را از جنوب لبنان تا شهر تل‌آویو و بخش بزرگی از خاک اسرائیل گسترش می‌داد.

در همین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت‌ماه، هشدار داد که هتک حرمت یک مکان مقدس شیعیان در نزدیکی دمشق توسط عده‌ای شورشیان سنی‌مذهب با «تفکری پلید» صورت گرفته و با هدف «تقویت آتش نزاع شیعه و سنی» دنبال شده است.

ایران: سوریه و حزب‌الله به ما نیازی ندارند

در این میان گزارش‌هایی نیز انتشار یافته که اهمیت کاروان موشک ارسالی برای حزب‌الله را زیر سؤال می‌برد، چرا که بر این مبنا حزب‌الله هم اکنون نیز چنین موشک‌های دوربُردی را در اختیار دارد و حتی نمونه مشابه سوری آن را نیز به زرادخانه خود افزوده است.

در همین حال دهه‌هاست که ایران جهت رساندن سلاح به حزب‌الله برای مقابله با اسرائیل از مجرای سوریه استفاده کرده است. مقام‌های جمهوری اسلامی نیز در اظهار نظرهای اخیر خود با احتیاط عمل کرده و ادعا کرده‌اند که سوریه هیچ دلیلی برای استفاده از تسلیحات ساخت ایران نداشته که اسرائیل بخواهد آن را هدف قرار دهد و حزب‌الله نیز مدت‌هاست که از کمک‌های سخت‌افزاری ایران بی‌نیاز است.

در همین ارتباط، سرتیپ مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، در گفت‌وگو با شبکه العالم تصریح کرد که «دولت سوریه اصولاً نیازی به حمایت تسلیحاتی ایران ندارد». وی نیز هماهنگ با دیگر مقام‌های ایران با رد ارسال محموله موشک‌های فتح ۱۱۰ برای حزب‌الله لبنان ادعا کرد که «این گونه خبرها بیشتر جنبه تبلیغاتی و عملیات روانی دارد».

این مقام بلندپایه نظامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «خوش‌بختانه امروز مقاومت به حدی از بلوغ و توانایی رسیده که به طور خودکفا می‌تواند در برابر هرگونه تجاوز به خوبی از خود دفاع کند؛ آن چه حماس به وسیله آن توانست از خود دفاع کند یا پتانسیل نظامی حزب‌الله لبنان تماماً تولیدات داخلی است.»

تهاجم جدید اسرائیل علیه اهدافی در سوریه دومین عملیات از این دست در روزهای اخیر بوده است. در واکنش به این تحولات، هم‌پیمانان دمشق از جمله ایران، حزب‌الله و به میزان کمتری روسیه در قالب جنگ نیابتی علیه ایالات متحده و کشورهای سنی‌مذهبی مانند قطر و ترکیه ایستاده‌اند.

از دیگر سو و در حالی که دولت اسرائیل به طور رسمی مسئولیت حملات اخیر را نپذیرفته، معاون وزیر خارجه سوریه اقدامات اسرائیل را «اعلان جنگ» خواند.

اسرائیل تأکید کرده است که در جنگ داخلی سوریه به دنبال جانب‌داری از یک سوی این نزاع نبوده، اما برای جلوگیری از ارسال تسلیحات «تغییردهنده بازی» توسط سوریه و ایران برای گروه متخاصم حزب‌الله اقدام خواهد کرد.

تبعات برای ایران

حمله نظامی اسرائیل به اهدافی در خاک سوریه می‌تواند محاسبات ایران را دستخوش تغییر کند. ماه ژانویه گذشته، علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر ایران و یکی از گزینه‌های نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ۲۴ خردادماه امسال، هشدار داد که ایران هر گونه تهاجم به خاک سوریه را حمله به خود تلقی خواهد کرد.

اکنون با انجام حمله نظامی به کاروان موشک‌های ارسالی از ایران در سوریه، رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه به بهانه تعرض عده‌ای از شورشیان سوری به مقبره حجر بن عدی خواستار واکنش مسلمانان به «این حادثه تلخ» و محکومیت آن شد، چرا که به‌زعم آیت‌الله خامنه‌ای، در غیر این صورت «فتنه‌ها در این حد منحصر نخواهد ماند».
XS
SM
MD
LG