لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

رئیس سازمان میراث فرهنگی: حوزه گردشگری را نباید امنیتی کرد


رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران در واکنش به تلاش‌ پلیس اماکن برای شناسایی شرکت‌کنندگان در مراسم بزرگذاشت روز کوروش تاکید کرد که موضوع گردشگری در کشور نباید «امنیتی» شود.

زهرا احمد‌پور که به تازگی از سوی حسن روحانی به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی منصوب شده٬ این نکته را در گفت‌و‌گو با شماره روز شنبه، ۲۲ آبان، روزنامه «شهروند» چاپ تهران بیان کرد.

به گفته خانم احمد‌پور، «نهادهای قانونی تکالیف خودشان را دارند» و وی نیز قصد ندارد وارد حیطه کاری آنها شود٬ اما معتقد است نباید فضای گردشگری «امنیتی» شود.

وی افزود: «امنیت در گردشگری مکانیزم خودش را دارد و باید با همین سازوکارها آن را تأمین کرد.»

این مقام مسئول گفت که «ما نباید اجازه بدهیم گردشگری با تشنج همراه باشد و نباید کاری کنیم که فضای این حوزه به سمت امنیتی شدن برود.»

پلیس امنیت اماکن در ایران پس از انتشار فیلم‌ها٬ تصاویر و گزارش‌هایی از برگزاری مراسم بزرگداشت کوروش در پاسارگارد٬ در نزدیکی شیراز تلاش‌ها برای شناسایی شرکت‌کنندگان در این مراسم را آغاز کرده است.

پلیس به دنبال مشخصات افرادی است که در قالب تورهای داخلی از ۲۴ مهر تا ۱۰ آبان به شیراز سفر کرده‌اند.

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافری نیز در همین رابطه در بخشنامه‌ای «خیلی فوری» از اعضای خود خواست تا مشخصات این افراد را به این انجمن ارائه دهند.

در این بخشنامه قید شده که هدف از این کار٬ ارائه مشخصات این مسافران به «پلیس امنیت اماکن» است.

در ایران روز هفتم آبان‌ماه به طور غیررسمی روز کوروش نام‌گذاری شده و چند سالی است که گروه‌هایی از مردم از سراسر کشور در چنین روزی در پاسارگاد جمع می‌شوند.

در سال جاری از پاسارگاد گزارش شد که «هزاران نفر» برای بزرگداشت این روز در این محل تجمع کردند.

بر پایه برخی گزارش‌ها، گروهی از تجمع‌کنندگان امسال در پاسارگاد شعارهایی از جمله «ایران وطن ماست، کوروش پدر ماست» سر دادند کهبازداشت عاملان اصلی برگزاری این مراسم را در پی داشت.

علی مطهری٬ نایب رئیس مجلس، هم تعقیب و بازداشت شرکت‌کنندگان در این مراسم را «بی‌معنی» دانسته و گفته است که ممنوع کردن بردن مسافر از سوی تور‌های مسافرتی به پاسارگارد اقدامی «تحریک‌کننده» بیشتر نیست.

سازمان میراث فرهنگی اصفهان پیش از برگزاری این مراسم دستور لغو برگزاری تور به مقصد پاسارگاد از اول تا دهم آبان را صادر کرده بود.

آقای مطهری افزود: «بر فرض از ٨٠‌ میلیون جمعیت ایران پنج هزار نفر هم به پاسارگاد بروند و در آنجا شعار بدهند. این مسئله مهمی نیست و نباید خیلی به آن توجه کنیم.»

این نماینده مجلس در عین حال اضافه کرد: «دوستانی که پای مقبره کوروش رفتند و آن شعارها را هم دادند، کار عاقلانه‌ای نکردند؛ زیرا ایدئولوژی ایران باستان قابل مقایسه با اسلام نیست.»

حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه در قم، هم با انتقاد از حضور هزاران تن در کنار آرامگاه کوروش در پاسارگاد گفته است که «چطور این افراد می‌توانند شعارهایی را که برای رهبر جمهوری اسلامی سر داده می‌شود، در آنجا هم سر دهند».

XS
SM
MD
LG