لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

جهانگیری: قوه قضاییه و امامان جمعه به تصمیم‌های وزارت ارشاد احترام بگذارند


اسحاق جهانگیری٬ معاون اول حسن روحانی، روز دوشنبه ضمن هشدار به افرادی که در کشور «فراقانونی» اقدام می‌کنند، از قوه قضائيه٬ امامان جمعه و نیرو‌های «انقلابی» خواست تا به تصمیم‌های وزیر ارشاد «احترام» بگذارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای جهانگیری این درخواست را روز دوشنبه، ۱۷ آبان، در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و جدید ارشاد مطرح کرد.

وی در این مراسم گفت: «قانون باید در کشور محترم شمرده شود و امضای وزارت ارشاد برای همه از جمله قوه قضائیه، امام جمعه و نیروی انقلابی قابل احترام باشد.»

او افزود: «به آقایانی که فکر می‌کنند می‌توانند فراتر از قانون اقدامی انجام دهند می‌گویم که حتما روزی فراخواهد رسید که خود آنها از این داستان ضرر خواهند کرد.»

قوه قضائیه٬ امامان جمعه و نیرو‌های حزب‌الله سه جریان مخالف برگزاری کنسرت و برخی از برنامه‌های وزارت ارشاد هستند که از جمله در چندین شهر‌ کنسرت‌ها را به تعطیلی کشیده‌اند.

این سه جریان طی بیش از سه سالی که علی جنتی تصدی وزارت ارشاد را بر عهده داشت٬ حملات و انتقاد‌های بسیاری را متوجه وی و عملکردش کردند.

مخالفت‌ها با برگزاری کنسرت و فشار‌های همه‌جانبه به وزیر ارشاد طی این مدت در نهایت منجر به استعفای علی جنتی از سمت خود شد.

حسن روحانی نیز با قبول این استعفا٬ رضا صالحی امیری را به عنوان وزیر جدید ارشاد به مجلس پیشنهاد کرد که نمایندگان نیز به وی رای اعتماد دادند.

مراسم تودیع و معارفه جنتی و صالحی امیری روز گذشته با تعریف و تمجید معاون اول رئیس جمهوری از آنها و انتقاد وی از برخی فشار‌ها علیه این وزارتخانه برگزار شد.

آقای جهانگیری در این مراسم گفت که «قدرت قانونی و حقوقی وزارت ارشاد کاهش یافته و سهم امکانات مادی آن نیز کم شده است.»

وی همچنین از نهاد‌ها و دستگاه‌هایی سخن به میان آورد که در حوزه فرهنگ «مسئولیت پذیرفته و منابع دریافت کرده‌اند، اما در موضوعات مختلف پاسخگو نبوده‌اند.»

سپاه پاسداران و زیرمجموعه‌های آن٬ سازمان صداوسیما٬ حوزه‌های علمیه و بسیاری از نهاد‌های حاکمیتی از جمله دستگاه‌هایی در ساختار جمهوری اسلامی هستند که برای کار فرهنگی از دولت بودجه دریافت می‌کنند.

مقام‌های دولت یازدهم در سه سال اخیر بارها به صورت تلویحی از اقدامات و برنامه‌های این نهاد‌ها در زمینه فرهنگ انتقاد کرده و گفته‌اند که آنها به وظایف و ماموریت‌های خود چندان پایبند نیستند.

مدیران این نهاد‌ها که رسانه‌های مختلفی در اختیار دارند هم سیاست‌های وزارت ارشاد دولت حسن روحانی را زیر سوال برده و طی سه سال اخیر انتقاد‌هایی جدی متوجه این سیاست‌‌ها کرده‌اند.

صدور مجوز برگزاری کنسرت در چند شهر از جمله مهم‌ترین موارد مورد اختلاف این نهاد‌ها٬ قوه قضائیه٬ امامان جمعه و نیرو‌های حزب‌الله با دوران وزارت علی جنتی بود که منجر به لغو د‌ه‌ها کنسرت در سال‌های اخیر شد.

XS
SM
MD
LG