لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

مقام ارشاد: مردم به رسانه‌های رسمی اعتماد ندارند


ساختمان اداری صدا وسیما
ساختمان اداری صدا وسیما

به گفته یک مقام وزارت ارشاد ایران، صداوسیما «بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی» است، مردم به رسانه‌های رسمی «اعتماد» ندارند و «تلگرام»، «اینستاگرام»، «فیس‌بوک» و «یوتیوب» دارای نفوذ بسیار زیاد بر مردم ایران هستند.

محمدرضا جوادی یگانه، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد، این نظرات را در نشست علمی «چرخش مطالعه و شبکه‌های اجتماعی مجازی» بیان کرده است.

به گزارش روز سه‌شنبه، ششم بهمن‌ماه، خبرگزاری ایسنا، آقای جوادی یگانه در این نشست وضعیت سرانه مطالعه در ایران را «دهشتناک» و «نگران‌کننده» خوانده و شبکه‌های اجتماعی را یکی از عوامل آن معرفی کرده است.

وی به وجود «آمارهای غیرواقعی» از سرانه مطالعه در ایران اشاره کرده و گفته است که «خوداظهاری‌ها» دربارهٔ میزان مطالعه افراد در جامعه «با وضعیت نشر در ایران» هم‌خوانی ندارد.

جوادی یگانه افزوده است که «متأسفانه کتاب خواندن در کشور از بین رفته و نمی‌توان دیگر به راحتی این فرهنگ را به کشور بازگرداند».

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به نقد عملکرد شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در ایران پرداخته و دربارهٔ قدرت تأثیرگذاری بسیار آنها سخن به میان آورده است.

وی گفته است که در حال حاضر ۲۲ میلیون کاربر «تلگرام» در ایران وجود دارد که پربازدیدکننده‌ترین کانال آن «بدندید» با یک میلیون و ۳۰۰ هزار عضو است.

جوادی یگانه افزوده این کانال هم‌چون بسیاری دیگر از کانال‌های در این شبکه اجتماعی «مرکز ملغمه، همهمه و شایعه» است و خروجی مشخصی ندارد.

وی گفته در حال حاضر کانال تلگرامی «گیزمیز» کانالی است که «هیچ ضرری برای مخاطب نداشته و می‌توان آن را بهترین کانال تلگرامی نسبت به سایر کانال‌ها» دانست.

آن ‌طور که این مقام وزارت ارشاد بیان کرده، در حال حاضر «شبکه‌های مجازی وضعیتی به شدت منحط‌‌تر و بدتر از تلویزیون دارند» و صداوسیما هم به «بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی ایران» تبدیل شده است.

به گفته وی، اگر مردم ایران از برنامه‌های تلویزیون ایران استفاده نکنند و «به طور کلی آن را خاموش و حذف کنند هیچ اتفاق منفی برای آنها نمی‌افتد».

جوادی یگانه در این نشست به نقد رسانه‌های رسمی در ایران نیز پرداخته و گفته است که آنها «موفق» نبوده‌اند و مردم هم به آنها «اعتماد» ندارند.

وی توجه مردم ایران به «شایعات و همهمه» در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه را یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ناکامی رسانه‌های رسمی و بی‌اعتمادی مردم به آنها دانسته است.

این مقام وزارت ارشاد مدیریت رسانه‌ای بر مبنای «مصلحت» به جای «نیاز مردم» را از دیگر عوامل گرایش مردم ایران به شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه ارزیابی کرده است.

شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در ایران به یکی از مهم‌ترین ابزار ارتباطی و کسب اخبار و اطلاعات مردم این کشور تبدیل شده است.

بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته ۵۳ درصد از کل مردم ایران دست‌کم عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند.

این نظرسنجی که دی‌ماه امسال از سوی ایسپا منتشر شده نشان می‌دهد که ۵۶ درصد شهروندان مراکز استان‌ها و ۴۲ درصد مردم روستاها دست‌کم در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند.

در این نظرسنجی، همچنین ۳۸ درصد پاسخگویان، شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه را را ابزار «خوبی» دانسته‌اند.

روند رو به گسترش استفاده مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی موجب نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی شده و برخی از آنها خواستار مسدود شدن این شبکه‌ها هستند.

از قوه قضائیه به عنوان مهم‌ترین نهاد موافق انسداد این شبکه‌ها در ایران به خصوص «تلگرام» نام برده می‌شود.

XS
SM
MD
LG