لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

واکنش وزارت ارشاد در پی اعتراض به «هتاکی‌های» یالثارات


حسین نوش‌آبادی
حسین نوش‌آبادی

در پی اعتراض جمعی و شدیداللحن سینماگران ایران به نشریه حزب‌اللهی یالثارات، وزارت ارشاد جمهوری اسلامی روز دوشنبه، ۲۹ شهریورماه، تاکید کرد که مجوز انتشار این نشریه مدت‌ها پیش لغو شده و بنابراین «قانونا جزء نشریات دارای مجوز» نیست.

هفته‌نامه یالثارات، وابسته به گروه انصار حزب‌الله، آن طور که خبرگزاری ایسنا نوشته است، در دی‌ماه ٩٤ با رای اکثریت اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات لغو مجوز شد، و از آن زمان تاکنون با حکم موقت قوه قضائیه منتشر می‌شود.

این نشریه روز ۱۱ مرداد گذشته نیز به دلیل انتشار مطلبی با عنوان «دیوث کیست» درباره جشن سینمایی حافظ توقیف شد، اما دو روز بعد با حکم قوه قضائیه دوباره منتشر شد.

به این ترتیب واکنش تازه سخنگوی وزارت ارشاد که منحصر به تاکید بر این نکته است که نشریه یالثارات لغو مجوز شده و در واقع بدون مجوز منتشر می‌شود می‌تواند انداختن توپ به زمین قوه قضاییه باشد.

واکنش وزارت ارشاد به اعتراض جمعی سینماگران ایرانی بود که شامگاه یک‌شنبه گذشته در مراسم دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران اتفاق افتاد.

در این مراسم، مانی حقیقی، کارگردان و بازیگر سینما، خبر داد که به اتفاق اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی از نشریه یالثارات به دلیل «توهین» این نشریه به آنان شکایت خواهد کرد و گفت که «اگر وزیر ارشاد و رئیس قوه قضاییه هم به کمک ما بیایند، خوشحال می‌شویم».

نشریه یالثارات اخیرا در مطلبی با عنوان «سونامی کثیف آلبالوهای جنسی چگونه به سینما آمد؟!» داستانی از «مثلث عشقی» دو مرد سینماگر به نام‌های «فرهاد» و «قباد» و یک زن بازیگر به نام «شهرزاد» را منتشر کرد.

مشخصاتی که یالثارات برای شخصیت‌های این داستان ارائه کرده بود با فعالیت‌های هنری اصغر فرهادی، مانی حقیقی و ترانه علیدوستی شباهت بسیار داشت.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، در جلسه روز دوشنبه خود با خبرنگاران نوشته‌های یالثارات را «هتاکی» خوانده و تاکید کرده است که موضع وزارت ارشاد درباره آن تغییر نکرده است.

او با اشاره به لغو مجوز نشریه یالثارات از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات ایران گفت: «این لغو مجوز در هیئتی صورت گرفته که اعضایش متشکل از نمایندگان سه قوا و حوزه علمیه هم است و این موضع را همچنان اعلام می‌کنیم.»

پیشتر چند مقام از جمله علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران، به این مسئله اعتراض کرده‌اند که نشریه‌ای از سوی یک هیئت مسئول لغو مجوز می‌شود، اما بعد با حکم قوه قضاییه مجوز انتشار مجدد می‌گیرد.

نایب رئیس مجلس انتشار نشریه یالثارات با حکم قضایی و علی‌رغم لغو امتیاز آن از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات را «سوال‌برانگیز» و «حاکی از حاکمیت دوگانه در این عرصه» دانسته و گفته بود که این اقدام «با عقل سلیم جور درنمی‌آید».

آقای مطهری روز جمعه، ۱۵ مرداد، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، حکم دادگاه مبنی بر انتشار موقت نشریه یالثارات را «سوال‌برانگیز» خوانده و گفت که اگر دادگاه حق لغو مصوبه هیئت نظارت بر مطبوعات را داشته باشد، «فلسفه وجود این هیئت منتفی می‌شود» و «بهتر است تعطیل شود».

قوه قضاییه جمهوری اسلامی تاکنون در این باره موضع روشنی نداشته است.

XS
SM
MD
LG