لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

وزارت ارشاد، پیگیر حذف عبارت «ویژه اهل سنت» از روی کتاب‌های غیراعتقادی


عباس صالحی٬ معاون فرهنگی وزیر ارشاد، روز یک‌شنبه اعلام کرد که این وزارتخانه درخواست ناشران استان کردستان مبنی بر حذف عبارت «ویژه اهل سنت» از روی کتاب‌های آنها را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای صالحی این مطلب را شامگاه ۲۲ فروردین در جمع ناشران و فعالان حوزه چاپ و نشر استان کردستان بیان کرده است.

وی گفت که «ما پیگیر هستیم که این مسئله رفع شود» و فقط بر روی کتاب‌هایی که در حوزه اعتقادات و فقه اهل سنت است جمله «بر اساس منابع اهل سنت» قید شود.

خبرگزاری مهر در گزارش خود از سخنان این مقام ارشاد به نقل از وی این ‌گونه نوشته که در گذشته عنوان «ویژه اهل سنت» روی جلد کتاب‌های حوزه اعتقادی و فقهی اهل سنت درج می‌شد که در دولت کنونی به «بر اساس منابع اهل سنت» تغییر پیدا کرده است.

آن ‌طور که این خبرگزاری گزارش کرده صالحی در این جلسه افزود: «عنوان مذکور تنها باید بر روی جلد کتاب‌هایی که در حوزه اعتقادی و فقهی منتشر می‌شود درج شود و ناشران در صورتی که فردی از آنها بخواهد این عبارت بر روی کتابی در سایر حوزه‌ها ذکر شود، تمکین نکنند.»

معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین به نارضایتی گروهی از ناشران کردستان در خصوص روند بررسی کتاب‌های به زبان کُردی اشاره کرده است.

وی از مسئولان بررسی‌کننده این کتاب‌ها خواست تا «سفرهایی را به استان کردستان داشته باشند و کتاب‌هایی هم که رد شده‌اند دوباره مورد بررسی قرار گیرند».

این مقام وزارت ارشاد در عین حال اضافه کرد: «صدور مجوز انتشار کتاب‌های کردی به استان کردستان واگذار» خواهد شد.

صالی همچنین گفت: «ناشران استان کردستان که مجوز فعالیت دارند در همه نمایشگاه‌ها می‌توانند حضور داشته باشند و اگر در جایی اعمال سلیقه‌هایی صورت گرفته باشد٬ باید رفع شود.»

اهل سنت که نسبت قابل توجهی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند در انجام برخی فعالیت‌های مذهبی٬ اجتماعی و فرهنگی خود با محدودیت‌های متعدد روبه‌رو هستند.

XS
SM
MD
LG