لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

نشست دو وزیر روحانی برای «تعیین تکلیف» برگزاری کنسرت‌


علی جنتی، وزیر فرهنگ جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، دوم تیرماه، از توافق خود با وزیر کشور برای شفاف شدن وظایف و مسئولیت‌های وزارت ارشاد و پلیس خبر داد تا «دیگر مشکلی برای برگزاری کنسرت‌ها پیش نیاید».

به‌ویژه در یک سال گذشته موضوع لغو برگزاری کنسرت‌هایی که از وزارت ارشاد مجوز داشته‌اند، اما با این همه به دست نیروی انتظامی ایران از برگزاری آنها جلوگیری شده خبرساز شده و انتقادهایی را به دنبال داشته است.

از جمله در دو هفته گذشته تعدادی از کنسرت‌ها در ایران از جمله کنسرت‌ گروه مستان به خوانندگی پرواز همای در تهران،‌ وحید تاج در رشت و کیهان کلهر در تهران، با وجود اجازه از وزارت ارشاد، ‌لغو مجوز شدند.

بعد از این لغو مجوزها، پیروز ارجمند، رئیس دفتر موسیقی، و حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، از برخورد و دخالت نیروی انتظامی و اداره اماکن در رابطه با جلوگیری از برگزاری کنسرت‌ها به‌شدت انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از علی جنتی در روز سه‌شنبه، دلیل ورود پلیس به این امر آیین‌نامه‌ای است که در دولت محمود احمدی‌نژاد تصویب شده که «به نیروی انتظامی اجازه می‌داد که اداره اماکن در برخی موارد دخالت کند».

حال به گفته وزیر ارشاد در دولت حسن روحانی، در نشست او با وزیر کشور مقرر شده است تا در «شیوه‌نامه‌ای» حدود وظایف و اختیارات دو نهاد وزارت فرهنگ و پلیس در امر برگزاری کنسرت مشخص شود.

علی جنتی تاکید کرد: «متولی اصلی صدور مجوز جهت برگزاری کنسرت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از این رو باید... تصمیم‌گیری درباره این حوزه از سوی وزارت فرهنگ انجام شود.»

حسن روحانی هم روز شنبه، ۲۳ خرداد، در جریان نشست خبری‌اش با رسانه‌ها به جریان لغو کنسرت‌ها اشاره کرده بود.

رئیس جمهور ایران در این نشست با اعلام این‌ که وقتی دستگاهی به عنوان مرجع قانونی برای دادن مجوز تعیین شده دخالت دیگران در این امور شایسته نیست، گفت: «همه باید به قانون عمل کنیم و به دنبال اجتهاد شخصی نباشیم.»

این در حالی است که حسین اشتری، فرمانده پلیس ایران، در همان روز در واکنشی غیرمستقیم به موضع رئیس جمهور گفت که این نهاد انتظامی با لغو برخی کنسرت‌های موسیقی، به وظیفه «ذاتی و شرعی» خود عمل کرده است.

نیروی انتظامی هنوز به نشست و تصمیم‌گیری دو وزیر ارشاد و کشور واکنشی نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG