لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

رویترز: تخلیه شبانه نفت ایران در بندر متروکه در مالزی


خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۲۳ شهریورماه، منتشر شد از استفاده «پنهانی» جمهوری اسلامی از بندری کمتر شناخته شده در شرق کشور مالزی برای دور زدن تحریم‌های غرب خبر داد.

چندین منبع کشتیرانی، صنعتی و رسمی به خبرگزاری رویترز توضیح داده‌اند که چگونه نفتکش‌های ایرانی بار خود را «شبانه و در تاریکی» در این بندر متروکه به نفتکش‌های اجاره‌ای دیگر که با پرچم کشور پاناما تردد می‌کنند تخلیه کرده‌اند.

بر اساس بررسی‌های رویترز از مسیر حرکت نفتکش‌ها در سطح بین‌المللی، طی هفته‌های گذشته بار حداقل دو نفتکش بزرگ حاوی نفت ایران با این روش در بندر لابوآن مالزی تخلیه شده است.

منابع رسمی و کشتیرانی به رویترز گفته‌اند که ماه گذشته یک تانکر متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران محموله‌ای یک میلیون بشکه‌ای از نفت خام را به یک کشتی نفتکش از نوع «تیتان راچیرا» در جزیره‌ای در نزدیکی لابوآن تخلیه کرده است.

رویترز در گزارش خود می‌افزاید که یک نفتکش که قبلا مسیر لابوآن را در پیش گرفته بود راهی پایانه نفتی چین شده و کشتی‌های نفتکش دیگر با قابلیت ذخیره شش میلیون بشکه نفت «روانه مسیرهای نامعلوم دیگر» شده‌اند.

یک منبع آگاه صنعت نفت که نخواسته است نامش فاش شود، به این خبرگزاری گفته است که تمایل ایران به ذخیره محموله‌های نفتی در انبارهای متحرک (تانکرهای نفتی) بندر «لابوآن» مالزی افزایش یافته است.

با این حال در این گزارش همچنین آمده است که ایران در پیدا کردن صاحبان کشتی که حاضر به اجاره دادن نفتکش خود برای انبار کردن نفت ایران باشند دچار مشکل است.

رویترز می‌نویسد که تخلیه نفتکش‌ها در تاریکی شب نشان از تقلای ایران برای دور زدن تحریم‌های غرب علیه صادرات نفت خام خود دارد.

اتحادیه اروپا در آخرین دور از تحریم‌های یک‌جانبه خود علیه تهران که از اول ماه ژوئیه به اجرا گذاشته شد، دسترسی نفتکش‌های حامل نفت یا محصولات نفتی ایران به پوشش بیمه‌ای شرکت‌های اروپایی را قطع کرد.

بندر لابوآن در ۱۰ کیلومتری ساحل «بورنوئه» اصولا محلی برای لنگر انداختن کشتی‌های اسقاطی است، نه کشتی‌هایی با محموله‌های گران‌قیمت نفت.

با این حال منابع صنعتی به رویترز گفته‌اند که این بندر محل ایده‌آلی برای تغییر نام و مشخصات محموله‌های نفتی به عنوان نفت غیر ایرانی و فروش دوباره آن در بازارهای جهانی نفتی است.

در همین زمینه یک منبع آگاه سنگاپوری به رویترز گفته است که لابوآن محل ساکت و بدون جمعیتی است، موضوعی که باعث می‌شود این بندر متروکه دقت کسی را جلب نکند و محلی باشد که حتی نفتکش‌های ایرانی نیز می‌توانند آزادانه در آن تردد کنند یا لنگر بیندازند.

رویترز می‌نویسد که چین، هند، ژاپن و کره جنوبی که روی‌هم‌رفته مشتری بیش از نیمی از نفت صادراتی ایران هستند، در سال جاری حتی قبل از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران، واردات نفت خود از ایران را کاهش دادند، موضوعی که باعث شد در ماه آوریل نیمی از ناوگان نفتکش ایران صرفا برای انبار ۳۳ میلیون بشکه نفت به فروش نرسیده به کار گرفته شوند.

هم اکنون ظرفیت ناوگان نفتکش‌های ایران کمی بیش از ۱۰ میلیون تن، معادل ۷۴ میلیون بشکه است.

حدود یک ماه قبل، ۱۰ اوت، نیز یک نفتکش دیگر ایرانی محموله‌ای دو میلیون بشکه‌ای را در‌‌ همان محل تخلیه کرده است. هر دو این نفتکش‌ها در زمره ۵۸ نفتکش در مالکیت ایران است که در لیست سیاه آمریکا قرار دارند.

بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد که سومین نفتکش شرکت ملی نفتکش ایران نیز که اخیرا راهی لابوآن شده بود، تغییر مسیر داده و قرار است چهار روز بعد در ۱۷ سپتامبر در بندر لادیان در چین لنگر بیندازد.
XS
SM
MD
LG