لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

تجارت خارجی غیرنفتی ایران از مرز ۱۰۲ میلیارد دلار گذشت


تازه‌ترین آمار ماهانه گمرک ایران از ۱۲ ماه سال گذشته حاکی از افزایش حدود ۱۹ درصدی صادرات غیرنفتی ایران است. واردات کشور نیز در این دوره زمانی بیش از ۵.۵ درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش ۲۰۵ صفحه‌ای که روز سه‌شنبه، ۱۸ فروردین، در وب‌سایت رسمی گمرک ایران منتشر شد، ایران در سال گذشته مجموعا ۴۹ میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته است.

واردات ایران نیز به ۵۲ میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار بالغ شده است.

در مجموع ایران طی سال گذشته بیش از ۱۰۲ میلیارد دلار تجارت غیرنفتی داشته است.

این گزارش می‌گوید که صادرات میعانات گازی حدود ۳۶ درصد و صادرات محصولات پتروشیمی حدود ۳۲ درصد افزایش یافته و رشد دیگر اقلام صادراتی ایران تنها کمی بیش از ۳.۵ درصد بوده است.

در مجموع، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی سهمی ۶۷ درصدی در کل صادرات غیرنفتی ایران داشته است. همچنین پروپان، بوتان و قیر نیز که محصولات نفتی هستند، سهمی حدود ده درصدی در کل صادرات غیرنفتی ایران داشته است.

میعانات گازی نوعی نفت خام بسیار سبک و مرغوب است که از چاه‌های گاز به دست می‌آید و ایران آن را در سبد صادرات غیرنفتی قرار می‌دهد.

در میان اقلام عمده وارداتی نیز محصولات کشاورزی بیشترین سهم را دارد. ایران در سال گذشته واردات گندم را ۵۷ درصد افزایش داده و به دو میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار رسانده است. واردات ذرت دامی نیز نزدیک به ۱۵ درصد رشد یافته است، اما خرید برنج و کنجاله به ترتیب حدود ۳۹ درصد و ۳۲ درصد کاهش یافته است.

کشورهای عمده طرف معامله ایران

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در سال گذشته، صادرات به جمهوری اسلامی را بیش از ۲۸ درصد افزایش داده و به رقم ۱۲ میلیارد و ۵۶۱ میلیون دلار رساند. این کشور واردات غیرنفتی از ایران را نیز بیش از ۲۳ درصد افزایش داده و به ۹ میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار رساند. البته چین بزرگ‌ترین واردکننده میعانات گازی از ایران نیز هست.

تقریبا یک‌چهارم کل صادرات غیرنفتی ایران راهی چین شده و به همین نسبت نیز کل واردات ایران از چین انجام شده است.

در میان قاره‌ها، حدود ۹۲ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران راهی آسیا شده است. این قاره همچنین سهمی بیش از ۷۷ درصدی در کل واردات ایران داشته است.

آن چه در گزارش گمرک بیشتر جلب توجه می‌کند، افزایش بیش از ۳۳ درصدی صادرات ایران به اروپا طی سال گذشته است. اروپا در سال گذشته نزدیک به دو میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از ایران داشته است.

صادرات اروپا به ایران نیز بیش از هشت درصد افزایش یافته و به حدود ۱۱ میلیارد دلار رسیده است.

در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا واردات از ایران را بیش از ۲۰۰ درصد و اسپانیا ۵۳ درصد افزایش داده است.

در پاییز سال ۹۲، ایران و شش قدرت جهانی به توافق موقت هسته‌ای دست یافتند که مقداری از بار تحریم‌ها علیه ایران را سبک‌تر کرد، اما این موضوع چندان تاثیری در صادرات اروپا به ایران نداشته است. تجارت دوجانبه برخی اقتصادهای عمده اروپا با ایران مانند بریتانیا کاهش یافته، اما فرانسه و آلمان مقداری بهبود را نشان می‌دهد.

در این میان کشورهای مانند لیتوانی، سوئد و سوئیس تجارت دوجانبه با ایران را به مقدار چشمگیر افزایش داده‌اند.

در مورد ایالات متحده آمریکا، این کشور صادرات خود به ایران را بیش از ۱۶ درصد افزایش داده، اما سهم چندانی در واردات از ایران نداشته است.

XS
SM
MD
LG