لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

اوج گرفتن تجارت خارجی ایران در دو ماه اول سال با ۳۰ درصد افزایش


آمارهای تازه گمرک ایران حاکی از افزایش چشمگیر تجارت خارجی غیرنفتی کشور طی دو ماه اول سال جاری و همچنین پیشی گرفتن صادرات بر واردات در کشور است.

بر اساس گزارش ماهانه گمرک ایران از تجارت خارجی غیرنفتی کشور در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری، صادرات مجموعا هشت میلیارد و ۱۵۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین واردات کشور در این دوره زمانی هفت میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار بوده که آن هم افزایشی حدود ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که با نگاهی به گزارش مشابه گمرک برای سال گذشته در آرشیو وب‌سایت رسمی گمرک ایران، صادرات ایران در دو ماهه اول سال ۹۲ کمی بیش از شش میلیارد دلار بود که نسبت به دور مشابه سال ۹۱ کاهشی دو درصدی داشت.

واردات ایران نیز حدود پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به سال پیش از آن حدود ۳۳ درصد کاهش را نشان می‌داد.

با این حساب تجارت خارجی غیرنفتی ایران در مجموع حتی نسبت به دوران قبل از تحریم‌های غرب نیز حاکی از افزایش چشمگیر است.

اوج گرفتن صادرات اقلام تحریمی

گزارش جدید گمرک همچنین نشان می‌دهد که صادرات اقلامی مانند گاز مایع، ال‌پی‌جی، محصولات پتروشیمی و میعانات گازی که هدف تحریم‌های غرب بود، اینک به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

ال‌پی‌جی نوعی گاز مایع است که شامل پروپان و بوتان می‌شود. میعانات گازی نیز نوعی نفت بسیار سبک و گران‌قیمت است که از میادین گازی استخراج می‌شود.

بر اساس اين گزارش، در دو ماه اول سال جاری صادرات «پروپان مايع شده» به ۳۷۵ ميليون دلار و «بوتان مايع شده» به ۲۴۷ ميليون دلار رسیده است.

گزارش سال گذشته گمرک نشان می‌دهد که صادرات پروپان و بوتان ایران در دو ماهه اول به ترتیب ۱۳۷ میلیون و ۱۴۴ میلیون دلار بوده است. به عبارتی صادرات گاز مایع ایران در دو ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه بیش از دو برابر افزایش یافته است.

همچنین گزارش جدید گمرک حاکی است که ایران در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سه میلیارد و ۳۰ میلیون دلار صادرات میعانات گازی و یک میلیارد و ۹۹۱ میلیون دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشته است.

این در حالی است که گزارش سال گذشته گمرک نشان می‌دهد که ایران در این دوره زمانی به ترتیب یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار صادرات میعانات گازی و یک میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشت.

به عبارتی صادرات میعانات گازی ایران در این بازه زمانی حدود دو و نیم برابر افزایش یافته و صادرات محصولات پتروشیمی نیز مقداری افزایش یافته است.

میعانات گازی و محصولات پتروشیمی حدود نیمی از کل صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهند.

واردات اقلام عمده

گزارش جدید گمرک همچنین می‌گوید که اقلام عمده وارداتی در اين مدت شامل «گندم» به ارزش ۴۹۵ ميليون دلار، «وسايل نقليه با موتور پيستونی درون‌سوز» به ارزش ۲۶۳ ميليون دلار، «كنجاله» به ارزش ۲۴۰ ميليون دلار، «برنج» به ارزش ۲۳۵ ميليون دلار و «روغن خام سويا» به ارزش ۱۷۲ ميليون دلار بوده است.

واردات غلات و مواد غذایی مصرفی یاد شده در مجموع نسبت به سال گذشته مقداری افزایش را نشان می‌دهد، اما آن چه در اقلام عمده وارداتی بیشتر جلب توجه می‌کند واردات وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتی‌متر مکعب است که ایران در دو ماهه اول سال گذشته تنها ۳۵ میلیون دلار واردات این محصولات را داشت، به عبارتی واردات این تجهیزات در سال جاری حدود هفت و نیم برابر افزایش یافته است.

بعد از توافق هسته‌ای شش ماهه ژنو، تحریم‌های مربوط به بخش خودرو ایران به حال تعلیق درآمد.
XS
SM
MD
LG