لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

آغاز تغییر مدیران عامل بانک‌ها؛ اول، بانک ملی


روزنامه جهان صنعت از «آغاز تغییر مدیران عامل بانک‌ها» با تغییر مدیرعامل بانک ملی خبر داده است. به نوشته این روزنامه، مدیران عامل چهار بانک مسکن، صنعت و معدن، سینا و سپه نیز در آینده نزدیک تغییر می‌کنند.

روزنامه بهار ضمن اختصاص عکس یک شماره سه‌شنبه به محمد خاتمی، از قول رئیس جمهور دوره اصلاحات هشدار داده است که اگر «جلوی جریانات تخریبی گرفته نشود، باید منتظر ترور بود».

روزنامه بهار در یادداشتی تاکید کرده است که «دولت تدبیر و امید کــه وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی زیر نظر اوست باید قبل از هر چیز این آدم‌های خودگماشته و داغ‎تر از آش را تدبیر و اداره کند».

روزنامه شرق پیشنهاد کرده است تا از «مخالفان تنش‌زدایی» در ایران برای چانه‌زنی دیپلماتیک با آمریکا و به عنوان «کنترل‌کننده لابی اسرائیل در واشینگتن» استفاده شود.

روزنامه اعتماد اما از قول یک عضو جبهه پایداری به سعید جلیلی توصیه کرده تا به خاطر توهین هوادارانش به حسن روحانی عذرخواهی کند.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در تیتر یک شماره نهم مهرماه نوشته است که رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار با نخست وزیر اسرائیل و چند روز پس از گفت‌وگوی تلفنی با روحانی گفته است: «گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است».

روزنامه بهار در تیتر دوم خبر داده است که وزیر خارجه آمریکا از احتمال رسیدن به «توافق با ایران ظرف ۶ ماه» سخن گفته است، اما روزنامه کیهان از قول جان کری نوشته است: «لغو تحریم‌ها را بررسی هم نمی‌کنیم.»

روزنامه شرق خبر داده است که با گذشت بیش از یک ماه از استقرار دولت یازدهم، انتصاب «عباس صالحی» به عنوان معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعی شده است.

خبر دستور حسن روحانی برای راه‌اندازی پرواز مستقیم تهران- واشینگتن تیتر یک دو روزنامه اعتماد و شرق و عکس یک روزنامه قانون را به خود اختصاص داده است.

روزنامه قانون همچنین انتقاد تند عبدالصمد خرمشاهی از لایحه حمایت از کودکان را منتشر کرده و از قول این وکیل و حقوقدان نوشته است این «قانون حافظ منافع کودکان نیست».

آغاز تغییر مدیران عامل بانک‌ها از بانک ملی

روزنامه جهان صنعت از «آغاز تغییر مدیران عامل بانک‌ها» با تغییر مدیرعامل بانک ملی خبر داده است.

این روزنامه با اشاره به این که «تغییرات دولت تدبیر و امید به نظام بانکی رسید و این تغییرات از بانک ملی، بزرگ‌ترین بانک دولتی، آغاز شد» نوشته است: «با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تایید مجمع عمومی بانک ملی، عبدالناصر همتی مدیرعامل این بانک شد و قرار است علی طیب‌نیا تا پایان هفته این حکم را ابلاغ کند».

به نوشته روزنامه جهان صنعت، عبدالناصر همتی مدیرعامل جدید بانک ملی ایران متولد سال ۱۳۳۶ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و مدیرعاملی بانک سینا، ریاست کلی بیمه مرکزی و عضویت شورای مرکزی حزب کارگزاران را در پرونده کاری خود دارد.

این روزنامه یادآوری کرده است که فرشاد حیدری که روز دوشنبه از مدیرعاملی بانک ملی برکنار شد در پی وقوع فساد بزرگ بانکی و فرار محمودرضا خاوری از ایران، به این سمت منصوب شده بود.

روزنامه جهان صنعت همچنین خبر داده است که دست‌کم مدیران عامل چهار بانک مسکن، صنعت و معدن، سینا و سپه در آینده نزدیک برکنار خواهند شد.

به نوشته این روزنامه، قدرت‌الهی شریفی مدیرعامل و رئیس هیئت‌ مدیره بانک مسکن جای خود را به محمدهاشم بت‌شکن می‌دهد، و علی اشرف افخمی به عنوان مدیرعامل جدید بانک صنعت و معدن جایگزین قربان دانیالی می‌شود. کوروش پرویزیان نیز به عنوان مدیرعامل بانک سینا منصوب خواهد شد و در بانک سپه رامین پاشایی فام مدیرعامل فعلی این بانک نیز جای خود را به کامل تقوی‌نژاد خواهد داد.

روزنامه جهان صنعت در عین حال تاکید کرده است که تغییر مدیران عامل سه بانک بزرگ در حد شایعه باقی مانده است و محمدرضا رنجبر فلاح مدیرعامل بانک تجارت، علی دیوان‌دری مدیرعامل ملت و محمدرضا پیشرو مدیرعامل بانک صادرات همچنان به کار خود ادامه خواهند داد.

هشدار خاتمی درباره جریانات طالبانی: جلوگیری نشود باید منتظر ترور بود

روزنامه بهار عکس یک شماره سه‌شنبه را به محمد خاتمی اختصاص داده و از قول رئیس جمهور دوره اصلاحات هشدار داده است که اگر «جلوی جریانات تخریبی گرفته نشود، باید منتظر ترور بود».

به نوشته این روزنامه، محمد خاتمی با انتقاد شدید از حوادث پیش‌آمده در حاشیه استقبال از حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد، این جریانات تخریبی را «سازماندهی‌شده، و نه خودسر» توصیف کرد، و با تاکید بر این که «مطمئنم رهبری راضی به این کارها نیستند»، هشدار داد که «اگر جلوی جریانات تخریبی گرفته نشود مثل زمان اصلاحات می‌شود که اوایل این طور بود و بالاخره منجر به ترور شد».

محمد خاتمی همچنین گفت که «من از آقای روحانی دفاع نمی‌کنم، بلکه از حق ملت، مصلحت و امنیت ملت دفاع می‌کنم، این جریانات امنیت ملت را به هم می‌زنند، تعداد اقدام‌کنندگان کم است، ولی زورشان زیاد است».

روزنامه بهار از قول محمد خاتمی نوشته است که «آن چه مهم است تامین حقوق ملت است و اگر خشونت‌گرایی و جنگ‌گرایی سبب شود این حقوق ضایع شود این ضدانقلاب و غیرانقلابی است» و وجود «این جریانات طالبانی و خشن نشانه آزادی بیان و آزادی فکر نیست، نشانه تخریب و دهن‌کجی به آرای ملت و تصمیمات رهبری است».

به گزارش روزنامه بهار، محمد خاتمی درباره زندانیان سیاسی نیز گفت: «درست است ما نمی‌خواهیم هیچ‌ کس در زندان باشد، ولی وقتی این رویکرد را می‌بینیم که اندک‌اندک حرکت به سوی آزاد کردن است احساس می‌کنیم رویکرد کل نظام این است. باید تقدیر کرد و خوشحال بود و بخواهیم که این رویکرد سریع‌تر و همه‌جانبه‌تر عملی شود».

محمد خاتمی همچنین ضمن اشاره به سال‌های جنگ گفت: «در سال ۶۴ بود که دوستان ما در جنگ چند میلیارد دلار می‌خواستند در حالی که کل درآمد کشور شش‌میلیارد دلار بود یعنی بیش از کل درآمد، برای اداره جنگ بودجه می‌خواستند؛ این امکان نداشت، اما به خاطر دارم بیش از نیمی از کل درآمد ارزی کشور در اختیار جنگ گذاشته شد و دولت جناب آقای موسوی با حدود سه‌ میلیارد دلار مملکت را اداره کرد».

مخالفان تنش‌زدایی در ایران مهار شوند یا ابزار

روزنامه بهار در یادداشتی تاکید کرده است که «دولت تدبیر و امید کــه وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی زیر نظر اوست باید قبل از هر چیز این آدم‌های خودگماشته و داغ‎تر از آش را تدبیر و اداره کند.»

روزنامه اعتماد از قول یک عضو جبهه پایداری به سعید جلیلی توصیه کرده تا به خاطر توهین هوادارانش از حسن روحانی عذرخواهی کند. روزنامه شرق اما پیشنهاد کرده است تا از «مخالفان تنش‌زدایی» برای چانه‌زنی دیپلماتیک با آمریکا استفاده شود.

مهدی طالقانی در یادداشتی در روزنامه بهار با تیتر «تدبیر این خودگماشتگان با کیست»، درباره پرتاب لنگه کفش به حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد نوشته است: «پیدا کردن رگ و ریشه و خاستگاه افراطی‌ها برای دستگاه امنیتی و انتظامی کشور سخت نیست. اگر سخت است باید در کار خود و کفایت و کارایی نیروهای زیردست خود تردید کنند که نمی‌توانند تعدادی آدم خودگماشته را پیدا کنند».

یادداشت‌نویس روزنامه بهار تاکید کرده است که «دولت تدبیر و امید کــه وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی زیر نظر اوست باید قبل از هر چیز این آدم‌های خودگماشته و داغ‎تر از آش را تدبیر و اداره کند».

داوود محمدی، سردبیر روزنامه شرق، با طرح این پرسش که «با مخالفان تنش‌زدایی چه کنیم؟» در سرمقاله این روزنامه نوشته است: «دشمنی دیرپای ۳۵ ساله با ایالات‌ متحده که از پشتیبانی رسانه‌های رسمی هم برخوردار بود، چنان در تاروپود اندیشه بخشی از جامعه ریشه دوانده که نمی‌توان انتظار داشت آنان در فاصله کوتاه چندهفته‌ای به اردوگاه موافقان بپیوندند».

یادداشت‌نویس روزنامه شرق با اشاره به این که «سرعت حیرت‌انگیز و عمق غافلگیرکننده تنش‌زدایی تهران - واشینگتن، در حدی است که این گروه از ایرانیان در شوک فرو رفته‌اند و رواست "اکثریت" ضمن احترام به حق ابراز نظر آنان و پرهیز از تخطئه‌شان، بکوشند در روندی اقناعی، منتقدان را به موافق تبدیل کنند» نوشته است: «به این‌ ترتیب، خطر "زیرزمینی" شدن حاملان اندیشه مخالف و اقدامات تند احتمالی طیفی از آنان، در آینده، مهار خواهد شد».

داوود محمدی همچنین پیشنهاد کرده است که از وجود مخالفان تنش‌زدایی در ایران به عنوان «کنترل‌کننده لابی اسرائیل در واشینگتن» استفاده شود، چرا که «دیپلمات‌های ایران سر میز مذاکره می‌توانند با ارجاع آمریکایی‌ها به وجود منتقدان سرسخت ایرانی که خواهان عادی‌سازی رابطه نیستند، قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهند و بکوشند با دریافت حداکثر امتیازات، حداقل امتیاز را به رقیب واگذار کنند».

یادداشت‌نویس روزنامه شرق در عین حال خواهان «نگاه منصفانه» موافقان و مخالفان تنش‌زدایی با آمریکا به یکدیگر شده و نوشته است: «بر این اساس، زدن انگ‌هایی مانند خائن، جاسوس و... به مجریان و هواداران تنش‌زدایی با آمریکا یا اقداماتی مثل هجوم فیزیکی یا پرتاب لنگه‌ کفش به رئیس ‌جمهوری کشور و همراهان وی، اقدامات مذموم و غیرقابل ‌دفاعی است که نمی‌توان آنها را زیر شعار آزادی مخالف استتار کرد».

همزمان روزنامه اعتماد خبر داده است که «سید مهدی هاشمی از اعضای جبهه پایداری» درباره تهاجم به حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد گفته است: «بهتر است سعید جلیلی توهین به رئیس ‌جمهور در مهرآباد را محکوم کند.»

در حالی که پیشتر برخی از اعضای جبهه پایداری در گزارش کمیته تحقیق مجلس شورای اسلامی به عنوان سازمان‌دهندگان حمله به سخنرانی ۲۲ بهمن ۹۱ علی لاریجانی در قم معرفی شده‌اند، سید مهدی هاشمی از نمایندگان جبهه پایداری در مجلس نهم گفته است توهین و حمله حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد «یک تصمیم تشکیلاتی نیست، زیرا اگر بخواهیم یک درصد بگوییم این اقدام تشکیلاتی بود آن قدر ضعیف انجام نمی‌شد».

حکم «عباس صالحی» به عنوان معاون جدید فرهنگی، آماده امضای علی جنتی

روزنامه شرق خبر داده است که با گذشت بیش از یک ماه از استقرار دولت یازدهم، انتصاب «عباس صالحی» به عنوان معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعی شده است.

منابع آگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تایید قطعی شدن توافق میان علی جنتی و عباس صالحی» به روزنامه شرق گفته‌اند که «حکم صالحی در انتظار امضای نهایی وزیر و ابلاغ است».

فرزانه ابراهیم زاده در گزارش روزنامه شرق با اشاره به این که «نگاه اهالی فرهنگ و ناشران به این انتخاب مثبت است» نوشته است: «عباس صالحی مانند حسین انتظامی معاون جدید مطبوعاتی، متولد مشهد و متولد سال ۱۳۴۲ است که از اوایل دهه پنجاه وارد حوزه علمیه مشهد شد، طی سه دهه گذشته دروس مقدماتی، سطوح مقدماتی و عالی را در حوزه علمیه مشهد و قم گذرانده است»، اما «بعد از ادامه تحصیل در رشته فلسفه از کسوت روحانیون خارج شد و در محضر استادانی چون ابراهیم ‌دینانی، انصاری‌ شیرازی و حسن‌زاده ‌آملی فلسفه خوانده است».

به نوشته روزنامه شرق، عباس صالحی دکترای فلسفه دارد و از سال ۷۶ تاکنون در سه دوره متوالی عضو هیئت ‌مدیره و هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی است و سردبیری نشریه «پگاه» را نیز برعهده دارد.

این روزنامه یادآوری کرده است که عباس صالحی در چند سال اخیر یادداشت‌ها و مقالاتی در روزنامه‌ها و مجلات و خبرگزاری‌ها منتشر کرده است، از جمله یادداشت «زخم چرکین شنود و تجاوز به حریم خصوصی» در تیرماه سال ‌جاری که درباره محکومیت شنود از دفتر علی مطهری نوشته است، اما «در نظرات منتشرشده صالحی نکته‌ای درباره اندیشه‌های فرهنگی و نظراتش در حوزه کتاب وجود ندارد».

روزنامه شرق یادآوری کرده است که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «معاونتی حساس و در عین حال مهم» است که از ۱۲ شهریور سال ۹۲ با سرپرست اداره می‌شود.

به نوشته این روزنامه، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی طی هشت سال گذشته با سانسور سلیقه‌ای، بلاتکلیف ‌نگه ‌داشتن کتاب‌ها در زمان‌های طولانی، بررسی چندباره و سانسور کتاب‌های چاپ چندم، معلق ‌کردن و نگاه‌ داشتن پروانه ناشران و ممنوع کردن فعالیت برخی از آنها، بالا رفتن قیمت کاغذ و منابع نشر، بلاتکلیف ماندن ساخت و راه‌اندازی شهرک‌های چاپ و کارخانه‌های کاغذ، سبب «قهر و دلگیری بسیاری از اهالی فرهنگ شد و در یک کلام، فرهنگ را با چنان بحرانی روبه‌رو کرد که در دو دوره گذشته ریاست ‌جمهوری دهم و یازدهم رفع این مشکلات جزء شعارهای تبلیغاتی نامزدها شد».

خرمشاهی: قید فرزندخوانده در شناسنامه موجب تحقیر و آزار کودک می‌شود

روزنامه قانون در شماره دوشنبه «انتقاد تند عبدالصمد خرمشاهی از لایحه حمایت از کودکان» را منتشر کرده و از قول این وکیل و حقوقدان نوشته است که این «قانون حافظ منافع کودکان نیست».

عبدالصمد خرمشاهی با اشاره به این که «قانون قدیم حمایت از کودکان ۱۰ ماده داشت و قانون فعلی ۲۷ ماده دارد و عنوان می‌شود این لایحه مترقی و پیشرفته است»، به روزنامه قانون گفته است که «قانون جدید مترقی نیست».

این وکیل با اشاره به این که در جریان تصویب قانون جدید حمایت از کودک «در چند مورد چالش‌هایی بین مجلس و شورای نگهبان به‌ وجود آمد» گفته است: «یکی از موارد چالش این بود که در همین قانون ذکر شده بود ازدواج پدرخوانده یا مادرخوانده با کودک تحت سرپرستی‌شان ممنوع است، اما شورای نگهبان به این مورد ایراد گرفت و عنوان کرد به دلیل بحث محرم و نامحرمی ‌که محرمیت فقط از راه نسب و شیرخوارگی است بنابراین پدرخوانده یا مادرخوانده هر زمانی خواست می‌تواند با فرزند ازدواج کند».

عبدالصمد خرمشاهی به روزنامه قانون گفته است: «با طرح این موضوع هدف قانون‌گذار زیر سؤال رفت، چون هدف قانون‌گذار حمایت از حقوق کودک است. کودکی که اعتماد و اطمینان نداشته باشد و با این فکر که ممکن است بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۵ سال با کسی که به لحاظ پدر یا مادر بودن رابطه عاطفی برقرار کرده می‌تواند ازدواج کند آرامش روحی و روانی نخواهد داشت».

این وکیل همچنین گفته است: درج «قید فرزندخوانده در شناسنامه کودک با امنیت روانی کودک ناسازگاری دارد» و این که از همان روز اول در شناسنامه این کودک «قید کنیم فرزندخوانده این قطعاً مادام‌العمر برای کودک بار روانی ایجاد می‌کند و موجب تحقیر و آزار روحی روانی کودک خواهد شد»، در حالی که هدف قانون‌گذاران در تمام دنیا و ایران در زمینه امور کودک باید «رعایت حقوق و منافع و مصالح عالیه کودک» باشد.
XS
SM
MD
LG