لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

بازداشت مدیر ارشد سینمایی به اتهام فساد اخلاقی


روزنامه‌های بهار، شرق، رسالت و سیاست روز اظهارات چهار تن از فرماندهان و مقامات ارشد سپاه پاسداران و نیروی انتظامی درباره احتمال وقوع ناآرامی و اعتراضات در جریان انتخابات آینده و «آمادگی مقابله» با آن را در شماره پنج‌شنبه منتشر کرده‌اند.

روزنامه قانون از قول حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش داده است که بسیاری از کالا‌ها در ایران طی روزهای آینده تا ۳۰ درصد گران‌تر می‌شوند. این روزنامه فهرستی از این کالا‌ها را منتشر کرده است.

همزمان روزنامه تهران امروز خبر داده است که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی گرانی‌ها شده‌اند.

روزنامه جام جم گزارشی با تیتر «اشتباه فاحش در قبض‌های گاز» منتشر کرده و شرکت گاز مبلغی با عنوان هزینه «متفرقه» در قبض‌های گاز فروردین‌ماه مشترکان استان‌های تهران و البرز تعیین کرده که با درآمد آن «یارانه نقدی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در یک ماه» تامین می‌شود.

روزنامه قانون در صفحه یک شماره پنجم اردیبهشت‌ماه از «بازداشت یک مدیر فاسد» در بخش سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به اتهام فساد اخلاقی و مالی خبر داده است.

اظهارات فرماندهان ارشد سپاه و پلیس درباره آمادگی برای سرکوب اعتراضات

روزنامه‌های بهار، شرق، رسالت و سیاست روز اظهارات چهار تن از فرماندهان و مقامات ارشد سپاه پاسداران و نیروی انتظامی درباره احتمال وقوع ناآرامی و اعتراضات در جریان انتخابات آینده و «آمادگی مقابله» با آن را در شماره پنج‌شنبه منتشر کرده‌اند.

روزنامه سیاست روز از قول محمدجواد خوشنواز فرمانده سپاه حفاظت انصارالمهدی نوشته است که «آمادگی مقابله هوشمندانه با فتنه جدید را داریم»، اما «امیدواریم فتنه‌های جدیدی هرگز رخ ندهد».

این فرمانده ارشد سپاه با اشاره به نقش این نیرو در سرکوب اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ گفته است که «سپاه و بسیج با ورود به میدان مقابله با فتنه ۸۸ توانستند دشمنان را در دستیابی به اهداف خود ناکام بگذارند».

به نوشته روزنامه سیاست روز، محمدجواد خوشنواز فرمانده سپاه حفاظت انصارالمهدی همچنین بر «نقش سپاه در عرصه‌های امنیتی» تاکید کرده و گفته است که «سپاه همواره با تمام توان و با اشراف کامل در صحنه عملیاتی مقابله با فتنه‌های دشمنان انقلاب اسلامی همواره تحرکات دشمنان را رصد می‌کند و تحت کنترل کامل قرار می‌دهد».

همزمان روزنامه رسالت خبر داده است که رضا سراج فرمانده پیشین بسیج و از چهره‌های امنیتی سپاه پاسداران طی سخنانی در مشهد تاکید کرده است که «بوی فتنه به مشام می‌رسد» و «یک جریان منحرف حاشیه‎ای برای انتخابات سناریوسازی کرده و معتقد است باید یک گزینه حداکثری بیاورد».

به نوشته این روزنامه، رضا سراج همچنین درباره اظهارات علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درباره امکان حضور انتخاباتی «همه سلایقی که جمهوری اسلامی را قبول دارند» گفته است که «حضور همه سلایق موید حضور فتنه‎گران و جریان انحرافی نیست» و تصریح کرد: این مهم باید رمزگشایی شود، یک جریان منحرف حاشیه‎ای برای انتخابات سناریوسازی کرده است».

روزنامه بهار نیز در تیتر یک شماره پنج‌شنبه اظهارات معاون تبلیغاتی فرمانده کل سپاه پاسداران را درباره «تهاجم و شبهه‌افکنی علیه سپاه» منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، محمدعلی آسودی معاون تبلیغاتی سپاه روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی سیاسی سپاه پاسداران استان سمنان با تاکید بر «لزوم رصد‌ کردن توطئه‌های داخلی و خارجی» گفت که «دشمنان فهمیده‌اند مردم به بسیج و سپاه پاسداران اعتماد دارند، بنابراین تهاجم و شبهه‌افکنی علیه این نهاد مقدس را به‌ راه انداخته‌اند».

روزنامه شرق نیز گزارش داده است که اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی با نکوهش اظهارات محمود احمدی‌نژاد در جریان سفر به خوزستان گفت که «این که تلاش شود فضای اجتماعی جامعه پیش از انتخابات متلاطم شود، پسندیده نیست و مردم متوجه هستند، چرا که پس از این سخنان، واکنشی نیز در جامعه مشاهده نشده است و باید کاندیدا‌ها و فعالان تلاش کنند تا امنیت برقرار شده و مردم حضور پرشوری داشته باشند».

به نوشته این روزنامه، فرمانده نیروی انتظامی همچنین درباره ساخت یک بازداشتگاه در محوطه دانشکده نیروی انتظامی گفت که «بازداشتگاه‌های جدید ربطی به انتخابات ندارد» و «فعالیت بازداشتگاه‌ها در حوزه پلیس ‌آگاهی و حوزه فعالیت‌های آن در حوزه قتل و جرایم است و ربطی به انتخابات ندارد».

روزنامه شرق همچنین از قول اسماعیل احمدی مقدم نوشته است که «قطعا اگر بازداشتگاهی در نیروی انتظامی ساخته شود، مجوز سازمان زندان‌ها را دارد، اما این که کدام نقطه شهر این بازداشتگاه‌ها ساخته شود، مهم نیست؛ چرا که ناجا در اراضی خود اقدام به ساخت این بازداشتگاه‌ها می‌کند».

انتشار فهرست بلند کالاهایی که ۳۰ درصد گران‌تر می‌شوند

روزنامه قانون از قول حسن رادمرد معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش داده است که بسیاری از کالا‌ها در ایران طی روزهای آینده تا ۳۰ درصد گران‌تر می‌شوند. این روزنامه فهرستی از این کالا‌ها را منتشر کرده و همزمان روزنامه تهران امروز خبر داده که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی گرانی‌ها شده‌اند.

روزنامه قانون «توضیحات تکمیلی» حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت را درباره حذف ارز مرجع کالاهای اساسی منتشر کرده و نوشته است که «قیمت‌گذاری کالاهای اساسی از این پس به صورت تلفیقی است» و «۵۰ درصد این کالا‌ها با ارز مبادله‌ای و ۵۰ درصد آنها با ارز مرجع به کشور وارد می‌شوند که میانگین دو نرخ مرجع و مبادله‌ای» می‌شود «دلار ۱۸۰۰ تومانی» که «مبنای قیمت‌گذاری این کالا‌ها قرار می‌گیرد».

به نوشته این روزنامه، حسن رادمرد معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در عین حال تاکید کرده است که «افزایش قیمت ارز ۱۲۲۶ به ۱۸۰۰ تومانی باعث افزایش ۳۰ درصدی قیمت این کالا‌ها می‌شود» که این قیمت‌های جدید «ظرف یکی دو روز آینده اعلام می‌شود».

روزنامه قانون فهرستی از کالاهای اساسی را منتشر کرده که در روزهای آینده گران‌تر می‌شوند و نوشته است که «با تخصیص ارز ۱۸۰۰ تومانی باید انتظار افزایش قیمت گوشت قرمز، مرغ، شکر، دانه سویا، ذرت دامی و برنج، شیر خشک صنعتی، گوسفند زنده، دارو، مواد اولیه برای ساخت دارو و تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی که در داخل تولید نمی‌شود» و همچنین «حیوانات زنده و دامی از جمله انواع جوجه یک‌روزه، انواع بذر از جمله سبوس و کنجاله، گاو شیری، انواع کودهای پتاسه و قارچ‌کش‌ها، لاستیک کامیون و اتوبوس، قطعات منفصله برای ساخت ماشین‌آلات، انواع آلیاژ آهنی، نورد و انواع کائوچو» از کالاهایی هستند که به استناد اظهارات حسن رادمرد گران‌تر می‌شوند.

این روزنامه همچنین نوشته است که «روغن‌های خوراکی، ماشین‌آلات چاپ و دستگاه‌های الکترونیکی، سولفات‌ها، نیترات‌ها، فلزات گرانبها، سنگ‌های گرانبها، تراکتور، ماشین‌آلات، وسایل نقلیه هوایی، کک نفت، آمونیاک و سایر اقلامی که گروه پنج قرار دارند و آخرین شانس برای دریافت ارز مرجع را داشتند» نیز گران می‌شوند.

روزنامه تهران امروز خبر داده است که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی گرانی‌ها شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، «احتمال به راه افتادن سیل دوباره گرانی‌های دولتی، روز چهارشنبه برخی نمایندگان را بر آن داشت تا دست به اخطار در این خصوص بزنند و خواستار تشکیل جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی این موضوع شوند».

تهران امروز از قول نمایندگان مجلس نوشته است که «تغییر قیمت ارز مرجع از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۵۰ تومان در بودجه سال‌ جاری» و همچنین «تغییر قیمت ارز کالاهای اساسی از سوی دولت» زمینه موج تازه افزایش قیمت‌ها را فراهم کرده است.

این روزنامه گزارش داده است که احمد توکلی نماینده تهران در مجلس نهم روز چهارشنبه با اشاره به «گرانی ۶۰ درصدی گوشت و تغییر قیمت ۳۵ درصدی روغن نباتی» گفت که «این دیگر هرج و مرج بازار ماشین نیست که زندگی روزمره مردم را داغان نکند، مردم گوشت نخورند، حبوبات نخورند؛ اشکنه هم نخورند که یک قاشق روغن می‌خواهد؟»

تهران امروز همچنین از قول احمد توکلی نوشته است که «سه ماه است برای کالاهای اساسی ارزی تخصیص داده نمی‌شود و یک‌ ماه است به بهانه ناهماهنگی سیستم یکپارچه دیجیتال کالاهای اساسی که با خون دل ارز آن تخصیص داده شده و تامین شده است وارد کشور نمی‌شود» و «ما از شما رئیس مجلس می‌خواهیم از همین الان به وزرا ابلاغ کنید تا در جلسه بعدی به مردم گزارش دهند که با چه وضعیتی کشور را اداره می‌کنند».

این روزنامه همچنین از قول نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس نوشته است که «آقای رئیس‌جمهور! بهتر است به جای آغاز سفرهای استانی در دوره چهارم و سفرهای خارجی متعدد به مشکلات معیشتی مردم برسید».

نگرانی تازه مشترکان از «اشتباه فاحش در قبض‌های گاز»

روزنامه جام جم گزارشی با تیتر «اشتباه فاحش در قبض‌های گاز» منتشر کرده و شرکت گاز مبلغی با عنوان هزینه «متفرقه» در قبض‌های گاز فروردین‌ماه مشترکان استان‌های تهران و البرز تعیین کرده با درآمد آن «یارانه نقدی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در یک ماه» تامین می‌شود.

به نوشته این روزنامه، «برخی شهروندان هنگامی که به رقم قبض گاز خود در فروردین‌ ۹۲ نگاه می‌کنند، این احساس را دارند که با وجود گرم شدن تدریجی هوا از اسفند ۹۱ به این سو و کاهش طبیعی مصرف گاز، پول قبض‌شان بیشتر هم شده است» و این درحالی است که «هنوز نه بودجه ۹۲ در مجلس تصویب شده و نه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجازه اجرا گرفته است».

جام جم همچنین خطاب به شهروندان استان‌های تهران و البرز نوشته است که «اگر رقم قبض گاز در فروردین امسال به طور عجیبی افزایش یافته است، اگر پول شارژ منزل شما بالا رفته و به آن میزان مصرف نداشته‌اید، به محتویات قبض جدید گازتان نگاه کنید تا ردیف متفرقه نامعلوم، اما هنگفتی را در آن بیابید».

به نوشته این روزنامه، «در کنار این ردیف متفرقه هیچ توضیح یا فرمولی برای علت درج یا نحوه محاسبه آن قید نشده» و «نمی‌توان با نگاهی به قبض‌ها علت این موضوع را دریافت»، و تماس خبرنگاران جام جم با برخی شهروندان نشان داد که مبلغ درج شده در این «ردیف متفرقه» در مناطق مختلف «متنوع» و حتی «نسبت منطقه شهری متفاوت است»، و «در برخی قبض‌های جدید با وجود این که مشترک بدهی قبلی نداشته هم رقمی به عنوان بدهی منظور شده و رقمی نیز به عنوان متفرقه از وی درخواست شده است».

روزنامه جام جم نوشته است که «ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که محتوای واکنش و پاسخ یعقوب علی حسین‌نیا مدیرعامل شرکت گاز استان تهران به علت درج ردیف متفرقه در قبوض گاز بررسی شود»، چرا که او «بدون این که به علت، مبنای قانونی و فرمول محاسبه این ردیف متفرقه اشاره کند» می‌گوید: «فقط همین یک بار این مبلغ را دریافت کرده‌ایم».

این روزنامه همچنین نوشته است که «برآوردهای آماری نشان می‌دهد با اعمال تغییرات جدید در قبوض گاز فروردین‌ماه مشترکان استان‌های تهران و البرز، دولت می‌تواند یارانه نقدی حدود ۲. ۲ میلیون نفر را تامین کند».

بازداشت مدیر ارشد سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به اتهام فساد اخلاقی و مالی

روزنامه قانون در صفحه یک شماره پنجم اردیبهشت‌ماه از «بازداشت یک مدیر فاسد» در وزارت ارشاد اسلامی خبر داده و نوشته است که «سرانجام آقای «س»، یکی از مدیران جنجالی و پرسروصدای وزارت ارشاد در بخش سینمایی، به دلیل فساد اخلاقی گسترده‌ خود بازداشت شد».

این روزنامه تاکید کرده است که «بر اساس گزارشی که بیشتر سایت‌های داخلی آن را تایید کرده‌اند»، این مدیر ارشد فرهنگی دولت که برخی از سینماگران برجسته و بسیاری دیگر از بزرگان سینمای ایران را «خانه‌نشین کرده بود» پس از بازداشت «به انواع جرائم اخلاقی و مالی متهم شده است».

روزنامه قانون در ستون «خبرهای پشت پرده» همچنین نوشته است که «بر اساس خبرهای منتشرشده، این مدیر ارشد وزارت ارشاد اسلامی «از یکی از تهیه‌کنندگان زن سینما مبلغ ۳۰ میلیون تومان باج‌گیری و وی را مجبور به رابطه غیراخلاقی کرده است» و «سال ۹۱ نیز در یک پرونده‌ فساد اخلاقی محکوم شده بود»، چرا که «در آن پرونده، دختر جوانی را در جشنوارهٔ فیلم کودک اصفهان به هتل دعوت و در اتاق خود با دختر جوان رابطه‌ غیراخلاقی برقرار کرده بود که با هشیاری مسئولان هتل، فیلم فساد اخلاقی این مدیر در اختیار نهادهای مسئول قرار گرفت».

روزنامه قانون با اشاره به این که سایت‌های خبری فعال در ایران از جمله سایت «بازتاب» خبر «بازداشت مدیرارشد سینمایی وزارت ارشاد اسلامی» را منتشر کرده‌اند، نوشته است که «نکته تاسف‌بارتری در این پرونده وجود دارد که قابل انتشار نیست».

روزنامه قانون از مدیر بازداشت شده وزارت ارشاد اسلامی با اسم اختصاری «آقای س» نام برده، در میان مدیران ارشد معاونت سینمایی وزارت ارشاد اسلامی علیرضا سجادپور سمت مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی این وزارتخانه را بر عهده داشت. علیرضا سجادپور از سال ۸۸ و با تشکیل دولت دوم محمود احمدی‌نژاد به این سمت منصوب شده بود، اما در زمستان سال ۹۱ به شکل ناگهانی از این سمت استعفا داد.
XS
SM
MD
LG