لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

تذکر روحانی به نیروی انتظامی درباره گشت ارشاد


روزنامه‌های شرق، اعتماد، ایران و آرمان در شماره پنج‌شنبه خبر آزادی شماری از زندانیان سیاسی را در صفحه یک منتشر کرده‌اند. روزنامه شرق ضمن انتشار خبر «آزادی برخی زندانیان وقایع سال ۸۸» در تیتر یک شماره بیست و هشتم شهریورماه تاکید کرده است که «همه نیامدند اما آزادی همین‌ها هم کم نیست».

سعید لیلاز، روزنامه‌نگار و کارشناس اقتصادی، به روزنامه شرق گفته است: «خبر آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی بسیار مهم و نتیجه حضور مردم در انتخاباتی است که توسط رهبری حماسه توصیف شد» و اکنون «ما باید اطمینان بدهیم که جز اعتلای کشور زیر چتر نظام جمهوری اسلامی برنامه دیگری نداریم و مصداق این قانون اساسی، مقام معظم رهبری است».

روزنامه کیهان در شماره پنج‌شنبه تاکید کرده که «برداشت رسانه‌ها و محافل غربی از نرمش قهرمانانه» مورد نظر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی «انحرافی است» و نوشته است: «نرمش قهرمانانه، به معنای انفعال و تسلیم نیست.»

روزنامه‌های آفتاب یزد و ایران خبر برکناری فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد را مورد توجه قرار داده‌اند و آن را برکناری آخرین عضو از «برادران دانشجو» از سطوح عالی مدیریت کشور عنوان کرده است.

روزنامه قانون از «تذکر روحانی به گشت ارشاد» خبر داده و نوشته است: «رئیس جمهور پس از شروع دوباره برخوردهای نیروی انتظامی با مظاهر بدپوششی و بدحجابی، از پلیس خواست در برخورد با این موضوع افراط و تفریط نکند».

بازتاب آزادی شماری از زندانیان سیاسی از زندان اوین

روزنامه‌های شرق، اعتماد، ایران و آرمان در شماره پنج‌شنبه خبر آزادی شماری از زندانیان سیاسی را در صفحه یک منتشر کرده‌اند.

روزنامه اعتماد ضمن انتشار خبر «آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی» نوشته است: «چهارشنبه شب خبر آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی یکی بعد از دیگری در رسانه‌ها منتشر شد تا شاهدی دیگر مبتنی بر تغییر فضای سیاسی بر اتفاقات پیشین اضافه شود».

به گزارش این روزنامه، «نسرین ستوده که چندی پیش به دلیل داشتن پرونده‌ای محکوم به حبس شده بود، با حکم عفو آزاد شد، همچنین فیض‌الله عرب‌سرخی، محسن امین زاده، میرطاهر موسوی، مهدی محمودیان، محمدعلی ولایتی و حسن زرین‌پور نیز که بعد از وقایع سال ۸۸ زندانی شده بودند، آزاد شدند».

اعتماد همچنین خبر داده است که «در بین آزادشدگان از بند زنان نیز نام مهسا امرآبادی، محبوبه کرمی، مریم جلیلی، میترا رحیمی، فرح واضحان، ژیلا مک‎وندی و کفایت ملک محمدی به چشم می‌خورد».

این روزنامه همچنین از «آزادی علی خدابخش از مدیران روزنامه‌های اصلاح‌طلب» خبر داده، اما نوشته است: «آزادی عیسی سحرخیز و احمد زیدآبادی هم در حد شایعه باقی ماند و نهایتا توسط خانواده‌های آنها تکذیب شد.»

روزنامه اعتماد با اشاره به این که «آزادی این افراد که در فضایی امنیتی به زندان رفته بودند پیامدهای مثبتی بر فضای سیاسی دارد»، یادآوری کرده است که «یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی که حسن روحانی پیش از انتخابات به مردم داده بود تغییر فضای امنیتی به سیاسی بود».

این روزنامه همچنین از احتمال آزادی «شمار دیگری از زندانیان سیاسی» خبر داده است.

روزنامه شرق ضمن انتشار خبر «آزادی برخی زندانیان وقایع سال۸۸» در تیتر یک شماره بیست و هشتم شهریورماه تاکید کرده است که «همه نیامدند اما آزادی همین‌ها هم کم نیست».

به نوشته شرق، تعدادی از «زندانیان سیاسی در حالی آزاد شده‌اند که بخشی از دوران محکومیت خود را گذرانده و بخشی دیگر باقی مانده بود اما به واسطه حکم آزادی مشروط از زندان خارج شدند».

روزنامه شرق در عین حال نوشته است که آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی «نوید خبرهای خوش‌تری در پی دارد» و این «تدبیر نظام با استقبال فعالان سیاسی مواجه شده است».

روزنامه آرمان آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی را «رسیدن نسیم ﺍعتدﺍل به ﺍوین» توصیف کرده است.

این روزنامه نوشته است: «ﺁزﺍدی ﺍفرﺍدی که پس ﺍز ﺍتفاقات سال ۸۸ بازدﺍشت شده بودند یکی ﺍز مطالبات خانوﺍده‌های ﺁنها ﺍز دولت تدبیر و ﺍمید بود»، و افزوده است: «دولتمردﺍن ﺍگرچه در مصاحبه‌های خود پاسخ شفافی به ﺍین خوﺍسته‌ها نمی دﺍدند ﺍما ﺍز لبخندهایشــان مشخص بود که در فکر تحقق ﺍین خوﺍسته هستند».

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت، نیز خبر آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی را در صفحه یک منتشر کرده و نوشته است: «دست‌کم ۱۶ نفر از زندانیان سیاسی از زندان اوین و رجایی‌شهر آزاد شدند».

در فهرست این روزنامه البته از برخی زندانیان چون عیسی سحرخیز نیز نام برده شده است که روزنامه اعتماد خبر آزادی این روزنامه‌نگار را از قول خانواده‌اش رد کرده است.

روزنامه ایران به اخبار غیررسمی درباره «تشکیل کارگروهی برای تصمیم‌گیری درخصوص زندانیان حوادث پس از انتخابات» نیز اشاره کرده و نوشته است: «برخی منابع از احتمال آزادی تعداد دیگری از زندانیان سخن گفته‌اند.»

توصیه به زندانیان سیاسی، تضمین به رهبری

سعید لیلاز روزنامه‌نگار و کارشناس اقتصادی درباره آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی به روزنامه شرق گفته است: «خبر آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی بسیار مهم و نتیجه حضور مردم در انتخاباتی است که توسط رهبری حماسه توصیف شد» و اکنون «ما باید اطمینان بدهیم که جز اعتلای کشور زیر چتر نظام جمهوری اسلامی برنامه دیگری نداریم و مصداق این قانون اساسی، مقام معظم رهبری است».

سعید لیلاز با اشاره به این که «این رخداد محصول همگرایی ملی جناح‌هاست و پیامد گرایش ملت به محور اعتدال است»، گفته است می‌توان «این اتفاق را با سفر روحانی و هیئت همراه به سازمان ملل مرتبط دانست، و اکنون در حال رسیدن به یک تفاهم بزرگ در سطوح عالی هستیم و این آزادی‌ها هم نشانه اصلی آن است که می‌شود فهمید ادامه پیدا خواهد کرد».

روزنامه شرق همچنین از قول این روزنامه‌نگار نوشته است: «مسئله آزادی زندانیان سیاسی آخرین چالش باقی مانده بعد از انتخابات به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد سرانجام زمان حل و فصل این مسئله رسیده است و امیدوارم به‌زودی امکان رفع دیگر محدودیت‌های برجامانده هم فراهم شود».

سعید لیلاز در عین حال زندانیان سیاسی آزاد شده را «اعتدال» فراخوانده و گفته است: «امیدوارم هم دوستانی که آزاد می‌شوند هم بقیه که بیرون هستند از مسیر اعتدال خارج نشوند. در شرایط حساس کنونی نباید اجازه داد که رادیکالیسم دوباره سربرآورد، اگر ما اجازه ندهیم در اصلاح‌طلبان رادیکالی سربرآورد، تندروهای رقیب هم موفق نمی‌شوند فضا را تند کنند».

به نوشته روزنامه شرق، سعید لیلاز همچنین گفته است: «ما باید اطمینان بدهیم که جز اعتلای کشور، زیر چتر نظام جمهوری اسلامی برنامه دیگری نداریم و مصداق این قانون اساسی، مقام معظم رهبری است» و «شخصا گواهی می‌دهم اصلاح‌طلبان در خفا و علنی علاقه‌ای به برهم‌ ریختن ثبات سیاسی کشور ندارد».

علیرضا تابش نماینده مجلس نهم هم آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی را «نوعی آشتی ملی» توصیف کرده و به روزنامه شرق گفته است: «مجموعه حوادث و مسائل و اتفاق‏هایی که طی سالیان گذشته در کشور به وقوع پیوست، عقلانیتی را به سیاستمداران، زعمای قوم، گروه‌ها، جناح‌ها و احزاب، حاکم کرد، این که در هر صورت کشور باید با خرد جمعی اداره شود و حذف و زندان کارساز نیست».

به نوشته این روزنامه، علیرضا تابش «ابراز امیدواری کرده است روندی که از سوی مسئولان برای ایجاد فضای باز سیاسی در کشور لحاظ شده، تداوم یابد» و به «آزادی دیگر زندانیان سیاسی و رفع حصر مهندس میرحسین موسوی و مهدی کروبی» منجر شود.

کیهان: نرمش قهرمانانه‌‏‎ رهبری «به معنای انفعال و تسلیم نیست»

روزنامه کیهان در شماره پنج‌شنبه تاکید کرده که «برداشت رسانه‌ها و محافل غربی از نرمش قهرمانانه» مورد نظر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی «انحرافی است» و نوشته است: «نرمش قهرمانانه، به معنای انفعال و تسلیم نیست».

این روزنامه با اشاره به این که «سخنان رهبر جمهوری اسلامی در جمع فرماندهان سپاه بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های رسانه‌ای، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های دنیا داشت»، نوشته است: «تفسیر و تحلیل انحرافی برخی رسانه‌های غربی درباره عبارت "نرمش قهرمانانه" از سوی رهبری در حالی است که آنان عمداً به جوانب مختلف این عبارت که از سوی ایشان بیان شد توجه نکردند».

کیهان با اشاره به این که اغلب رسانه‌های بین‌المللی سخنان علی خامنه‌ای درباره «نرمش قهرمانانه» را به عنوان «موافقت با انعطاف‌پذیری در مذاکرات با قدرت‌های مهم جهان» ارزیابی کردند، نوشته است: «رهبر جمهوری اسلامی ۴۴ سال پیش از واژه "نرمش قهرمانانه" در ترجمه کتاب صلح امام حسن استفاده کرد و هفدهم مرداد ۱۳۷۵ نیز در جمع مسئولان وزارت خارجه و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی گفته بود «عرصه سیاست خارجی میدان نرمش‌های قهرمانانه است، اما نرمشی که در برابر دشمن تیز باشد».

کیهان همچنین اشاره کرده است که رهبر جمهوری اسلامی در ۱۴ شهریورماه سال جاری نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان گفته بود: «نرمش و انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه در همه عرصه‌های سیاسی، یک کار مطلوب و مورد قبولی است، لکن این مانور هنرمندانه نبایستی به معنای عبور از خطوط قرمز، یا برگشتن از راهبردهای اساسی، یا عدم توجه به آرمان‌ها باشد».

آخرین دانشجو رفت

روزنامه‌های آفتاب یزد و ایران خبر برکناری فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد را مورد توجه قرار داده‌اند.

به نوشته روزنامه ایران، هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه فوق‌العاده چهارشنبه خود فرهاد دانشجو را عزل و حمید میرزاده را به عنوان سرپرست این دانشگاه انتخاب کرد.

روزنامه آفتاب یزد نیز با تیتر «آخرین دانشجو رفت» نوشته است با تصمیم هیئت امنای دانشگاه آزاد درباره عزل فرهاد دانشجو، آخرین عضو این خانواده نیز از سطوح مدیرت عالی کشور برکنار شده است، چرا که پیشتر «کامران دانشجو به دلیل به پایان رسیدن دولت احمدی‌نژاد از وزارت علوم کنار رفته بود و خسرو دانشجو هم که سخنگوی شورای شهر تهران بود در دوره چهارم نتوانست رای لازم را کسب کند و مردم به او نه گفتند».

روزنامه آفتاب یزد همچنین تصویر نامه بازرسی ریاست جمهوری خطاب به فرهاد دانشجو را منتشر کرده است که در آن فهرستی از ۲۴ تخلف وی از جمله انتصاب خویشاوندان، استفاده از اموال دانشگاه آزاد برای تبلیغات انتخاباتی برادرش خسرو دانشجو در انتخابات شورای شهر، اختصاص مبالغی برای حمایت از یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، متوقف کردن فعالیت‌های عمرانی، اخراج افراد با تخصص و شایستگی بالا به عنوان برخی از این تخلفات ذکر شده‌اند.

تذکر روحانی به نیروی انتظامی درباره گشت ارشاد

روزنامه قانون از «تذکر روحانی به گشت ارشاد» خبر داده و نوشته است: «رئیس جمهور پس از شروع دوباره برخوردهای نیروی انتظامی با مظاهر بدپوششی و بدحجابی، از پلیس خواست در برخورد با این موضوع افراط و تفریط نکند».

این روزنامه نوشته است که «برخورد با بدپوششی معمولا در ابتدای فصل گرم سال شروع می‌شد، اما از سه هفته پیش نیروی انتظامی در برخی میادین و مراکز خرید و مشخصا برج میلاد، برخورد با بدپوششی و بدحجابی را شروع کرد»، و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت به این برخوردها واکنش نشان داد.

به گزارش روزنامه قانون، حسن روحانی در جلسه چهارشنبه هیئت دولت «از نیروی انتظامی خواست در برخورد با این موضوع، اجرای قانون را با رویکرد اخلاقی و با رعایت کرامت انسانی و به دور از هر گونه افراط و تفریط پیگیری کند و به وزیر کشور نیز ماموریت داد تا موضوع را در شورای اجتماعی کشور مطرح کند» و همچنین به کمیسیون فرهنگی هیئت دولت دستور داد تا «موضوع اخلاقی، اجتماعی عفاف و حجاب را بررسی و نتیجه را به هیئت وزیران و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند».

این روزنامه نوشته است که حسن روحانی با تاکید بر «حساسیت موضوع اخلاقی، اجتماعی عفاف و حجاب و لزوم اهتمام به آن، از همه مردم اخلاق‌مدار و به‌ویژه جوانان دعوت کرد با رعایت این دستور دینی، هنجارهای مورد قبول اکثریت جامعه را محترم بشمارند».

روزنامه قانون یادآوری کرده است که حسن روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «من به کمک پلیس کاری خواهم کرد که امنیت واقعی باشد و دختران ما در خیابان احساس امنیت کنند و نخواهم گذاشت مأموری بی‌نام و نشان از کسی سوال کند. دختران خود حافظ حجاب و عفاف هستند».
XS
SM
MD
LG