لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

احتمال صدور حکم پرونده جنایات کهریزک تا آخر هفته


روزنامه آرمان در تیتر یک شماره پنجم تیرماه خود گزارش دیوان محاسبات درباره «مصرف غیرقانونی ۹ میلیارد دلار درآمد نفتی» از سوی دولت محمود احمدی نژاد منتشر کرده است. این روزنامه همچنین در شماره چهارشنبه از «نوسان ۲۵۰ تومانی دلار در یک روز» خبر داده است.

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و قانون از «توقف شیب نزولی قیمت ارز و سکه و بازگشت تعادل به بازار ارز» گزارش داده‌اند.

روزنامه شرق از احتمال صدور حکم پرونده جنایات بازداشتگاه کهریزک تا آخر هفته جاری خبر داده است. این روزنامه با اشاره به انتشار اخباری درباره صدور حکم ۱۵ سال زندان برای سعید مرتضوی، از قول سیامک مدیرخراسانی رئیس دادگاه جنایات کهریزک نوشته است که این خبر را «نه تایید و نه تکذیب می‌کنم».

روزنامه بهار گزارشی درباره «چهار ضلعی انتخاب وزرا» و تشکیل «چهار کارگروه برای تعیین اعضای دولت حسن روحانی» منتشر کرده و روسای هر چهار کارگروه را معرفی کرده است.

روزنامه خراسان نیز در شماره چهارشنبه گزارشی با تیتر «گوزن زرد ایرانی در محاصره مگس‌های قاتل» درباره مرگ ۳۵ راس گوزن زرد ایرانی طی چند هفته اخیر منتشر کرده است.

شیب نزولی قیمت ارز و سکه متوقف شد

روزنامه آرمان در شماره چهارشنبه از «نوسان ۲۵۰ تومانی دلار در یک روز» خبر داده است و روزنامه‌های دنیای اقتصاد و قانون از «بازگشت تعادل به بازار ارز» گزارش داده‌اند.

روزنامه آرمان با اشاره به این که «شیب نزولی قیمت ارز و سکه متوقف شد و بازار روند صعودی به خود گرفت»، نوشته است در حالی که قیمت هر دلار آمریکا «روز یک‌شنبه به ۲۹۵۰ تومان رسیده بود، پس از یک روز تعطیل، روز سه‌شنبه با ۲۵۰ تومان افزایش به ۳۲۰۰ تومان رسید».

به نوشته روزنامه آرمان، «این افزایش قیمت شامل یورو و پوند هم شد. یورو با ۲۵۰ تومان افزایش قیمت از ۳۹۵۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان و پوند هم با افزایش قیمت ۲۰۰ تومانی از ۴۸۰۰ تومان به ۵۰۰۰ تومان رسید» و البته «سکه طرح قدیم هم که روز یک‌شنبه بعد از مدت‌ها در کاهش قیمتی بی‌سابقه به زیر یک میلیون تومان رسیده بود با ۷۷ هزار تومان افزایش قیمت از ۹۸۰ هزار تومان به یک میلیون و ۷۵ هزار تومان رسید و سکه تمام طرح جدید هم با افزایش ۶۰ هزار تومانی از یک میلیون و ۴۰ هزار تومان به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید».

روزنامه دنیای اقتصاد اما در تیتر یک شماره پنجم تیرماه از «بازگشت تعادل به بازار ارز» خبر داده و نوشته است: «قیمت ارز با گذر از یک شوک نزولی قیمتی دوباره مسیر تعادلی را در پیش گرفته است و پس از افت قیمت به مرز ۲۹۰۰ تومان در روز یک‌شنبه، نرخ دلار دیروز دوباره تا محدوده ۳۲۴۰ تومان افزایش یافت».

این روزنامه با اشاره به این که «کارشناسان بالا ماندن قیمت دلار تا سطوح قبلی را به‌ دلیل آثار روانی و تورمی آن برای اقتصاد نامطلوب می‌دانند» نوشته است: «از آنجا که ریزش شدید قیمت نیز با واقعیت‌ها و متغیرهای واقعی اقتصاد تناسب ندارد، کاهش به زیر ۳۰۰۰ تومان برای دلار را نیز زیان‌بار ارزیابی می‌کنند».

روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است: «فراگیر شدن فضای خوش‌بینی در جامعه و فضای اقتصادی را نمی‌توان انکار کرد»، اما این روزنامه تاکید کرده است که «اقتصاد کشور در شرایط فعلی با دلار ۳۱۰۰ تومانی با نوسان حداکثر ۱۰۰ تومان در میان‌مدت بتواند آرامش بازار را تامین کند».

افزایش دوباره قیمت دلار در حالی صورت گرفت که یک روز پیش کارشناسان اقتصادی نسبت به اهداف سیاسی دولت و بانک مرکزی از کاهش قیمت ارز هشدار دادند.

روزنامه دنیای اقتصاد اما در شماره چهارشنبه نوشته است: «رئیس کل بانک مرکزی که در اظهارات پیشین خود از برنامه‌ریزی و پیگیری بانک مرکزی برای افت قیمت دلار سخن گفته بود، روز سه‌شنبه اعلام کرد که ریزش ۶۰۰ تومانی قیمت دلار کار بانک مرکزی نبوده است».

به گزارش این روزنامه، محمود بهمنی البته ریزش‌های اخیر قیمت دلار را «یک کار سیاسی» عنوان کرد و گفت: «کاهش حدود ۶۰۰ تومانی نرخ ارز تحت ‌تاثیر عوامل سیاسی بوده، همان‌ گونه که افزایش قیمت در سال‌های اخیر نیز عمدتا ناشی از همین عوامل بوده است».

به نوشته این روزنامه، محمود بهمنی تاکید کرد که کاهش و افزایش قیمت ارز «از اراده و اختیار بانک مرکزی خارج بوده است» و گفت: «اگر افزایشی در نرخ ارز رخ داده، عمدتا ناشی از عوامل سیاسی بوده که خارج از حدود اختیارات و نقش‌آفرینی بانک مرکزی بوده؛ بنابراین در ریشه‌یابی افزایش قیمت ارز طی سال‌های اخیر باید منصفانه به نقش بانک مرکزی پرداخت».

رئیس کل بانک مرکزی اشاره‌ای به «عوامل سیاسی خارج از اراده بانک مرکزی» نکرده است.

روزنامه قانون از قول مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه طباطبایی، «توطئه بودن کاهش قیمت ارز در یک هفته نخست پس از انتخابات» را رد کرده و نوشته است: «هر چیزی که بگویید از این آقایان دولت دهم برمی‌آید، اما من فکر نمی‌کنم که این کار در حیطه قدرت‌شان باشد».

مهدی تقوی با تاکید بر این که «بازار ارز در حال واکنش نشان دادن به اتفاقات سیاسی رخ داده در روزهای گذشته است»، درباره دست داشتن دولت در نوسان ارزی اخیر به روزنامه قانون گفته است: «اصلا مگر کاری از دست‌شان برمی‌آید. هنوز نه تحریم لغو شده و نه اتفاقی افتاده است».

روزنامه قانون در عین حال یادآوری کرده است که «ورود دلار به کانال دو هزار تومانی با ارزیابی بدبینانه برخی محافل خبری و کارشناسان روبه‌رو شده است و برخی از وقوع توطئه در بازار ارز سخن می‌گویند. توطئه‌ای علیه دولت یازدهم» و «می‌گویند با کاهش نرخ ارز، دولت دهم قصد دارد آمارهای اقتصادی را بهبود بخشد و در موقعیت بهتری نسبت به دو سال اخیر، دولت را تحویل دهد».

احتمال صدور حکم پرونده جنایات بازداشتگاه کهریزک تا آخر هفته

روزنامه شرق از احتمال صدور حکم پرونده جنایات بازداشتگاه کهریزک تا «آخر هفته» جاری خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، قاضی سیامک مدیر خراسانی روز سه‌شنبه در حاشیه همایش سراسری هفته قوه‌ قضاییه این خبر را اعلام کرد، اما مشخص نیست که قاضی یا هیئت قضات تا این لحظه رای قطعی خود را روی پرونده اعلام کرده‌اند یا نه.

روزنامه شرق در عین حال نوشته است که وقتی از قاضی مدیر خراسانی سوال شد که «برخی اخبار منتشرشده حکایت از این دارد که مرتضوی متهم ردیف نخست به ۱۵ سال حبس و ۵ سال انفصال از خدمت محکوم شده» است، رئیس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران «پاسخ قطعی‌ای به این پرسش نداد»، اما گفت «من این خبر را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم».

روزنامه شرق ضمن معرفی سعید مرتضوی، علی‌اکبر حیدری‌فر و حسن زارع دهنوی با اسم مستعار «قاضی حداد» به عنوان متهمان بخش قضایی پرونده جنایات بازداشتگاه کهریزک، یادآوری کرده است که «بر اساس کیفرخواست پرونده قضات کهریزک، سعید مرتضوی، فرزند احمد متولد ۱۳۴۶ شهرستان تفت، قاضی معلق قوه‌ قضاییه ساکن تهران متهم است به مشارکت در بازداشت غیرقانونی و معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود» و «در ارتباط با پرونده شکایت خانواده محمد کامرانی نیز به معاونت در قتل هم متهم شده است».

عبدالحسین روح‌الامینی پدر محسن روح‌الامینی به روزنامه شرق گفته است: «منتظر صدور حکم هستم و نظر خاصی ندارم»، و پدر امیر جوادی‌فر هم با تاکید بر این که «من اطلاعات حقوقی ندارم» گفته است: «تابع حکمی هستیم که مدیر خراسانی بدهد و ما کاره‌ای نیستیم».

به گزارش روزنامه شرق، پدر محمد کامرانی اما برخلاف دو شاکی دیگر گفته است: «با توجه به این که بر اساس شکایت ما قاضی مرتضوی متهم به معاونت در قتل هم هست من انتظار حکم سنگینی برای ایشان دارم اگرچه ما تابع قانون هستیم».

پدر محمد کامرانی همچنین از اعلام رضایت خانواده جوادی‌فر در خصوص اتهام معاونت سعید مرتضوی در قتل امیر جوادی‌فر به روزنامه شرق گفته است: «البته اگر قصور آقای جوادی‌فر در اعلام رضایت از مرتضوی نبود قطعا حکم سنگین‌تری در انتظار ایشان بود».

به گزارش این روزنامه، «اتهام معاونت در قتل در پرونده سعید مرتضوی صرفا در شکایت خانواده کامرانی در دادگاه مطرح شده اگرچه دو شاکی دیگر پرونده هم این اتهام را در رابطه با مرگ فرزندان‌شان مطرح کرده‌اند»، اما شکایت آنها در این پرونده نیامده است و فعلا در مرحله دادسرا باقی مانده است.

میرمجید طاهری وکیل خانواده روح‌الامینی به روزنامه شرق گفته است: «یکی از اتهامات پرونده ما که در دادسرا جا مانده است معاونت در قتل برای سعید مرتضوی است، و به نظرم دادسرا هم منتظر رای دادگاه است تا بعد این مورد اتهامی را هم ضمیمه و ارسال کند».

حسن کمالی، وکیل خانواده محمد کامرانی، درباره حکم اتهام معاونت در قتل سعید مرتضوی دو گزینه را مطرح کرده و به روزنامه شرق گفته است: «اگر شاکی رضایت دهد حداکثر یک تا پنج‌ سال حبس در انتظار متهم است اما چون خانواده کامرانی رضایت نداده است مجازات قانونی سعید مرتضوی سه تا ۱۵ سال است. بنابراین محتمل است که در این پرونده این حداکثر مجازات تعیین‌شده باشد، گرچه ما واقعا از رای دادگاه خبر نداریم».

او همچنین گفته است: «ما یک بحث تئوریک در دادگاه داشتیم که آیا مرتضوی متهم به معاونت در قتل بوده یا خیر که مبنای تئوریکش را دادگاه پذیرفت، اما این که آیا دلایل موجود برای محکومیت مرتضوی عملا کافی بوده یا خیر باید منتظر ماند و دید».

تشکیل چهار کارگروه برای تعیین اعضای دولت روحانی

روزنامه بهار گزارشی درباره «چهار ضلعی انتخاب وزرا» و تشکیل «کارگروه جدید تعیین کابینه یازدهم» از سوی حسن روحانی منتشر کرده است.

این روزنامه با اشاره به «تشکیل کارگروه‌هایی برای تشکیل کابینه آینده» نوشته است: «این کارگروه‌ها مسئول بررسی شرایط کشور و افراد صاحب صلاحیت برای دربر کردن قبای وزارت کابینه تدبیر و امید هستند».

به نوشته روزنامه بهار، «دفتر موقت رئیس جمهوری منتخب یازدهم، بیست و پنج وزارتخانه را به چهار گروه تقسیم کرده است. وزارتخانه‌های سیاسی و امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، اجتماعی و خارجه» و هریک از این کارگروه‌ها به ریاست یکی از چهره‌های شاخص دولت‌های اصلاحات یا سازندگی تشکیل شده است».

روزنامه بهار گزارش داده است که «کارگروه سیاسی و امنیتی به ریاست علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات مسئول انتخاب وزرای کشور، اطلاعات، دفاع است» و یادآوری کرده است که «علی یونسی در زمان معرفی برای کسب رای اعتماد مجلس بعضی از برنامه‌هایش برای وزارت اطلاعات را تلاش برای جذب مخالفان و تبدیل دشمنان به مخالفان و حفظ بی‌طرفی در منازعات سیاسی اعلام کرده بود و می‌توان امیدوار بود رویکرد وزارتخانه‌هایی که وزیر آن زیر نظر این کارگروه تشکیل می‌شود، رویکردی اصلاح‌طلبانه یا میانه‌رو باشد».

به نوشته این روزنامه، «محمود واعظی، نیز رئیس کار گروه انتخاب و معرفی تیم وزارت خارجه‌ است. او از کارگزاران سیاست خارجی دوره ریاست‌ جمهوری هاشمی‌ رفسنجانی بود و اکنون در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سمت معاونت سیاست خارجی را عهده‌دار است».

محمد نهاوندیان نیز از سوی روزنامه بهار به عنوان «رئیس کارگروه اقتصادی کابینه یازدهم» و «پدر خصوصی‌سازی» معرفی شده است و قرار است «برای وزارتخانه‌های نیرو، راه، تعاون، صنعت و معدن و... وزیر انتخاب کند».

این روزنامه همچنین نوشته است: «کارگروه اجتماعی و فرهنگی به ریاست رضا صالحی ‌امیری، معاون فرهنگی و اجتماعی ستاد حسن روحانی تشکیل شده تا برای وزارتخانه‌های ارشاد، علوم، آموزش و پرورش، بهداشت و... وزیر انتخاب کند».

روزنامه بهار همچنین رضا صالحی را «معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام» معرفی کرده و نوشته است: «او سال‌ها تجربه کار با هاشمی ‌رفسنجانی را دارد و با توجه به تسلطش بر مسائل اجتماعی می‌توان امیدوار بود با انتخاب وزرای فرهنگی و اجتماعی کارآمد حداقل برای چهار سال فضای رشد این دو حوزه را فراهم کند».

تائید مرگ ۳۵ راس گوزن زرد ایرانی

روزنامه خراسان گزارشی با تیتر «گوزن زرد ایرانی در محاصره مگس‌های قاتل» درباره مرگ ۳۵ راس گوزن زرد ایرانی طی چند هفته اخیر منتشر کرده است.

این روزنامه با اشاره به این که «گوزن زرد ایرانی گونه‌ای نادر، جذاب و منحصر به فرد است و بسیاری در سراسر دنیا او را به نام ایران می‌شناسند» نوشته است که این روزها حال گوزن زرد ایرانی، این گونه زیبای کمیاب خوب نیست و «در حالی که تنها ۱۱۰ رأس گوزن زرد در جنگل‌های دز و کرخه زندگی می‌کنند با احتساب تلف شدن ۳۵ رأس از این تعداد، تنها ۷۵ رأس باقی مانده است».

محمد درویش، عضو هیئت علمی و مسئول گروه اقتصادی اجتماعی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، در این باره به روزنامه خراسان گفته است: «۱۶ خرداد امسال گزارش‌هایی منتشر شد که حکایت از مرگ و میر غیرعادی در جامعه گوزن ایرانی در منطقه کرخه داشت» و پس از آن بود که «روند مرگ و میر نسبتا نگران‌کننده‌ای در جامعه آن‌ها دیده شد».

روزنامه خراسان از قول محمد درویش درباره نتیجه بررسی‌های انجام شده در مورد مرگ و میر گوزن زرد ایرانی نوشته است: «بررسی‌ها نشان داد نوعی مگس به نام "میاز" گوزن‌ها را نیش می‌زند و بعد از نیش زدن، در بدن آن‌ها تخم‌ریزی می‌کند، بعد از شکل‌گیری "لارو"، متاسفانه گوزن‌ها در فاصله کوتاه ۳ تا ۵ روز از بین می‌روند و تاکنون ۳۵ رأس گوزن از بین رفته است».

محمد درویش با اشاره به این که «دام‌پزشکان، دارویی را که موجب درمان این بیماری می‌شود، در اختیار دارند» گفته است این دارو را به آبشخور گوزن‌ها افزودند و ۵ رأس آن‌ها نجات پیدا کرد، اما «برای نجات قطعی، باید دارو را به بدن آن‌ها تزریق کرد و شست و شو داد تا بار دیگر این مشکل پیش نیاید ولی این کار مستلزم زنده‌گیری گوزن‌هاست که کاری بسیار دشوار است و متأسفانه اسلحه‌های بی‌هوشی کافی نیز در اختیار سازمان محیط زیست قرار ندارد و دارو نیز به اندازه موردنیاز فراهم نیست».

روزنامه خراسان ضمن انتشار بخش‌هایی از انتقادات محمد درویش فعال محیط زیست از سدسازی‌های بدون مطالعه کافی و تاثیر در تبدیل «تالاب هورالعظیم به کانون گرد و خاک و افزایش ریزگردها»، نوشته است: «در حال حاضر یا باید شرایط طبیعی را احیا کنیم یا مراقبت‌های پزشکی و محیط‌بانان را افزایش دهیم، نه این که بعد از مرگ ۳۵ راس از آن‌ها تازه متوجه شویم چه اتفاقی افتاده است، بلکه با مرگ اولین گوزن باید موضوع را می‌فهمیدیم و پیش‌بینی می‌کردیم».
XS
SM
MD
LG