لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

«احتمال مرگ مغزی» اعدامی زنده‌شده در بجنورد


روزنامه اعتماد از قول مجید تخت ‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، خبر داده است که «سفارتخانه‌های ایران و انگلیس تا ده روز دیگر بازگشایی می‌شوند».

همزمان روزنامه شرق نیز از قول هانس سوبادﺍ، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرﺍت‌های پارلمان ﺍروپا، نوشته است: «اتحادیه ﺍروپا در ﺍیرﺍن دفتر نمایندگی می‌زند.»

روزنامه آرمان از «بازگشت دلار به زیر ۳ هزار تومان» خبر داده است.

روزنامه شرق در شماره سه‌شنبه گزارش داده است که «یک منبع آگاه» در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از «احتمال مرگ مغزی اعدامی زنده‌شده» در بجنورد خبر داده است.

روزنامه تهران امروز گزارش داده است که جمهوری اسلامی خود را برای «مقابله با طرح انحرافی هسته‌ای» آماده می‌کند.

روزنامه قانون گزارشی درباره «دوئل داروهای چینی با جان ایرانی‌ها» منتشر کرده و تاکید کرده است که «نابه‌سامانی وضعیت دارو سلامت شهروندان را تهدید می‌کند». این روزنامه با اشاره به موارد متعددی از مسمومیت و مرگ ناشی از داروهای چینی خبر داده که بر اساس آمار گمرک چین صادرات دارو از این کشور به ایران طی ۸ ماه نخست سال ۲۰۱۳ دو برابر شده است.

روزنامه خراسان در تیتر یک شماره سه‌شنبه خبر داده است که سفرهای استانی دولت حسن روحانی هم به زودی آغاز می‌شود.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، از «دستگیری مرد مدعی آدم‌خواری» در شهر ری خبر داده و نوشته است که این متهم پس از بازداشت به پلیس گفته است که دست‌کم ۱۵ تا ۲۰ پسر و دختر نوجوان بی‌سرپرست را در آبادان کشته و گوشت بخشی از بدن آن‌ها را خورده است. همزمان برخی از روزنامه‌ها از معرفی این متهم به پزشکی قانونی برای بررسی سلامت روانی و صحت گفته‌های او خبر داده‌اند.

بازگشایی سفارتخانه‌های انگلیس و ایران تا ده روز دیگر

روزنامه اعتماد از بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس تا ده روز دیگر خبر داده است.

این روزنامه با اشاره به این که «تا ده روز دیگر غبار از سفارتخانه‌های ایران و انگلستان زدوده شده و چراغ‌ها برای ورود کاردارهای غیرمقیم هر دو کشور روشن می‌شود»، از قول مجید تخت‌ روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، نوشته است: «تهران و لندن عادی‌سازی روابط را دنبال می‌کنند.»

معاون وزیر خارجه همچنین گفته است: «فعلا درباره حضور یک نفر توافق شده است، اما این که چه تعدادی از افراد و به چه صورتی همراه وی باشند باید در گفت‌وگوهای بعدی مشخص شود.»

به نوشته این روزنامه، مجید تخت روانچی درباره عنوان «کاردار غیرمقیم» و مسئولیت‌هایش هم گفت که «مقر این دو کاردار البته در پایتخت‌های دو کشور است که مرتب به محل ماموریت‌های خود مراجعه می‌کنند و ممکن است یک یا دو هفته در محل ماموریت خود حضور داشته باشند».

روزنامه اعتماد یادآوری کرده است که «سطح روابط ایران و انگلیس زمانی به وخامت گرایید که ۸ آذرماه سال ۱۳۹۰ عده‌ای که خود را دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران نامیدند با وارد شدن به ساختمان سفارت انگلستان در خیابان فردوسی، پرچم انگلستان را پایین کشیده و اقدام به تخریب اموال و پرتاب مدارک سفارتخانه به خارج ساختمان کردند.»

این روزنامه یادآوری کرده است که همان روز «در اقدامی مشابه به باغ سفارت بریتانیا در منطقه قلهک نیز حمله شد، اقدامی که پس از تسخیر سفارتخانه آمریکا در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸، می‌توان گفت در نوع خود بی‌سابقه بوده است».

پس از آن بود که لندن با بستن سفارتخانه خود از دولت ایران درخواست خسارت چند میلیون دلاری کرد و ضمن اخراج کارکنان سفارت ایران از انگلستان، بانک مرکزی ایران را نیز تحریم کرد، و در سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز طرح کاهش روابط تهران با لندن را تصویب کردند.

به نوشته روزنامه اعتماد، مقدمات بازگشایی سفارخانه‌های ایران و انگلیس از حاشیه اجلاس نیویورک میان محمدجواد ظریف و ویلیام هیگ، وزرای خارجه هر دو کشور، آغاز شد، و این «قرار و مدار تهران و لندن برای برقراری ارتباط دیپلماتیک میان دو دولت در سوئیس نهایی شد».

انتشار خبر «احتمال مرگ مغزی اعدامی زنده‌شده بجنورد» از سوی «منبع آگاه»

روزنامه شرق در شماره سه‌شنبه گزارش داد که «یک منبع آگاه» در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از «احتمال مرگ مغزی اعدامی زنده‌شده» در بجنورد خبر داده است.

این روزنامه با اشاره به این که «اعدامی زنده‌شده که در بیمارستان امام‌علی بجنورد بستری است در حالت کما به ‌سر می‌برد» خبر داده است که «یک منبع آگاه به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا» گفته است: «سطح هوشیاری قاچاقچی اعدامی، از سوی پزشکان معالج ۶ درصد اعلام شده که در صورت افزایش ‌نیافتن آن احتمال مرگ مغزی وی وجود دارد.»

روزنامه شرق از قول این مقام آگاه نوشته است: «پزشکان معالج در شرایط کما و کاهش سطح هوشیاری، قادر به هیچ اقدامی برای عمل جراحی و دیگر معالجات نیستند و وضعیت این فرد همچنان ثابت است.»

علیرضا- م چهارشنبه هفدهم مهرماه به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان مرکزی بجنورد اعدام شد و پس از انجام اعدام، مرگ او از سوی پزشک قانونی حاضر در مراسم تایید و جنازه‌اش به سردخانه منتقل شد، اما فردای روز اعدام وقتی خانواده وی برای تحویل جسدش مراجعه کردند پزشک سردخانه متوجه بخار روی نایلونی شد که جسد در آن قرار داشت، سپس این فرد برای مداوا به بیمارستان منتقل شد.

زنده شدن علیرضا- م بعد از اعدام و اصرار برخی مقام‌های قضایی برای اعدام دوباره این محکوم ۳۷ ساله به دور تازه‌ای از بحث‌ها و اظهار نظر‌ها درباره اعدام و اعدام دوباره در ایران دامن زد.

به نوشته روزنامه شرق، اکنون «یک منبع آگاه» به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفته است: «در صورت افزایش‌ نیافتن سطح هوشی علیرضا-م احتمال مرگ مغزی وی وجود دارد.»

به نوشته روزنامه شرق، «این مقام آگاه» درباره احتمال اعدام مجدد این متهم به قاچاق موادمخدر پس از معالجه و درمان نیز گفته است: «باید قانون وضعیت این فرد را مشخص کند و هیچ‌ کس نمی‌تواند خودسرانه درباره اعدام‌ شدن یا نشدن این فرد تصمیم بگیرد.»

روزنامه شرق از قول این «منبع آگاه» نوشته است: «در هر صورت باید منتظر وضعیت این قاچاقچی ماند و پس از درمان و سرپا شدن این فرد قانون تصمیم لازم را در این زمینه اتخاذ می‌کند»، اما «گمانه‌زنی رسانه‌ای جز ایجاد جو سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه سودی برای کشور ندارد».

دوئل داروهای چینی با جان ایرانی‌ها

روزنامه قانون گزارشی درباره «دوئل داروهای چینی با جان ایرانی‌ها» منتشر کرده و تاکید کرده است که «نابه‌سامانی وضعیت دارو سلامت شهروندان را تهدید می‌کند».

این روزنامه با اشاره به مراجعه موارد متعدد مسمومیت، حساسیت و حتی مرگ ناشی از مصرف داروهای چینی نوشته است: «واردات داروهای چینی معضلی فرای همه کالاهای وارداتی این کشور است و این بار پا از تهدید سرمایه‌های تولید و مصرف فرا گذاشته و جان مردم را نشانه رفته است.»

روزنامه قانون همچنین نوشته است: «با وجود این که تحریم‌ها در سال‌های گذشته کشور را با مشکلات فراوانی مواجه کرد، اما اخبار موثقی از قوه مقننه حکایت از این دارد که هیچ‌ گونه تحریمی در حوزه دارویی نداشته‌ایم و ایران قادر بوده بهترین داروها را از معتبرترین شرکت‌های دارویی دنیا تهیه کند»، و در چنین شرایطی «جای تعجب دارد که مسئولان به واردات دارو از کشور چین روی آورده و بزرگ‌ترین قمار را روی جان مردم کشورمان انجام دادند».

این روزنامه همچنین به نقل از آمار اعلام شده از سوی گمرک چین از دو برابر شدن واردات داروی چینی به ایران خبر داده و نوشته است: «در ۸ ماه نخست سال ۲۰۱۳، صادرات داروی چین به ایران با رشد ۸۵ درصدی به ۲۴ میلیون دلار رسید.» در حالی که چین در مدت مشابه سال قبل ۱۲ میلیون و ۸۶۶ هزار دلار محصولات دارویی به ایران صادر کرده بود.

بنا بر اعلام گمرک چین، این کشور در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی ۲۳۸۹ تن محصولات دارویی به ایران صادر کرده است. این رقم برای مدت مشابه سال قبل ۱۹۲۷ تن اعلام شده بود.

روزنامه قانون با اشاره به مرگ «سپهر ملک‌احمدی نوجوان ۱۳ ساله‌ای است که به دلیل استفاده از داروی بیهوشی چینی در بیمارستان شرکت نفت» رخ داد و به هوش نیامدن و مرگ شماری از بیمارانی که تحت عمل زیبایی بینی قرار گرفتند، تاکید کرده است که «داروی تقلبی بیهوشی چینی علت اصلی مرگ این افراد اعلام شده است».

عبدالعزیز جمشید زهی، عضو کمیسیون بهداشت، به روزنامه قانون گفته است: «موضوع داروهای چینی به جدیت در کمیسیون مربوطه مورد بررسی است و وزارت بهداشت اجازه واردات این چنین محصولاتی را ندارد.»
XS
SM
MD
LG