لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

اختیارات نمایندگان مجلس کاهش یافت


روزنامه جهان صنعت گزارش داده است که با مصوبه روز چهارشنبه مجلس‌ شورای اسلامی «اختیارات نمایندگان کاهش یافت» و با تصویب تغییراتی در آئین‌نامه داخلی مجلس «مسئولیت و اختیار تمامی امور اجرایی مجلس به رئیس مجلس» واگذار شده و «حق تذکر نمایندگان» نیز محدود شده است.

روزنامه بهار خبر داده است که محمدرضا عارف، از کاندیداهای نزدیک به اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، خواهان «حل و فصل مسئله زندانیان سیاسی و محصورین» شده است.

روزنامه اعتماد خبر داده است که «انفجار در معدن فردوس سیرجان ۲۵ مجروح» برجا گذاشته است.

روزنامه خراسان در شماره پنج‌شنبه ضمن انتشار گزارشی تصویری از مناطق زلزله‌زده «سراوان» و «گشت» در استان سیستان و بلوچستان، نوشته است که «به ۱۰۰ روستای منطقه زلزله‌زده سراوان خسارات ۱۰ تا ۱۵ درصدی وارد شده است».

روزنامه کیهان در تیتر یک از قول علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشته است که «جمهوری اسلامی ایران به پیروی از منطق اسلام با هر گونه انفجار و کشتار مردم بی‌گناه چه در بوستون آمریکا و چه در پاکستان، افغانستان، عراق و سوریه مخالف است و آن را محکوم می‌کند».

روزنامه شرق در تیتر یک از «هشدار انتخاباتی رئیس قوه قضائیه» خبر داده و از قول صادق لاریجانی نوشته است که «گزارش‌هایی درباره سوء استفاده از امکانات دولتی در اغراض انتخاباتی دریافت کرده‌ام».

روزنامه بهار نیز خبر داده که سومین جلسه دادگاه سعید مرتضوی و دیگر قضات متهم در جنایات بازداشتگاه کهریزک در ۹ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

اختیارات نمایندگان مجلس کاهش یافت

روزنامه جهان صنعت گزارش داده که با مصوبه روز چهارشنبه مجلس‌ شورای اسلامی «اختیارات نمایندگان کاهش یافت».

به نوشته این روزنامه، در جریان بررسی «طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس» در مجلس، روز چهارشنبه موادی از این آیین‌نامه را تصویب کردند که «مسئولیت و اختیار تمامی امور اجرایی مجلس اعم از تشکیلاتی‌، مالی، ‌معاملاتی، اداری، استخدامی، حقوقی، فنی، پشتیبانی، ارتباطات داخلی و بین‌المللی، حفاظت، حراست و نظایر آن به عهده رئیس مجلس شورای اسلامی» خواهد بود. «رئیس مجلس می‌تواند بخشی از وظایف و اختیارات خود را به بعضی از اعضای هیئت ‌رئیسه، ‌معاونین قوانین، ‌نظارت، اجرایی یا مسئولان ذی‌ربط‌ تفویض کند».

دومین تغییر در آئین نامه داخلی مجلس نیز تصویب «ماده ۱۲» این طرح بود که «بر اساس آن قبل از پایان هر جلسه علنی حداکثر پنج نفر از نمایندگان می‌توانند هر یک به مدت دو دقیقه تذکر شفاهی دهند، در صورتی که متقاضیان بیش از پنج نفر باشند به قید قرعه تعیین می‌شوند» و «نمایندگان نمی‌توانند در مدت یک ماه بیش از یک بار تذکر شفاهی دو دقیقه‌ای بدهند و حق واگذاری آن به دیگر نمایندگان را نیز ندارند».

به نوشته روزنامه جهان صنعت، همچنین «ماده ۱۳ طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس که درباره عدم تاثیر کاهش تعداد امضا‌ها در منتفی شدن استیضاح در موعد مقرر بود در جلسه چهارشنبه مجلس بررسی شد و نمایندگان به حذف آن رای ندادند».

به نوشته این روزنامه، بهرام بیرانوند، نماینده بروجرد در مجلس نهم، در «تذکری آیین‌نامه‌ای» گفت که «به نظر می‌رسد یک اراده‌ای وجود دارد که می‌خواهد بخشی از اختیارات و آزادی ما نمایندگان مجلس را بگیرد و در اختیار دیگری قرار دهد».

علیرضا محجوب، نماینده تهران، هم به نوشته روزنامه جهان صنعت در «اخطار قانون اساسی» گفت که «محتوای مواد طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس محدودیت کامل برای نمایندگان ایجاد می‌کند»، چرا که «نماینده نمی‌تواند درباره موضوعات روز تذکر دهد» و «با این محدودیت‌ها، حق اظهارنظر نمایندگان که اصلی‌ترین ابزار آنهاست حذف می‌شود».

محمدرضا عارف خواهان «حل و فصل مسئله زندانیان سیاسی و محصورین» شد

روزنامه بهار خبر داده که محمدرضا عارف، از کاندیداهای نزدیک به اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، خواهان «حل و فصل مسئله زندانیان سیاسی و محصورین» شده است.

به نوشته این روزنامه، محمدرضا عارف با تاکید بر این که باید «از حوادث تلخ سال ۸۸ و آثار زیان‌بار آن‌ که مانع اصلی نشاط سیاسی است، گذر کرده و فضایی بانشاط و پرشور را دنبال کنیم»، گفته است که «مسئله زندانیان سیاسی و محصورین با استفاده از راهکارهای قانونی حل و فصل شود».

محمدرضا عارف اسامی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد را ذکر نکرده و از کاندیداهای معترض انتخابات سال ۸۸ که از بهمن ۱۳۸۹ تاکنون در حصر به سر می‌برند با عنوان «محصورین» نام برده است.

به نوشته روزنامه بهار، محمدرضا عارف همچنین گفته است که باید در میان مقام و دستگاه‌های حکومتی «نگرش خوش‌بینانه‌ای نسبت به فعالیت‌های سیاسی اتخاذ شود»، «فعالیت جریانات سیاسی تهدید و آسیب امنیتی قلمداد نشود»، و «از اتهام‌زنی و نارواگویی به کنش‌گران سیاسی پرهیز» شود.

این روزنامه همچنین نوشته که محمدرضا عارف خواهان رفع محدودیت‌های ایجاد شده درباره احزاب اصلاح‌طلب شده و تاکید کرده که «کنگره‌های احزاب و جریانات سیاسی درون نظام به صورت آزاد برگزار شود».

مجروح شدن ۲۵ کارگر در انفجار معدن فردوس سیرجان

روزنامه اعتماد خبر داده است که «انفجار در معدن فردوس سیرجان ۲۵ مجروح» برجا گذاشته است.

به نوشته این روزنامه، «۲۵ تن از کارگران معدن سنگ آهن فردوس در ۷۶ کیلومتری محور سیرجان – شیراز در پی انفجار «انبار ناریه» مصدوم شدند» که ۱۰ تن از آنها به صورت سرپایی مداوا ولی ۱۵ تن دیگر به بیمارستان‌های تخصصی از جمله بیمارستان غرضی سیرجان منتقل شده‌اند.

«یکی از شاهدان عینی» این انفجار به روزنامه اعتماد گفته است که روز چهارشنبه «هیئتی از کرمان برای بازرسی از انبار ناریه به معدن فردوس آمده بودند» و «به درخواست آنها مقداری مواد منفجره که تاریخ مصرف‌شان گذشته بود برای انفجار به محوطه معدن برده شد»، اما «کارگران و ناظران فاصله‌شان با محل انفجار کم بود و به همین خاطر تعدادی از آنها مجروح شدند».

معدن فردوس یک معدن خصوصی سنگ آهن به شمار می‌آید و در فاصله ۱۶ کیلومتری مشهور‌ترین معدن سنگ آهن ایران یعنی «معدن گل‌گهر» قرار دارد.

نادر شعبانی، مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت گل گهر با «تایید مجروح شدن ۲۵ تن» در انفجار معدن فردوس، به روزنامه اعتماد گفته است که «یکی از کارگران آسیب‌دیده در این حادثه یک چشم خود را از دست داده است و یکی از اعضای هیئت «ناریه» استان کرمان نیز به دلیل آسیب‌دیدگی در ناحیه چشم فردا باید مورد عمل جراحی قرار گیرد».

روزنامه اعتماد در عین حال خبر داده است که مسعود حاج‌محمدی رئیس بیمارستان غرضی سیرجان «نابینا شدن یک کارگر آسیب‌دیده را تکذیب کرده است» و گفته است که «برخی بیماران از ناحیه چشم آسیب جدی دیده‌اند، اما نمی‌توان گفت که فردی نابینا شده‌ است، چرا که معاینه‌ها این را نشان نمی‌دهد و جراحی‌های لازم برای بیماران پیش‌بینی شده است».

خسارات ۱۰ تا ۱۵ درصدی زلزله سراوان در ۱۰۰ روستا

روزنامه خراسان در شماره پنج‌شنبه ضمن انتشار گزارشی تصویری خبرنگاران خود از مناطق زلزله‌زده «سراوان» و «گشت» در استان سیستان و بلوچستان نوشته است که «به ۱۰۰ روستا خسارات وارد شده است».

به نوشته این روزنامه، حاتم نارویی استاندار سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه با گذشت یک روز از زلزله شدید در سراوان گفت که «به ۱۰۰ روستای منطقه زلزله‌زده سراوان خسارات ۱۰ تا ۱۵ درصدی وارد شده است» و بیشترین خسارات به بناهایی وارد شده که از «خشت و گل» ساخته شده بودند.

روزنامه خراسان همچنین خبر داده که «در زلزله عصر سه‌شنبه سراوان یک نفر کشته شده است» و شماری دیگر مجروح شده‌اند.

این روزنامه با اشاره به مشاهدات خبرنگاران خود و اظهارات استاندار سیستان و بلوچستان نوشته است که «درس تکراری زلزله سراوان»‌‌ همان «خرابی دیوار‌های خشتی و گلی بود» و در این زلزله هم «مشاهده شد که دیوار‌های آجری و سیمانی از گزند زلزله در امان ماند».

روزنامه خراسان همچنین نوشته است که «روال عادی زندگی از چهارشنبه در مناطق زلزله‌زده سراوان با وجود زلزله ۷.۵ ریشتری» از سر گرفته شده است.
XS
SM
MD
LG