لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

بازداشت «آمر» حمله به سفارت: «فردی ضعیف و سطحی»


روزنامه شرق در تیتر یک شماره سه‌شنبه خود از واکنش‌ها به رد صلاحیت نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده و نوشته است: «از اکبر هاشمی رفسنجانی و علی مطهری تا قربانعلی دری ‌نجف‌آبادی روز دوشنبه به ماجرای رد صلاحیت‌های هیئت‌های نظارت واکنش نشان دادند.»

روزنامه اعتماد هم در گزارشی با تیتر «وقت رایزنی» از «آغاز تلاش‌های روسای دو قوه برای بازنگری در رد صلاحیت‌های گسترده» خبر داده است.

روزنامه ایران با اشاره به «مذاکره روحانی و لاریجانی با شورای نگهبان» نوشته است: «رؤسای دولت و مجلس برای احقاق حقوق نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات پیش رو با شورای نگهبان مذاکره می‌کنند.»

رضا صالحی امیری، مشاور حسن روحانی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نیز طی یادداشتی در روزنامه ایران با تیتر «اعجاز گفت‌وگو» نوشته است: «وقتی همه جناح‌ها و گرایش‌ها بر این باورند که بهترین راه حل موجود برای رفع این چالش سیاسی و احقاق حقوق داوطلبان استفاده از ابزار گفت‌وگو و مذاکره بر مدار قانون است، مناسب‌تر آن است که به جای مکاتبات اداری خشک و پیغام‌های نامأنوس، با ایجاد فضای گفت‌وگویی میان نامزدها و شورای نگهبان فرصتی برای گفت‌وگوی ملی و رفع سوء تفاهم‌ها ایجاد کنیم و در این فرایند نامزدهای تأیید نشده، یا شورای نگهبان را برای تأیید خود اقناع خواهند کرد و یا با توضیحات شورای نگهبان مبنی بر عدم صلاحیت قانع خواهند شد.»

روزنامه کیهان در شماره سه‌شنبه خود با تأکید بر این که «حق‌الناس یعنی جلوگیری از ورود افراد ناصالح» به مجلس، اصلاح‌طلبان را به «سوء استفاده» از سخنان علی خامنه‌ای دربارهٔ «حق‌الناس در انتخابات» متهم کرده و نوشته است: رهبر جمهوری اسلامی «در سخنرانی‌های اخیر خود» بارها این اصطلاح را تبیین کرده و گفته است که «جلوگیری از ورود افراد ناصالح به مجلس و دیگر نهادها یکی از مصادیق حق‌الناس است».

یک روز پس از اظهارات دادستان تهران دربارهٔ بازداشت شماری از عوامل حمله به سفارت عرستان سعودی، محمدرضا محسنی ‌ثانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم به روزنامه شهروند گفته است: «آمر حمله به سفارت عربستان» که سوابقی در اقدامات افراطی در برخی استان‌ها داشته و حمله به سفارت عربستان را از «خارج» سازماندهی کرده بود به محض ورود به ایران بازداشت شده است.

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که روز دوشنبه «گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت دایملر مالک چند برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس آ.ام. گ و اسمارت با امضای یک تفاهم‌نامه، همکاری استراتژیک خود را برای ایجاد دو شرکت مشترک آغاز کردند.

روزنامه ابتکار «بازگشت ایران به بازارهای جهانی» را یکی از دستاوردهای اجرای برجام توصیف کرده است. این روزنامه نوشته است: «افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت، خروج از لیست تحریم گوگل، مایکروسافت و یاهو، اتصال دوباره بانک‌ها به جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی، بازگشت پول‌های بلوکه شده و سپرده خرید تسلیحات نظامی» و همچنین ورود ایرباس با ۱۱۴ فروند هواپیمای مسافربری و قرارداد شرکت بنز با خودروسازان داخلی» از جمله آثار اجرای برجام است.

روزنامه ایران عکس یک خود را به یوکیا آمانو اختصاص داده و نوشته است: «دو روز بعد از فرا رسیدن روز اجرای برجام و عملیاتی شدن تعهدات ایران و ۱+۵، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گفت‌وگو با مقامت بلندپایه ایران به تهران آمد» و گفت: «ایران عضوی فعال در صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز خواهد بود.»

روزنامه فرهیختگان اظهارات محمدباقر نوبخت دربارهٔ لایحه بودجه سال ۹۵ را منتشر کرده و نوشته است: «سوخت گران نمی‌شود»، و همچنین «هدفمندی یارانه‌ها نیز مانند سال ۹۴، ۴۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و میزان یارانه همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است» و البته «حذف یارانه ثروتمندان در سال آینده ادامه خواهد داشت.» «افزایش حداقل حقوق بازنشستگان از ۷۵۰ هزار تومان به یک میلیون تومان» از دیگر ویژگی‌های این لایحه است.

روزنامه شهروند خبر داده که اکبرهاشمی رفسنجانی طی سخنانی در بیست‌ویکمین جشنواره تحقیقات پزشکی رازی گفته است: «مسئولان اعلام کرده‌اند که در سال‌های ۹۱ و ۹۲، ۱۵۰هزار نفر از مغزهای اساسی ما از کشور خارج شدند و خبری از آنها نداریم که برگشته‌اند یا خیر.»

واکنش‌ها به رد صلاحیت‌ها، از هاشمی رفسنجانی تا دری نجف‌آبادی

روزنامه شرق در تیتر یک شماره سه‌شنبه خود از واکنش‌ها به رد صلاحیت نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده و نوشته است: «از اکبر هاشمی رفسنجانی و علی مطهری تا قربانعلی دری‌ نجف‌آبادی روز دوشنبه به ماجرای رد صلاحیت‌های هیئت‌های نظارت واکنش نشان دادند.»

به نوشته این روزنامه، اکبر هاشمی رفسنجانی «باز هم از حق‌الناس گفت» و در صفحه اینستاگرام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته شد: «برخی رد صلاحیت‌ها، دستبرد به حق‌الناس است. اگر کسی با نگاه سیاسی و به خاطر مسائل شخصی، مردم را از رأی ‌دادن به یک نفر با رد صلاحیت محروم کند، با توجه به فتوای رهبری، در حق‌الناس دست برده است.»

روزنامه شرق با اشاره به این که قربانعلی دری ‌نجف‌آبادی هم «از احراز نشدن صلاحیت‌ها ابراز تعجب کرد» همزمان خبر داده است که «علی لاریجانی هم قرار است دیداری با اعضای شورای نگهبان داشته باشد».

این روزنامه با اشاره به این که «علی مطهری هم نقل ‌قولی از پدر شهیدش در دفاع از آزادی انتخاب و مذمت مصلحت زوری گفت»، از قول قربانعلی دری نجف‌آبادی نوشته است: «به ‌کار بردن عبارت عدم احراز صلاحیت به معنی رد صلاحیت است. این ‌کارها بازی با آبروی مردم است. مسئله تشخیص موضوع مطرح است و مسئولان باید قدرت تشخیص موضوع را داشته باشند و اگر فرصت لازم است عنوان کنند تا حداقل آمار ۴۰ درصدی عدم احراز به ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. این کار فشار روحی و روانی را روی داوطلبان، روحانیت، خانواده داوطلبان، مجریان انتخابات، طرفداران نامزدها و دستگاه‌های نظارتی کاهش می‌دهد.»

قربانعلی دری نجف‌آبادی با تأکید بر این که «شورای نگهبان و هیئت مرکزی نظارت، در اسرع وقت بازنگری حکیمانه درخصوص رد صلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌ها و به‌ویژه تعیین تکلیف آنها داشته باشند» گفته است: «آنها که احراز صلاحیت نشده‌اند غربال شوند تا نتیجه نهایی مشخص و تکلیف داوطلبان احراز صلاحیت نشده مشخص شود. ممکن است از اینها گروهی تأیید صلاحیت شوند؛ در این ‌صورت بار هم از روی دوش شورای نگهبان برداشته می‌شود و هم بهانه دست دشمن نمی‌دهیم.»

«وقت رایزنی»

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره سه‌شنبه خود با عنوان «وقت رایزنی» از «آغاز تلاش‌های روسای دو قوه برای بازنگری در رد صلاحیت‌های گسترده» خبر داده است.

این روزنامه از حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان دو رئیس قوه‌ای نام برده است که حالا «بیست روز فرصت» دارند تا رایزنی کنند و این رایزنی‌ها «می‌تواند رقابت را برای انتخاباتی به وجود بیاورد که حالا فرصتش تنها برای یک گروه است»، چرا که «۹۹ درصد اصلاح‌طلبان بر اساس نتایج فعلی رد صلاحیت شده‌اند».

اعتماد با اشاره به این که «دو رئیس قوه چندین تاکتیک پیش رو دارند. از تقسیم کار گرفته تا همکاری» نوشته است: حسن روحانی «می‌گوید که به عنوان رئیس‌ جمهور از همه اختیاراتش در این زمینه استفاده می‌کند» اما «نکته اینجاست که حسن روحانی اگر بخواهد از اختیاراتی که قانون برای او پیش‌بینی کرده است استفاده کند آن چنان دست بازی ندارد و می‌توان گفت با شورای نگهبان آن چنان رویارویی قانونی نمی‌تواند داشته باشد، اما اگر رایزنی‌های غیررسمی در کار باشد کمی شرایط متفاوت‌تر است».

مهشید ستوده در گزارش روزنامه اعتماد دربارهٔ روش رایزنی حسن روحانی با شورای نگهبان هم نوشته است: «رایزنی‌هایی که حالا کمی علنی شده است، از یک سال پیش از سوی مرد شماره یک حسن روحانی در عرصه سیاست داخلی آغاز شده است. ماه‌هاست که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، با شورای نگهبان مشغول رایزنی و مذاکره در این مورد بوده است. بنا به آن چه رحمانی فضلی چهار ماه پیش اعلام کرده بود جلسات مستمری با آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در این مورد داشته است. با این حال خروجی بررسی صلاحیت‌ها از هیئت‌های نظارت حتی مجموعه وزارت کشور را هم شوکه کرد» و «تا اینجای کار رایزنی‌های یک ساله مجموعه وزارت کشور با شورای نگهبان نتیجه‌بخش نبوده است».

این روزنامه همچنین خبر داده است که الهام امین‌زاده معاون حقوقی حسن روحانی روز دوشنبه اعلام کرد: «رئیس‌جمهور با شورای نگهبان در ارتباط با رد صلاحیت‌های داوطلبان دهمین دوره مجلس مذاکره می‌کند تا اگر اشتباهی اتفاق افتاده از ردصلاحیت‌شده‌ها اعاده حیثیت کند.»

اعتماد با اشاره به این که «اخبار اولیه بررسی صلاحیت‌ها نشان می‌دهد یاران علی لاریجانی در حوزه‌های انتخابیه کم ردصلاحیت نشده‌اند»، از قول محمدرضا تابش نماینده مجلس شورای اسلامی نوشته است: «رئیس مجلس شورای اسلامی از اعضای شورای نگهبان درخواست خواهد کرد تا کارگروهی برای استماع نمایندگان معترض تشکیل شود.»

روزنامه اعتماد ضمن مقایسه شرایط علی لاریجانی و نمایندگان حامیش در انتخابات قبلی مجلس نوشته است: «رایزنی آن دفعه‌ای علی لاریجانی به نظر می‌رسید با نهادی بالاتر از شورای نگهبان باشد» و این ‌بار هم «ممکن است لاریجانی تجربه موفقی را که در مورد نمایندگان ردصلاحیت شده داشت مجدداً تکرار کند اما در مورد سایر نامزدهایی که نزدیک به او هستند و نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان بگذرند کمی شرایط سخت‌تر است. مشخص نیست علی لاریجانی در این زمینه چقدر نیاز به ورود ببیند و چقدر بلیت‌هایش را در عرصه سایر نامزدها که شاید اصلاح‌طلبان هم شامل آن شوند خرج کند».

کیهان: «حق‌الناس یعنی جلوگیری از ورود افراد ناصالح» به مجلس

روزنامه کیهان در شماره سه‌شنبه خود با تأکید بر این که «حق‌الناس یعنی جلوگیری از ورود افراد ناصالح» به مجلس، اصلاح‌طلبان را به «سوء استفاده» از سخنان علی خامنه‌ای دربارهٔ «حق‌الناس در انتخابات» متهم کرده و نوشته است: رهبر جمهوری اسلامی «در سخنرانی‌های اخیر خود» بارها این اصطلاح را تبیین کرده و گفته است که «جلوگیری از ورود افراد ناصالح به مجلس و دیگر نهادها یکی از مصادیق حق‌الناس است».

این روزنامه منتقدان به رد صلاحیت گسترده نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را «افراطی» توصیف کرده و نوشته است: «اصرار مدعیان اصلاحات برای مقابله با شورای نگهبان و تعریض و هجمه به این نهاد قانونی در حالی است که بررسی تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب نشان از آن دارد که در طول نزدیک به چهار دهه گذشته شخصیت‌ها و گروه‌های زیادی این راه را پیموده‌اند که با واکنش قاطع امام و رهبر معظم انقلاب مواجه شده‌اند.»

کیهان ضمن اشاره به سرنوشت نمایندگان مجلس ششم و تحصن و اعتراض‌شان به شورای نگهبان، به سال‌های نخست پس از انقلاب و سرنوشت ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور وقت هم اشاره کرده و نوشته است: آیت‌الله خمینی «کسانی که با رای این شورا به مخالفت برخاسته و بنای ناسازگاری و اعتراض سر می‌دهند را مفسد فی‌الارض نامیده» بود.

این روزنامه همچنین از قول زهره طبیب‌زاده نوری از نمایندگان اصولگرای مجلس نوشته است: «حمله‌کننده‌ها به شورای نگهبان خالقان فتنه ۷۸ و ۸۸» و «پیاده‌نظام آمریکا بوده و تکمیل‌کننده پروژه نفوذ» هستند.

کیهان با اشاره به تأئید صلاحیت ۴ هزار و ۷۲۰ نامزد از میان ۱۲ هزار و ۴۶ نامزد ثبت نام شده انتخابات مجلس، از قول زهره طبیب‌زاده نوری نوشته است: «در این دوره از انتخابات شاهد افزایش چشمگیر ثبت ‌نام نامزدها بودیم که طبیعتاً برخی از نامزدها به دلایلی همچون دارا بودن محکومیت‌های کیفری، مسائل ضدامنیتی و سوابق سوءاخلاقی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند که امری قانونی و منطقی است.»

بازداشت «آمر» حمله به سفارت عربستان

یک روز پس از اظهارات دادستان تهران دربارهٔ بازداشت شماری از عوامل حمله به سفارت عربستان سعودی، محمدرضا محسنی ‌ثانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم به روزنامه شهروند گفته است: «آمر حمله به سفارت عربستان» که سوابقی در اقدامات افراطی در برخی استان‌ها داشته و حمله به سفارت عربستان را از «خارج» سازماندهی کرده بود به محض ورود به ایران بازداشت شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه اخیر این کمیسیون دربارهٔ بررسی حادثه حمله به سفارت عربستان، حمله‌کنندگان به سفارت ریاض در تهران را نیروهای خودسری عنوان کرد که سابقه اعمال افراطی داشته‌اند.

محمدرضا محسنی‌ ثانی به روزنامه شهروند گفته است: «مجموع آن چه که در این جلسه نتیجه گرفته شد، این بود که متأسفانه فردی با توجه به سوابق سویی که داشته، توانسته است سازمان و ساختاری به بعضی از نیروهایی که نسبت به وی شناخت نداشته‌اند، بدهد.»

این نماینده مجلس اسم و هویت «آمر» حمله به سفارت عربستان را اعلام نکرده اما گفته است: «این شخص در گذشته نیز حرکت‌هایی از این دست انجام داده و در شهرستان‌های مختلف، تندروی‌هایی داشته و سوابقی از او در این ‌گونه مسائل وجود دارد. در این حادثه نیز آنها توانسته‌اند عده‌ای را جمع و ساماندهی کرده، به یک باره از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه شب به بعد حمله‌ای را به ساختمان سفارت داشته باشند و در مقابل خویشتن‌داری و اغماضی که نیروی انتظامی داشته اقدام به آتش‌زدن سفارت کنند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین گفته است که «در حال حاضر برخورد شدیدی با این افراد صورت گرفته است و تعداد زیادی از آنها دستگیر شده‌اند و فردی که در حقیقت آمر اصلی بوده و از خارج به نیروهایش فرمان می‌داده و آنها را کنترل می‌کرده به محض ورود به کشور دستگیر شده و در حال محاکمه است».

محمدرضا محسنی ‌ثانی با تأکید بر این که «آمر» حمله به سفارت عربستان سعودی «با توجه به بنیه ضعیفی که از نظر ایمانی و اعتقادی داشته و تقریباً فردی بسیار سطحی هم بوده است این اقدامات را انجام داده است» گفته است: «ضمن این‌ که او تاکنون ناهنجاری‌هایی را از خود بروز داده است که سوابق او به‌ عنوان یک نیروی افراطی موجود است.»

این نماینده مجلس گفته است: حمله به سفارت عربستان سعودی «اتفاق خودجوشی نبوده بلکه کاملاً سازماندهی شده بود. اما دربارهٔ وابستگی آنها به جریان تشیع انگلیسی باید بگویم که چنین چیزی صحیح نیست و وابستگی میان این عناصر خودسر و این جریان وجود نداشته است. با این حال دستگاه قضائی باید برخورد جدی با این پرونده داشته باشد؛ چرا که متأسفانه با چنین رفتارهایی در گذشته برخورد جدی نشده است و این اتفاقات تکرار شده است».

روزنامه شهروند از قول محمدرضا محسنی‌ ثانی نوشته است: «انتظاری که از دستگاه قضائی می‌رود بررسی زوایای مختلف این پرونده و شناسایی، معرفی و مجازات اخلالگران و اهمال‌کنندگان در این حادثه است تا حوادثی از این دست به امنیت کشور آسیب وارد نکند.»

«بنز به ایران می‌آید»

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که روز دوشنبه «گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت دایملر مالک چند برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس آ.ام. گ و اسمارت با امضای یک تفاهم‌نامه، همکاری استراتژیک خود را برای ایجاد دو شرکت مشترک آغاز کردند».

به نوشته این روزنامه، «رفت‌وآمد مدیران ارشد دایملر آلمان و مذاکره با جاده‌مخصوصی‌ها از همان موقع که تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو نشده بود، آغاز شده بود و اکنون تنها پس از گذشت یک روز از اجرای رسمی توافق‌نامه برجام این شرکت با ایران‌خودرو تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد و براساس این قرارداد، دو شرکت مشترک میان ایران و این شرکت آلمانی ایجاد خواهد شد».

جهان صنعت با اشاره به «دایملر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایران‌خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه به شمار می‌آید» نوشته است که این دو شرکت «قصد دارند با تأسیس یک شرکت مشترک از مزیت‌های نسبی یکدیگر استفاده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای تجاری در منطقه را ایجاد کنند».

این تفاهم‌نامه مشترک از سوی هاشم یکه ‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و ولفگانگ برنارد عضو هیئت مدیره شرکت دایملر با حضور جمعی از مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ به امضا رسیده است و هاشم یکه‌ زارع دربارهٔ آن گفته است: «دایملر و شرکت بنز سابقه قابل اعتنا و اتکایی در همکاری با گروه صنعتی ایران‌خودرو داشته‌اند که این امر می‌تواند در مسیر پیش‌روی این دو خودروساز راهگشا باشد.»

جهان صنعت با اشاره به این که «دایملر با امضای سند همکاری در حال شروع فرآیندی برای ورود مجدد و فراگیر به بازار ایران است» نوشته که «نخستین کامیون‌های مرسدس بنز با نام‌های آکتروس و آکسور را می‌توان پیش از پایان سال در ایران تولید و عرضه کرد».

این روزنامه خبر داده است که شرکت دایملر «قصد دارد در قالب یک سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه فروش، تمام فعالیت‌های فروش و خدمات پس از فروش در ایران را حرفه‌ای کند» و البته قصد دارد «دفتر خود را در تهران افتتاح کند».

XS
SM
MD
LG