لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

هشدارهای روزنامه کیهان به خبرنگاران خارجی


روزنامه‌های پنج‎شنبه ایران در آخرین شماره پیش از روز برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آرایش انتخاباتی به خود گرفته‌اند.

روزنامه‌های شرق، اعتماد، بهار، آرمان، مردمسالاری، و جهان صنعت ضمن اختصاص صفحه یک و صفحات میانی خود به یادداشت‌ها و گزارش‌هایی درباره دعوت چهره‌ها و احزاب اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا از مردم برای شرکت در انتخابات و ایجاد تغییر در شرایط کشور، حسن روحانی را به عنوان کاندیدای مورد نظر ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان معرفی کرده‌اند.

روزنامه شرق در شماره پنج‌شنبه از قول اکبر هاشمی‎ رفسنجانی نوشته است: «مرددها هم رای دهند»، و روزنامه بهار در آخرین شماره پیش از انتخابات تاکید کرده است: «مردم می‌توانند در انتخابات پیروز شوند».

روزنامه‌های نزدیک به جناح حاکم نیز اغلب گزارش‌هایی درباره «حماسه سیاسی» و آخرین موقعیت کاندیداهای اصولگرا منتشر کرده‌اند.

اغلب روزنامه‌ها نیز سخنان روز علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درباره شرکت در انتخابات را منتشر کرده‌اند.

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، در شماره بیست و سوم خردادماه از شکست تلاش‌های اصولگرایان برای معرفی یک کاندیدای واحد خبر داده است.

روزنامه بهار ضمن انتشار «بیانیه ۲۸۰ شخصیت فرهنگی‌ وهنری در تشکر از محمدرضا عارف»، نامه‌ای هم از محمدرضا عارف «خطاب به مردم ایران» منتتشر کرده است. این کاندیدای اصلاح‌طلب که دو روز پیش از انتخابات انصراف داد در این نامه نوشته است: «همانند مردم به اصلاح‌طلبی رای می‌دهم».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود ضمن حمله به «سازمان گزارشگران بدون مرز و خبرنگاران خارجی» که برای پوشش انتخابات به ایران سفر می‌کنند، نوشته است که خبرنگاران خارجی در زمان حضور در ایران و تهیه گزارش نباید «ردیاب» خود را خاموش کنند.

روزنامه بهار: مردم می‌توانند در انتخابات پیروز شوند

روزنامه شرق در شماره پنج‌شنبه از قول اکبر هاشمی‎ رفسنجانی نوشته است: «مرددها هم رای دهند»، و روزنامه بهار در آخرین شماره پیش از انتخابات تاکید کرده است: «مردم می‌توانند در انتخابات پیروز شوند».

روزنامه شرق خبر داده است که اکبر هاشمی‎ رفسنجانی روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی با اشاره به این که «آیت‌الله خمینی هم بر جمهوریت و هم بر اسلامیت نظام توامان تاکید داشت و ساختاری که برای نظام اسلامی در قانون اساسی تبیین شده است نیز بر همین مبناست» گفت که مشکلات و آسیب‌هایی که امروز در کشور مشاهده می‌شود «ناشی از عملکرد بد و سلیقه‌ای افراد در نحوه اجرای قانون است و نه ساختار».

به نوشته این روزنامه، اکبر هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این که «نباید مأیوس بود و باید به آینده امیدوار بود» خطاب به «افرادی که بیان می‌کنند رای ما تاثیری ندارد یا هنوز تردید دارند» گفت که «حرکت شما در مسیر اشخاصی است که رای مردم را زینتی خوانده و اعتقادی به آن ندارند».

همزمان روزنامه بهار نیز در شماره ۲۳ خردادماه با تاکید بر این که «مردم می‌توانند پیروز شوند» نوشته است: «ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌ جمهوری یازدهم پیش از هر چیز تلاش برای تضمین احتمال تغییر در شرایط موجود است، تغییری که علاوه بر ائتلاف به آرای مردم وابسته است».

این روزنامه نوشته به همین دلیل است که «بعضی از چهره‌ها و نهادهای اصلاح‌طلب از مردم دعوت می‌کنند تا روز جمعه سرنوشت خود را از سر بنویسند».

شکست تلاش اصولگرایان برای رسیدن به کاندیدای واحد

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، در شماره پنج‌شنبه از شکست تلاش‌های دو روز اخیر اصولگرایان برای معرفی یک کاندیدای واحد خبر داده است.

این روزنامه گزارش داد که «تلاش‌های گسترده‌ای شب چهارشنبه و روز چهارشنبه صورت گرفت تا اصولگرایان با یک نامزد در آخرین دقایق رقابت‌های دور یازدهم ظاهر شوند اما این تلاش‌ها ثمر نداد».

روزنامه رسالت در عین حال نوشته است: «کسانی که این تلاش‌ها را آغاز کرده‌اند از رسیدن به نتیجه ناامید نیستند و معتقدند تا ساعات پایانی که فرصت برای انصراف هست حتما دو نفر از اصولگرایان به نفع نامزد اصلح و مقبول کنار خواهند رفت».

این روزنامه همچنین درباره «آخرین آرایش سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها» نوشته است: «با کنار رفتن محمدرضا عارف و غلامعلی حداد عادل رقابت هشت ضلعی انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری شش ضلعی شد» و اکنون «آقایان قالیباف، روحانی، ولایتی، جلیلی، رضایی و غرضی اضلاع اصلی رقابت دوره یازدهم را تشکیل می‌دهند».

محمدرضا عارف: همانند مردم به اصلاح‌طلبی رای می‌دهم

روزنامه بهار در شماره پنج‌شنبه نامه محمدرضا عارف به مردم ایران را منتشر کرده و از قول این کاندیدای اصلاح‌طلب که از انتخابات انصراف داد نوشته است: «همانند مردم به اصلاح‌طلبی رای می‌دهم».

محمدرضا عارف در این نامه خطاب به «مردم ایران» گزارشی از چگونگی ورود خود به انتخابات و فعالیت‌های انتخاباتی خود ارائه کرده و نوشته است: «بعد از انتخابات سال ۸۸، برداشت من بر این بود که دو چراغ رو به خاموشی رفته است؛ چراغ عقلانیت در بخشی از بدنه اجرایی و چراغ امید در بخشی از بدنه جامعه. بعضی از فعالان سیاسی، از جمله اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان، امید خود را از دست دادند و گوشه‌گیری را بر میدان‌داری ترجیح داده بودند و فعالیت‌های حزبی و رسانه‌ای و حلقه‌های همفکری و همکاری رو به زوال می‌رفت».

در این نامه محمدرضا عارف نوشته است: «من و همراهانم اعتقاد داشتیم و تصمیم گرفتیم که فعالانه در عرصه اجتماعی و سیاسی حضور داشته باشیم» و به همین دلیل «در کنار دیگر فعالیت‌هایم در سازمان‌های مردم‌نهاد، بنیاد دیگری را نیز تاسیس کردیم که نه‌ تنها نامش را امید که مرامش را نیز امید برگزیدیم تا در آن وانفسای ناامیدی، یادآوری کنیم که امید کلید گذر از شب‌های تاریک به صبح روشن فرداست و رسالت آن بنیاد را این ‌گونه تعیین کردیم: حاکمیت اخلاق و عقلانیت بر کشورداری؛ دو نیازی که سخت در آن روزها به‌ چشم می‌خورد».

عارف در بخش دیگری از نامه خود با اشاره به این که در آستانه سال ۱۳۹۲ «جمع‌بندی مشاوران و همراهانم این بود که دیگر سکوت شایسته نیست؛ گوشه‌گیری و عقب‌نشینی دیگر جایز نیست» نوشته است که «این مسئله با افراد مختلفی مطرح شد، اما فضای دلخوری، ناامیدی و عدم مشارکت چنان سنگین بود که نمی‌شد کاری کرد»، اما با دو هدف «دمیدن امید به بدنه جامعه و فعال ‌کردن پتانسیل بزرگ اصلاح‌طلبی «تصمیم گرفتم پس از سال‌ها سکوت، فریاد مطالبات اصلاح‌طلبانه باشم و به رغم این که شخصیت و منشم رسانه‌ای نبود، اما چاره‌ای نداشتم جز این‌ که وارد میدان شوم».

محمدرضا عارف در این نامه با تاکید بر این که «آمدم تا دوباره تفکر اصلاح‌طلبی را احیا کنم و از عملکرد، مشی و منش اصلاح‌طلبی دفاع کنم» یادآوری کرده است که از ابتدای فعالیت انتخاباتی «تعهد خود را بارها اعلام کرده بودم که به هر اجماعی با محوریت خاتمی تمکین می‌کنم» و نوشته است: «شرایط به‌ گونه‌ای پیش رفت که به‌ طور طبیعی من تنها نامزد باقی‌مانده از اصلاح‌طلبان شدم، اما جبهه اصلاح‌طلبان به این جمع‌بندی رسید که با جبهه اعتدال‌گرایان همراه شود و من نیز در مواجهه با یک تصمیم قرار گرفتم».

این کاندیدای اصلاح‌طلب که دو روز پیش از انتخابات کناره گرفت با اشاره به این که در چنین شرایطی تصمیم به کناره‌گیری از انتخابات گرفت، نوشته است که «رفتم تا به مردم نشان دهم اصلاح‌طلبی به سطح بالاتری از بلوغ دست یافته است و ایران ما به ازخودگذشتگی و مبنا قرارگرفتن خرد جمعی نیازمند است» چرا که «رئیس‌ جمهور ‌شدن هنر و هدف، نبوده و نیست. هدف نهایی دستیابی به زندگی آبرومندانه و شرافتمندانه برای همه ایرانیان است و من برای این هدف حاضر بودم از همه‌ چیزم بگذرم».

محمدرضا عارف در پایان نامه خود از مردم خواسته تا «از حق مشارکت خود در تعیین سرنوشت کشورمان استفاده کنند» و نوشته است: «تاکنون ثابت کرده‌ام که به همه تعهداتم پایبندم. می‌خواهم در انتها آخرین تعهدم را بدهم: من همیشه با شما خواهم ماند و در اولین قدم همانند شما به اصلاح‌طلبی، عقلانیت و اخلاق رای می‌دهم».

هشدارهای روزنامه کیهان به خبرنگاران خارجی

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود ضمن حمله به «سازمان گزارشگران بدون مرز و خبرنگاران خارجی که برای پوشش انتخابات به ایران سفر می‌کنند» نوشته که خبرنگاران خارجی در زمان حضور در ایران و هنگام تهیه گزارش نباید «ردیاب» خود را خاموش کنند.

این روزنامه در شماره پنج‌شنبه از قول «یک مقام آگاه امنیتی» نوشته است: «اگر یک خبرنگار برای کار حرفه‌ای رسمی و آشکار وارد کشور می‌شود، توصیه به مخفی‌کاری، خاموش کردن ردیاب در هنگام رفتن به سر قرارهای حساس، نصب برنامه رمز بر روی لپ‌تاپ و موبایل چه مفهومی دارد».

کیهان همچنین نوشته است که «سازمان خبرنگاران بدون مرز پیش از اعزام خبرنگاران به ایران به برخی از آن‌ها دستورالعمل‌های فوق امنیتی، اطلاعاتی و جاسوسی داده است».

اتهامات کیهان به «سازمان خبرنگاران بدون مرز» در حالی است که سازمانی به این نام در حوزه دفاع از آزادی بیان در ایران فعالیت ندارد، اما «سازمان گزارشگران بدون مرز» به عنوان یکی از سازمان‌های معتبر و مدافع آزادی بیان و روزنامه‌نگاران فعالیت می‌کند.

کیهان از قول «مقام آگاه امنیتی» ناشناس خود همچنین ممنوعیت ورود بسیاری از خبرنگاران خارجی به ایران را تائید کرده و با طرح اتهاماتی علیه خبرنگاران رسانه‌های خارجی نوشته است: «در این دوره از انتخابات دستگاه اطلاعاتی کشور با اقدامات پیشگیرانه مانع از حضور عناصر مشکوک و اطلاعاتی که در دوره‌های قبل با پوشش خبرنگاری وارد ایران می‌شدند شده است».

این روزنامه نزدیک به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی همچنین خبرنگاران رسانه‌های خارجی را با عنوان «عناصر مشکوک و اطلاعاتی» توصیف و آنها را متهم کرده است که در انتخابات سال ۸۸ «در تحریک، آشوب، اغتشاش و ایجاد ناامنی فعال بودند، اما با هوشمندی دستگاه اطلاعاتی و انجام اقدامات پیشگیرانه این افراد شناسایی و به آن‌ها مجوز ورود به ایران داده نشده است».
XS
SM
MD
LG