لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

«اظهارات عجیب» متولی محیط زیست: ریزگردها کشنده نیست


روزنامه‌های شرق، دنیای اقتصاد، ابتکار، کیهان و خراسان ضمن انتشار گزارش‌هایی از مشاهده «اشیای نورانی در آسمان شهرهای ‌ایران» خبر داده‌اند که به‌رغم ادعای سازمان پدافند غیرعامل ارتباط این نور به مانور، نور مشاهده شده ناشی از «آزمایش موشک قاره‌پیمای روسی» بود.

روزنامه‌های خراسان و اعتماد از «افزایش هشدار‌ها درباره گرانی، فقر و بیکاری» در میان روحانیان و مقامات حکومتی خبر داده‌اند.

روزنامه جهان صنعت از «گران شدن نان» خبر داده و نوشته است که با افزایش قیمت گندم، قیمت نان هم در اغلب استان‌های ایران تا ۳۰ درصد گران شده است.

روزنامه‌های اعتماد و جهان صنعت «لغو امتیاز نشر چشمه» از سوی وزارت ارشاد اسلامی را مورد توجه قرار داده و آن را «غیرقانونی» و آغاز دوره تازه‌ای از «کتاب‌سوزان» در ایران توصیف کرده‌اند.

روزنامه رسالت از اعدام ۵ نفر در «ملاء عام» و به طور همزمان در «سه نقطه از شهر شیراز» خبر داده است.

«جنجال موشک قاره‌پیمای روسی» و اصرار سازمان پدافند عامل

روزنامه‌های شرق، دنیای اقتصاد، ابتکار، کیهان و خراسان ضمن انتشار گزارش‌هایی از مشاهده «اشیای نورانی در آسمان شهرهای ‌ایران» خبر داده‌اند که به‌رغم ادعای سازمان پدافند غیرعامل درباره مانور، نور مشاهده شده ناشی از «آزمایش موشک قاره‌پیمای روسی» بود.

روزنامه اعتماد بازتاب مشاهده شی‌ء نورانی در شامگاه پنج‌شنبه را «جنجال موشک قاره‌پیمای روسی در فضای واقعی و مجازی» توصیف کرده و نوشته است که «وجود یک پدیده نورانی در آسمان ایران و کشورهای همسایه موضوعی است که روسیه آن را مربوط به موشک بالستیک خود می‌داند»، اما مقامات رسمی در ایران «آن را ناشی از رزمایش پدافند غیرعامل عنوان کرده‌اند».

روزنامه کیهان، وابسته به جناح حاکم، با اشاره به این که «حوالی ساعت ۲۲ شامگاه پنج‌شنبه اخباری مبنی بر مشاهده اشیای نورانی پرنده در آسمان برخی از شهرهای ایران منتشر و متعاقب آن نیز عکس‌ها و فیلم‌هایی از این اشیای نورانی در فضای مجازی منتشر شد» و «البته ایران تنها کشوری نبود که آسمانش مهمان این اشیاء نورانی بود. این پدیده در آسمان بسیاری از کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان، سوریه، اردن، ترکیه، ارمنستان، لبنان و قزاقستان نیز مشاهده شد».

این روزنامه نوشته که همزمان با مشاهده این پدیده نورانی «روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور از برگزاری رزمایشی از پیش اعلام نشده در شب مذکور خبر داد» و اعلام کرد که «با هدف ارزیابی آمادگی واحدهای پدافندی کشور رزمایشی سراسری با عنوان طلوع فجر برگزار و با موفقیت کامل انجام شد».

کیهان اما تاکید کرده است که «منابع خارجی منشأ دیگری برای این رویداد اعلام کرده و از آزمایش موشکی روسیه به عنوان عامل مشاهده اشیای نورانی پرنده در منطقه یاد کردند» و «سرهنگ وادیم کوال سخنگوی نیروی موشکی راهبردی روسیه» اعلام کرد که «این کشور شامگاه پنج‌شنبه یک موشک TOPOL-RS-RM را از سایت پرتاب موشک کاپوستین‌یار در منطقه آستاراخان در جنوب روسیه پرتاب و به هدف مورد نظر در منطقه «ساری شاگان» در قزاقستان اصابت کرد».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم در عین حال تاکید کرده است که «منابع اسرائیلی این آزمایش را ناموفق» عنوان و اعلام کردند که «موشک روسی احتمالاً از کنترل خارج شده و باقی‌مانده‌ها و سوخت آن‌‌ همان چیزی بوده‌اند که مردم دیده‌اند».

روزنامه شرق نیز تیتر یک شماره شنبه را به مشاهده «اشیای نورانی در آسمان شهرهای‌ایران» اختصاص داده و نوشته است به رغم آن که «خبرگزاری‌های جهانی به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که علت این اتفاق آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما از سوی این کشور بوده است»، اما «حوالی ظهر جمعه باز هم سازمان پدافند غیرعامل» بر ادعای قبلی خود مبنی بر ارتباط شی‌ء نورانی با مانور این سازمان تاکید و حتی «به طور رسمی ادعای روسیه را رد کرد و عامل مشاهده اشیای نورانی در آسمان برخی شهرهای کشور را برگزاری رزمایش سراسری با هدف تست واحدهای پدافندی کشور اعلام کرد».

روزنامه شرق نوشته است که «پدیده ‌نورانی شامگاه پنج‌شنبه در آسمان برخی شهرهای ایران از جمله تهران، تبریز، همدان، شیراز، کرج، کرمانشاه، شاهرود و مشهد» مساهده شده، اما در «اغلب کشورهای خاورمیانه همچون ارمنستان، ترکیه، جمهوری ‌آذربایجان، عراق، ‌اردن، لبنان، سوریه و اسرائیل نیز رویت شده است».

افزایش هشدار‌ها درباره فقر، گرانی، و بیکاری در ایران

روزنامه‌های خراسان و اعتماد از «افزایش هشدار‌ها درباره گرانی، فقر و بیکاری» در میان روحانیان و مقامات حکومتی خبر داده‌اند.

روزنامه خراسان نوشته است که عبدالله جوادی آملی از روحانیان بلندپایه مستقر در قم روز هجدهم خرداد در دیدار با محمدرضا باهنر و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با انتقاد از افزایش فقر و گرانی گفت که «وجود این مقدار فقر و بیکاری در جامعه نشانه ضعف مدیریت است» و «با این همه امکانات، در کشور یا اختلاس است و یا به جان هم می‌افتیم و باندبازی می‌کنیم».

این روزنامه از قول جوادی آملی نوشته است که «مسئله فقر و گرانی چیزی نیست که عادی از کنار آن بگذریم و توقع داشته باشیم با موعظه و اخلاق بتوان جوانان بیکار و فقیر را آرام کنیم؛ این توقع بی‌جایی است».

روزنامه اعتماد تیتر یک شماره شنبه را به «هشدار درباره گرانی و بیکاری» اختصاص داده و نوشته است که «آیت‌الله جوادی ‌آملی روز پنج‌شنبه از جایگاه یک مرجع تقلید و استاد حوزه علمیه به‌شدت از اوضاع اقتصادی کشور انتقاد کرد» و با تاکید بر این که «تازیانه این عدم مدیریت را خواهیم خورد، نسبت به ادامه شرایط کنونی هشدار داد».

به گزارش این روزنامه، جوادی آملی با اشاره به این که «کشور ما چهار فصل است؛ آب فراوان دارد که به دریا هرز می‌رود، خاک فراوان دارد، ولی در عین حال بیکار و فقیر هم در آن موج می‌زند» تاکید کرد که «ضعف مدیریت یعنی همین، امکانات فراوان، درگیری زیاد و عده‌ای هم بیکار و فقیر و نتیجه این که روزی تازیانه این کار را خواهیم خورد».

روزنامه اعتماد نوشته است که انتقاد آیت‌الله جوادی آملی از «فقر، گرانی و بیکاری» در حالی ابراز شده که «چهارشنبه شب محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم طی سخنانی در خرم‌آباد به انتقاد از وضعیت اقتصادی و مسائل مربوط به گرانی و بیکاری پرداخت» و «از لزوم قرار گرفتن افراد در سرجای خود سخن گفت».

این روزنامه از قول محسن رضایی نوشته است که «بیکاری و گرانی در کشور جدی است» و «هنوز نتوانسته‌ایم مشکلاتی مانند عقب‌ماندگی‌های اقتصادی، بیکاری و تورم و گرانی را حل کنیم».

نان هم گران شد

روزنامه جهان صنعت از «گران شدن قیمت نان» خبر داده و نوشته است که با افزایش قیمت گندم، قیمت نان هم در اغلب استان‌های ایران تا ۳۰ درصد گران شده است.

یه گزارش این روزنامه، از روز پنج‌شنبه «نرخ نان در شهرستان‌ها بالا رفت» و «از قرار معلوم و شاید امروز آخرین روزی باشد که مردم تهران نان را به نرخ سال گذشته می‌خورند»، چرا که «نعمت‌الله ترکی معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران اعلام کرده که قیمت نهایی نان تهرانی‌ها هم امروز شنبه تعیین می‌شود».

جهان صنعت با اشاره به این که «زمزمه گرانی نان از ۱۴ فروردین‌ماه شروع شد» گزارش داده است که «بعد از افزایش رسمی قیمت گندم و آرد از ۱۵ خرداد‌ماه سال جاری، استانداری‌ها برای افزایش قیمت نان تلاش خود را کردند» و تاکید کرده که «به دنبال افزایش قیمت گندم، قیمت نان هم در شهرهای مختلف گران شد».

این روزنامه از قول رمضان کامران‌پی، مدیر عامل شرکت خدمات بازرگانی و اداره غله منطقه ۷ کشور، در خصوص افزایش قیمت نان در استان‌ها از جمله استان گیلان نوشته است که «قیمت گندم از کیلویی ۳۶۰ به ۴۶۵ تومان افزایش یافت» و با «افزایش ۲۹ درصدی قیمت گندم، قیمت نان نیز بیش از۳۰ درصد افزایش یافت».

روزنامه جهان صنعت یادآوری کرده است که «اولین ترکش اجرای قانون هدفمندی ‌یارانه‌ها در اواخر آذرماه ۸۹ به نان خورد» و «در حالی که سه روز از اجرای این قانون می‌گذشت وزیر بازرگانی پای گرانی نان را وسط کشید و افزایش رسمی قیمت نان جلو چشم مردم در نانوایی‌ها نصب شد».

این روزنامه برای نشان دادن ابعاد گرانی نان پس از حذف یارانه‌ها به افزایش قیمت نان در استان کردستان اشاره کرده و نوشته است که «قیمت نان در سال ۹۰ و بعد از اجرایی کردن قانون هدفمندی یارانه‌ها در استان کردستان ۵۰ درصد افزایش یافت و در ابتدای سال جاری نیز بار دیگر با ۲۵ درصد افزایش مواجه شد».

اظهارات عجیب رئیس سازمان محیط زیست در نماز جمعه تهران

روزنامه‌های تهران امروز و دنیای اقتصاد ضمن انتشار خبر «افزایش آمار سکته قلبی در پایتخت با ورود ریزگرد‌ها» گزارش داده‌اند که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در «اظهاراتی عجیب» در نماز جمعه تهران گفته است که «این ریزگرد‌ها کشنده نیست، بلکه تنها برای افرادی که مشکل قلبی دارند یا زنان باردار می‌تواند موجب نگرانی شود».

در همین حال روزنامه دنیای اقتصاد از قول یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از «ازدیاد حملات تنفسی و سکته‌های قلبی و افزایش آمار مراجعه به مراکز درمانی طی روزهای اخیر» گزارش داده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرده است که «ریزگرد‌ها به راحتی از طریق سیستم تنفسی وارد سیستم گردش خون می‌شوند و ضمن بالا بردن غلظت خون باعث گرفتگی رگ‌ها شده و با پوشاندن بافت ریه موجب کاهش سطح اکسیژن‌گیری ریه می‌شوند».

به نوشته دنیای اقتصاد، یوسف رشیدی با بیان این که طی روزهای اخیر «در بعضی از ایستگاه‌های اندازه‌گیری آلودگی هوا در مناطق مختلف میزان ذرات معلق که نسبت به سایر آلاینده‌ها بسیار خطرناک‌تر است از مرز اضطرار هم بالا‌تر رفت» گفته است که «در زمینه مهار ریزگرد‌ها از منشا‌ء عراق تعدادی سفر خارجی انجام شده و مقاماتی از عراق به ایران آمدند و مسئولانی نیز از ایران به عراق رفتند و یک سری کارهای اداری صورت گرفته است»، اما «مردم انتظار دارند نتیجه عملی این رفت و آمد‌ها را ببینند».

همزمان روزنامه تهران امروز خبر داده است که «محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست، طی سخنرانی خود پیش از آغاز خطبه‌های نماز جمعه تهران و «در اظهاراتی عجیب» ادعا کرد که «ریزگرد‌ها کشنده نیست، بلکه تنها برای افرادی که مشکل قلبی دارند یا زنان باردار می‌تواند موجب نگرانی شود».

این روزنامه نوشته است که «اظهار نظر رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست اگرچه تعجب همگان را برانگیخته، اما پس از ارائه راه حل‌هایی چون آب‌پاشی تهران، استفاده از پنکه‌های بزرگ و استفاده از مخلوطی از مواد چسبنده در فعالیت‌های عمرانی پایتخت این اظهارات دولتمردان می‌تواند به عنوان یک نکته قابل تامل مورد بررسی قرار بگیرد».

روزنامه تهران امروز همچنین نوشته است که «مروری بر اخبار یکی، دو سال گذشته نشان می‌دهد آلودگی هوا بر شیرمرغ تا جان آدمیزاد تاثیرگذار بوده است» از «افزایش مراجعه به اورژانس گرفته تا تاثیر بر پرخاشگری، طلاق و ناباروری همه از عوارض این نوع آلودگی است».

این روزنامه تاکید کرده است که «کار‌شناسان طی چند سال گذشته بار‌ها خواستار تشکیل دادگاه آلودگی هوا شده و از پزشکی قانونی و وزیر بهداشت خواسته‌اند تا آمار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا را اعلام کند».

لغو امتیاز «غیرقانونی» نشر چشمه، «آغاز دوره تازه‌ای از کتاب‌سوزان»

روزنامه‌های اعتماد و جهان صنعت «لغو امتیاز نشر چشمه» از سوی وزارت ارشاد اسلامی را مورد توجه قرار داده و آن را «غیرقانونی» و آغاز دوره تازه‌ای از «کتاب‌سوزان» در ایران توصیف کرده‌اند.

روزنامه جهان صنعت با اشاره به این که بهمن دری معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی اعلام کرده که «پروانه نشر چشمه لغو شده است و این ناشر نمی‌تواند کتاب جدیدی را برای عرضه به ارشاد ارائه کند‌» نوشته است که «با «لغو امتیاز نشر چشمه» به «پایان بیست و هفت سال انتشار کتاب» این انتشارات که «از مهم‌ترین ناشران آثار ادبی ایران» است، پایان داده شد.

به نوشته این روزنامه، معاون وزارت ارشاد اسلامی یکی از دلایل لغو امتیاز نشر چشمه را «ارائه کتاب‌های غیر قابل انتشار برای دریافت مجوز به زارت ارشاد» عنوان کرده و گفته است که «زمانی شما کتابی ارائه می‌کنید و غیرقابل انتشار تشخیص داده می‌شود و مسئله خاصی نیست، ولی زمانی که این غیرقابل انتشار‌ها تعدادشان زیاد می‌شود و حجم اصلی کار ناشر را دربر می‌گیرد آن هنگام نشان‌دهنده نوعی کج‌روی و ترویج تفکری خاص، مضر و غلط است».

علی میرمیرانی نیز طی یادداشتی در روزنامه جهان صنعت لغو امتیاز نشر چشمه از سوی وزارت ارشاد اسلامی را «کتاب‌سوزان» توصیف کرده و نوشته است که «نه راه بستن بر ناشران عدیده در نمایشگاه کتاب امسال تصمیمی خردورزانه بود، نه ادامه آن راه و لغو امتیاز نشر چشمه» و «ماجرا از لغو امتیاز یک انتشارات قدیمی و قدر و گرانقدر بسیار فرا‌تر است، این قدم‌های پیاپی که در مسیر مهر و موم‌های پیاپی عرصه‌های فرهنگی برداشته می‌شود نادیده گرفتن بدیهیات و ساده‌سازی ماجراست».

یادداشت‌نویس روزنامه جهان صنعت همچنین نوشته است که «این تصور که روزی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را می‌بندند، روز دیگر خانه سینما را تعطیل کردند و حالا امتیاز رئیس اتحادیه ناشران کشور را لغو می‌کنند، می‌توانند برای همین امروز و فردا به خشکاندن چشمه و چشمه‌ها دل خوش دارند اما آینده چیز دیگری در دل خواهد داشت».

ابوالحسن مختاباد نیز طی یادداشتی در روزنامه اعتماد ضمن رد ادعای معاون وزیر ارشاد اسلامی درباره لغو امتیاز نشر چشمه نوشته است که حتی «اگر تمام موارد یادشده به نشرچشمه را بپذیریم، که عمده استدلالات غیرحقوقی و قانونی است، باز هم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این حق را ندارد که امتیاز ناشری را راسا لغو کند، بلکه باید از آن ناشر به دادگاه شکایت کند و اگر رای دادگاه بر این قرار گرفت که نشر چشمه باید لغو امتیاز شود، آن گاه حکم دادگاه را اجرا کند».

یادداشت‌نویس روزنامه اعتماد نوشته است که «اگر کسی ‌آشنا به مسائل نشر و کتاب در ایران نباشد، از سخنان معاون محترم وزیر درباره لغو امتیاز نشر چشمه این ‌گونه برداشت می‌کند که این ناشر کتابی سراسر توهین‌آمیز درباره امام حسین را در سراسر ایران پخش کرده و به همین دلیل امتیازش لغو شده است»، اما «کتاب یادشده اصولا منتشر نشده است» و مهم‌تر این که کتاب یاد شده بر اساس نمایشنامه‌ای به نام «روز حسین» توسط داریوش رحمانیان نوشته شده و «سه‌گانه‌ای» است که «دو نمایش آن به صحنه رفت و نمایش سوم به دلیل برخی اختلاف نظر‌ها میان بررسان مرکز هنرهای نمایشی و کارگردان و نویسنده اثر با مشکل مواجه شد».

ابوالحسن مختاباد همچنین به «باب شدن کارهای غیرقانونی» انتقاد کرده و نوشته است که «کارهای غیرقانونی متاسفانه توسط برخی مسئولان و در پوشش‌های گوناگون انجام می‌شود»، اما «اگر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و دیگر نهادهای صنفی حوزه نشر و نمایندگان مردم در مجلس و حتی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، نخواهند باب چنین کارهای غیرقانونی را ببندند و سکوت پیشه کنند، تجارب این‌چنینی نشان داده است که برخی رویه‌های نادرست و غیرقانونی مسئولان اگر با سد قانونی روبه‌رو نشود، در طول زمان دایره دست‌درازی خود را گسترده‌تر کرده و گریبان دیگرانی را هم خواهد گرفت».

اعدام همزمان ۵ نفر در سه نقطه شیراز

روزنامه رسالت از اعدام ۵ نفر در «ملاء عام» و به طور همزمان در «سه نقطه از شهر شیراز» خبر داده است.

این روزنامه اسامی هیچ یک از اعدام‌شدگان در شیراز را منتشر نکرده، اما نوشته است که روز پنج‌شنبه «احکام اعدام پنج قاچاقچی عمده مواد مخدر به صورت همزمان و در سه نقطه شیراز در ملاء عام به اجرا درآمد».

روزنامه رسالت همچنین نوشته است که «این پنج نفر که حکم اعدام آنان در سال ۸۹ و ۹۰ در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز صادر شده بود متهم به خرید، نگهداری و فروش مقادیر عمده مواد مخدر از نوع کراک بودند».
XS
SM
MD
LG