لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۸

«۱۰ تا ۲۱ درصد میوه و تره‌بار تهران» آلودگی بالاتر از مجاز دارد


روزنامه کیهان از اظهارات محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، درباره «تغییر اولویت‌های سپاه» خبر داده است، و روزنامه رسالت در تحلیلی دو پهلو از این اظهارات نوشته است که «سپاه بدون سیاست یعنی سپاه سکولار»، اما سپاه «نباید تلقی تاسیس حزب پادگانی» را ایجاد کند.

روزنامه‌های خراسان و جهان صنعت ضمن انتشار گزارش‌هایی از «انفجار در معدن ذغال سنگ طبس» از کشته شدن دست‌کم ۸ تن از معدنچیان خبر داده‌اند.

روزنامه اعتماد در شماره بیست و نهم آذرماه گزارشی از جلسه سوال از وزیر اقتصاد درباره بحران ارزی و رانت ناشی از آن منتشر کرده و از قول نمایندگان مجلس نوشته است که «نوسان ارزی ۲۰ هزار میلیارد تومان رانت» ایجاد کرده است.

روزنامه تهران امروز در تیتر یک به نقل از «گزارش کمیسیون بهداشت مجلس نهم» نوشته است که «پول دارو در خدمت مسکن مهر» قرار گرفته است.

روزنامه قانون در شماره چهارشنبه دو گزارش از «آلودگی محصولات کشاورزی و میوه در تهران» و «دست‌کاری آمار آلودگی هوا از سوی دو دستگاه دولتی» منتشر کرده است.

«تغییر اولویت‌های سپاه» و گسترش نگرانی در جناح حاکم از «حزب پادگانی»

روزنامه کیهان از اظهارات محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران درباره «تغییر اولویت‌های سپاه» خبر داده است، و روزنامه رسالت دیگر روزنامه وابسته به جناح حاکم نیز در تحلیلی دوپهلو از این اظهارات نوشته است که «سپاه بدون سیاست یعنی سپاه سکولار»، اما در فعالیت سیاسی سپاه «نباید این تلقی در جامعه به وجود بیاید که برخی می‌خواهند حزب پادگانی تاسیس کنند».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، در شماره چهارشنبه از قول محمدعلی جعفری نوشته است که «اولویت امروز سپاه دفع تجاوز دشمن در جبهه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است».

به نوشته این روزنامه، محمدعلی جعفری روز سه‌شنبه طی سخنانی در دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران گفت: «تهدید نظامی حالتی بالقوه دارد اما در اولویت نیست، و اولویت امروز سپاه در دفاع از انقلاب حضور در عرصه جنگ‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است».

فرمانده کل سپاه درباره دلیل تغییر اولویت‌های این نیرو نیز گفت که «امروز تهدید نظامی در اولویت نیست، و بحث جنگ فرهنگی و سپس جنگ‌های اقتصادی و سیاسی مطرح است» و «سپاه وظیفه دفاع از انقلاب را در این عرصه‌ها نیز دارد».

کیهان از قول فرمانده سپاه پاسداران نوشته است که «مهم این است که بدانیم در هر مقطع زمانی تهدیدات در کدام عرصه بروز می‌‌کند که با حفظ آمادگی دفاعی و نظامی، متناسب با آن خود را برای دفاع در مقابل تهدیدات آماده کنیم».

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، ضمن انتشار اظهارات محمدعلی جعفری از سپاه پاسداران به عنوان «بازوی نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» جمهوری اسلامی نام برده و نوشته است که «خاورمیانه روی انگشتان عده‌ای از سرداران و فرماندهان سپاه می‌چرخد».

این روزنامه با تاکید بر این که «سپاه بدون سیاست یعنی سپاه سکولار» نوشته است که «البته این به معنای حزبی شدن سپاه نیست و پاسدار نباید ابزار دست احزاب و جریانات سیاسی قرار گیرد» و «سپاه نباید اجازه دهد که این تلقی در جامعه به وجود بیاید که برخی می‌خواهند حزب پادگانی تاسیس کنند».

روزنامه رسالت همچنین نوشته است که «افراط و تفریط در سیاست مایه دگرگشت رسالت انقلابی سپاه در پاسداری از کیان انقلاب اسلامی می‌شود» و ماموریت سیاسی سپاه را به منطقه مربوط دانسته و تاکید کرده که «امروز در جریان تحولات عظیمی که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در حال رخ دادن است، سپاه باید نبض تحولات در جریان بیداری اسلامی را به دست بگیرد».

معادن ناایمن و معدنچیان بی‌دفاع؛ این بار معدن زغال سنگ طبس قتلگاه معدنچیان شد

روزنامه‌های خراسان و جهان صنعت ضمن انتشار گزارش‌هایی از «انفجار در معدن زغال سنگ طبس» از مرگ دست‌کم ۸ تن از معدنچیان خبر داده‌اند.

روزنامه خراسان در صفحه یک ضمن انتشار عکس یک معدنچی و تابلویی که بر آن نوشته شده «روز خوش، روز بدون حادثه»، به نقل از سازمان پزشکی قانونی استان یزد خبر داده است که در انفجار معدن زغال سنگ «یال شمالی» در طبس دست‌کم ۸ نفر از کارگران این معدن کشته شده‌اند.

این روزنامه در عین حال نوشته است که «برخی از سایت‌ها تعداد قربانیان را تا ۱۱ تن گزارش کرده‌اند ولی منابع رسمی این آمار را تایید نکرده‌اند».

روزنامه خراسان از قول مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هلال احمر نوشته است که «در ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه انفجار معدنی در منطقه طبس به مرکز فوریت‌های امدادی اعلام شد و دو گروه امدادی شامل هشت امدادگر به محل انفجار اعزام شدند»، اما «به دلیل احتمال انفجار در این معدن، امدادگران اقدامات تخصصی خود را برای ایمن‌سازی محیط انجام می‌دهند».

به گفته حسین درخشان، مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هلال احمر، «احتمال این که معدنچیانی در این معدن محبوس شده باشند وجود دارد» و «هنوز جست‌و‌جوی امدادگران به اتمام نرسیده است».

روزنامه خراسان از قول این مقام هلال احمر ایران نوشته است که «این معدن زغال سنگ در منطقه «پروده طبس» قرار دارد و متعلق به شرکت «آرمین نوین» یا «یال شمالی ایران» است».

روزنامه جهان صنعت اما شمار معدنچیانی که در انفجار و ریزش معدن زغال سنگ طبس در زیر آوار گرفتار شده‌اند را ۱۵ تن اعلام کرده و نوشته است که «آخرین آمار تلفات جانی این معدن که به تایید پزشکی قانونی یزد و فرمانداری طبس نیز رسید، ۸ نفر بود، هر چند این آمار، آمارهای رسمی است و با توجه به تجربه وقوع چنین حوادثی امکان زنده ماندن کارگران این معدن‌ها مانند معادن قبلی که طی این سال‌ها فرو ریخته‌اند، بسیار پایین است».

این روزنامه با اشاره به این که «سریال انفجار معادن و مرگ کارگران معدنی انگار در کشور پایانی ندارد» با اشاره به «معادن ناایمن و معدنچیان بی‌دفاع» نوشته است که «در سال‌های گذشته معادن زغال‌ سنگ ایران همواره برای کارگران یکی از حادثه‌خیز‌ترین محیط‌های کار محسوب شده‌اند»، از جمله «معدن باب نیزو و هجدک در کرمان در چند سال اخیر با انفجار و ریزش به قتلگاه کارگران تبدیل شدند»، اما «اقدامی اصولی برای پیشگیری و وقوع این حوادث» انجام نشد.

غلامرضا حمیدی انارکی از اعضای دبیرخانه معدن ایران در سرمقاله روزنامه جهان صنعت با تیتر «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» نوشته است که «ریزش معدن زغال‌ سنگ طبس یادآور تکرار حوادث معدنی در سال‌های گذشته است، حوادثی که در کالبدشکافی علت آن ضعف‌هایی که باید جبران شود، تاکنون جبران نشده است».

سرمقاله‌نویس روزنامه جهان صنعت نوشته است که پس از این حوادث «همگان دنبال مقصر هستند تا تنها فرد خاطی تنبیه شود اما هیچ‌ گاه به صورت ریشه‌ای و فنی مشکل بررسی نمی‌شود تا چنین حوادثی برای بار دوم، سوم و... تکرار نشود».

غلامرضا حمیدی ‌انارکی پیشنهاد کرده تا «وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در درون بدنه خود به فکر تشکیل تیمی فنی برای نظارت بر عملکرد معادن خصوصی و غیرخصوصی باشد؛ تیمی متخصص که بر اکتشاف‌ها و حفاری‌ها نظارت داشته باشد».

این عضو دبیرخانه معدن ایران همچنین «نظارت بر عملکرد مهندسان ناظر برای جلوگیری از تکرار حوادث معدنی» را ضروری توصیف کرده و نوشته است که «به جای مجازات خاطی بعد از وقوع حادثه، پیشگیری وقوع حادثه در دستور کار باشد تا دیگر شاهد تکرار حوادث معدنی در کشور نباشیم».

درخواست معرفی دریافت‌کنندگان رانت ۲۰ هزار میلیارد تومانی ارزی از دولت

روزنامه اعتماد در شماره بیست و نهم آذرماه گزارشی درباره جلسه سوال از وزیر اقتصاد درباره بحران ارزی و رانت ناشی از آن منتشر کرده و از قول نمایندگان مجلس نوشته است که «نوسان ارزی ۲۰ هزار میلیارد تومان رانت» ایجاد کرده است.

این روزنامه نوشته است که «مجلس باز هم یک روز ارزی را سپری کرد و تمام بحث‌ها حول و حوش «کی سود افزایش قیمت ارز را برد؟» می‌چرخید، و در یک طرف این جلسه «هشت تن از اقتصادی‌های مجلس به عنوان سوال‌کننده قرار داشتند و طرف دیگر، شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی برای پاسخ به سوالات، سوالاتی که در ‌‌نهایت شاید نمایندگان را قانع کرد، اما پاسخ‌های همیشگی وزیر را در پی داشت».

اعتماد همچنین گزارش داده که احمد توکلی در این جلسه از «رانت هزاران میلیارد تومانی قانون‌شکنی ارزی» سخن گفت و این پرسش را مطرح کرد که «چه کسانی از این رانت بهره بردند» و شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد نیز همچون گذشته از مسئولیت شانه خالی کرد و گفت که «من کاره‌ای نیستم و قطعا مسئله ارز و مدیریت سیاست ارزی نیازمند پاسخ‌گویی تک‌تک اعضای تیم اقتصادی دولت است».

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم، نیز به روزنامه اعتماد گفته است که «رقم دقیق رانت ارزی مشخص نیست، اما به صورت برآوردی می‌توان رقمی را عنوان کرد که رانت ارزی از قانون‌شکنی دولت در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است».

این نماینده مجلس تاکید کرده که «بانک مرکزی دلار‌ها را تخصیص داده است و می‌تواند گزارشی تهیه کند که چه کسانی دلار گرفته‌اند».

کمیسیون بهداشت مجلس نهم؛ دولت پول دارو را در مسکن مهر خرج کرد

روزنامه تهران امروز در تیتر یک به نقل از «گزارش کمیسیون بهداشت مجلس نهم» نوشته است که «پول دارو در خدمت مسکن مهر» قرار گرفته است.

این روزنامه با اشاره به این که روز سه‌شنبه رئیس کمیسیون بهداشت طی گزارشی چگونگی انحراف بودجه سلامت کشور را تشریح کرد، از قول حسینعلی شهریاری نوشته است که «۱۱۵۰ میلیارد تومان از بودجه بخش درمان مردم به وزارت راه و شهرسازی داده شد و وزارت راه و شهرسازی گفت آن را صرف ساخت بیمارستان می‌کنیم»، اما در ‌‌نهایت «متوجه شدیم آن را صرف مسکن مهر کرده‌اند».

به گفته حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، «وزارت راه و شهرسازی از ۱۱۵۰میلیارد تومان درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها، فقط ۸۰ میلیارد تومان به بیمارستان‌ها اختصاص داده و بقیه را صرف مسکن مهر کرده ‌است».

روزنامه تهران امروز از قول رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نوشته است که «دولت در شرایطی تامین بودجه مسکن مهر را ارجحیت داده است که سعی بر پنهان‌سازی ماجرا هم دارد»، اما سوال این است که «چرا پروژه‌هایی که برای دولت کاربرد انتخاباتی دارد، تا آن حد مهم شده است که حتی بر سلامت عمومی مردم هم ارجحیت دارد».

این روزنامه همچنین نوشته است که «نگاهی به کارنامه مسکن مهر هم نشان می‌دهد که این پروژه در عمل شکست خورده است، و صد‌ها هزار میلیارد تومانی که صرف ساخت و ساز در بیابان‌های بی‌آب و برق و بدون امکانات و جاده و... شده است، اگر نصف این مبلغ صرف ساخت و ساز در مناطق فرسوده شده بود، بخش مهمی از مشکل مسکن کشور حل می‌شد».

به نوشته روزنامه تهران امروز، گزارش کمیسیون بهداشت مجلس خود گزارشی از «چگونگی انحراف بودجه سلامت کشور به سمت مسکن مهر» و «نمایی دیگر از نوع نگاه دولت به مهم‌ترین نیازهای کشور» است.

نادیده گرفتن گزارش آلودگی محصولات کشاورزی، دست‌کاری در آمار آلودگی هوا

روزنامه قانون در شماره چهارشنبه دو گزارش از «آلودگی محصولات کشاورزی و میوه در تهران» و «دست‌کاری آمار آلودگی هوا از سوی دو دستگاه دولتی» منتشر کرده است.

در گزارش نخست، فرشید اسحاقی خبرنگار روزنامه قانون از قول حسین صفایی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران نوشته است که «بخشی از محصولات کشاورزی و میوه و تره‌باری که در تهران توزیع می‌شود آلوده هستند» و «بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته، ۱۰ تا ۲۱ درصد میوه و تره‌بار شهر تهران آلودگی‌هایی بالا‌تر از حد مجاز و استانداردهای رایج دارند».

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران با اشاره به این که «بر‌ اساس پایش محصولات کشاورزی، درصد باقی‌مانده فلزات سنگین، سموم و آفت‌کش‌ها در گروه‌هایی از محصولات تولیدی کشور از حد مجاز بالا‌تر است»، گفته است که «به طور هفتگی، ۱۰۰ نمونه از محصولات کشاورزی و میوه و تره‌بار در شهر تهران در آزمایشگاه تخصصی، آزمایش می‌شود که نتایج حاصله از این آزمایش‌ها، بیانگر بالا بودن آلودگی و سطح استفاده از سموم در ۱۰ تا ۲۱ درصد از محصولات کشاورزی است».

حسین صفایی با اشاره به این که «این آزمایشات بر اساس استانداردهای دقیق روز دنیا بر روی محصولات کشاورزی مختلف که از مناطق مختلف کشور وارد تهران می‌شود، صورت می‌گیرد» گفته است که «نتایج آزمایشات هفتگی، در قالب گزارش‌های ماهانه که با تحلیل آلودگی‌های محصولات و میزان و درصد آنهاست، به دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی ارائه می‌شود»، اما «این گزارش‌ها جدی گرفته نمی‌شود».

روزنامه قانون همچنین از «دست‌کاری سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت در آمارهای آلودگی هوا» گزارش داده است.

یوسف رشیدی مدیر کنترل کیفیت هوای تهران طی گفت‌و‌گویی با روزنامه قانون با اشاره به انتشار «آمارهای متفاوت آلودگی هوا» از سوی سازمان محیط زیست نوشته است که «آمار در واقع یکی است. ما شش آلاینده را اندازه‌گیری می‌کنیم. چهارعامل گازی شامل مونوکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و بنزن، اما «سازمان حفاظت از محیط زیست برای این که بگوید تهران آلوده نیست بعضی وقت‌ها [نکاتی] را از اطلاعاتش خارج می‌کند».

مدیر کنترل کیفیت هوای تهران همچنین تاکید کرده است که «اگر بر مبنای استاندارد جدید میزان آلودگی هوای تهران اعلام شود تعداد روزهای ناسالم و بسیار ناسالم افزایش چشمگیری خواهد داشت، اما وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست اجازه استفاده از این استاندارد را نمی‌دهند».
XS
SM
MD
LG