لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۴

طرح «حزب پایداری» برای صیانت از عفاف:‌«کسر حقوق از کارمندان بدحجاب»


روزنامه ایران ضمن اختصاص عکس یک شماره پنج‌شنبه خود به مذاکرات محمدجواد ظریف، کاترین اشتون و جان کری، بر «اظهار رضایت ایران و غرب از مذاکرات وین» تاکید کرده است.

روزنامه اعتماد نیز در تیتر یک شماره پنج‌شنبه از «۱۰ ساعت مذاکره در وین پاییزی» میان وزرای خارجه ایران و آمریکا خبر داده و نوشته است: «گفت‌وگوهای فشرده و سنگین روز چهارشنبه ظریف- کری- اشتون گمانه‌زنی‌ها برای رسیدن به توافق هسته‌ای قبل از ۲۴ نوامبر را تقویت کرده است.»

روزنامه‌های رسالت و جوان اظهارات علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، درباره مذاکرات هسته‌ای را برجسته کرده‌اند. روزنامه جوان به طور ضمنی از پیشنهاد علی لاریجانی برای «اعتمادسازی در مسائل منطقه‌ای» در کنار مذاکرات هسته‌ای خبر داده و از قول رئیس مجلس نوشته است: «مذاکرات هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای رابطه مستقیم و روشنی با یکدیگر ندارند، اما اعتمادسازی در مسائل مختلف به هم مربوط است.»

روزنامه شهروند ضمن انتشار گزارشی درباره نشست رسانه‌ای رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری، از قول بهمن کشاورز نوشته است: «لایحه جامع وکالت، استقلال کانون‌های وکلا را محدود می‌کند.»

روزنامه آفتاب یزد در تیتر یک خود از طرح جدید نمایندگان مجلس به منظور تعیین «جریمه و حبس برای دارندگان آنتن ماهواره» گزارش داده و نوشته است: «برخی از نمایندگان مجلس طرحی را ارائه کرده‌اند که در آن نحوه برخورد با کشف حجاب در وسایل نقلیه، پوشش نامناسب زنان در انظار عمومی و نیز واحدهای مسکونی که ماهواره نصب کرده‌اند مشخص شده است.»

روزنامه شرق این طرح را «طرح حزب پایداری» توصیف کرده و نوشته که در یکی از مواد این طرح «کسر حقوق از کارمندان بدحجاب» به عنوان مجازاتی جدید تعیین شده است. این روزنامه همچنین نوشته است: «با وجود محدودیت‌های پیشنهادشده این طرح برای زنان و به‌ویژه در حوزه‌های کاری، امضای نمایندگان زن پای این طرح جالب ‌توجه است.»

روزنامه دنیای اقتصاد سقوط چهار دلاری قیمت نفت در یک روز و شکسته شدن کف قیمتی نفت را «چهارشنبه سیاه بازار نفت» توصیف کرده و خبر داده است که حسن روحانی طی دستوری بیژن زنگنه را «مامور جلوگیری از ریزش بهای نفت با استفاده از همه پتانسیل‌ها کرده است».

افزایش خوش‌بینی به مذاکرات وین بعد از ۱۰ ساعت مذاکره

روزنامه ایران ضمن اختصاص عکس یک شماره پنج‌شنبه خود به مذاکرات محمدجواد ظریف، کاترین اشتون و جان کری، بر «اظهار رضایت ایران و غرب از مذاکرات وین» تاکید کرده است.

این روزنامه نوشته است: «دو روز گذشته وین میزبان رایزنی‌های فشرده مقامات بلندپایه دیپلماتیک ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون، نماینده ۱+۵ برای حل و فصل اختلافات باقی مانده پرونده هسته‌ای ایران بود. گفت‌وگوهایی که طی آن ایده‌های جدیدی روی میز گفت‌وگوها قرار گرفت تا با بحث و بررسی دیپلمات‌ها شکاف‌های باقیمانده پر و گره‌های درهم تنیده موضوع هسته‌ای باز شود.»

روزنامه ایران با اشاره به این که «کمتر از شش هفته دیگر مهلت ایران و شش کشور طرف مذاکره‌اش برای تعیین تکلیف یکی از پیچیده‌ترین موضوعات بین‌المللی پایان می‌یابد» نوشته: «به موازات آن بیم و امیدها در خصوص چشم‌انداز نهایی این مذاکرات طولانی افزایش یافته است.»

به نوشته این روزنامه، در این میان دیدارهای دوجانبه مقامات تهران- واشنگتن همزمان با نزدیک‌تر شدن به ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر،۳ آذرماه، سهم بیشتری از مذاکرات جمعی ۷ کشور را به خود اختصاص داده است، چنان که محمدجواد ظریف و جان کری در ادامه گفت‌وگوهای جاری وین و بعد از دیدار سه‌شنبه معاونان خود، «تمام بعد از ظهر چهارشنبه را به گفت‌وگو نشستند تا با کم کردن فاصله‌ها، مقدمات دست‌یابی به توافق‌نامه نهایی را فراهم سازند».

روزنامه ایران همچنین نوشته است: محمدجواد ظریف «در اثنای رایزنی‌های فشرده وین اعلام کرد راه‌حل‌های مختلفی روی میز مذاکرات قرار دارد که مذاکره‌کنندگان و کارشناسان سیاسی و حقوقی هر دو طرف در حال بررسی آنها هستند» و البته «پایان بخشیدن به چالش پرونده هسته‌ای ایران در مدت زمان باقی‌مانده را منوط به توافق ایران و ۱+۵ درباره همه موضوعات دانست، به این معنا که امضای ۷ کشور زمانی پای توافق‌نامه نهایی خواهد نشست که هیچ موضوع حل نشده‌ای در زمینه چالش هسته‌ای باقی نمانده باشد».

این روزنامه در عین حال خبر داده است که «مذاکرات دو روزه وین با نشست سیاسی مذاکره‌کنندگان ایران و ۱+۵ در روز پنج‌شنبه هم ادامه می‌یابد».

روزنامه اعتماد نیز در تیتر یک شماره پنج‌شنبه از «۱۰ ساعت مذاکره در وین پاییزی» میان وزرای خارجه ایران و آمریکا خبر داده و نوشته است: «گفت‌وگوهای فشرده و سنگین روز چهارشنبه ظریف- کری- اشتون گمانه‌زنی‌ها برای رسیدن به توافق هسته‌ای قبل از ۲۴ نوامبر را تقویت کرده است».

سارا معصومی خبرنگار روزنامه اعتماد با اشاره به این که محمدجواد ظریف، ظهر روز چهارشنبه با جان‌کری، رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرده است»، به «سه دیدار در فاصله زمانی چند ساعت» میان وزرای خارچه ایران و آمریکا اشاره کرده و نوشته است: دستاورد این سه دیدار «می‌تواند بر احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات در کمتر از شش هفته باقی‌مانده به ضرب‌الاجل زمانی ۲۴ نوامبر تاثیرگذار باشد».

روزنامه اعتماد با اشاره به این که «فضای حاکم بر مذاکرات هسته ای در وین به سمت خوش‌بینی و تلاش‌های فشرده برای رسیدن به توافق سوق پیدا کرده است»، یادآوری کرده است که این خوش‌بینی در شرایطی ایجاد شده که «پس از اتمام هفتمین دور مذاکرات ایران با ۱+۵ در نیویورک بسیاری از رسانه‌ها و تحلیل‌گران از سناریوی تمدید برنامه اقدام مشترک در بیست‌وچهارم نوامبر سخن می‌گفتند»، اما حالا «نتیجه اولیه سه دور مذاکره وزیر امور خارجه ایران با کاترین اشتون و جان کری حکایت از نبود سناریوی تمدید در دستور کار دارد».

پیشنهاد علی لاریجانی برای «اعتمادسازی منطقه‌ای» در کنار «اعتماد سازی هسته‌ای»

روزنامه‌های رسالت و جوان اظهارات علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، درباره مذاکرات هسته‌ای را برجسته کرده‌اند.

روزنامه جوان به طور ضمنی از پیشنهاد علی لاریجانی برای «اعتمادسازی در مسائل منطقه‌ای» در کنار مذاکرات هسته‌ای خبر داده و از قول رئیس مجلس نوشته است: «مذاکرات هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای رابطه مستقیم و روشنی با یکدیگر ندارند، اما اعتمادسازی در مسائل مختلف به هم مربوط است.»

به نوشته روزنامه جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس نهم در حاشیه یکصدوسی‌ویکمین اتحادیه بین‌المجالس جهانی در ژنو، طی نشست خبری گفته است: «در حال حاضر در مورد تعداد سانتریفیوژها اختلاف‌نظرهایی وجود دارد»، اما «چانه‌زنی سر سانتریفیوژها مشکلی را حل نمی‌کند».

علی لاریجانی با اشاره به این که «اظهارنظر گروه ۱+۵ مبنی بر این که ایران به سمت سلاح هسته‌ای می‌رود، با شفاف‌سازی حل خواهد شد نه تعداد سانتریفیوژها» گفته است: «برای حل برخی اختلاف‌نظرهای دیگر نیز باید طی این مذاکرات افکار به هم نزدیک شود» و «اگر غربی‌ها در پی این هستند که ایران به سمت سلاح هسته‌ای نرود باید دانست که این نگاه ساختار روشن و مشخصی دارد».

روزنامه جوان همچنین از قول رئیس مجلس نهم نوشته است: «به طور طبیعی مذاکرات هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای رابطه مستقیم و روشنی با یکدیگر ندارند، اما اعتمادسازی در مسائل مختلف به هم مربوط است.»

روزنامه رسالت اما در تیتر یک خود از قول رئیس مجلس نهم نوشته است: «مذاکرات به نتیجه نرسد، کارها را از سر می‌گیریم.»

به گزارش این روزنامه، علی لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان»، با اشاره به اظهارات حسن روحانی مبنی بر این که رسیدن به توافق تا مهلت بیست و چهارم نوامبر امکان‌پذیر خواهد بود، گفته است: «من فکر می‌کنم کاملا امکان‌پذیر است البته به شرط این که هر دو طرف در رسیدن به توافق جدی باشند. موضوعات باقیمانده می‌تواند تا مهلت بیست و چهارم نوامبر ۲۰۱۴ حل شود» اما «در صورتی که دو طرف درباره موضوعات کوچک چانه‌زنی کنند، رسیدن به توافق بعید خواهد بود».

روزنامه رسالت همچنین از قول رئیس مجلس نهم درباره «تبعات تمدید نشدن گفتگوها» نوشته است: «من فکر نمی‌کنم زیاد به نفع آمریکا باشد زیرا معنایش آن است آنها (آمریکایی‌ها) فرصت را برای دستاورد دیپلماتیک از دست داده‌اند. البته این شکست برای دیگران نیز خواهد بود. ما قصد داریم همان کاری را انجام دهیم که تاکنون انجام داده‌ایم» و «مذاکرات به نتیجه نرسد کارها را از سر می‌گیریم».

این روزنامه همچنین از قول علی لاریجانی نوشته است: «ما نمی‌خواهیم بمب هسته‌ای تولید کنیم اما بر دسترسی به فناوری و دانش هسته‌ای تاکید می‌کنیم. ما آماده هستیم به اندازه کافی دراین زمینه شفاف باشیم.»

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلا: لایحه وکالت، استقلال کانون وکلا را محدود می‌کند

روزنامه شهروند از انتقاد رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری از ارسال دو لایحه همزمان از سوی دولت و قوه قضائیه را مورد توجه قرار داده است و از قول بهمن کشاورز نوشته است: «لایحه جامع وکالت، استقلال کانون‌های وکلا را محدود می‌کند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «لایحه جامع وکالت که حالا تقریبا یک ماه می‌شود از سوی دولت به مجلس تقدیم شده، این روزها محل بحث و انتقاد تعداد زیادی از وکلا شده» است، خبر داده که روز چهارشنبه بهمن کشاورز، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری، اسکودا، ضمن برگزاری نشستی رسانه‌ای گفت: «امکان دخالت افراد غیروکیل در اختیار کارآموزان، وجود نظر غیرقضایی در این لایحه که می‌تواند موجب ممنوعیت از اشتغال به وکالت شود، پیش‌بینی مرجعی به اسم هیأت نظارت متشکل از وکلا و نماینده قوه قضائیه و قوه مجریه با اختیارات بسیار وسیع و تأیید صلاحیت وکلای داوطلب شرکت در این هیأت توسط هیأتی متشکل از روسای شعب دادگاه عالی انتظامی قضات» از جمله انتقادات به این لایحه است.

روزنامه شهروند از قول رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری نوشته است: «لایحه وکالت» ارسالی از سوی دولت به مجلس «واجد اشکالات بسیار است که ما آن را به دولت اعلام کرده‌ایم و از طرف کانون‌ها در رسانه‌ها مطرح شده است» چرا که «آنچه مدنظر کانون‌هاست این است که استقلال وکلا و کانون‌ها در لایحه وکالت حفظ شود، ولی این استقلالی که مطرح شده خلاف آن چیزی است که مدنظر ماست. ماده‌ای در این لایحه وجود دارد که می‌گویند اعضای هیأت نظارت بر وکلا، روسای شعب دادگاه‌های عالی انتظامی قضات هستند که این کار با استقلال وکلا مغایر است. همچنین در این لایحه گفته شده تصویب آیین‌نامه‌های اصلی قانون وکالت برعهده رئیس قوه قضائیه است. این درحالی است که دیوان عدالت اداری نمی‌تواند تصمیمات رئیس قوه را ابطال کند، برای همین آیین‌نامه‌های تدوین‌شده اعتباری ابدی خواهند داشت.»

بهمن کشاوز همچنین گفته است: «لباسی که بر تن کانون‌ها و وکلا دوخته می‌شود قاعدتا باید بر تن آنها پرو شود و کانون‌ها بدانند که چه چیزی در راه است، در صورتی که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.»

به گزارش روزنامه شهروند، بخش دیگری از نشست رسانه‌ای رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری به انتقاد از ارسال لایحه دیگری برای محدودیت استقلال کانون‌های وکلا از سوی قوه قضائیه به مجلس اختصاص داشت و بهمن کشاورز در این خصوص گفت: «منظور قوه قضائیه را در ارسال لایحه وکالت به مجلس نمی‌دانیم.»

این روزنامه از قول بهمن کشاورز نوشته است: لایحه وکالت توسط دولت در موعد مقرر قانونی و در ۳۰ شهریور ماه به مجلس ارائه شد در صورتی که دولت فرصت داشت تا ۲۳ و ۲۴ مهرماه لایحه را تقدیم کند، ولی تقریبا ۲۰ روز زودتر از انقضای مهلت این وظیفه را انجام داد اما «قوه قضائیه چند روز بعد از ارسال لایحه وکالت، ظاهرا لایحه دیگری را به مجلس تقدیم کرد که ما منظور دستگاه قضایی را برای ارایه این لایحه نمی‌دانیم، چرا که با توجه به تبصره الحاقی به ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات قوه قضائیه درصورتی‌که دولت لوایح قضایی که قوه قضائیه به آن داده را ظرف ۳ ماه به مجلس تقدیم نکند و ظرف ۳ ماه دیگر که مجموعا ۶ ماه می‌شود این لایحه به مجلس نرود، قوه قضائیه حق دارد راسا و مستقیما این لایحه قضایی را به مجلس تقدیم کند.»

بهمن کشاورز با بیان این‌ که «لایحه دولت به موقع تقدیم مجلس شد» گفته است: علاوه بر این که «شرط لازم برای تقدیم مستقیم لایحه وکالت از طرف قوه قضائیه به مجلس تحقق نیافته است»، ضمن اینکه «کانون‌های وکلا بر این نظرند که لایحه مذکور قضایی نیست و مربوط به امر وکالت است، همچنین این لایحه در تعریف کلی که شورای نگهبان از لوایح قضایی در تفسیر اصل ۱۵۶ قانون اساسی بیان کرده، نمی‌گنجد.»

به نوشته روزنامه شهروند، رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری با اشاره به این که «حسن روحانی، رئیس‌جمهوری حقوقدان است و پروانه وکالت دارد اما پروانه وکالتش را تمدید نکرده «گفته است: «معاون حقوقی و معاون پارلمانی ایشان هم هر دو حقوقدان‌اند و آنچه که مسلم است لایحه وکالت را قوه قضائیه تنظیم کرده و مسلما دیدگاه‌های دستگاه قضایی در متن لایحه غلبه دارد.»

بهمن کشاورز همچنین گفته است: «اگر در زمان تدوین این لایحه با کانون‌ها مشورت می‌شد و نماینده‌ای از کانون‌ها حضور داشتند طبیعتا متن لایحه اصلاح و تعدیل می‌شد اما متاسفانه این کار انجام نشد» و اکنون «توقع داریم در بررسی لایحه جامع وکالت آن‌گونه عمل شود که استقلال کانون‌ها حفظ شده و به قانونی برسیم که مقبولیت جهانی داشته باشد.»

جزئیات طرح «حزب پایداری» برای صیانت از عفاف و حجاب؛ «کسر حقوق از کارمندان بدحجاب»

روزنامه‌های شرق و آفتاب یزد از ارائه «صیانت از عفاف و حجاب» به هیئت رئیسه مجلس نهم خبر داده‌اند. روزنامه شرق این طرح را «طرح حزب پایداری» توصیف کرده و نوشته که در یکی از موارد این طرح هم «کسر حقوق از کارمندان بدحجاب» تعیین شده است.

روزنامه آفتاب یزد در تیتر یک خود از «طرح جدید نمایندگان مجلس به منظور تعیین «جریمه و حبس برای دارندگان آنتن ماهواره» گزارش داده و نوشته است: «برخی از نمایندگان مجلس طرحی را ارائه کرده‌اند که در آن نحوه برخورد با کشف حجاب در وسایل نقلیه، پوشش نامناسب زنان در انظار عمومی و نیز واحدهای مسکونی که ماهواره نصب کرده‌اند، مشخص شده است.»

این روزنامه با اشاره به این که «این طرح در جلسه علنی ۱۷ مهر مجلس شورای اسامی اعلام وصول شد» و طرح «صیانت از حریم عفاف و حجاب» نام دارد نوشته است: این طرح «به امضای ۳۶ نماینده همچون روح‌الله حسینیان، حسین نجابت، غلامرضا مصباحی مقدم، مهرداد بذرپاش، ابراهیم کارخانه، زهره طبیب‌زاده، فاطمه آلیا، نیره اخوان بیطرف، لاله افتخاری و حسن کامران رسیده است.»

روزنامه آفتاب یزد همچنین نوشته است: «نمایندگان امضاکننده این طرح در ماده ۷ آن، نصب و تعمیر تجهیزات دریافت از ماهواره را ممنوع کرده‌اند و مرتکب را در مرتبه اول محکوم به پرداخت جزای نقدی و در صورت تکرار مشمول حبس دانسته‌اند» و در صورت تصویب این طرح در مجلس «مدیران ساختمان‌ها هم موظف هستند نسبت به جمع‌آوری تجهیزات مرکزی غیرمجاز ماهواره اقدام و به ساکنین تذکر کتبی بدهند».

بر اساس طرح «صیانت از عفاف و حجاب» در خصوص ساختمان‌هایی که تجهیزات آنتن ماهواره در آن نصب شده اگر «تا یک ماه پس از تذکر به ساکنان اقدامی صورت نگیرد، مدیر ساختمان باید موضوع را به نیروی انتظامی گزارش کند و عدم تذکر به ساکنان آپارتمان‌ها و یا عدم ارسال گزارش به نیروی انتظامی موجب محکومیت مدیر ساختمان به جزای نقدی خواهد شد.»

به نوشته روزنامه آفتاب یزد، «در ماده یک این طرح هم آمده است «چنانچه راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه اقدام به کشف حجاب، روزه خواری، مزاحمت برای نوامیس یا حرکات غیرمتعارف خلاف عفت عمومی» کنند باید یک میلیون ریال جریمه شوند و در صورت تکرار علاوه بر ۱۰ نمره منفی، وسیله نقلیه به مدت ۷۲ ساعت توقیف می‌شود».

این روزنامه نوشته است: همچنین «در یکی از مواد این طرح از نیروی انتظامی خواسته شده با بکارگیری نیروهای زن آموزش دیده در انظار و امکان عمومی به بانوان فاقد حجاب شرعی تذکر بدهد و زنانی که با پوشش غیرشرعی و نامناسب، عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کنند ابتدا متعهد به شرکت در دوره‌های آموزشی و سپس محکوم به پرداخت جریمه نقدی از دو تا ده میلیون ریال کند.»

روزنامه شرق این طرح را «طرح حزب پایداری» توصیف کرده و نوشته که در یکی از موارد این طرح هم «کسر حقوق از کارمندان بدحجاب» تعیین شده است.

آمنه شیرافکن خبرنگار پارلمانی روزنامه شرق یادآوری کرده است که «هنوز جزئیات "طرح حمایت از آمران‌ به‌ معروف و ناهیان ‌از منکر" در بهارستان به تصویب نرسیده، نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری، طرح "صیانت از حریم عفاف و حجاب" را روانه هیئت‌ رئیسه مجلس کرده‌اند؛ طرحی که سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس آن را دارای عناوین مجرمانه و تعیین مجازات دانسته و تاکید دارد که چنین طرحی الزاما باید در کمیسیون قضایی مورد بررسی جامع قرار گیرد».

به نوشته روزنامه شرق، «این طرح به‌ویژه برای اشتغال زنان، سنگ ‌تمام گذاشته، نه ‌تنها محدودیت‌هایی برای ساعت کار زنان به وجود آمده که اشتغال زنان در ساعت به‌اصطلاح نامتعارف، به دریافت مجوز از نیروی انتظامی مشروط شده است. جریمه و حبس برای بدحجابی و دارندگان آنتن ماهواره نیز از فرازهای جدید طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب است» و علاوه‌ بر این «در موضوع عفاف و حجاب جریمه نقدی و شرکت در دوره‌های آموزشی به دیگر ضوابط موجود پیشین در این زمینه اضافه شده است».

این روزنامه ضمن انتشار برخی از مواد طرح «صیانت از حریم عفاف و حجاب»، به تعیین مجازات «کسر حقوق از کارمندان بدحجاب» اشاره کرده و نوشته است: «در ماده دو این طرح با استناد به‌بندی از قانون تخلفات اداری که مجازات‌هایی برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی در صورت رعایت‌نکردن حجاب اسلامی در نظر گرفته، تاکید شده که هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری، متخلفان را به توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی محکوم خواهند کرد و در صورت تکرار، خاطیان به کسر حقوق و فوق‌العاده شغل یا عناوین مشابه حداکثر تا یک‌سوم، از یک ماه تا یک سال محکوم می‌شوند»، ضمن اینکه «در تبصره آمده است که این قانون مانع از تعقیب کیفری خاطیان نخواهد شد».

طبق ماده سه طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب «تمامی دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری موظف هستند ترتیبی اتخاذ کنند که ورود و حضور بانوان مراجعه‌کننده با رعایت حجاب شرعی باشد.

شرق همچنین به ماده پنج این طرح نیز اشاره کرده و نوشته است: «طبق ماده پنج این طرح، اشتغال به کار بانوان در واحدهای صنفی باید با رعایت حرمت آنها و پرهیز از اختلاط با مردان و در ساعات متعارف یعنی ۷ صبح تا ۱۰ شب باشد. عدم رعایت این ماده تخلف صنفی محسوب می‌شود و واحد صنفی متخلف از طریق نیروی انتظامی به مدت یک‌هفته و در صورت تکرار به مدت یک‌ماه تعطیل خواهد شد.»

این روزنامه در عین حال نوشته است که امضاکنندگان طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب «برخی مشاغل را از این تبصره و ماده مجزا کرده‌اند، از جمله مشاغل پرستاری، پزشکی و میهمانداری هواپیما، البته در بخش دیگری از این طرح خاطرنشان شده اشتغال در ساعات شبانه برای مشاغلی که به خدمات بانوان نیاز دارند با دریافت مجوز از اماکن نیروی انتظامی مجاز است.»

شرق یادآوری کرده است که «در بخش‌های مختلف این طرح، مجرمان به پرداخت جرایم نقدی ملزم شده‌اند و طراحان پیشنهاد داده‌اند که منابع مالی به‌دست‌آمده از اجرای این طرح تقدیم نیروی انتظامی شده تا در نهایت صرف برنامه‌های آموزش و تبلیغ حجاب و عفاف شود».

محمدعلی اسفنانی نماینده عضو کمیسیون حقوقی مجلس به این روزنامه گفته است: «بگذارید؛ چندان وارد جزییات طرح نشویم و اجازه دهیم طرح به کمیسیون قضایی بیاید.»

خبرنگار پارلمانی روزنامه شرق با اشاره به اینکه تصویب کلیات «طرح حمایت از آمران‌به‌معروف و ناهیان‌ازمنکر» با مخالفت از سوی دولت مواجه شده و معاون پارلمانی حسن روحانی، بندهایی از این طرح را موازی با وظایف وزارت کشور و بندهای دیگر را مغایر آزادی‌های مدنی افراد دانسته»، نوشته است: «باید دید طرح صیانت از عفاف و حجاب به صحن علنی مجلس خواهد آمد یا نه.»

«چهارشنبه سیاه بازار نفت»

روزنامه دنیای اقتصاد سقوط چهار دلاری قیمت نفت در یک روز و شکسته شدن کف قیمتی نفت را «چهارشنبه سیاه بازار نفت» توصیف کرده و خبر داده است که حسن روحانی طی دستوری بیژن زنگنه را «مامور جلوگیری از ریزش بهای نفت با استفاده از همه پتانسیل‌ها کرده است».

این روزنامه نوشته است: روز چهارشنبه «دو اتفاق در بازارهای جهانی نفت افتاد؛ نخست ثبت بیشترین رقم افت روزانه نفت برنت برابر با ۴ دلار و دوم شکست کف قیمتی ۴ ساله این نوع نفت که باعث شد نفت برنت در رقم ۸۴ دلار قرار بگیرد که افت ۳۰ دلاری را در مدت حدود ۳ ماه اخیر نشان می‌دهد.»

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به این که «نفت آمریکا نیز با ۲ دلار کاهش روز چهارشنبه به رقم ۸۱ دلار رسید که کف دو ساله نفت تگزاس محسوب می‌شود»، نوشته است: «در این میان کف ۷۵ دلاری برای نفت آمریکا به عنوان مقصد نهایی نفت در حال تحقق است.»

به گزارش این روزنامه، در ایران نیز در شرایطی که حسن روحانی، وزیر نفت را مامور کرده است تا «از تمام پتانسیل‌های سیاسی و اقتصادی موجود برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت نفت استفاده کند، کارشناسان معتقدند این افت قیمت در کنار ترقی ارزش دلار تاثیر چندان زیادی بر بودجه کشور نخواهد داشت و جای نگرانی نیست».

دنیای اقتصاد از قول محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، درخصوص اثر کاهش قیمت نفت بر بودجه نوشته است: «در صورت ادامه این روند هزینه‌های جاری انقباضی می‌شود.»

این روزنامه با تاکید بر این که «نفت اوپک در حال حاضر در رقم ۸۵ دلاری قرار گرفته که جزو حداقل‌های قیمتی محسوب می‌شود»، نوشته است: «افزایش ارزش دلار، افزایش عرضه نفت و کاهش تقاضای جهانی برای نفت منجر به افت ارزش نفت در بازارهای جهانی شده است.»

XS
SM
MD
LG