لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

سهم ۲۱ درصدی اقتصاد پنهان در اقتصاد ایران


روزنامه‌های شرق، جمهوری اسلامی، آرمان و ابتکار در تیتر یک شماره پنج‌شنبه از واکنش رئیس مجلس خبرگان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اظهارات تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد گزارش داده‌اند. روزنامه اعتماد در یادداشتی تاکید کرده است که «احمدی‌نژاد در فکر ماندن در قدرت است، نه با تغییر قانون اساسی، که با پیروزی نزدیک‌ترین یارانش».

روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده است که «سهم اقتصاد پنهان» در اقتصاد ایران به «۲۱ درصد» رسیده است، و روزنامه اعتماد در آستانه بازگشایی مدارس در ایران گزارشی از «گرانی ۱۰۰ درصدی لوازم‌التحریر و نگرانی خانواده‌ها» منتشر کرده است.

روزنامه آرمان خبر «برکناری معاون فرهنگی ارشاد اسلامی» را مورد توجه قرار داده و نوشته است که «بهمن دری از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی برکنار شد و وزیر ارشاد علی اسماعیلی را به ‌عنوان سرپرست این معاونت منصوب کرد».

واکنش ‌تند رئیس مجلس خبرگان و نمایندگان مجلس نهم به اظهارات احمدی‌نژاد

روزنامه‌های شرق، جمهوری اسلامی، آرمان و ابتکار در تیتر یک شماره پنج‌شنبه از واکنش رئیس مجلس خبرگان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اظهارات تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد گزارش داده‌اند. اعتماد در یادداشتی تاکید کرده است که «او در فکر ماندن در قدرت است، نه با تغییر قانون اساسی، که با پیروزی نزدیک‌ترین یارانش».

روزنامه شرق در تیتر یک خود با اشاره به این که سه‌شنبه شب احمدی‌نژاد طبق عرفی که در دولت خود پایه‌گذاری کرده به تلویزیون آمد به نقل از نطق تلویزیونی وی نوشت که «از کجا می‌دانید سال پایانی دولت است؟»

این روزنامه نوشته است که «گرچه تاکنون سخنان احمدی‌نژاد همواره با بازتاب‌ها و واکنش‌هایی از سوی نمایندگان مجلس و منتقدان دولت مواجه بوده»، «این بار جنس نگرانی‌ها از سخنان احمدی‌نژاد متفاوت بود».

روزنامه شرق همچنین واکنش رئیس مجلس خبرگان به اظهارات احمدی‌نژاد را منتشر کرده و از قول محمدرضا مهدوی کنی نوشته است که «دولت نباید فکر کند که ما بعدا نیز هستیم یا این که کاندیدای ما در دوره بعدی رای خواهد آورد».

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در تیتر یک شماره شانزدهم شهریور از «واکنش‌ شدید نمایندگان مجلس به نطق تلویزیونی احمدی‌نژاد» خبر داده و نوشته است که رئیس دولت «به جای پاسخ‌گویی، همچنان فرافکنی می‌کند».

این روزنامه از قول محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، نوشته است که «دلیل اصلی رئیس ‌جمهور برای حضور در صدا و سیما استفاده از رسانه ملی برای طرح انتخاباتی پوتین - مدودیف است»، اما «رئیس‌ جمهور باید بداند ایران روسیه و ایشان هم پوتین نیست و مدودیف مورد نظر آقای احمدی‌نژاد نیز چنین جایگاهی در میان افکار عمومی ندارد و نخواهد داشت».

به نوشته این روزنامه، حسین سبحانی‌نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس نهم، نیز با تاکید بر این که «برداشتی جز فرافکنی از سخنان رئیس‌ جمهور نداشتم»، گفته است که «مصاحبه احمدی‌نژاد خط تعیین شده خود را دنبال کرد و مجری سوالی درباره مشکلات و مطالبه مردم از رئیس دولت نداشت».

حسین نقوی حسینی نیز «صحبت‌های احمدی‌نژاد» را «نشانگر نوعی جبهه‌بندی، خط‌کشی، فرافکنی و فرار رو به جلو» توصیف کرده و گفته است که «رئیس‌ جمهور به جای پذیرفتن اشتباهات، در تلاش است تا اشکالات را به گردن دیگران بیندازد».

روزنامه جمهوری اسلامی از قول روح‌الله بیگی ییلانلو، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نوشته است که ادعای احمدی‌نژاد با «عنوان پاک‌ترین دولت را با قصه تخلف ۳ هزار میلیارد تومانی چگونه باور کنیم»، و کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل در مجلس نیز گفته است که «بالا‌ترین مقام اجرایی کشور مسئول مشکلات و مسائل اقتصادی ایجاد شده است» و محمود احمدی‌نژاد «باید پاسخ‌گوی نارسایی‌ها و افزایش نقدینگی و تورم درکشور باشد».

این روزنامه همچنین از قول نادر قاضی‌پور دیگر نماینده مجلس نوشته است که «اظهارات احمدی‌نژاد مصداق فرافکنی و ایجاد حاشیه در فضای کشور است» و «ادبیات رئیس‌ جمهور در شان ملت ایران نیست» و «مصاحبه‌های صدا و سیما با محمود احمدی‌نژاد، جنبه فرمایشی دارد».

روزنامه اعتماد نیز در تیتر یک ضمن تاکید بر این که «این احمدی‌نژاد آن احمدی‌نژاد نبود»، نوشته است که «محمود احمدی‌نژاد در هفتمین سال ریاست ‌جمهوری‌اش درست زمانی که فقط چند ماه به پایان دوره‌اش مانده در مقابل دوربین صدا و سیما نشست تا مرتضی حیدری مجری معروف صدا و سیما که به مناسبت روز خبرنگار سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه هم شده و در سیر صعودی پیشرفت خود مصاحبه با سعید حجاریان در دوران بازداشتش را هم در کارنامه خود دارد از او سوال و حرف‌هایش را تایید کند و لبخند بزند و بگوید «صحیح می‌فرمایید».

اعتماد با اشاره به این که «احمدی‌نژاد سه‌شنبه ‌شب‌‌ همان مرد همیشگی مناظره‌ها و مصاحبه‌ها بود» نوشته است که «چهاردهم شهریور ۹۱ احمدی‌نژاد باید به این سوال جواب می‌داد که دولتش با گذشت هفت سال با درآمد ۷۰۰ میلیارد دلاری فروش نفت که معادل فروش نفت در کل تاریخ ایران بوده است، چه کرده است؟ آن نفت که قرار بود سر سفره‌ها بیاید وعده‌اش چگونه هر آن چه را که بر سفره‌ها بود، با خود برد» و «آن لیست دانه‌درشت‌های فساد مالی که هفت سال است در جیبش مانده کی بیرون می‌آید؟»

این روزنامه ضمن انتشار فهرستی از «حرف‌های چالش‌برانگیز احمدی‌نژاد» در سخنان تلویزیونی شامگاه شنبه نوشته است که رئیس دولت به جای پاسخ‌گویی این بار هم «تمام حرف‌هایی که امکان آشفته کردن نقشه‌های رقبایش را داشت بر زبان راند» و «مسئولیت هیچ چیز را بر عهده نگرفت و گناه تمام کاستی را به گردن دشمن و عناصر داخلی آن انداخت».

جواد دلیری طی یادداشتی در روزنامه اعتماد با تاکید بر این که «او می‌خواهد در قدرت بماند»، به استناد اظهارات تلویزیونی احمدی‌نژاد نوشته است که «شکی نیست که او به دنبال حاکمیت دولت کنونی با پیروزی یکی از اعضای حلقه نزدیکان خود است، و شاید این چنین الگوی پوتین – مدودیف در ایران هم امکان‌پذیر شود».

یادداشت‌نویس روزنامه اعتماد سخنان احمدی‌نژاد را «مهم» توصیف کرده و نوشته است که «اکنون می‌توان گفت سخنان او مهم است و می‌توان روی آنها تامل کرد»، چرا که «او آماده افشاگری است. او مقصر مشکلات را دولت خود نمی‌داند، او باز هم مردم را همراه خود می‌خواهد و در فکر ماندن در قدرت است»، اما «نه با تغییر قانون اساسی، که با پیروزی نزدیک‌ترین یارانش، کمی صبر کنید، شاید این پیش‌بینی درست باشد».

سهم ۲۱ درصدی اقتصاد پنهان در اقتصاد ایران

روزنامه دنیای اقصاد خبر داده است که «سهم اقتصاد پنهان» در اقتصاد ایران به «۲۱ درصد» رسیده است.

به نوشته این روزنامه، «نشریه روند وابسته به بانک مرکزی» ضمن انتشار نتایج پژوهشی درباره «سهم اقتصاد پنهان در ایران» گزارش داده است که «حجم بخش غیررسمی یا پنهان اقتصاد ایران به ۲۱.۲ درصد از کل اقتصاد کشور رسیده است».

روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است که بنا بر یافته‌های این پژوهش که «سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۸۹ را مورد بررسی قرار داده، حجم ۲۱.۲ درصدی اقتصاد پنهان بالا‌ترین نسبت حجم بخش غیررسمی به کل اقتصاد ایران، از سال ۱۳۵۰ تا آخرین سال مورد بررسی در این گزارش یعنی سال ۱۳۸۹ است» و «میانگین این نسبت در دوره‌ مورد بررسی ۱۳.۵ درصد محاسبه شده است».

بررسی روند سهم بخش پنهان در اقتصاد ایران نشان می‌دهد که سهم اقتصاد پنهان «در دهه ۵۰ حول و حوش ۱۵ درصد بود، ولی در سال ۱۳۷۵ کمترین میزان خود را با ۴.۲ درصد تجربه کرده و سپس با سیر صعودی منظمی افزایش یافته و در سال ۸۹ رکورد ۲۱.۲ درصدی را به خود اختصاص داده است».

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به «ماهیت و اهمیت اقتصاد پنهان» نوشته است که «فعالیت‌های اقتصاد پنهان را می‌توان به چهار بخش خانوار، غیررسمی، غیرعادی و بخش غیرقانونی تقسیم کرد» که در این میان «اقتصاد غیررسمی مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی است که درست به اندازه اقتصاد رسمی کشور‌ها گسترده است و می‌تواند بسیاری از ویژگی‌های اقتصاد رسمی را داشته باشد، اما صرفا از نظارت و کنترل دولت خارج بماند» و در «بخش اقتصاد غیرقانونی» هم «اصل تولید کالا و خدمات در بخش غیرقانونی، غیرمجاز است، و تمام فعالیت‌هایی که در این بخش قرار می‌گیرند همگی غیرقانونی هستند».

این روزنامه با تاکید بر این که «اقتصاد پنهان یا غیررسمی به حوزه‌ای گفته ‌می‌شود که برخلاف اقتصاد رسمی کشور، قواعد مصوب را نمی‌پذیرد و اخلاق عرفی که در اقتصاد رسمی وجود دارد، الزاما در آن مطرح نمی‌شود»، نوشته است که «وجود این اقتصاد با پدیده‌هایی نظیر فقر، بیکاری، کم‌کاری و عارضه‌های اقتصادی مشابه همراه است».

«گرانی ۱۰۰ درصدی لوازم‌التحریر و نگرانی خانواده‌ها»

روزنامه اعتماد در آستانه بازگشایی مدارس در ایران گزارشی از «گرانی ۱۰۰ درصدی لوازم‌التحریر و نگرانی خانواده‌ها» منتشر کرده است.

به گزارش این روزنامه، «در آخرین روزهای مانده به مهرماه و به دنبال افزایش تقاضا برای خرید لوازم‌التحریر، رشد ۱۰۰ درصدی در قیمت برخی اقلام وجود داشته است» و «افزایش قیمت لوازم‌التحریر در آخرین روزهای مانده به آغاز سال تحصیلی جدید نگرانی و فشار بر خانواده‌ها را به دنبال داشته است».

اعتماد نوشته است که بسیاری از فروشندگان لوازم‌التحریر «نوسانات قیمت دلار و بروز مشکلات تجاری از جمله گران شدن کاغذ را دلیل افزایش قیمت لوازم‌التحریر می‌‌دانند» و به گفته دست‌اندرکاران این حوزه «تنها ۱۰ درصد لوازم‌التحریر تولید داخل است؛ به همین دلیل دلار سرنوشت بازار این نوع کالا را رقم می‌زند».

این روزنامه همچنین خبر داده است که گرانی بازار لوازم‌التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید واکنش برخی از نمایندگان مجلس را هم در پی داشته و زهره طبیب‌زاده‌ نوری یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس نهم با بیان این که «مدارس هر سال با تورم بازگشایی می‌شوند»، از «گرانی لوازم‌التحریر» انتقاد کرده است.

این عضو مجلس نهم گفته است که «متاسفانه گرانی تبدیل به یک مشکل ریشه‌ای در کشور ما شده که هر چند وقت یک بار بر یک کالا متمرکز می‌شود و علت اصلی آن نیز نبود کنترل بر واحدهای صنفی است» و اگرچه «ممکن است بخشی از گرانی‌ها به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان و گرانی ارز باشد که افزایش قیمت مواد اولیه و کالای نهایی را رقم می‌زند، اما اگر دولت یک نرخ‌گذاری منطقی با توجه به تورم سالانه روی کالا‌ها داشته باشد شاهد گرانی‌های افسارگسیخته نخواهیم بود».

روزنامه اعتماد نوشته است که «در کنار مسائلی همچون وارداتی بودن بخش زیادی از لوازم‌التحریر و مشکلات تجاری و تورم موجود، کمبود مکانیزم‌های نظارتی، تخلفات و گران‌فروشی در بازار لوازم‌التحریر را نیز به دنبال داشته است».

برکناری معاون فرهنگی ارشاد اسلامی

روزنامه آرمان خبر «برکناری معاون فرهنگی ارشاد اسلامی» را مورد توجه قرار داده و نوشته است که «بهمن دری از معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی برکنار شد و محمد حسینی وزیر ارشاد طی حکمی علی اسماعیلی را به‌ عنوان سرپرست این معاونت منصوب کرد».

این روزنامه با اشاره به این که «بهمن دری بعد از دو سال و دو ماه ریاست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برکنار شد»، اظهارات معاون برکنار شده وزیر ارشاد اسلامی پس از برکناری را نیز منتشر کرده و از قول وی نوشته است که «صحبتی که با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دادیم، گفتند معاونت فرهنگی نیازمند تحول است و لازم است مجموعه با نیروی جدید کارش را آغاز کند».

به نوشته روزنامه آرمان، بهمن دری که «در دوران مدیریتش در ارشاد تماس‌های تلفنی را جواب نمی‌داد، در پاسخ به این موضوع که گفته بود قصد ترک معاونت ارشاد را ندارد» بار دیگر تاکید کرده که «الان هم می‌گویم؛ من اهل استعفا نیستم».

این روزنامه یادآوری کرده است که بهمن دری دو سال و دو ماه پیش پس از برکناری ناگهانی محسن پرویز به این سمت منصوب شده بود، و حالا پس از برکناری از معاونت فرهنگی درباره‌ مسئولیت جدیدش در مجموعه‌ وزارت ارشاد گفته است که «الان چیزی معلوم نیست».

معاون برکنار شده در ابتدای دهه هفتاد قائم مقامی اداره ویژه کتاب در دوره وزارت مصطفی میرسلیم، سردبیری مجله پیام انقلاب، ریاست انتشارات کل سپاه پاسداران را تا پیش از انتصاب و برکناری از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی بر عهده داشت.

بهمن دری همچنین در دوره دو سال و دو ماه مدیریت خود ابعاد سانسور کتاب در ایران را گسترش داد، و «پروانه نشر» تعدادی از ناشران معتبر ایران را «تعلیق» کرد.
XS
SM
MD
LG