لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

سخنرانی جلیلی در مراسم ۱۳ آبان، «دهن کجی به مذاکرات»


روزنامه‌های تهران امروز، اعتماد و آرمان گزارش‌ها و یادداشت‌هایی درباره مسمومیت ۴ تا ۵ هزار تن از شهروندان اهوازی در پی باران اسیدی و ازدحام در بیمارستان‌های این شهر منتشر کرده‌اند. روزنامه تهران امروز تاکید کرده است که «کابوس آلودگی هوا در اهواز تعبیر شده است».

روزنامه کیهان عکس بزرگی از راهیپمایی ۱۳ آبان تهران منتشر کرده و آن را «بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تجمع ضد آمریکایی و نشانه نفرت از آمریکا» توصیف کرده است، اما روزنامه قانون از ﺍعترﺍض شماری از نمایندگان اصولگرا به «سخنرﺍن مراسم ۱۳ ﺁبان» گزارش داده است. روزنامه قانون از قول برخی نمایندگان اصولگرای مجلس نوشته است: «سخنرانی سعید جلیلی در مراسم ۱۳ آبان دهن‌کجی به مذاکرات بود.»

روزنامه جهان صنعت در تیتر یک شماره سه‌شنبه از «حمله روحانی به منتقدان دولت» خبر داده و از قول رئیس جمهوری اسلامی نوشته است: «دولت دو ماه و نیم است که کار خود را آغاز کرده و هنوز فرصتی نیست که به نقد کشیده شود و بهتر است اجازه دهند تا شش ماه یا یک ‌سال کار کند آن موقع دولت را نقد کنند.»

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت، نیز ضمن انتشار عکسی از دیدار حسن روحانی با مجمع نمایندگان استان فارس نوشته است که «یک روز پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی به مخالفان دولت یازدهم گفت: از رهبری تبعیت کنید».

روزنامه آرمان خبر داده است که «حراج مه‌آفرید خسروی متهم ردیف اول پرونده فساد بزرگ مالی از جمله حراج ۳۹ خانه و مغازه در تهران و کرج در قالب مزایده آغاز شده است، اما هنوز معلوم نیست که «آقازاده‌ها در این پرونده چه کاره بودند».

روزنامه شرق از آغاز تلاش‌ها برای «جلوگیری از اعدام یک معلم» در رشت خبر داده و نوشته است: «آموزش‌وپرورش تهران و رشت طی نامه‌ای به مقامات با اشاره به اعدام قریب‌الوقوع دبیر جامعه‌شناسی شاغل در آموزش‌وپرورش رشت درخواست کرده‌اند اجرای حکم برای رسیدگی دقیق‌تر و جلب رضایت ولی دم متوقف شود.»

این روزنامه تاکید کرده که «بر اساس تصمیم اجرای احکام، این معلم جامعه‌شناسی که مسعود پویان‌ راد نام دارد و به اتهام قتل دو نفر به اعدام محکوم شده، روز پنج‌شنبه ۱۶ آبان در رشت به‌ دار آویخته می‌شود».

کابوس آلودگی هوا در اهواز تعبیر شد؛ افزایش شمار آسیب‌دیدگان به ۵ هزار تن

روزنامه‌های تهران امروز، اعتماد و آرمان گزارش‌ها و یادداشت‌هایی درباره مسمومیت ۴ تا ۵ هزار تن از شهروندان اهوازی در پی باران اسیدی و ازدحام در بیمارستان‌های این شهر منتشر کرده‌اند.

روزنامه تهران امروز ضمن گزارشی با تیتر «کابوس آلودگی هوا در اهواز تعبیر شد» نوشته است: «باران اسیدی ۵ هزار نفر از مردم اهواز را روانه بیمارستان کرد.»

این روزنامه با اشاره به این که «اهواز این روزها پایتخت اخبار عالم است» نوشته است: «یک روز خبر می‌رسد سازمان بهداشت جهانی اهواز را یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان از لحاظ آب و هوا اعلام کرده است و یک روز دیگر خبر می‌رسد از دو روز پیش حدود پنج هزار نفر از این شهر، در اثر بارش باران اسیدی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.»

ناصر سودانی، نماینده مردم اهواز در مجلس نهم، به روزنامه تهران امروز گفته است: «آخرین آمار مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل مسمومیت ناشی از بارش باران اسیدی در اهواز به حدود پنج هزار نفر رسیده است، اما تاکنون حدود ۱۳۰ نفر بستری شده‌اند و به باقی بیماران به صورت سر پایی رسیدگی شده است.»

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی همچنین «وضعیت فعلی در اهواز را مشابه یک مانور پدافند غیرعامل واقعی» توصیف کرده و به روزنامه تهران امروز گفته است: «در برخی موارد بیمارستان‌های اهواز با تجمع مراجعان با علائم مسمومیت ناشی از باران اسیدی خبر داده‌اند.»

ناصر سودانی که خود از اعضای کمیسیون انرژی مجلس است «درباره دلیل بروز مسمومیت‌های گسترده» در اهواز گفته است: «مدت زیادی بود که در اهواز باران نباریده بود و به همین دلیل در لایه‌های بالایی جو مقدار زیادی از باقی‌مانده ریزگردها و آلاینده‌های دیگر ناشی از سوخت نیشکر، میادین گازی و نفتی و کارخانه‌ها جمع شده بود که باعث اسیدی شدن باران‌های اخیر در اهواز و بروز مسمومیت در مردم شده است.»

مجتبی دریکوند محقق مرکز تحقیقات دانشکده تندگویان آبادان نیز ضمن تاکید بر این که «خوزستان قلب تپنده آلاینده‌هاست» گفته است: «به ‌دلیل وجود پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی در این استان تمام گازهای سمی که در بالای سطح شهر جمع شده بودند با اولین باران امسال بر سر مردم باریدند.»

روزنامه تهران امروز با اشاره به «سرگردانی مردم اهواز در میان مسئولان» نوشته است: «هیچ کدام از مسئولان پاسخ نمی‌دهند که از سال ۱۳۸۳ که گرد و غبار بر جان مردم اهواز نشسته است، چه کرده‌اند و اکنون که در سال ۱۳۹۲ هستیم، سازمان بهداشت جهانی این شهر را آلوده‌ترین شهر جهان می‌خواند، چه می‌خواهند بکنند».

روزنامه اعتماد گزارش داده است که «بارش باران اسیدی بر سر خوزستانی‌ها هنوز در مظان اتهام قرار دارد و تا امروز بیش از ۴ هزار نفر از ساکنان استان نخل و دریا راهی بیمارستان‌ها شده‌اند در حالی که از سوزش چشم، تنگی نفس و مشکلات تنفسی ظرف روزهای بارانی گذشته شکایت دارند».

اعتماد در عین حال تاکید کرده است که «هنوز مسئولان استانی حاضر به پذیرش قطعی «باران اسیدی» به عنوان دلیل این رویداد نیستند، چنان که روز دوشنبه محمدحسن سرمست، قائم‌ مقام وزیر بهداشت در استان خوزستان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز، ضمن دیدار از بیماران بستری در بیمارستان‌های شفا، امام و گلستان اهواز و تائید «افزایش هزار نفری بیماران مبتلا به اختلالات تنفسی» گفت: «پیگیری‌ها برای تعیین علت تنگی نفس ناگهانی سه هزار خوزستانی در روز شنبه ادامه دارد و هنوز در این مورد به نتیجه قطعی و دقیق نرسیده‌ایم.»

به گزارش این روزنامه، «اتفاقات ۴۸ ساعت گذشته استان جنوبی کشور آن قدر خبرساز بود تا در نخستین شورای عالی حفاظت محیط زیست که روز گذشته و پس از تاخیر هفت ساله با حضور رئیس‌جمهوری، نخستین جلسه خود را تشکیل داد، مسئله اهواز هم مطرح شود و مسئولان تصمیم بگیرند که برای پایان دادن به غائله هوای آلوده‌ترین شهر جهان که در خطه جنوبی ایران واقع شده کارگروه ویژه‌ای تشکیل دهند».

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اما طی یادداشتی در روزنامه آرمان تاکید کرده است که «بارﺍن‌های ﺍ‌هوﺍز ﺍسیدی نیست».

یادداشت‌نویس روزنامه آرمان نوشته است: «تصور می‌کنم ریزگردها و ذرﺍت معلقی که حاصل ﺍز صنعت ﺍست مثلا کارخانه سیمان که ذرﺍت معلق تولید می‌کند و نفت هم که در پاﻻیشگاه‌ها دود به همرﺍه دﺍرد» باعث بروز این پدیده در اهواز شده است.

سخنرانی جلیلی در مراسم ۱۳ آبان، «دهن کجی به مذاکرات»

روزنامه قانون از ﺍعترﺍض شماری از نمایندگان اصولگرا به «سخنرﺍن مراسم ۱۳ ﺁبان» گزارش داده است.

به نوشته این روزنامه، در جریان مراسم ۱۳ آبان تهران، وقتی «ناگهان صدایی پشت بلندگو نام سعید جلیلی را فریاد کرد در حالی که از مدت‌ها پیش عزت‌الله ضرغامی‌به عنوان سخنران مراسم معرفی شده بود، این اقدام فضای آرام راهپیمایی را به صحنه انتقاد برخی نمایندگان و چهره‌های سیاسی تبدیل کرد».

غلامرضا اسدالهی، نماینده اصولگرای مجلس نهم، به این روزنامه گفته است: «از آنجایی که مواضع سعید جلیلی با دولت یازدهم تفاوت دارد سخنرانی وی حاشیه‌ها را دامن زد و این کار دهن‌کجی به مذاکرات و تیم مذاکره‌کننده بود و شورای هماهنگی تبلیغات باید پاسخگو باشد و بعید نیست که پایداری برای حضور سعید جلیلی در مراسم لابی کرده باشد».

روزنامه قانون با اشاره به این که «نمایندگان اصولگرای مجلس که از سخنرانی جلیلی دل خوشی نداشتند زبان به انتقاد باز کردند»، از قول غلامرضا اسدالهی نماینده مجلس شورای اسلامی نوشته است: «انتقاد ما این است که مدت‌ها قبل مشخص شده بود که سخنران مراسم عزت‌الله ضرغامی‌از دانشجویان پیرو خط امام است که ناگهان در دقیقه نود و هنگامی‌که همگی منتظر سخنرانی ایشان بودند، سعید جلیلی روی جایگاه رفت و ایراد سخنرانی کرد».

غلامرضا اسدالهی همچنین با «انتقاد شدید از انتخاب جلیلی به عنوان سخنران ۱۳ آبان» به روزنامه قانون گفته است: «نکته اینجاست که حول محور آقای جلیلی حساسیت‌هایی است و از آنجا که شیوه مذاکرات با قبل به کلی فرق کرده است بهتر بود که وی سخنرانی نمی‌کرد».

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین گفته است: «اصولگرایان مواضع جبهه پایداری را قبول ندارند» و سعید جلیلی به عنوان کاندیدای مورد حمایت جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری «برای اصولگرایان چالش ایجاد کرد و مسبب شکست اصولگرایان در انتخابات است».

عزت‌الله یوسفیان ملا یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز با انتقاد از تغییر سخنران مراسم ۱۳ آبان به روزنامه قانون گفته است: «بهتر بود مسئولان برگزارکننده مراسم را بر اساس برنامه‌ای که از پیش تعیین شده بود پیش می‌بردند. این قبیل تصمیم‌گیری‌های ناگهانی جای تامل دارد و باید پیگیری شود».

این نماینده مجلس در عین حال گفت که «هر کس که سخنرانی مراسم ۱۳ آبان را بر عهده می‌گیرد فقط موظف است مواضع نظام و رهبری را پیگیری کرده و نباید فراتر از چارچوب ترسیمی‌ رهبری عمل کند، و هیچ کس حق ندارد به بیان مواضع شخصی خود بپردازد و همه دیدیم که رهبری چگونه به صورت شفاف از مواضع دیپلماتیک دولت حمایت کردند».

مسکوت ماندن «نقش آقازاده‌ها» در پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی

روزنامه آرمان خبر داده است که «حراج مه‌آفرید خسروی متهم ردیف اول پرونده فساد بزرگ مالی از جمله حراج ۳۹ خانه و مغازه در تهران و کرج در قالب مزایده آغاز شده است اما هنوز معلوم نیست که «آقازاده‌ها در این پرونده چه کاره بودند».

این روزنامه با اشاره به این که «بعد از اعلام حکم نهایی متهمان پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد که اجرای حکم اعدام مه‌آفرید خسروی متهم ردیف اول این پرونده منوط به اجرای سایر احکام در مورد این متهم است، وکیل قانونی این متهم با هماهنگی دستگاه قضایی تصمیم به فروش این اموال گرفته تا حکم رد مال را اجرا کند».

به نوشته روزنامه آرمان، از جمله خانه‌ها و مغازه‌های مه‌آفرید امیرخسروی که آگهی فروش آنها منتشر شده است «مکان تجاری در خیابان مقدس اردبیلی به ارزش ۱۲میلیارد تومان، مکان تجاری در خیابان ملاصدرای تهران به ارزش ۱۱میلیارد تومان، خانه ۱۱۶ متری در خیابان فرشته تهران به ارزش ۹٫۵ میلیارد تومان و مکان تجاری در الهیه تهران به ارزش ۱٫۶ میلیارد تومان» در این آگهی به مزایده گذاشته شده است.

روزنامه آرمان همچین نوشته است: «بعد از تایید نقش نمایندگان در پرونده، این بار نوبت نام بردن از فرزندان آنها و نقش‌شان در شرکت‌های مه‌آفرید بود، آقازاده‌هایی که ادعا می‌شد به عنوان مدیرعامل برخی شرکت‌های وابسته به گروه مه‌آفرید فعالیت می‌کردند و بدون این که فعالیت اقتصادی داشته باشند حقوق‌های چند میلیونی می‌گرفتند».

به نوشته این روزنامه، در پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی «حتی از پسر یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس به عنوان متهم» نام برده می‌شد، و حتی سخنگوی دستگاه قضایی نیز تاکید کرده که «پسر یکی از نمایندگان مجلس در رابطه با این پرونده فساد اقتصادی با اتهامی سنگین بازداشت شده بود».

این روزنامه پرسیده است که به رغم آن که بخش‌هایی از حکم صادره علیه مه‌آفرید امیرخسروی در حال اجراست، اما بخش مربوط به نقش آقازاده‌ها مورد رسیدگی قرار نگرفته و معلوم نیست که در این پرونده «آقازاده‌ها چه کاره بودند؟»
XS
SM
MD
LG