لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

کیهان «رد پای مافیای اقتصادی» را در مطبوعات اقتصادی یافت


روزنامه‌های اعتماد، آرمان، شرق، فرهیختگان، و خراسان ضمن اختصاص عکس یک شماره شنبه بیست و چهارم تیرماه به حمید سمندریان، گزارش و یادداشت‌هایی درباره درگذشت «پدر تئا‌تر مدرن ایران» منتشر کرده‌اند.

روزنامه‌های جهان صنعت، آرمان، و جمهوری اسلامی از «طرح مجلس برای دریافت مالیات و ممنوع‌الخروج کردن دارندگان بیش از یک واحد مسکونی» گزارش داده‌اند.

روزنامه اعتماد در شماره شنبه ضمن انتشار گفت‌و‌گویی با عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دوره اصلاحات، درباره آرایش سیاسی فعلی در ایران و «آینده اصلاح‌طلبان» از قول او نوشته است که «اصلاح‌طلبان همچنان با محدودیت روبه‌رو هستند» و احتمال رفع این محدودیت از سوی جناح حاکم در آینده نزدیک بعید است، اما «آرایش جامعه همچنان اصولگرا-اصلاح‌طلب است».

روزنامه کیهان در صفحه یک خود ادعا کرده است که «تحریم‌ها» قدرت جمهوری اسلامی را «افزایش داده است»، اما همزمان در سرمقاله، ستون اخبار ویژه، به بهانه «مقابله با تحریم‌ها» خواهان برخورد امنیتی با مدیران صنعتی و بازرگانی بخش خصوصی، مالکان کارخانه‌ها و روزنامه‌های اقتصادی شده است.

روزنامه خراسان از «پیشنهاد آیت‌الله جعفر سبحانی برای تعیین مرزهای کفر و ایمان» و یکدست‌سازی «تکفیر و ارتداد» خبر داده است.

بزرگداشت حمید سمندریان پدر تئا‌تر مدرن ایران پس از درگذشت

روزنامه‌های اعتماد، آرمان، شرق، فرهیختگان، و خراسان ضمن اختصاص عکس یک شماره شنبه بیست و چهارم تیرماه به حمید سمندریان، گزارش و یادداشت‌هایی درباره درگذشت «پدر تئا‌تر مدرن ایران» منتشر کرده‌اند.

روزنامه اعتماد علاوه بر چاپ عکسی از حمید سمندریان و انتشار یادداشت‌هایی از «ابراهیم گلستان، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، علی رفیعی، رضا بابک، آیدین آغداشلو، رضا کیانیان، نادر برهانی مرند، کیومرث مرادی، محمد یعقوبی، محمد رضایی راد، و مهناز افشار» نوشته است که «حمید سمندریان استاد بزرگ تئا‌تر ایران سحرگاه پنج‌شنبه، ۲۲ تیرماه، در مصاف با بیماری سرطان کبد مغلوب شد و در ۸۱ سالگی درگذشت».

این روزنامه «آخرین گفت‌وگوی حمید سمندریان درباره وضعیت تئا‌تر امروز ایران و حسرت ‌اجرا نشدن گالیله» را در شماره شنبه منتشر کرده، و با اشاره به ایجاد محدودیت برای فعالیت‌های هنری حمید سمندریان نوشته است که «سمندریان طی سه دهه گذشته تنها چهار اثر نمایشی را کارگردانی کرد و به صحنه برد» و «این استاد بزرگ تئا‌تر ایران در حالی برای همیشه صحنه تئا‌تر را ترک کرد که آرزوی اجرای نمایش «گالیله» را به عنوان وصیتنامه هنری خود داشت».

روزنامه اعتماد یادآوری کرده است که «حمید سمندریان آخرین ‌بار در سال ۱۳۸۹ سرگرم ترجمه و کار روی نمایشنامه‌ «گالیله» برتولت برشت بود و قصد داشت اواسط تیرماه‌‌ همان سال گروه بازیگران این نمایش را مشخص کند تا بر اساس توافقات انجام‌شده، نمایش فوق را از بهمن سال ۸۹ تا اردیبهشت ۹۰ در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه ببرد، اما این آرزو هرگز محقق نشد».

به نوشته این روزنامه، تاسیس کلاس‌های آزاد بازیگری و کارگردانی از دیگر اقدامات جدی حمید سمندریان بود که تا آخرین روزهای عمرش ادامه داشت و به واسطه‌ آن، هنرمندانی چون عزت‌الله انتظامی، گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، میکاییل شهرستانی، احمد آقالو، کیومرث مرادی، پرویز پورحسینی، گلاب آدینه، مهدی و ناصر هاشمی، آتش تقی‌پور و... را تحویل جامعه هنری داد».

روزنامه شرق نیز عکس یک را به «درگذشت حمید سمندریان پدر تئا‌تر نوین ایران» اختصاص داده و یادداشت‌هایی از هنرمندان را در بزرگداشت او چاپ کرده، و روزنامه فرهیختگان با چاپ عکس حمید سمندریان در صفحه یک و با تیتر «تئا‌تر ایران یتیم شد»، گزارشی درباره درگذشت او منتشر کرده است.

روزنامه خراسان در کنار عکسی از سوگواری مردم و هنرمندان برای درگذشت حمید سمندریان در تئا‌تر شهر تهران، از قول ایرج راد، مدیرعامل خانه تئا‌تر، نوشته است که «این حضور نشان از ارادت هنرمندان و مردم به این هنرمند رفته از دست دارد» و سمندریان «کارگردان و استاد بنام و توانا و ارزشمندی است که هنوز هم خیلی‌ها به نیکی از آثارش یاد می‌کنند».

این روزنامه همچنین از قول جمشید مشایخی نوشته است که «حمید سمندریان معلم و استاد من در تئا‌تر بود، یکی از بهترین‌های تئا‌تر مملکت بود و بزرگ‌ترین خدمت را به تئا‌تر ایران کرد» و «تئا‌تر ایران بزرگ‌مردی را از دست داد که نظیر نداشت».

روزنامه آرمان نیز علاوه بر عکس یک و انتشار یادداشت‌هایی از هنرمندان در بزرگداشت حمید سمندریان، یادداشتی از هما روستا بازیگر تئا‌تر و سینمای ایران و همسر حمید سمندریان منتشر کرده است.

هما روستا در این یادداشت نوشته است که «نمی‌دانم بدون سمندریان به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین استاد تئاترم و قوی‌ترین پشتیبانم در مسیر زندگی به فعالیت‌های هنری‌ام ادامه دهم یا نه» و تاکید کرده که «بزرگ‌ترین درس من از همسرم، عشق به زندگی و عشق به تئا‌تر بود».

روزنامه جام جم نیز ضمن انتشار عکسی از حمید سمندریان در گوشواره صفحه یک خبر داده است که «ﭘﻴﻜﺮ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺑﺰﺭگ ﺗﺌﺎﺗﺮ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺻﺒﺢ شنبه، امروز، ﺍﺯ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﺗﻤﺎﺷﺎﺧﺎﻧﻪ ﺍﻳﺮﺍﻧﺸﻬﺮ ﺗﺸﻴﻴﻊ میﺷﻮﺩ».

طرح مجلس برای دریافت مالیات و ممنوع‌الخروج کردن دارندگان بیش از یک واحد مسکونی

روزنامه‌های جهان صنعت، آرمان، و جمهوری اسلامی در تیتر یک شماره شنبه گزارش‌هایی از «طرح مجلس شورای اسلامی برای دریافت مالیات ماهانه از خانه‌های خالی و ممنوع‌الخروج کردن مالکان این خانه‌ها» منتشر کرده‌اند.

روزنامه جهان صنعت با تیتر «ممنوع‌الخروجی محتکران خانه» گزارش داده است که «با وجود کش و قوس‌هایی که طی هفته پیش برای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی وجود داشت این طرح از گردونه اجرا خارج نشده و تصمیم برای اجرای آن همچنان پابرجاست» تا آنجا که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس «از تصویب طرح پارلمان برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی در ابتدای ماه رمضان به عنوان یکی از مهم‌ترین و نخستین مصوبات مجلس نهم» خبر داد.

این روزنامه نوشته است که «با توجه به این که این طرح مورد انتقاد بسیاری از مسئولان قرار گرفته و برخی از کار‌شناسان ایرادات فنی از مالیات بر خانه‌های خالی مطرح کرده‌اند با این حال عزم مجلس برای اجرای این قانون جزم است»، اما «مهم‌ترین انتقاد کار‌شناسان» این است که «برای کنترل مسکن نباید به اخذ مالیات رو آورد، چراکه مالیات به عنوان درآمد برای دولت محسوب می‌شود و نه سیاست‌گذاری برای کنترل بازار».

روزنامه آرمان نیز تیتر یک را به «طرح ممنوع‌الخروجی محتکران خانه‌های خالی» اختصاص داده و از قول ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم نوشته است که در صورت تصویب نهایی این طرح «بر اساس پایین‌ترین متراژ، از هر خانه خالی دارندگان دو واحد مسکونی به بالا، هر ماه باید مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به خزانه دولت واریز کنند» و «این مبلغ برای متراژ بالا‌تر بیشتر تنظیم شده است و هر فصل یعنی هر سه ماه، این نرخ تصاعدی دریافت خواهد شد».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم با تاکید بر این که «بر اساس طرح مالیات بر خانه‌های خالی، محتکران خانه‌های خالی در صورت نپرداختن مالیات ممنوع‌الخروج ‌می‌شوند» گفته است که «این طرح ابتدای ماه رمضان در مجلس تصویب خواهد شد».

روزنامه آرمان این اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را «صدور حکم کلی برای دارندگان خانه‌های خالی» توصیف کرده و با اشاره به سابقه ممنوع‌الخروج کردن مدیران صنایع و بازرگانی بخش خصوصی نوشته است که «پیش از این حکم ممنوع‌الخروج بودن بدهکاران بانکی صادر شد» و «پس از آن نوبت به بدهکاران مالیاتی رسید» و «باز بخش خصوصی در ردیف اول ممنوع‌الخروجی بود، چون کسی به یاد ندارد که با وجود این که شرکت ملی نفت بدهکار‌ترین شرکت به سازمان مالیات است، مدیرعاملش ممنوع‌الخروج شود یا مشکل خاصی در این مورد برایش پیش بیاید».

روزنامه آرمان نوشته است که «پس از آن نوبت به قطع آب و برق واحدهای تولیدی بدهکار رسید و همزمان با آن تلویحا اعلام شد که واحدهای تولیدی در اولویت قطع آب و برق هستند» و بعد «نوبت به پیشنهاد ارز سه‌نرخی و چندنرخی رسید» که باز هم «در این تصمیم تنها قشری که از این موضوع به شدت متضرر می‌شود، بخش خصوصی و تولید است»، و «این ‌بار در مورد خانه‌های خالی اظهار نظر شده و قرار است محتکران خانه‌های خالی تنبیه شوند».

روزنامه آرمان با اشاره به این که «هیچ قانون مدون و مشخصی برای اجبار یک مالک برای اجاره دادن یا فروختن ملکش وجود ندارد» نوشته است که «مجلس قصد دارد به جای حل مشکل مسکن و گرانی مسکن، صورت مسئله‌اش را پاک کند».

روزنامه جمهوری اسلامی هم در گزارشی از «ابراز نگرانی کار‌شناسان از آینده بازار مسکن» خبر داده و نوشته است که «متقاضیان مسکن رفته‌رفته از بازار خرید و فروش خارج شده و آورده خود را وارد بازار اجاره‌بها می‌کنند».

به گزارش این روزنامه، به‌رغم برخی پیش‌فرض‌ها مبنی بر رونق بازار مسکن یا به‌ عبارت دقیق‌تر، افزایش قیمت‌ها «ابهام در زمان و نحوه اجرای طرح مسکن مهر در تهران و ابهام در اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها باعث شده‌ است متقاضیان و عرضه‌کنندگان بازار انجام معاملات را متوقف کرده و این موضوع در قالب ترمزی در این بازار عمل کند».

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین نوشته است که «رکود در خرید و فروش بازار مسکن که نتیجه افزایش بی‌حد قیمت‌هاست، موجب شده مردم به اجاره ‌روی آوردند که به اعتقاد کار‌شناسان این امر در ‌‌نهایت موجب بالا رفتن قیمت اجاره‌بها و ودیعه شده است».

موسوی لاری: اصلاح‌طلبان همچنان بامحدودیت ‌روبه‌رو هستند

روزنامه اعتماد در شماره شنبه ضمن انتشار گفت‌و‌گویی با عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی درباره آرایش سیاسی فعلی در ایران و «آینده اصلاح‌طلبان»، از قول او نوشته است که «اصلاح‌طلبان با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند که حضور آنان را در عرصه رقابت با چالش جدی مواجه کرده است»، اما «آرایش جامعه همچنان اصولگرا-اصلاح‌طلب است».

موسوی لاری که عضو «مجمع روحانیون مبارز» است به این روزنامه گفته است که «اصلاح‌طلبان هیچ‌ گاه خودخواسته از صحنه‌ای کنار نرفتند تا این که بگوییم می‌خواهند بیایند یا نمی‌خواهند»، و «آن چیزی که باعث شده نقش اصلاح‌طلبان کمرنگ شود محدودیت‌هایی است که پیش پای آنها گذاشته شده. اگر این محدودیت‌ها برداشته شود اصلاح‌طلبان حتما حضور خواهند داشت».

وزیر کشور دوره اصلاحات همچنین اظهارات برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب درباره گشایش نسبی فضای سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ را رد کرده و گفته است که «این که این واقعیت در کوتاه‌مدت زمینه بروز و ظهور دارد، من تردید دارم. یعنی این که بگوییم فضای کشور به سمتی رفته که موانع برای فعال‌تر شدن جریان اصلاح‌طلبی برطرف شده باشد، به نظر می‌رسد آن موانع همچنان پا برجاست» و «اصلاح‌طلبان با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند که حضور آنان را در عرصه رقابت با چالش جدی مواجه کرده است».

به نوشته روزنامه اعتماد، عبدالواحد موسوی لاری همچنین با اشاره ضمنی به اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ و سرکوب مردم و اصلاح‌طلبان گفته است که حوادث چند سال اخیر «گرچه به تقسیمات جدیدی در داخل جناح‌بندی‌های قدیمی جامعه منتهی شد و تقسیمات کوچک‌تری در درون دو جناح یا دو طیف سنتی کشور به وجود آمد، اما همچنان جامعه سیاسی ما به دو قطب اصلاح‌طلب و اصولگرا تقسیم‌بندی می‌شود» و «جریان اصولگرایی» که در گذشته «به دلیل نوعی تبعیت از بالا، دچار تشتت کمتری می‌شد» اکنون «به گروه‌ها، دستجات، تشکل‌ها و سلیقه‌های متفاوتی تقسیم شده که‌ گاه در حد اسلام و کفر با هم اختلاف می‌کنند».

موسوی لاری همچنین گفته است که «اصلاح‌طلبان جز حوزه افکار عمومی در هیچ جای دیگری حضور ندارند» اما افکار عمومی به دو دلیل حامی آنهاست: «اول به دلیل نوع رفتار‌ها و کارکردهای گذشته جریان اصلاح‌طلبی که با وجود نقد‌ها، کمی‌ها، کاستی‌ها، مشکلات و حتی سوءتدبیر‌ها، در یک جمع‌بندی کلی خاطره خوبی برای جامعه از خودشان به یادگار گذاشتند» و دلیل دیگر هم «ناکامی‌های جریان رقیب اصلاح‌طلبی است که بنا بود پول نفت را سر سفره مردم بیاورد، بنا بود مهرورزی را در این کشور دنبال کند، بنا بود جلوی رانت‌خواری را بگیرد»، اما «نه تنها در این دولت رانت‌خواری جمع‌آوری و محدود نشد بلکه کانون رانت‌خواری و پرونده‌های بزرگ سوءاستفاده‌های مالی در این دوره شکل گرفت».

این عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به شکست جناح حاکم پس از هفت سال در اختیار داشتن تمام ارکان حکومتی، به روزنامه اعتماد گفته است که پس از هفت سال حاکمیت اصولگرایان بر ایران «نه تنها پول نفت سر سفره مردم نیامد، بلکه بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار پول نفت به گونه‌ای مصرف شد که کالاهایی چون مرغ که سال ۸۴ کیلویی حدود هزار تومان بود الان بیش از هفت هزار تومان یعنی هفت برابر بیشتر است در حالی که قدرت خرید مردم به این نسبت افزایش پیدا نکرده است» و «این وضعیتی که در این هفت سال به وجود آمده، ناکامی‌های جریان اصولگرایی را نشان می‌دهد».

سناریوی کیهان برای مقابله با تحریم‌ها: برخورد امنیتی با اقتصاد و مطبوعات اقتصادی

روزنامه کیهان در صفحه یک شماره شنبه ادعا کرده است که «تحریم‌ها» قدرت جمهوری اسلامی را «افزایش داده است»، اما همزمان در سرمقاله، ستون اخبار ویژه و نیز چند نوشته دیگر و به بهانه «مقابله با تحریم‌ها» خواهان برخورد امنیتی با مدیران صنعتی و بازرگانی بخش خصوصی، مالکان کارخانه‌ها و روزنامه‌های اقتصادی شده است.

حسین شریعتمداری نماینده علی خامنه‌ای در کیهان در سرمقاله‌ای با عنوان «این زنجیره چند حلقه دارد» ادعا کرده است که «کلان سرمایه‌داران مفتخور و مافیای حرام‌خوار اقتصادی» همزمان با آغاز تحریم‌های نفتی «با بهره‌گیری از شیپورهای بیرونی و برخی رسانه‌های داخلی، همه زشتی‌ها و پلشتی‌های حاصل از فساد اقتصادی خود را به حساب نظام مظلوم و مقدس جمهوری اسلامی می‌نویسند».

نماینده علی خامنه‌ای در کیهان به رسم معمول این روزنامه از شماری از فعالان اقتصادی و نیز مدیران مسئول روزنامه‌های اقتصادی با حروف اختصاری نام برده و آنها را متهم کرده که «مفت، مفت می‌خورند و راست، راست راه می‌روند و خروجی فساد اقتصادی کلان آنها که «گرانی» و «فاصله طبقاتی» و فشار معیشتی به مردم و مخصوصا اقشار مستضعف جامعه، بخشی از آن است، ناجوانمردانه به حساب نظام مظلوم و مسئولان نوشته می‌شود!»

سرمقاله‌نویس کیهان با گذشت هفت سال از یکدست شدن جناح حاکم در ایران تمام مشکلات اقتصادی و گرانی و تورم را به سال‌های نخست پس از جنگ ربط داده و به‌رغم آن که خودش نیز ادعایش را موجب «تعجب» توصیف کرده، نوشته است که «شاید تعجب کنید، ولی شواهد غیرقابل تردیدی در دست است که نشان می‌دهد مافیای اقتصادی و کلان سرمایه‌داران یاد شده از جمله عوامل پشت صحنه فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ بوده‌اند و امروزه ضمن آن که با دامن زدن به گرانی‌ها، کیسه بی‌انتهای خود را از ثروت‌های انبوه و بادآورده پر می‌کنند، ایجاد نارضایتی در میان مردم، نسبت دادن گرانی‌ها به تحریم‌ها و نهایتا آب ریختن به آسیاب دشمنان بیرونی را دنبال می‌کنند».

این روزنامه همچنین مدعی کشف «رد پای مافیای اقتصادی در مطبوعات» شده و اوضاع بحرانی اقتصاد ایران را نه به تحریم‌ها یا سیاست‌های دولت، بلکه ناشی از انتشار روزنامه‌های اقتصادی توصیف کرده و نوشته است که «عملکرد برخی روزنامه‌های اقتصادی حکایت از پیوندهای نانوشته جریان سرمایه‌داری، کارگزاران، اصلاح‌طلبان و حلقه انحرافی با عوامل رژیم ستمشاهی در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد».

کیهان از روزنامه‌های «دنیای اقتصاد»، «هفت صبح»، «آسیا»، «اقتصاد پویا» و نشریاتی چون «تماشا» و «یکشنبه» نام برده و به هر یک از این نشریات اتهاماتی زده است.

همزمان کیهان در صفحات میانی شماره شنبه از قول مهدی طائب برادر حسین طائب فرمانده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نوشته است که «بخشی از گرانی‌ها به دلیل خیانت‌های داخلی برخی‌ها بود که شناسایی و برخورد شد» و «بخش دیگری نیز از جانب همین تحریم‌ها و فشارهای خارجی است».

پیشنهاد آیت‌الله جعفر سبحانی برای یکدست‌سازی احکام تکفیر و ارتداد

روزنامه خراسان از «پیشنهاد آیت‌الله جعفر سبحانی برای تعیین مرزهای کفر و ایمان» و یکدست‌سازی «تکفیر و ارتداد» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، جعفر سبحانی در نشست «حدود تکفیر در فقه مذاهب اسلامی» که روز پنج‌شنبه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت که «برای پایان دادن به خشونت‌های مذهبی و جلوگیری از تکفیر مذهبی، کنگره‌ای با حضور فقها و مفتیان مذاهب اسلامی تشکیل شود و در آن حد و مرز کفر و ایمان، توحید و شرک مشخص و طی قطعنامه‌ای به اطلاع مسلمانان رسانده شود».

جعفر سبحانی با اشاره به این که «امروزه خشونت و تکفیر مذهبی به ویژه از سوی جمعیتی که خود را سلفی یا وهابی می‌نامند افزایش یافته است» گفته است که «تعیین حد و مرز ایمان و کفر را در این شرایط مهم است» و «لازم است کنگره‌ای خواه از سوی ایران و دیگر کشورهای اسلامی و یا مجمع تقریب مذاهب اسلامی با شرکت علما و مفتیان همه مذاهب اسلامی تشکیل شود» و «به دور از مسائل سیاسی ملاک کفر و ایمان و توحید و شرک را با توجه به قرآن و سنت مشخص و قطعنامه‌ای صادر کنند که برای همه مسلمانان حجت باشد».

این روحانی بلندپایه همچنین گفته است که «از نظر ما غالب فرق اسلامی مومن و مسلم هستند و تنها نواصب از صف مسلمانان خارجند»، اما او اشاره نکرده که پیروان سایر ادیان را نیز مومن می‌داند یا نه.

جعفر سبحانی همچنین «میزان کفر را انکار یکی از امور شش‌گانه» ذکر کرده و با تاکید بر این که «عمده اختلافات مذاهب مربوط به فروع یا مسائل کلامی است و فرق اسلامی در اعتقاد به این شش اصل با هم شریکند» گفته است که «اعتقاد به «امامت» جزو ایمان نجات‌بخش و شرط پذیرش اعمال است، و نه جزو ایمانی که انسان را در صف مومنان قرار می‌دهد».
XS
SM
MD
LG