لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

تائید حکم ﺍعدﺍم چهار متهم بسیجی پرونده قتل‌های کرمان


روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره چهارشنبه نخستین گزارش تلویزیونی رئیس دولت یازدهم را «پیام هسته‌ای روحانی به جهان» توصیف کرده است. همزمان روزنامه بهار خبر داده است که حسن روحانی روز سه‌شنبه طی سخنانی در همایش ائمه جمعه سراسر کشور خبر داد که «شاید در هفته‌های آینده اولین مذاکرات در ارتباط با موضوع هسته‌ای در نیویورک صورت گیرد».

روزنامه شرق بخش اقتصادی گزارش تلویزیونی رئیس جمهوری اسلامی به مردم را «آمارهای اقتصادی تکان‌دهنده روحانی» توصیف کرده است.

مرگ ده‌ها تن از شهروندان ایرانی در تصادف دو اتوبوس در بزرگراه قم به تهران در روزنامه‌های چهارشنبه ایران بازتاب گسترده‌ای داشته است. به نوشته روزنامه شرق، شمار کشته‌شدگان در این تصادف به ۴۵ تن رسیده است.

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت، خبر داده است که حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی در احکام جداگانه‌ای علی شمخانی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و معصومه ابتکار را به عنوان رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست منصوب کرد. به نوشته این روزنامه، حسین انتظامی هم با حکم علی جنتی به عنوان معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده است.

به گزارش روزنامه آرمان، حکم ﺍعدﺍم چهار تن ﺍز متهمان بسیجی پرونده قتل‌های زنجیره‌ﺍی کرمان نیز پس از ده سال در دیوان عالی کشور تائید شده است.

پیام هسته‌ای حسن روحانی به جامعه جهانی

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره چهارشنبه نخستین گزارش تلویزیونی رئیس دولت یازدهم را «پیام هسته‌ای روحانی به جهان» توصیف کرده است.

به نوشته روزنامه اعتماد، حسن روحانی سه‌شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی ضمن بیان «آخرین مواضع ایران در پرونده هسته‌ای» گفت: «ایران تنها به دنبال بازی برد- برد بوده و در این راه آماده مرتفع کردن نگرانی‌های جامعه بین‌الملل است، اما به ازای این آمادگی، غرب نیز باید بداند فرصت برای حل و فصل مسئله هسته‌ای نامحدود نخواهد بود».

این روزنامه همچنین از قول حسن روحانی نوشته است: «می‌توانیم نگرانی کشورها را مرتفع کنیم. ما دنبال اعتماد متقابل و احترام متقابل و حقوق برابر هستیم. چارچوب ما مقررات بین‌المللی است و به‌خصوص ان‌پی‌تی و معتقدم اگر طرف مقابل اراده جدی داشته باشد مسئله هسته‌ای در زمان نه چندان بلند قابل حل خواهد بود».

روزنامه اعتماد با تاکید بر این که حسن روحانی در نخستین برنامه تلویزیونی خود «تلاش کرد تا ضمن ایجاد احساس آرامش در مردم به بیان مشکلات اساسی در حوزه‌های اقتصادی بپردازد» از جمله گفت: «در همه ارزیابی‌ها مشکلات اساسی را عمدتا در دو بخش دیدیم و می‌بینیم، در بخش اقتصاد و بخش روابط خارجی».

روزنامه اعتماد درباره موضوعات اقتصادی مورد اشاره حسن روحانی نیز نوشته است: «رئیس جمهور در بیان موضوعات اقتصادی به ذکر نکاتی پرداخت که اغلب آنها پیشتر توسط وزرای اقتصادی دولت اعلام شده بود».

به گزارش این روزنامه، حسن روحانی نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۱ را «منفی ۵٫۴» اعلام کرد و گفت: «نرخ تورم نقطه به نقطه حدود ۴۴ درصد است و نرخ تورم سالانهٔ پایان مرداد ۳۹ درصد است واین رقم نشان می‌دهد کشور از لحاظ تورم و رکود در شرایط ویژه‌ای قرار دارد».

روزنامه اعتماد همچنین از قول حسن روحانی نوشته است: «این دولت دولت پاسخگو خواهد بود و گزارشش بر مبنای تبلیغات نیست، بلکه بر مبنای واقعیت‌ها و تشکیل واقعیت‌هاست».

روزنامه بهار سخنان حسن روحانی در بیست و دومین همایش ائمه جمعه را در صفحه یک شماره بیستم شهریورماه منتشر کرده و از قول رئیس جمهوری اسلامی نوشته است: «شاید در هفته‌های آینده اولین مذاکرات در ارتباط با موضوع هسته‌ای در نیویورک صورت گیرد».

به گزارش این روزنامه، حسن روحانی روز سه‌شنبه طی سخنانی در بیست و دومین همایش ائمه جمعه سراسر کشور که در تالار آدینه تهران گفت: «نه امام‌ جمعه دولتی می‌خواهیم، نه دین دولتی، بلکه ما دولت دینی می‌خواهیم و امام‌ جمعه‌ای می‌خواهیم که مستقل و حامی نظام باشد».

روزنامه بهار همچنین گزارش داده است که حسن روحانی با تاکید بر این که «باید یادمان باشد که طرفدار کدام نامزد بودیم» خطاب به ائمه جمعه گفت: «گاهی وقت‌ها کسانی هستند که عددشان بسیار اندک است، اما صدایشان بسیار بلند است و همه قدرت‌شان به بلندگوی قوی آن‌هاست. باید مراقب باشیم که آن‌ها ما را در مسیر دیگری قرار ندهند، زیرا شأن امام‌ جمعه بالاست».

شمار قربانیان در تصادف دو اتوبوس در بزرگراه قم-تهران به ۴۵ تن رسید

مرگ ده‌ها تن از شهروندان ایرانی در تصادف دو اتوبوس در بزرگراه قم به تهران در روزنامه‌های چهارشنبه بازتاب گسترده‌ای داشته است. روزنامه شرق خبر داده است که شمار قربانیان در تصادف به ۴۵ تن رسیده است.

روزنامه آفتاب یزد ضمن اختصاص عکس یک شماره هجدهم شهریورماه به تصادف بزرگراه قم-تهران، نوشته است: «آتش بی‌مبالاتی به جان مسافران» افتاد، و روزنامه بهار آن را «کاروان مرگ در آزادراه تهران-قم» توصیف کرده است.

روزنامه آرمان ضمن انتشار عکس بقایای سوخته دو اتوبوس اسکانیا پس از تصادف شامگاه دوشنبه، از «عزﺍی عمومی در یزد و ﺍصفهان» خبر داده است.

روزنامه شرق با تاکید بر این که شمار قربانیان تصادف دو اتوبوس در بزرگراه قم-تهران به ۴۵ تن رسید، خبر داده است: «در این سانحه که ساعت ۲۳ شامگاه دوشنبه در محور قم به تهران رخ داد دو دستگاه اتوبوس به شدت به‌یکدیگر برخورد کردند و علاوه بر ۴۵ جان‌باخته شامل مسافران و رانندگان، ۳۹ مجروح نیز برجای ماند که حال سه نفر از آنان وخیم اعلام شده است».

این روزنامه در عین حال نوشته که «خبرگزاری ایلنا تعداد جان‌باختگان را ۶۳ نفر اعلام کرده است».

به نوشته روزنامه شرق، «نقص فنی دو اتوبوسی که شامگاه دوشنبه بعد از تصادف طعمه حریق شدند علت مرگ ۴۵ مسافر اعلام شده است».

این روزنامه گزارش داده است که یکی از این اتوبوس‌های اسکانیا که متعلق به شرکت «آسیاسفر» بود ساعاتی پیش از حادثه، اصفهان را به مقصد تهران ترک کرد، اما در حوالی کیلومتر ۲۸ اتوبان قم- تهران در محدوده پاسگاه کوشک نصرت یکی از لاستیک‌های جلوی اتوبوس که با سرعت در حرکت بود، ترکید و راننده تعادل خودرو را از دست داد و اتوبوس ابتدا با خودرو سواری هوندا تصادف کرد. سپس با شکستن گاردریل وارد مسیر مقابل شد».

به نوشته شرق، در همین هنگام اتوبوس اسکانیای دیگری متعلق به شرکت «همسفر یزد» که تهران را به مقصد اردکان یزد ترک کرده بود در حال عبور از محل حادثه بود و راننده آن اتوبوس سعی کرد خودرو را از مهلکه فراری دهد اما نتوانست و با اسکانیا به‌شدت برخورد کرد.

این روزنامه با اشاره به «آتش‌سوزی» دو اتوبوس پس از وقوع تصادف خبر داده است که «مسافرانی که در ردیف‌های جلو نشسته بودند فرصت فرار پیدا نکردند اما افرادی که در صندلی‌های پشتی قرار داشتند به سرعت شیشه‌ها را شکستند و خودشان را به بیرون پرت کردند تا جان‌شان را نجات دهند».

ابوالفضل سلطانی یکی از شاهدان تصادف به روزنامه شرق گفته است: «در حال حرکت به سمت قم بودم که در تاریکی شب دود غلیظی را دیدم وقتی نزدیک‌تر رفتم دو اتوبوس را دیدم که منحرف شده بودند و در آتش می‌سوختند. خودروام را در ۵۰متری محل حادثه پارک کردم و به طرف اتوبوس‌ها رفتم به غیر از دو اسکانیا یک تاکسی پژو هم دچار حادثه شده بود.»

به گفته این شاهد عینی، «در آن زمان غیر از یک آمبولانس که از راه خاکی خودش را رسانده بود» هیچ خودرو امدادی در صحنه تصادف حضور نداشت و «امدادگران زمانی رسیدند که اتوبوس‌ها کاملا سوخته و از بین رفته بودند. صحنه تکان‌دهنده‌ای بود و نتوانستم بایستم اما مردم زیادی در محل حادثه تجمع کرده بودند».

روزنامه جام جم در گزارشی با تیتر «حادثه به روایت مجروحان» نوشته است: «بیشتر مصدومان که از ساعات پایانی روز دوشنبه در سه بیمارستان استان قم بستری هستند، هنوز در شوک حادثه به سر می‌برند. بسیاری از آنها در جستجوی بستگان خود هستند که با آنها همسفر بوده‌اند و نمی‌دانند اکنون در چه وضعی به سر می‌برند».

به نوشته روزنامه جام جم، «مقابل بیمارستان‌ها شلوغ است و بستگان مسافران از شهرهای اصفهان و یزد با حضور در محل، مضطرب و نگران، پیگیر اخبار مربوط به کشته‌شدگان و مجروحان هستند».

تائید حکم ﺍعدﺍم چهار تن ﺍز متهمان بسیجی پرونده قتل‌های زنجیره‌ﺍی کرمان

روزنامه آرمان گزارش داده است که «حکم ﺍعدﺍم چهار تن ﺍز متهمان پرونده قتل‌های زنجیره‌ﺍی کرمان» از سوی دیوان عالی تائید شده است.

به نوشته این روزنامه، غلامعلی ریاحی وکیل مدافع خانواده محمدرضا نژادملایری یکی از مقتولان پرونده قتل‌های زنجیره‌ای کرمان از تایید حکم اعدام ۴ نفر از متهمان این پرونده از سوی دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: «قبلا یکی از متهمان پرونده قتل‌های زنجیره‌ای کرمان به اعدام محکوم شده بود که علاوه بر آن، حکم اعدام سه نفر دیگر از متهمان این پرونده صادر شد و دیوان عالی کشور حکم اعدام صادره از شعبه جزایی دادگاه کرمان را در خصوص این متهمان تایید کرد».

به گفته وکیل خانواده محمدرضا نژادملایری، اکنون «پرونده جهت اجرای حکم به دادگستری کرمان بازگشته است».

غلامعلی ریحانی در عین حال گفته است که «اجرای حکم اعدام این متهمان به درخواست اولیای دم مبنی بر قصاص آنها بستگی دارد و اگر نظر دیگری داشته باشند، متناسب با درخواست اولیای دم با این محکومان رفتار خواهد شد».

روزنامه آرمان از قول غلامعلی ریاحی نوشته است: «گرچه قوه قضاییه پس از طی مراحل مختلف، حکم قطعی و لازم‌الاجرا را در خصوص متهمان پرونده قتل‌های محفلی کرمان صادر کرده است ولی هدف اصلی مجازات، بازدارندگی و صیانت جامعه از این‌گونه قانون‌شکنی‌هاست».

در پرونده «قتل‌های زنجیره‌ای کرمان» که به «قتل‌های محفلی» نیز شهرت دارد، محمد حمزه مصطفوی، علی ملکی، سلیمان جهانشاهی، محمد یاعباسی، محمد سلطانی، و چنگیز سالاری همگی از اعضای پایگاه بسیج علی‌اصغر مولا در کرمان در زنجیره‌ای از قتل‌های سازمان‌یافته شماری از شهروندان کرمانی را به قتل رساندند.

مصیب افشاری، محسن کمالی، زهرا امیراسماعیلی و همچنین یک زوج جوان به نام‌های محمدرضا نژادملایری و شهره نیک‌پور از جمله شهروندانی هستند که در قتل‌های زنجیره‌ای کرمان از سوی اعضای بسیج کشته شدند.

متهمان این پرونده به رغم اقرار به انجام این قتل‌ها و محکومیت در چندین دادگاه از سال ۸۷ آزاد شدند و تنها یک نفر از آن‌ها همچنان زندانی است.

روز انتصاب‌های کلیدی

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت، خبر داده که حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در احکام جداگانه‌ای علی شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و معصومه ابتکار را به عنوان رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست منصوب کرد. این روزنامه همچنین خبر داده که حسین انتظامی هم با حکم علی جنتی به عنوان معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده است.

به نوشته این روزنامه، سرانجام حسن روحانی طی حکمی علی شمخانی وزیر دفاع دولت خاتمی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب کرد و این انتصاب با «واکنش مثبت طیف‌های مختلف سیاسی مواجه شده است».

روزنامه ایران تاکید کرده است که با انتصاب علی شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، این شورا «روزهای حساس و مهمی را در پیش دارد».

روزنامه ایران همچنین خبر داده است که حسن روحانی در حکمی معصومه ابتکار را به عنوان رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور منصوب کرد. این روزنامه نوشته است که فعالان رسانه‌ای و محیط زیستی نیز پیش از این بارها خواسته بودند که مسئولیت اداره ساختمان سبز پردیسان به معصومه ابتکار سپرده شود.

در سومین انتصاب روز سه‌شنبه مهم دولت یازدهم نیز علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه‌شنبه نوزدهم شهریورماه حسین انتظامی را به سمت معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی منصوب کرد.

روزنامه جهان صنعت نیز در گزارشی با تیتر «در انتظار تغییر» نوشته است: «علی شمخانی یکی از گزینه‌های اصلی برای وزارت دفاع در دولت یازدهم بود، ولی به دلیل مخالفت‌هایی که با وی صورت گرفت از این منصب دور ماند اما روز سه‌شنبه با حکم رئیس‌ جمهور به عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی معرفی شد؛ شورایی که پیش از این حسن روحانی، علی لاریجانی و سعید جلیلی دبیر آن بودند».

این روزنامه انتصاب علی شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی را از «نشانه‌های تغییر» توصیف کرده و نوشته است: «با استقرار دولت یازدهم نشانه‌های تغییر در موضع‌گیری‌های سیاسی دولت یکی از پس از دیگری آغاز شد، واگذاری پیگیری پرونده هسته‌ای به وزارت امور خارجه یکی از همین نشانه‌هاست که اکنون با تغییر و تحولاتی در شورای‌عالی امنیت ملی نیز همراه شده است».

محمدجواد حق‌شناس استاد دانشگاه و تحلیل‌گر سیاسی به روزنامه جهان صنعت گفته است: «بعد از سال ۸۸ برخی از نهادها فضای کشور را بیش از حد امنیتی کردند و اکنون ضروری است که تلاش شود تا از این فضا خارج شده و شاهد حاکمیت قانون بر فضای سیاسی کشور باشیم».

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: قیمت بنزین در سال جاری باید بیشتر شود

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، از قول رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم تاکید کرده است که «قیمت بنزین در سال جاری باید بیشتر شود».

به نوشته این روزنامه، غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز سه‌شنبه با اشاره به اظهارات اخیر وزیر نفت در خصوص واردات بنزین گفت: «اگر قیمت بنزین اصلاح نشود، نیاز به واردات در سال‌های آتی افزایش می‌یابد».

غلامرضا مصباحی مقدم دلیل تاکید بر افزایش قیمت بنزین را افزایش نرخ تورم اعلام کرد و گفت: «با توجه به این که در دو سال اخیر قیمت بنزین هیچ افزایشی نداشت و تورم، ارزش هر لیتر بنزین را به ۵۰ درصد کاهش داده است، در صورتی که قیمت بنزین هم اکنون اصلاح نشود ممکن است نیاز به واردات افزایش یابد».

روزنامه جوان با اشاره به این که «قانون بودجه مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در سال جاری داده است» از قول رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نوشته است: «دولت باید در این مورد تصمیم‌گیری کند».

غلامرضا مصباحی مقدم در عین حال گفت که «هیچ قانونی برای منع واردات کالاهای استراتژیک وجود ندارد، بنابراین اگر وزیر نفت صلاح بداند که باید در شرایط فعلی واردات بنزین انجام شود، مشکل قانونی ندارد».

روزنامه جوان با اشاره به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد و نیز حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی در خصوص «نرخ رشد اقتصادی منفی ۵٫۴ درصدی در سال ۹۱» از قول غلامرضا مصباحی مقدم نوشته است: «مرکز آمار ایران این موضوع را اعلام کرد و مسئولان بانک مرکزی نیز این رشد منفی را تأیید می‌کنند».

به نوشته این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم تاکید کرد که «رشد منفی ۵٫۴ درصدی به دلیل رکود و تحریم اقتصاد ایران در سال‌های اخیر بوده است».
XS
SM
MD
LG