لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

عذرخواهی دیرهنگام قضات متهم در جنایات کهریزک


روزنامه‌های شرق و آرمان در شماره پنج‌شنبه نامه حسن خمینی خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی را منتشر کرده‌اند.

روزنامه بهار در شماره پنج‌شنبه بخش‌هایی از نامه‌های سرگشاده زهرا مصطفوی فرزند آیت‌الله خمینی و علی مطهری فرزند مرتضی مطهری خطاب به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را با تیتر «درخواست حکم حکومتی برای هاشمی» منتشر کرده است.

روزنامه جهان صنعت از «واکنش بازار ارز و سکه به اعلام صلاحیت‌ها» و افزایش دوباره قیمت سکه و دلار گزارش داده است.

روزنامه اعتماد گزارشی از یازدهمین جلسه دادگاه قضات متهم در جنایات بازداشتگاه کهریزک منتشر کرده و از «اظهار پشیمانی متهمان در آخرین جلسه دادگاه» خبر داده است.

نامه حسن خمینی در حمایت از هاشمی رفسنجانی

روزنامه‌های شرق و آرمان در شماره پنج‌شنبه خبر داده‌اند که حسن خمینی نوه آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در نامه‌ای خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته است که «عدم احراز صلاحیت شما غیرقابل باور بود».

به گزارش روزنامه شرق، حسن خمینی در این نامه از اکبر هاشمی رفسنجانی با عنوان «سرور معظم حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» یاد کرده و نوشته است که «خبر غیر قابل باور عدم احراز صلاحیت جنابعالی در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری دل همه علاقه‌مندان به شما و بخشی عظیم از دلبستگان به امام و دوستداران رهبری انقلاب را به درد آورد».

نوه آیت‌الله خمینی در این نامه از «اقبال بیش از ۹۰ درصدی مردم» به هاشمی رفسنجانی سخن گفته و نوشته است که «روزهای گذشته در میان زایران حرم امام، وقتی با اقبال بیش از ۹۰ درصد مردم نسبت به شما مواجه شدیم، برخود لرزیدم»، چرا که نقطه کانونی امید مردم شدن هم «یک نعمت الهی است و هم یک وظیفه سخت را بر دوش شما قرار می‌دهد».

حسن خمینی در بخش دیگری از این نامه با اشاره به آشنایی خودش با هاشمی رفسنجانی از روزهای دهه شصت تا سال‌های حاضر نوشته است که ارادتش به او «تنها به سبب نقش‌های بزرگ گذشته و علاقه زائدالوصف آیت‌الله خمینی» به او نیست، بلکه به دلیل توانمندی‌های هاشمی است.

حسن خمینی از «صبر و حوصله» هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از توانایی‌های او یاد کرده و نوشته است که این صبر تا حدی است که «گاه آدمی از این همه تحمل خسته می‌شود؛ دوراندیشی و ذکاوت، تا آن حد که در بسیاری از مواقع موجب شگفتی می‌شود».

«تجربه و شناخت زوایای پیدا و پنهان جامعه ایران و دنیای خارج از کشور» نیز از مواردی است که حسن خمینی از آن به عنوان برخی از توانایی‌های هاشمی رفسنجانی یاد کرده است و خطاب به او نوشته است که «من امروز چندان هم مکدّر نیستم، بلکه تا حدودی هم به عللی که بعدها معلوم خواهد شد خوش‌بینم و در حقیقت به آینده مانند همیشه امیدوارم و اکنون امیدی بیشتر یافته‌ام».

نوه آیت‌الله خمینی در نامه خود به هاشمی رفسنجانی نوشته است که «آن چه مرا از صمیم قلب خوشحال می‌کند – به گونه‌ای که گاه دلم می‌خواهد امام و دیگر یارانش نیز بودند و این لحظات را می‌دیدند - اقبال عمومی خارج از توصیفی است که زن و مرد، پیر و جوان، روستایی شهری، و در یک کلام اکثریتی قاطع از یکایک مردم این سرزمین پاک نسبت به شما پیدا کرده‌اند».

به نوشته روزنامه شرق، حسن خمینی همچنین نوشته است که «از این پس نام هاشمی رفسنجانی تنها با مبارزه و انقلاب، دفاع مقدس و سازندگی گره نخورده است، بلکه علاوه بر آن، نام شما توأم با امید به فردا، در حافظه مردم ایران نقشی برجسته خواهد یافت؛ و همین است که نام شما را جاودانه می‌سازد».

نامه‌های سرگشاده و انتقادی به خامنه‌ای

روزنامه بهار در شماره پنج‌شنبه بخش‌هایی از نامه‌های سرگشاده زهرا مصطفوی فرزند آیت‌الله خمینی، علی مطهری فرزند مرتضی مطهری و دبیرکل جامعه اسلامی دانشگاهیان خطاب به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را با تیتر «درخواست حکم حکومتی برای هاشمی» منتشر کرده است.

روزنامه بهار در گزارشی با تیتر «آرامش در واکنش» از قول اسحاق جهانگیری رئیس ستاد انتخاباتی اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته است که «آیت‌الله به‌ نظر شورای نگهبان هیچ اعتراضی نخواهد داشت».

این روزنامه همچنین به فشارهایی اشاره کرده که بر اکبر هاشمی رفسنجانی وارد شده تا پیش از رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان خود از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری «انصراف» دهد.

روزنامه بهار نوشته است که «آیت‌الله انصراف نداد و تا آخر ماند. آمد و ماند تا نگویند نیامد. ماند تا فهرست نهایی شورای نگهبان بدون نام او از رسانه ملی خوانده شود. پیغام و پسغام فرستادن نماینده هم برای انصراف پیش از موعد اعلام رسمی، هیچ تاثیری در تصمیم نهایی آیت‌الله نداشت».

این روزنامه با اشاره به نامه سرگشاده، فرزند آیت‌الله خمینی به علی خامنه‌ای نوشته است که زهرا مصطفوی در این نامه از رهبر جمهوری اسلامی خواست تا «در تصمیم شورای نگهبان تجدید نظر شود».

به گزارش روزنامه بهار، علی مطهری هم در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبری جمهوری اسلامی نوشت که «پیشنهاد می‌کنم با حکم حکومتی در تایید صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی زمینه تحقق حماسه سیاسی را فراهم آورید».

این روزنامه همچنین خبر داده است که دبیرکل جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران نیز در نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به این که «پیش‌بینی می‌شود درصد بالایی از آرا دانشگاهیان به سمت اکبر هاشمی رفسنجانی باشد»، نوشته است که اکنون با رد صلاحیت او «نگرانی‌هایی درباره عدم حضور نخبگان و دانشگاهیان» در انتخابات ایجاد شده است.

به نوشته روزنامه بهار، دبیرکل جامعه اسلامی دانشگاهیان در این نامه از رهبر جمهوری اسلامی خواست «در صورتی که مصلحت می‌داند دستور مقتضی برای تائید صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی را صادر کند تا امکان بازگشت او به صحنه انتخابات فراهم شود».

این روزنامه با تاکید بر این که «تجدید نظر» مورد اشاره در نامه‌های سرگشاده روز چهارشنبه به معنای «بازگشت امید به جامعه خواهد بود»، از قول حسن رسولی، سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف، نوشته است که «ما امیدوار هستیم با تدابیر مقام رهبری امکان حضور مجدد آقای هاشمی به صحنه انتخابات فراهم شود».

روزنامه بهار همزمان به دیدار روز چهارشنبه «هاشمی رفسنجانی با اعضای ستاد انتخاباتی خود» اشاره کرده و نوشته است که در این دیدار معلوم شد که «تصمیم گرفته شده و ستادها باید بسته شوند».

واکنش بازار ارز و سکه به اعلام صلاحیت‌ها

روزنامه جهان صنعت از «واکنش بازار ارز و سکه به اعلام صلاحیت‌ها» و افزایش قیمت سکه و دلار در پی رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی گزارش داده است.

این روزنامه نوشته است که «بازار ارز اولین واکنش را به رد صلاحیت‌هاشمی‌ رفسنجانی نشان داد و قیمت دلار که در زمان ثبت‌ نام‌ هاشمی‌ رفسنجانی در انتخابات ۱۲۰ تومان ارزان شده بود، روز چهارشنبه در واکنش به رد صلاحیت او، ۱۷۰ تومان گران شد و به سه هزار و ۶۵۰ تومان هم رسید».

به گزارش روزنامه جهان صنعت، قیمت سکه هم پس از مدتی کاهش روز چهارشنبه بار دیگر سیر صعودی به خود گرفت و به مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نزدیک شد.

این روزنامه در عین حال به نوسان قیمت سکه و دلار در روز چهارشنبه اشاره کرده و نوشته است که «هفته گذشته این گمانه مطرح شد که ثبت‌نام هاشمی در انتخابات، موجب کاهش قیمت دلار در بازار تهران می‌شود ولی روز چهارشنبه در پی رد صلاحیت‌هاشمی برخلاف رویه بازارهای جهانی، قیمت دلار در بازار ایران مسیر مخالف را در پیش گرفت».

به نوشته روزنامه جهان صنعت، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی افزایش دوباره قیمت دلار و سکه را ناشی از «تاثیرات روانی بر بازار» می‌داند و بر این باور است که موضوعات روانی تاثیرات کوتاه‌مدتی بر بازار دارند.

این روزنامه از قول رئیس کل بانک مرکزی نوشته است که «دو سخنرانی یا راه افتادن دو سایت در فکر مردم تغییراتی ایجاد می‌کند، اما بلافاصله با ریزشی که ما در بازار انجام می‌دهیم شرایط به حالت اول برمی‌گردد».

مهدی تقوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، اما ضمن تائید تاثیر رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات بر بازار به روزنامه جهان صنعت گفته است که «پیش‌بینی بازار ارز به سیاست‌های خارجی دولت آینده بستگی دارد، اگر رئیس ‌جمهور آینده به دنبال بهبود روابط خارجی باشد تحریم‌ها کاسته می‌شود و به دنبال آن قیمت ارز در ایران کاهش می‌یابد».

روزنامه جهان صنعت از قول مهدی تقوی نوشته است که «کمتر از یک ‌ماه به انتخابات ریاست‌ جمهوری مانده و آن زمان است که سرنوشت بازار ارز و اقتصاد ایران مشخص می‌شود».

عذرخواهی دیرهنگام قضات متهم در جنایات کهریزک

روزنامه اعتماد گزارشی از یازدهمین جلسه دادگاه قضات متهم در جنایات بازداشتگاه کهریزک منتشر کرده و از «اظهار پشیمانی متهمان در آخرین جلسه دادگاه» خبر داده است.

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره پنج‌شنبه عذرخواهی سعید مرتضوی و علی‌اکبر حیدری‌فر از خانواده محمد کامرانی یکی از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک را «عذرخواهی دیرهنگام» توصیف کرده است.

این روزنامه از قول پدر محمد کامرانی نوشته است که «در یازدهمین جلسه دادگاه اتفاق جدیدی افتاد و آقایان مرتضوی و حیدری‌فر با ابراز ندامت درباره مرگ محمد من، معذرت و پوزش خواستند»، اما «ای کاش این اتفاق در جلسات قبل رخ می‌داد».

به نوشته اعتماد، پدر محمد کامرانی با تاکید بر این که «ما غیر از این چیز دیگری نمی‌خواهیم»، گفت که «محکومیت و حتی قصاص متهمان جنایات کهریزک هم نمی‌تواند دل ما را آرام کند، بلکه دل ما را می‌خراشد. ما قسی‌القلب نیستیم و نمی‌خواهیم اتفاق تلخی که فرزندان‌مان دچار آن شدند برای هیچ کسی تکرار شود».

به گزارش این روزنامه، یازدهمین جلسه دادگاه جنایات کهریزک نیز به شکل غیرعلنی روز چهارشنبه در حالی به پایان رسید که «همه نگاه‌ها به قاضی سیامک مدیر خراسانی است و این که چه احکامی را برای متهمان این پرونده صادر می‌کند».

روزنامه اعتماد با اشاره به این که در ابتدای یازدهم دادگاه جنایات کهریزک، سعید مرتضوی با قرائت لایحه دفاعی ۳۷ صفحه‌ای خود به دفاع از اتهاماتش پرداخت، نوشته که علی‌اکبر حیدری‌فر دیگر مقام قضایی هم در دادگاه حضور داشت، اما حسن زارع دهنوی معروف به قاضی حداد در جلسه یازدهم دادگاه نیز حاضر نشد.
XS
SM
MD
LG