لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

محمد خاتمی خواهان «آزادی زندانیان و شکست حصرها» شد


روزنامه بهار در شماره دوشنبه خود خبر داده است که محمد خاتمی رئیس جمهور دوره اصلاحات خواهان «آزادی زندانیان و شکست حصر‌ها» شده و گفته است: «امروز بهترین موقعیتی است که بیاییم دل‌هایمان را از کینه پاک کنیم، زندانی‌ها آزاد شوند، حصرها برداشته شود.»

روزنامه‌های شرق و قانون خبر داده‌اند که دولت حسن روحانی «برای تعیین استانداران کارگروه سه نفره تشکیل داده است».

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره چهارم شهریورماه با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد، از «وضعیت تکان‌دهنده اقتصاد ایران» در پایان دوره محمود احمدی‌نژاد، از قول علی طیب‌نیا نوشته است که هم اکنون در ایران «نرخ سود منفی و رشد اقتصادی نزدیک به صفر» است، پیش‌بینی می‌شود که ۳۷ درصد بودجه سال ۹۲ محقق نخواهد شد و ۸٫۵ میلیون نفر هم در ایران جویای کارند.

روزنامه شرق ضمن اختصاص عکس یک شماره دوشنبه به محمدجواد ظریف، از قول وزیر خارجه دولت حسن روحانی نوشته است: «علاقه دارم سخنگوی وزارت خارجه از بانوان باشد.»

روزنامه جهان صنعت با انتشار عکسی از مراسم استقابل رسمی حسن روحانی از پادشاه عمان در سعدآباد، از سلطان قابوس به عنوان «پیام آور همگرایی» نام برده است.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، از «هشدار ایران به آمریکا درباره عبور از خط قرمز سوریه» خبر داده است. روزنامه رسالت در تیتر یک شماره چهارم شهریورماه از قول محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نوشته است: «سپاه تحرکات تهدیدآمیز را با تیزبینی رصد می‌کند».

روزنامه تهران امروز ضمن انتشار خبر انتصاب ولی‎الله سیف به سمت ریاست بانک مرکزی، خبر «دفاع سیف از دلار ۳ هزار و ۲۰۰» تومانی را در تیتر یک منتشر کرده است.

روزنامه جام جم از دستگیری یک مرد به اتهام قتل سریالی زنان در استان گلستان خبر داده است.

محمد خاتمی خواهان «آزادی زندانیان و شکست حصرها» شد

روزنامه بهار در شماره دوشنبه از قول محمد خاتمی رئیس جمهور دوره اصلاحات نوشته است: «امروز بهترین موقعیتی است که بیاییم دل‌هایمان را از کینه پاک کنیم، زندانی‌ها آزاد شوند، حصرها برداشته شود.»

به گزارش این روزنامه، محمد خاتمی در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت آیت‌الله جلال‌الدین طاهری اصفهانی گفته است: «همه گفته‌اند، آقای روحانی هم گفته‌اند. امروز بهترین موقعیتی است که بیاییم دل‌هایمان را از کینه پاک کنیم، زندانی‌ها آزاد شوند، حصرها برداشته شود و همه کنار یکدیگر باشیم و با فضای برادری، همه بتوانیم برای کشور کار بکنیم، مملکت در برابر مشکلات بزرگی قرار گرفته؛ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی، همه باید کنار هم کار کنیم.»

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ تاکنون در حصر به سر می‌برند و بسیاری از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات سال ۸۸ همچنان زندانی‌اند.

به نوشته روزنامه بهار، محمدخاتمی همچنین با تاکید بر این که «گفتمان اصلاح‌طلبی در انتخابات پیروز شد» گفته است: «ضمن تایید شخصیت انقلابی، فکری، بینش روشن و سابقه مدیریتی جناب آقای روحانی که انسان شایسته‌ای است بنده به صراحت می‌گویم مردم به شعارها رای دادند.»

محمد خاتمی درباره حمایتش از حسن روحانی نیز با تاکید بر این که «امر دایر بود بین این که اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی هر دو شکست بخورد و ما ترجیح دادیم گفتمان اصلاح‌طلبی پیروز شود ولو اصلاح‌طلبان پیروز صحنه نباشند و گفتمان آقای روحانی و گفتمان آقای عارف که گفتمان اصلاح‌طلبی است انتخاب شد».

روزنامه بهار از قول محمد خاتمی نوشته است: «در این انتخابات آن چه مشخص شد منهای این تقسیم‌بندی‌هایی که در جامعه هست، خواست برای تغییر این رویکردها بود؛ اسلام رحمانی، اسلامی است که حقوق مردم را قبول دارد و به مدیریت عقلانی، عقلانیت در بهره‌گیری از نیروهای موجود در جامعه و عقلانیت در ایجاد رابطه با جهان امروز، در عین حفظ مصالح ملی اعتقاد دارد».

رئیس جمهور دوره اصلاحات با تاکید بر این که «اسلام رحمانی، نمی‌گذارد هزینه‌های زیاد بر دوش این مردم به خاطر بعضی روش‌های غلط بیفتد» گفته است: «من بارها گفته‌ام آن چه باید در این کشور اصلاح شود، رویکردهاست؛ رویکردهای دینی و سیاسی ما، رویکردهای اقتصادی ما. نیت‌ها ممکن است پاک باشد، اما رویکرد غلط ما را به نتیجه و واقعیت عملی سخت می‌رساند.»

تشکیل کارگروه سه نفری برای تعیین استانداران در دولت

روزنامه‌های شرق و قانون خبر داده‌اند که دولت حسن روحانی «برای تعیین استانداران کارگروه سه نفره تشکیل داده است».

به گزارش روزنامه شرق، کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی با تائید تشکیل کمیته سه نفره از سوی دولت برای تعیین استانداران گفته است که استانداران را «ﺍسحاق جهانگیری، علی یونسی و رحمانی فضلی ﺍنتخاب می‌کنند».

پیرموذن همچنین گفته است: «دولت با تشکیل کمیته‌ﺍی که شامل ﺍسحاق جهانگیری معاون ﺍول رئیس جمهور، علی یونسی معاون سیاسی- ﺍمنیتی رئیس جمهــور و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیــر کشور است ﺍز رشــد ﺍنسان‌های بی‌کفایــت در ﺍستان‌ها جلوگیری می‌کنــد».

روزنامه شرق همچنین از «توصیه اکید حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در خصوص سرعت بخشیدن به ﺍنتخــاب ﺍستاندﺍرﺍن» خبر داده است.

روزنامه قانون هم تشکیل «کارگروه انتخابی استانداران» با عضویت اسحاق جهانگیری، علی یونسی و عبدالرضا رحمان فضلی را «بسیار امیدآفرین» توصیف کرده و نوشته است: «اقدامی‌ که حسن روحانی در ایجاد این کارگروه سه نفره و به ویژه از دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا داشت، سبب می‌شود تا افراد با دیدگاه‌ها و سلیقه‌های مختلف بعد از گذشت فیلترهای گوناگون وارد میدان شوند و فرمان هدایت استان را برای مدت چهار سال در اختیار بگیرند».

این روزنامه در عین حال نوشته است: «این کارگروه باید به روشنی اعلام کند تا برای چنین امر خطیری چه ضابطه و معیاری را ترسیم کرده است.»

روزنامه قانون اخبار منتشر شده درباره «انتخاب علی یونسی به سمت معاون سیاسی و امنیتی رئیس جمهور» را همزمان با «تشکیل کارگروه انتخاب استانداران» بااهمیت ارزیابی کرده است.

این روزنامه ضمن انتشار نظر شماری از نمایندگان فعلی و پیشین مجلس و همچنین چهره‌های سیاسی را درباره تعیین استانداران، از قول عباس‌میرزا ابوطالبی عضو مجمع ادوار نمایندگان مجلس نوشته است: «در خلأ وجود احزاب و گروه‌های سیاسی مرجع تشکیل چنین کارگروهی می‌تواند فرایند انتخاب استانداران را منطقی‌تر و کم‌هزینه‌تر سازد».

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که «در انتخاب استانداران باید ظرفیت‌ها و حساسیت‌های استانی مورد توجه قرار گیرد» گفته است: «استانداران باید با فرهنگ‌های بومی‌ و خرده‌ فرهنگ‌های هر استان آشنا باشند» و علاوه براین استاندار «باید شخصیتی سیاسی، فرهنگی و آشنا به اصول عمرانی و اقتصادی» بوده و به «خط مشی دولت اعتدالی کاملا باور داشته باشد».

گزارش وزیر جدید اقتصاد از «وضعیت تکان‌دهنده اقتصاد ایران»

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره چهارم شهریورماه به استناد اولین گزارش علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، از «وضعیت تکان‌دهنده اقتصاد ایران» در پایان دوره محمود احمدی‌نژاد خبر داده است.

این روزنامه از قول وزیر اقتصاد نوشته است که هم اکنون «نرخ سود منفی و رشد اقتصادی نزدیک به صفر» است، و پیش‌بینی می‌شود که ۳۷ درصد بودجه سال ۹۲ محقق نخواهد شد و ۸٫۵ میلیون نفر هم در ایران جویای کارند.

به گزارش روزنامه اعتماد، علی طیب‎نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم در برنامه تلویزیونی پیکان انتقادات خود را متوجه «مسکن‌مهر، هدفمندی یارانه‌ها، نرخ ارز، و تورم ۴۰ درصدی» برجا مانده از دولت محمود احمدی‌نژاد کرد و گفت: «برای تولید مسکن ارزان‌قیمت به رشد نقدینگی و منابع بانک مرکزی متوسل شدیم و اگر بگوییم چیزی حدود نیمی از کل پایه پولی و نقدینگی کشور به مسکن‌ مهر مربوط می‌شود شاید تعجب‌آور باشد، اما نقدینگی از حدود ۶۷ - ۶۸ هزار میلیارد تومان به حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ هر چند افزایشی در تولید اتفاق نیفتاد».

به نوشته اعتماد، وزیر اقتصاد همچنین یکی از اولویت‌های دولت را رونق کسب و کار تولید و هدف اصلی دولت و وزارت اقتصاد در ۱۰۰ روز را حل مسائل معیشتی مردم عنوان کرد، اما گفت: «حل مشکل تورم یا رکود اقتصادی در یک دوره ۱۰۰ روزه امکان‌پذیر نیست، مشکل تورم در ایران ساختاری است که از دهه ۵۰ با افزایش درآمدهای نفتی به شکل شدید و امروزی در اقتصاد ایران پدیدار شد و عدم تعادل‌هایی در ساختار اقتصادی ایران شکل گرفته است و تا زمانی که نتوانیم عدم تعادل‌های ساختاری را رفع کنیم، نمی‌توانیم مشکل تورم را به صورت بنیادی حل کنیم».

این روزنامه از قول وزیر اقتصاد نوشته است که «پرداخت‌های نقدی مردم قطع نمی‌شود» و یادآوری کرده است که دولت پیشین «با استقراض از بانک مرکزی یا از خزانه» به پرداخت یارانه نقدی اقدام می‌کرد که «نتیجه آن افزایش نقدینگی و تورم است و شاید این بزرگ‌ترین اشتباهی بود که در اجرای هدفمندی یارانه صورت گرفت».

علی طیب‎نیا همچنین گفته است: «امسال مجبور هستیم اصلاحیه‌ای برای بودجه سال ۹۲ تنظیم کنیم. پیش‌بینی‌ها این است که از کل بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومان حدود ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار میلیارد تومان محقق نخواهد شد و بنابراین بودجه جاری با یک عدم تحققی قریب به ۷۰، ۸۰ هزار میلیارد تومان مواجه خواهد شد. یکی از راه‌ حل‌ها این است که ما مشکل کسری هدفمندی یارانه‌ها را در دل مسئله مدیریت کسر بودجه سال جاری حل و فصل کنیم که این جزء مواردی است که اکنون به صورت جدی روی آن تصمیم‌گیری می‌شود، اما قطعی است که پرداخت‌های نقدی مردم قطع نخواهد شد».

دستگیری یک نفر به اتهام قتل سریالی زنان در استان گلستان

روزنامه جام جم از دستگیری یک مرد به اتهام قتل سریالی زنان در استان گلستان خبر داده است.

این روزنامه از قول محمدرضا اکبری، رئیس پلیس آگاهی استان گلستان، خبر داده است که پس از مفقود شدن دو زن در زمستان ۹۱ و تیر ۹۲ و پیدا شدن اجسادشان در جنگل النگدره استان گلستان، در بررسی ماموران مشخص شد که قربانیان با یک مرد جوان آشنایی داشتند و این فرد دستگیر شد.

به گفته رئیس پلیس آگاهی استان گلستان «این متهم پس از اظهارات ضد و نقیض، سرانجام روز یک‌شنبه راز این دو جنایت هولناک را فاش کرد».

در حالی که تحقیقات برای «رازگشایی از دیگر جنایت‌های احتمالی متهم از سوی پلیس ادامه دارد»، موسی عالی‌زاده، رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل، نیز به روزنامه جام جم گفته است: «چندی پیش مادر و دختری به طرز مرموزی در یکی از محله‌های اردبیل به شیوه‌ای که متهم دو زن را کشته است، به قتل رسیده و طلاهایشان سرقت شده است».

رئیس پلیس آگاهی اردبیل با اشاره به این که «متهم به قتل زنان» در استان گلستان «ساکن اردبیل بود»، گفته است: «طی هماهنگی با پلیس جنایی استان گلستان قرار شده در این زمینه نیز تحقیقاتی صورت گیرد تا معلوم شود آیا متهم در مرگ این مادر و دختر اردبیلی نیز نقش داشته است یا خیر».
XS
SM
MD
LG