لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

«حرم آیت‌الله خمینی: مکانی برای انتقام‌گیری»


روزنامه‌های جمهوری اسلامی و اعتماد در شماره سه‌شنبه حواشی مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی از جمله «سر دادن شعار در حین سخنرانی محمود احمدی‌نژاد» را مورد توجه قرار داده‌اند. روزنامه جمهوری اسلامی تاکید کرده است که «حرم آیت‌الله خمینی، در سال‌های اخیر به مکانی برای انتقام‌گیری تبدیل شده است».

روزنامه‌های شرق، ابتکار و جمهوری اسلامی «واکنش دادستان تهران به افشاگری مه‌آفرید امیرخسروی» را مورد توجه قرار داده‌اند و روزنامه مردمسالاری از قول نماینده مجلس نوشته است که «همه کسانی که در تخلف سه هزار میلیاردی دخیل هستند پاسخگو باشند».

روزنامه خراسان از «بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران و صنعت‌گران» گزارش داده است. روزنامه فرهیختگان تیتر یک شماره سه‌شنبه را به هشدار وزارت نیرو درباره «صدور قبوض نجومی» اختصاص داده است.

روزنامه اعتماد هم «هشدار برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد درباره پیامد خشک شدن دریاچه ارومیه» را منتشر کرده است.

«حرم آیت‌الله خمینی: مکانی برای انتقام‌گیری»

روزنامه‌های جمهوری اسلامی و اعتماد حواشی مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی از جمله «سر دادن شعار در حین سخنرانی محمود احمدی‌نژاد» را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی در ستون «جهت اطلاع» نوشته است که «تکرار شعارهایی علیه سخنرانان شب ۱۴ و روز ۱۴ خرداد در حرم آیت‌الله خمینی، در سال‌های اخیر این مکان را که باید جای امن باشد به مکانی برای انتقام‌گیری تبدیل کرده است».

این روزنامه نوشته است که «در شب ۱۴ خرداد، سخنرانی محمود احمدی‌نژاد با فریادهای حاضران همراه شد که شعار می‌دادند «این همه لشگر آمده، به عشق رهبر آمده» و شعار‌ها آن قدر تکرار شد که صدا و سیما صدای محیط را قطع کرد. به گونه‌ای که فقط صدای احمدی‌نژاد از رسانه ملی پخش می‌شد».

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین خبر داده است که «در این مراسم، شعارهایی نیز علیه مشایی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد شنیده شد» و «در روز ۱۴ خرداد نیز مشابه این وضعیت برای سید حسن خمینی نیز تکرار شد».

به نوشته این روزنامه، روز ۱۴ خرداد «در حین سخنرانی سید حسن خمینی، جمعی از حاضران بار‌ها شعارهایی از قبیل «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست»، «ما اهل کوفه نیستیم امام تنها بماند» و «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» سر دادند و سخنرانی نوه آیت‌الله خمینی چندین بار به همین دلیل قطع شد».

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به برهم زدن سخنرانی چند سال پیش اکبر هاشمی رفسنجانی در قم نوشته است که «سنگ بنای این ساختمان کج و زشت در ۱۵ خرداد ۵ سال قبل توسط تعدادی از طلاب تندرو در سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حرم معصومه در قم گذاشته شد»، و تاکید کرده که «با این شیوه خلاف باید همواره و همه جا برخورد شود به ویژه در حرم آیت‌الله خمینی که محور وحدت است و حرم ایشان باید محل آرامش و امنیت و نزدیک شدن قلب‌ها باشد».

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با تیتر «اصـلاح‌طلـبان تماشاگرغربت رقیب» نوشته است که «مراسم سالگرد بنیانگذار جمهوری اسلامی» امسال نیز مانند دو سال قبل دارای حواشی هم بود و «عده‌ای احمدی‌نژاد را به ولایت‌پذیری دعوت کردند و شعارهایی هم علیه مشایی سر داده شد»، اما «احمدی‌نژاد خطاب به شخص مجهول‌الهویه‌ای در میان جمعیت گفت: مخلص شما هم هستم، دو-سه دقیقه دیگر می‌رسم و بعد نوبت شماست».

این روزنامه نوشته است که «نکته‌ای که سخنرانی امسال احمدی‌نژاد را از سخنرانی سال ۹۰ او متمایز کرد، حضور گسترده چهره‌های منسوب به جناح اصلاح‌طلب در سخنرانی او بود» و «آنها که به علت فضای ناشی از حوادث انتخابات سال ۸۸، در سال‌های گذشته کمتر امکان حضور در این مراسم را داشتند، این‌ بار در سخنرانی شبانگاهی احمدی‌نژاد هم حضور یافتند، این‌ بار اما برخلاف سال‌های گذشته که بخشی از هدف‌های شعار‌دهندگان، اصلاح‌طلبان بودند، امسال این طیف خاموش در کنار یکدیگر نشسته بودند و نظاره‌گر سیل شعارهایی بودند که به سوی رئیس دولت سابقا محبوب روانه می‌شد».

به نوشته اعتماد، طی سخنرانی امسال محمود احمدی‌نژاد برخی از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان «از محمود دعایی و مجید انصاری تا موسوی بجنوردی و محمدعلی ابطحی، در کنار حسن خمینی نشسته بودند و شاهد شعارهایی بودند که مدام باعث قطع سخن سخنران مجلس می‌شد، اما «آن که مدام حین سخنانش شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» می‌شنید، محمود احمدی‌نژاد نام داشت».

«واکنش دادستان تهران به افشاگری مه‌آفرید امیرخسروی»

روزنامه‌های شرق، ابتکار و جمهوری اسلامی «واکنش دادستان تهران به افشاگری مه‌آفرید امیرخسروی» را مورد توجه قرار داده‌اند و روزنامه مردمسالاری از قول نماینده مجلس نوشته است که «همه کسانی که در تخلف سه هزار میلیاردی دخیل هستند پاسخگو باشند».

به نوشته روزنامه شرق، عباس جعفری دولت آبادی دادستان‌ تهران در واکنش به اظهارات «مه‌آفرید امیرخسروی» متهم پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی درباره ارتباطات گسترده‌اش با مقام‌های حکومتی و نقش مقام‌های دولتی در فساد مالی گفته است که «مطلب خاصی گفته نشده ‌است. متهم فقط گفته ‌است که با آنان ملاقات کرده و ملاقات کردن هم جرم نیست».

این روزنامه همچنین نوشته است که دادستان تهران درباره «خروج محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی از کشور» هم گفته که «کیفرخواست برای آقای خاوری صادر شده و در مورد کسانی هم که از خروج او مطلع بوده‌اند اگر به نتیجه‌ای برسیم، اقدام خواهیم کرد».

به رغم این ابهامات، روزنامه شرق نوشته است که دادستان تهران «اطمینان داده است که دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی، «صوری» و «ظاهری» نیست».

برخلاف دادستان تهران که ملاقات مقام‌های مختلف با مه‌آفرید امیرخسروی را غیرقابل پیگرد توصیف کرده، روزنامه مردمسالاری در شماره سه‌شنبه ۱۶ خرداد از قول مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس نهم نوشته است که «همه کسانی که در تخلف سه هزار میلیاردی دخیل هستند پاسخگو باشند».

این نماینده مجلس با انتقاد از اظهار بی‌خبری مسئولان دولتی در ماجرای تخلف سه هزار میلیاردی گفته است که «سه هزار میلیارد تخلف، اتفاقی بود که در سیستم موجود رخ داد، مشابه آن هم وجود دارد» در جریان مجوزهای داده شده به شرکت امیرمنصور آریا «آدم کوچکی به آنها مجوز نداده است» و «مسئولان رده اول نمی‌توانند بگویند از چنین کار بزرگی خبر ندارند. مگر می‌شود فولاد را واگذار کرد و مسئولی بگوید خبر ندارم؟»

مسعود پزشکیان از جمله اشاره کرده است که «برای جزئی‌ترین مسائل دولت مصوبه می‌نویسد و رئیس ‌جمهور دخالت می‌کند» و پرسیده که این مقام‌ها «چگونه از این مسائل خبر ندارند؟»

روزنامه مردمسالاری همچنین از قول عماد افروغ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نوشته است که «مصلحت‌اندیشی در رسیدگی به پرونده فساد همکاری در آن تلقی می‌شود» و «دستگاه قضا در جریان رسیدگی به پرونده فساد از سرنخ‌های به دست آمده جدا نشود و این سرنخ‌ها به هر فردی که برخورد کرد، آن شخص را پای میز محاکمه بکشاند و هیچ مصلحتی را در این پرونده روا ندارد».

یک هفته پیش روزنامه‌های تهران امروز، مردمسالاری و ابتکار در شماره دوشنبه هشتم خرداد ضمن انتشار «تهدید مه‌آفرید امیرخسروی متهم اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به افشای فساد مالی مقام‌های ارشد» گزارش داده بودند که امیرخسروی در دادگاه ضمن اشاره به ارتباط مستقیم خود با محمود احمدی‌نژاد، محمود هاشمی شاهرودی، محمدرضا رحیمی و برخی از نمایندگان مجلس هشتم، و درخواست میلیارد‌ها تومان پول از سوی مقام‌های بلندپایه وزارت اطلاعات، بازرسی کل کشور و معاونان وزرا سخن گفته است.

«بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران و صنعت‌گران»

روزنامه خراسان از «بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران و صنعت‌گران» خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت طی سخنانی در شهر سبزوار اعلام کرده که «دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران و صنعت‌گران بدهکار است».

روزنامه خراسان در عین حال نوشته است که «اگرچه این مقام مسئول توضیح بیشتری درباره این بدهی‌ها ارائه نکرده است، نگاهی به خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که دولت بدهی‌های کلانی به پیمانکاران، مشاوران، صنعت‌گران و کارفرمایان خدماتی دارد که در مواردی منجر به رکود فعالیت‌های عمرانی و خدماتی شده است».

این روزنامه «وزارت نیرو» را «اولین بدهکار» معرفی کرده و از قول رئیس سندیکای صنعت برق کشور نوشته است که «وزارت نیرو نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران برقی و آبی خود بدهکار است».

«رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان خدماتی کشور هم از بدهی ۵ هزار میلیارد تومانی دولت به شرکت‌های خدماتی خبر داده است» و گفته است که «حدود سه میلیون نیروی کار در کشور تحت پوشش کارفرمایان و پیمانکاران خدماتی هستند که اموری چون نگهبانی، آبدارچی، نامه‌رسانی و... را در ادارات، نهاد‌ها و سازمان‌ها بر عهده دارند».

به گزارش روزنامه خراسان، رئیس جامعه مهندسان مشاور ایران نیز «مطالبات مشاوران و پیمانکاران در صنعت احداث از دولت را ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده» و علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی هم پیشتر اعلام کرده که «۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان حجم مطالبات صورت وضعیت شده بخش خصوصی در حوزه راهسازی از دولت است».

این روزنامه همچنین «ورشکستگی پیمانکاران» را یکی از پیامدهای منفی بدهکاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران و صنعت‌گران ذکر کرده و نوشته است که مهم‌ترین پیامد بدهی دولت به گفته کار‌شناسان «افزایش پروژه‌ها و طرح‌های ناتمام است که تأخیر در اتمام آنها علاوه بر افزایش استهلاک‌ها باعث افزایش هزینه‌های ساخت و اجرا و از طرفی بدقولی در زمان بهره‌برداری و نارضایتی مردم می‌شود».

هشدار وزارت نیرو به مردم درباره «صدور قبوض نجومی برق»

روزنامه فرهیختگان تیتر یک شماره سه‌شنبه را به هشدار وزارت نیرو درباره «صدور قبوض نجومی» اختصاص داده و نوشته است که این وزارتخانه اعلام کرده که در صورت استفاده مردم از کولرهای گازی هزینه برق آنها سه برابر خواهد شد.

این روزنامه نوشته است که تا آغاز فصل تابستان ۱۵ روز بیشتر نمانده، اما «زنگ هشدار مسئولان وزارت نیرو به صدا در آمده است» و «وزارت نیرو به شهروندان هشدار داده است تا در مصرف برق و استفاده از کولرهای‌ گازی و اسپیلت صرفه‌جویی کنند، در غیر این صورت قبوض نجومی در انتظارشان خواهد بود».

به گزارش روزنامه فرهیختگان، محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، با اظهار نگرانی از وضعیت رشد مصرف برق در کشور به‌ویژه در خردادماه سال جاری گفته است که «یکی از دلایل رشد فزاینده مصرف برق در سال جاری افزایش استفاده از کولرهای‌گازی و اسپیلت‌ها در ساختمان‌های جدید‌التاسیس است» و «استفاده از این تجهیزات سرمایشی مصرف برق خانواده‌ها و مراکز تجاری و اداری را بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌دهد».

معاون وزیر نیرو همچنین هشدار داده است که «هزینه برق استفاده از کولرهای آبی در یک‌ ماه ۱۴ هزار تومان است، اما هزینه برق کولرهای ‌گازی ماهانه ۸۴ هزار تومان تمام می‌شود» و «هر مشترک به ازای استفاده از کولر گازی در یک دوره دو ماهه باید ۱۴۰ هزار تومان هزینه برق بیشتر بپردازد».

روزنامه فرهیختگان همزمان از «افزایش قیمت آب و برق در فاز دوم هدفمندی» خبر داده، و از قول مجید نامجو وزیر نیرو نوشته است که «وزارت نیرو پیشتر سناریوهای قیمتی خود را به دولت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه کرده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا سناریوهای پیشنهادی وزارت نیرو در فاز دوم هدفمندی اجرا می‌شود یا خیر» چرا که «پس از ابلاغ قانون بودجه سال‌ جاری توسط مجلس شورای اسلامی تغییراتی در منابع مالی و درآمدهای اجرای این قانون اعمال شده است».

هشدار سازمان ملل درباره پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه

روزنامه اعتماد از «هشدار برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد درباره پیامد خشک شدن دریاچه ارومیه» خبر داده است.

این روزنامه نوشته است که «برنامه محیط زیست سازمان ملل» که پیش از این دو بار در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ نسبت به نابودی دریاچه هامون و هورالعظیم، یکی در جنوب شرق و دیگری در جنوب غرب ایران، هشدار داده بود «این‌ بار نسبت به پیامدهای نابودی دریاچه ارومیه برای ساکنان منطقه هشدار داده است».

اعتماد به نقل از «برنامه محیط زیست سازمان ملل» هشدار داده است که «یکی از پیامدهای از بین رفتن دریاچه ارومیه، ایجاد شوره‌زاری وسیع در منطقه است که می‌تواند ساکنان منطقه را به سرنوشت ساکنان اطراف دریاچه آرال دچار کند».

«برنامه محیط زیست سازمان ملل» همچنین اعلام کرده که با خشک شدن هرچه بیشتر دریاچه ارومیه «بادهای نمک نه تنها زمین‌های کشاورزی» را از بین می‌برند، «بلکه باعث بروز بیماری‌های گسترده تنفسی و چشمی و انواع سرطان‌ها در منطقه» خواهد شد و «ده‌ها میلیون نفر که در شعاع چند صد کیلومتری دریاچه زندگی می‌کنند، متاثر از این توفان‌های نمکی خواهند بود».

روزنامه اعتماد همچنین نوشته است که «گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل به خوبی روند خشک شدن دریاچه ارومیه را در پانزده سال گذشته به تصویر کشیده و برای این منظور به بررسی حوضه آبریز ارومیه در یکصد سال گذشته پرداخته است».

بر اساس گزارش سازمان ملل، «سطح آب دریاچه به طور چشمگیری در ۱۵ سال گذشته کاهش یافته است، به طوری که غلظت نمک در این دریاچه به بیش از ۳۰۰ گرم در لیتر یعنی ۸ برابر شوری آب دریا‌ها رسیده است» و سطح آب دریاچه ارومیه نیز از سال ۱۹۵۵ تاکنون با «افت هفت متری» مواجه شده است.

به نوشته روزنامه اعتماد، در گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل تاکید شده است که «با کاهش وسعت دریاچه، انرژی حرارتی دفع‌شونده نیز کاهش یافته و از این طریق قابلیت دریاچه در تعدیل شرایط اقلیمی محیط کاهش می‌یابد. این عمل از یک‌ سو بدان معناست که تحت تاثیر کاهش وسعت دریاچه و کاهش سطح تبخیر‌کننده، دمای محیط و به موازات آن خشکی محیط نیز افزایش یافته که پیامد آن تبخیر باز هم بیشتر از سطح دریاچه و کاهش باز هم بیشتر از وسعت آن است».

روزنامه جهان صنعت نیز در آستانه «هفته محیط زیست» گفت‌و‌گویی با معصومه ابتکار عضو فعلی شورای شهر و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی منتشر کرده است.

این روزنامه یادآوری کرده که «در آستانه هفته محیط ‌زیست، ایران درگیر مشکلات بزرگ زیست‌محیطی از جمله ریزگرد‌ها و گرد و غبارهایی شده که زندگی را برای شهروندان سخت کرده است‌» و از قول معصومه ابتکار از «عملکرد دولت‌های نهم و دهم» در این باره انتقاد کرده و نوشته است که در دولت فعلی «محیط ‌زیست را جدی نمی‌گیرند».
XS
SM
MD
LG