لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

تاهل، «پیش‌شرط» استخدام در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش


روزنامه‌های جهان صنعت، آرمان، و اعتماد اظهارات متناقض سخنگوی قوه قضائیه، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و اعضای مجلس شورای اسلامی درباره «کشته شدن ستار بهشتی در حین بازداشت» را منتشر کرده‌اند.

روزنامه خراسان در سرمقاله شماره سه‌شنبه از کوتاهی دستگاه‌های حکومتی در جریان اطلاع‌رسانی درباره مرگ این وبلاگ‌نویس انتقاد کرده و پرسیده است که «آیا مردم نامحرمند؟»

روزنامه جهان صنعت گزارش داده که در پی دستور دولت درباره ممنوعیت ورود انواع کامپیو‌تر و لوازم جانبی آن به ایران، «گمرک ایران، کالاهای آی‌تی را برگشت زده است».

روزنامه تهران امروز از وقوع دو باره سیل در غرب مازندران و خسارات سیل در شهرهای نوشهر و چالوس گزارش داده است.

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون، در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد تاکید کرده است که «برخورد اصولگرایان در قبال مسئله احمدی‌نژاد، مسئولانه نیست، چرا که آقای احمدی‌نژاد از دل جریان اصولگرایی بیرون آمده است».

روزنامه آرمان از «روشن شدن موتور ﺍﺻﻼﺡ‌ﻃﻠﺒﺎﻥ» گزارش داده و نوشته است که «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» اعلام کرد که پس از سه سال و نیم محدودیت برای فعالیت اصلاح‌طلبان، به زودی «ﻣﺠﻤﻊ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺻﻼﺡ‌ﻃﻠﺒﺎﻥ» را ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﻣﯽ‌کند.

روزنامه جام جم گزارش داده است که منطقه «ﺳﻴﺴﺘﺎﻥ» در استان سیستان و بلوچستان ایران در حال خالی شدن از ﺳﻜﻨﻪ است و «ناامنی‌های اخیر، توفان، و ریزگرد‌ها باعث شده مردم سیستان شهر و روستاهای خود را ترک کنند».

روزنامه اعتماد از تصویب شرط «تاهل» برای استخدام هیئت علمی دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش خبر داده است.

اظهارات متناقض مقام‌های حکومتی درباره مرگ ستار بهشتی

روزنامه‌های جهان صنعت، آرمان، و اعتماد اظهارات متناقض سخنگوی قوه قضائیه، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و اعضای مجلس شورای اسلامی درباره «کشته شدن ستار بهشتی در حین بازداشت» را منتشر کرده‌اند. روزنامه خراسان در سرمقاله شماره سه‌شنبه از کوتاهی دستگاه‌های حکومتی در اطلاع‌رسانی درباره کشته شدن این وبلاگ‌نویس انتقاد کرده و از آنها پرسیده که «آیا مردم نامحرمند؟»

روزنامه جهان صنعت در تیتر یک شماره بیست و سوم آبان‌ماه گزارش داده که غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل و سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی وجود «پنج اثر کبودی بر بدن ستار بهشتی» را تایید کرده است.

به نوشته این روزنامه، محسنی اژه‌ای زمان بازداشت ستار بهشتی را ۹ آبان‌ماه و زمان تحویل او به بند ۳۵۰ زندان اوین را ساعت ۱۶: ۲۰ دهم آبان» و زمانی که پلیس فتا برای بازجویی این وبلاگ‌نویس را دوباره از بند ۳۵۰ تحویل گرفته «ساعت ۱۱ یازدهم آبان‌ماه» و زمان کشته شدن او را نیز «۱۳ آبان» اعلام کرد.

روزنامه جهان صنعت از قول سخنگوی قوه قضائیه نوشته است که «پزشکی قانونی نظریه‌ای مفصلی داده که در آن اعلام شده است پنج جای بدن این فرد از جمله ساق ‌پا، دست، پشت کتف و یکی از ران‌هایش دارای علامت کبودی است و آثار خاص دیگری و شکستگی ندارد»، اما «پزشکی قانونی برای اعلام نظر قطعی و علت تامه مرگ و آزمایش‌های سم‌شناسی کبد و برخی از اعضای این فرد زمان‌بر است و ممکن است تا ۴۵ روز طول بکشد».

به نوشته این روزنامه، محسنی اژه‌ای همچنین گفت که در حین بازداشت «دکتر ستار بهشتی را معاینه کرده و مشکل خاصی از ناحیه قلب» ندیده است.

روزنامه جهان صنعت همزمان گزارش داده است که علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اما در اظهاراتی متفاوت گفت که «طبق اطلاعات اولیه آثار ضرب و شتم در بدن ستار بهشتی دیده نشده است».

روزنامه اعتماد اما گزارش داده که محمدحسن آصفری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برخلاف سخنگوی قوه قضائیه گفته است که «تاکنون هیچ اثر ضربه یا خوراندن چیزی که سبب فوت ستار بهشتی وبلاگ‌نویس شده باشد، وجود ندارد و ‏پزشکی قانونی، ایست قلبی را دلیل مرگ اعلام کرده است».

این روزنامه همچنین گزارش داده که فقط «یک روز بعد از صدور بیانیه قوه قضاییه مبنی بر برخورد با مقصر یا مقصرین مرگ ستار بهشتی»، روز دوشنبه حجت‌الله سوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که «زندان رباط‌ کریم محل درگذشت ستار بهشتی وبلاگ‌‌نویس، زیر نظر سازمان زندان‌های قوه قضاییه اداره نمی‌شود» و «احتمالا زندان رباط‌ کریم زندان نیروی انتظامی است و حکم بازداشتگاه موقتی را دارد».

روزنامه اعتماد همچنین خبر داده که به‌رغم انتشار خبر بازداشت سه تن از بازجویان ستار بهشتی از سوی رسانه‌های نزدیک به جناح حاکم، روز دوشنبه محمد آصفری از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت که «‏بازجویان ستار بهشتی نیز مورد بازخواست قرار گرفته‌اند» اما «با قید وثیقه آزاد هستند».

روزنامه آرمان از قول حسین ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نوشته است که ستار بهشتی «با حکم مقام قضایی برای تکمیل تحقیقات مدتی در اختیار پلیس فتای تهران بزرگ بود» و «چند عنوان اتهام علیه او مطرح بوده ولی تحقیقات هنوز کامل نشده بود»، اما «افشای اتهامات افراد از اختیارات پلیس نیست و در صورت لزوم مقامات قضایی اعلام خواهند کرد».

حسین ساجدی‌نیا بازداشت ستار بهشتی به اتهام وبلاگ‌نویسی را بخشی از «وظیفه» نیروهای تحت امر خود معرفی کرد و گفت که «پلیس فتا حسب وظایف ذاتی خود مسئول رسیدگی به جرائم در فضای مجازی است».

روزنامه خراسان در سرمقاله‌ای با عنوان «باز هم خطای اطلاع‌رسانی مسئولان» نوشته است که «عملکرد غلط آقایان در ماجرای اطلاع‌رسانی دیرهنگام مرگ یک وبلاگ‌نویس در یکی از بازداشتگاه‌های کشور چقدر باعث سوء‌استفاده دشمنان کشور و انقلاب و میدان‌داری بیگانگان در جریان این رویداد شد».

این روزنامه خطاب به مقام‌های مسئول نوشته است که «آیا مردم نامحرمند؟ آیا این مردم از کره یا سرزمین دیگری به این کشور آمده‌اند؟ آیا دین و میهن پشتوانه‌ای محکم‌تر از مردم دارد؟» و «آیا کسی در هر مقام و مسئولیتی و در هر قوه‌ای حق دارد مردم را از اطلاعات و اخبار واقعی، دقیق، به موقع و به هنگام محروم کند؟»

روزنامه خراسان با انتقاد از عملکرد مقام‌های مسئول در جریان پرونده ستار بهشتی و عدم اطلاع‌رسانی در این باره نوشته است که «اگر این مسئولان به این مسائل واقفند و برای پیشگیری از چنین وقایعی اقدامی روشن و عملی انجام نمی‌دهند که خدا به دادشان برسد، و اگر به این ظرایف و دقایق روشن و آشکار آگاهی ندارند چرا بر مسند مسئولیت نشسته‌اند» و «اگر هم مردم را نامحرم و یا سفرکرده از کره و سرزمین دیگری به ایران تصور می‌کنند و خود را به چنین خوابی زده‌اند بعید است چنین آدم‌های خود به خواب‌زده‌ای را بتوان بیدار کرد».

ممنوعیت ورود کامپیو‌تر و لپ‌تاپ به ایران؛ گمرک کالاهای آی‌تی را برگشت زد

روزنامه جهان صنعت گزارش داده است که در پی دستور دولت درباره ممنوعیت ورود کامپیو‌تر و لوازم جانبی آن به ایران «گمرک ایران، کالاهای آی‌تی را برگشت زده است».

مرجان محمدی طی گزارشی در روزنامه جهان صنعت با اشاره به «ممنوعیت واردات در حوزه رایانه توسط دولت» نوشته است که این تصمیم دولت «باعث ایجاد موج عظیمی از نگرانی در فعالان قانونی» شده، چرا که «از زمان انتشار این خبر تاکنون بهای تمامی کالاهای رایانه‌ای و ملحقات آن در کشور به طور چشمگیری افزایش یافته است».

روزنامه جهان صنعت با تاکید بر این که اقدام دولت «به همین جا ختم نشده، بلکه منابع آگاه از برگشت زدن قطعات کامپیوتری از گمرک کشور خبر می‌دهند»، نوشته است که مقام‌های دولتی ممنوع کردن ورود کامپیو‌تر و لپ‌تاپ را «در راستای ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضروری عنوان می‌کنند»، اما «این تصمیم دولت‌مردان می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به جامعه وارد کند».

مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با انتقاد از مصوبه اخیر دولت در خصوص «ممنوعیت موقت واردات انواع کامپیو‌تر به کشور» به روزنامه جهان صنعت گفته است که «افزایش چند برابری قیمت کالای رایانه‌ای» و «دامن زدن به وضعیت قاچاق» از جمله مهم‌ترین تبعات این تصمیم دولت است.

روزنامه جهان صنعت همچنین نوشته است که «امروز دیگر ندانستن زبان و سواد کامپیوتری بی‌سوادی محسوب می‌شود» و از مقام‌های دولتی پرسیده که آیا «کامپیو‌تر، قطعات کامپیوتری و لپ‌تاپ را می‌توان در زمره کالای لوکس دانست؟»

این روزنامه با انتقاد از دستور دولت برای ممنوعیت ورود کامپیو‌تر، لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن به ایران «تحت عنوان ممنوعیت ورود کالای لوکس» نوشته است که «اگر این قانون ۲۰ سال پیش تصویب می‌شد آن قدر تعجب‌آور نبود، چرا که ۲۰ سال پیش شاید می‌شد کامپیو‌تر و لپ‌تاپ را لوکس دانست ولی در حال حاضر لوکس دانستن این کالا‌ها واقعا عجیب به نظر می‌رسد».

تعیین «تاهل» به عنوان «پیش‌شرط» استخدام در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش

روزنامه اعتماد از تعیین «تاهل» به عنوان پیش‌شرط عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها و استخدام در آموزش و پرورش خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، امیرحسین قاضی‌زاده عضو کارگروه تنظیم جمعیت و حمایت از خانواده مجلس درباره «تصویب تاهل به عنوان پیش‌شرط عضو شدن در هیئت ‌علمی دانشگاه‌ها و استخدام معلمان»، گفت که «در کارگروه جمعیت و حمایت از خانواده چهار ماده به تصویب رسید که در رابطه با خدمات برای متأهلین بود و به موجب آن تاهل پیش‌شرط عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها و استخدام به عنوان معلم در آموزش و پرورش خواهد بود».

روزنامه اعتماد این مصوبه «کارگروه تنظیم جمعیت و خانواده مجلس نهم» را از «راهکارهای شتابزده مسئولان برای حل مشکل جمعیت و ازدواج» توصیف کرده و نوشته است که «تدوین چنین سیاستی برای حل بحران ازدواج و جمعیت در شرایطی است که در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین موانع ازدواج در جامعه، مشکلات اقتصادی و بیکاری است».

این روزنامه نوشته است که «درست در شرایطی که انتظار می‌رود مسئولان راه‌ حلی برای مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه تدوین کنند»، مصوبه‌ای تحت عنوان «شرط تاهل» برای استخدام تصویب می‌کنند که «نه تنها مشکل ازدواج را حل نخواهد کرد، بلکه جمعیت بیشتری را که بعد از سال‌ها تحصیل به امید یافتن شغل هستند، از چرخه اشتغال و ازدواج خارج خواهد کرد».
XS
SM
MD
LG