لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

افشاگری شاگردان مصباح یزدی: از اتاق تفتیش عقاید تا اسناد محرمانه


برکناری محمد مرسی و رویدادهای تازه در مصر در شماره پنج‌شنبه روزنامه‌های ایران بازتاب گسترده‌ای داشته است. روزنامه اعتماد در «چاپ دوم» شماره پنج‌شنبه خود از «کودتای سفید ارتش مصر» خبر داده و نوشته است: «سقوط دولت نخستین رئیس‌ جمهور منتخب مصر بسیار آسان‌تر از تصور رخ داد؛ ارتش در پایان اولتیماتوم ۴۸ ساعته خود، هنگامی که دید رئیس‌ جمهور هیچ گام جدی برای پایان دادن به بحران سیاسی مصر برنداشته، تنها راه را در این دید که به خواسته میلیون‌ها مصری تن دهد و مرسی را برکنار کند».

«مرسی به مبارک پیوست» هم تیتر یک چاپ دوم روزنامه شرق است. این روزنامه نوشته است: «در پی افزایش فشار مردم، نظامیان رئیس‌ جمهور مصر را برکنار کردند».

روزنامه کیهان هم در تیتر یک نوشته است: «ضرب‌الاجل ارتیش پایان یافت، تب کودتا بالا گرفت»، و روزنامه قانون ضمن انتشار کاریکاتوری از محمد مرسی و حسنی مبارک در گزارشی با تیتر «مرسی در مسیر مبارک» نوشته است که «ارتش کنترل مصر را در اختیار گرفت».

روزنامه تهران امروز از «افزایش ۱۵۷ درصدی قیمت زمین در تهران» و همچنین افزایش بیش از ۲۸ درصدی متوسط اجاره مسکن در تهران خبر داده است.

روزنامه اعتماد در شماره پنج‌شنبه ضمن انتشار گزارشی درباره «غرق شدن ۶ دانش‌آموز کرجی» در سواحل مازندران خبر داده است که «اردوی مسافرتی نوجوانانی که تحت سرپرستی بسیج دانش‌آموزی به حاشیه دریای خزر رفته بودند، با غرق شدن ۶ تن از آنها در نیمه راه متوقف ماند».

روزنامه قانون از افشاگری محسن غرویان درباره «اتاق تفتیش عقاید در زیر زمین موسسه مصباح یزدی» و تهدید قاسم روانبخش درباره «انتشار فیلم و اسناد علیه غرویان» گزارش داده است. محسن غرویان اما درباره این تهدید گفته است: «مگر موسسه مصباح یزدی سازمان امنیتی است که اسناد شخصی افراد را نگه می‌دارد».

روزنامه جام جم با اشاره به این که پس از «ابلاغ قانون بودجه ۹۲ دولت باید با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، تحقق درآمد ۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی آن را آغاز کند» نوشته است: «بی‌میلی و خودداری دولت از این اقدام، تحقق این درآمد و تامین بودجه پرداخت یارانه نقدی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است».

«افزایش ۱۵۷ درصدی قیمت زمین در تهران»

روزنامه تهران امروز از «افزایش ۱۵۷ درصدی قیمت زمین در تهران» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران «متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۵ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۷۰۰ تومان است که نسبت به فصل قبل ۴۳٫۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۵۷٫۱ درصد افزایش داشته است».

مرکز آمار ایران همچنین اعلام کرده است که «متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران سه میلیون و نهصد و چهار هزار و سیصد تومان بوده است که نسبت به فصل قبل ۱۹٫۰ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷۲٫۶ درصد» گران‌تر شده است.

به نوشته روزنامه تهران امروز، «بنا بر گزارش مرکز آمار ایران متوسط مبلغ اجاره به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای یک مترمربع زیربنای مسکونی نیز ۲۸٫۴ درصد افزایش نشان می‌دهد».

این روزنامه نوشته است که به‌رغم گزارش‌های مرکز آمار ایران که نشان از افزایش قیمت مسکن در طول یک ‌سال گذشته دارد پس از انتخابات ریاست جمهوری «بسیاری امیدوارند که با تغییر دولت، مسکن هم در دولت یازدهم ارزان شود»، اما تاکنون «نشانه‌های اندکی از این کاهش قیمت دیده می‌شود و بازار مسکن نسبت به گذشته بسیار آرام‌تر است».

روزنامه تهران امروز یادآوری کرده است که «مسکن از جمله دغدغه‌های اساسی بسیاری از خانواده‌های ایرانی است و تامین آن در سال‌های اخیر به یکی از اولویت‌های مهم جوانان مبدل شده است».

«غرق شدن ۶ دانش آموز در اردوی تحت نظر بسیج»

روزنامه اعتماد در شماره پنج‌شنبه ضمن انتشار گزارشی درباره «غرق شدن ۶ دانش آموز کرجی» در سواحل مازندران، خبر داده است که «اردوی مسافرتی نوجوانانی که تحت سرپرستی بسیج دانش‌آموزی به حاشیه دریای خزر رفته بودند، با غرق شدن ۶ تن از آنها در نیمه راه متوقف ماند».

روزنامه اعتماد با اشاره به این که «حادثه روز سه‌شنبه در ساحل دریای شهرستان نور» رخ داده است، از قول فرزاد بزرگی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران، نوشته است: «افراد غرق‌شده در قالب یک اردوی ۸۰ نفره دانش‌آموزی از کرج به مازندران آمده بودند، و این دانش‌آموزان در ساحل شهرک پزشکان در منطقه "ایزدشهر" شهرستان نور برای شنا به دریا رفته بودند».

به گفته رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی مازندران، شماری از این دانش‌آموزان برای شنا به دریا رفتند و «زمانی که یکی از این افراد به دلیل آشنا نبودن به فن شنا در حال غرق‌شدن بود، ۹ عضو شرکت‌کننده در این اردو برای نجات دوست خود به دریا رفتند که از این بین ۶ تن غرق شدند و چهار مصدوم این حادثه به بیمارستان خمینی در شهرستان نور منتقل شده‌اند».

روزنامه اعتماد اسامی غرق‌شدگان را «میلاد شیرزاد ۲۵ ساله، رحیم زمانی ۲۴ ساله، حسن رنجبرآزاد ۱۶ ساله، محمد قربانی ۱۷ ساله، رضا پاشایی و حسین رنجبر آزاد» اعلام کرده و نوشته است: «اجساد ۴ تن از غرق‌شدگان که هیچ کدام بیشتر از بیست و پنج سال سن نداشتند توسط امدادگران هلال احمر پیدا شده اما تلاش‌ها برای یافتن اجساد ۲ تن دیگر ادامه دارد».

این روزنامه دانش‌آموزان غرق شده را عضو یک پایگاه بسیج در استان البرز معرفی کرده و نوشته است: «شنیده‌های خبرنگار ما از شهرستان نور حکایت از این دارد که افرادی که در این اردو شرکت داشتند عضو یک پایگاه بسیج در استان البرز بودند و در میان غرق‌شدگان یک روحانی هم حضور داشته است».

روزنامه اعتماد ضمن انتشار «توضیح اداره کل آموزش و پرورش استان البرز» نوشته است: «اداره کل آموزش و پرورش استان البرز اعلام کرد که اردوی مازندران دانش‌آموزی نبوده و هیچ هماهنگی‌ای با آموزش و پرورش صورت نگرفته است».

اداره کل آموزش و پرورش استان البرز با ابراز «تاسف از غرق شدن ۶ تن» تاکید کرده است که «هیچ گروهی از سوی آموزش و پرورش استان البرز و مناطق تابعه به اردوی مازندران اعزام نشده بودند و اردوی مذکور به هیچ‌ وجه دانش‌آموزی و با هماهنگی آموزش و پرورش نبوده است و این اردو توسط یک کانون غیرمرتبط با آموزش و پرورش هماهنگ شده است».

افشاگری شاگردان مصباح یزدی؛ از اتاق تفتیش عقاید تا نگهداری اسناد محرمانه

روزنامه قانون از افشاگری محسن غرویان درباره «اتاق تفتیش عقاید در زیر زمین موسسه مصباح یزدی» و تهدید قاسم روانبخش درباره «انتشار فیلم و اسناد علیه غرویان» گزارش داده است.

به گزارش این روزنامه، «محسن غرویان که خود را از شاگردان گروه ج آیت‌الله مصباح یزدی» می‌داند چند هفته پیش در گفت‌وگویی با ماهنامه نسیم بیداری فاش کرد که دلیل جدایی‌اش از موسسه مصباح یزدی در قم «کارهای خیلی شدید افراطی» بود که در آنجا انجام می‌شد.

به گزارش این روزنامه، محسن غرویان برای نخستین بار فاش کرد که «در زیر زمین» موسسه آموزشی و پژوهشی مصباح یزدی که به نام «موسسه امام خمینی» در قم فعالیت می‌کند «یک اتاق محکمه و اتاق تفتیش عقاید بود و آنجا برخوردهای خیلی غیراخلاقی با افراد می‌کردند، و برخوردها به خاطر مسائل سیاسی و اجتماعی بود».

روزنامه قانون نوشته است که با سپری شدن حدود دو هفته از انتشار این نشریه، افشاگری محسن غرویان با واکنش قاسم روانبخش دیگر شاگرد مصباح یزدی«مواجه شده» است و روانبخش گفته است: «واقعا نمی‌دانم چه سر غرویان آمده و کارش به کجا کشیده شده است که این گونه علیه استاد خود مواضع تند و غیراخلاقی و آن هم بر اساس یک سری مطالب غیر واقعی و بی‌اساس می‌گیرد».

به گزارش این روزنامه، قاسم روانبخش با تاکید بر این که «موسسه نمی‌تواند به‌ خاطر اظهارات بی‌اساس و غیرواقعی یک فرد، رفتار احساسی از خود نشان دهد و اسرار شخصی و محرمانه آن فرد را فاش کند» گفته است: «به نظر می‌آید که اگر به برخی از سخنان محسن غرویان پاسخ داده نشود، وی این رویه غیراخلاقی خود را ادامه دهد و همچنان موجبات تشویش افکار عمومی را فراهم کند.«

قاسم روانبخش در عین حال گفته است: «مسائل درباره آقای غرویان متعدد است که منش اخلاقی و معنوی آیت‌الله مصباح یزدی و رویکرد دینی موسسه به ما اجازه انتشار اسناد در این رابطه را نمی‌دهد»، اما همزمان تهدید کرده است که «اگر آقای غرویان تمایل دارند واقعیت‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد، لطفا رضایت دهند تا برخی اسناد و فیلم‌هایی که از او در موسسه موجود است، در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد».

محسن غرویان اما در واکنش به تهدید قاسم روانبخش با «دروغ خواندن بخشی از اظهارات قاسم روانبخش» به روزنامه قانون گفته است: «اگر مبنای ارزیابی ما سخنان آقای روانبخش باشد، باید این پرسش را مطرح کنیم که مگر موسسه امام خمینی سازمان امنیتی است که اسناد شخصی افراد را نگه می‌دارد».

شاگرد منتقد محمدتقی مصباح یزدی با تاکید بر این که «قاسم روانبخش سخنگوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی نیست و حق ندارد از جانب آن موسسه سخن بگوید»، به تماس خود با یکی از اعضای هیئت رئیسه موسسه محمدتقی مصباح یزدی اشاره کرده و به روزنامه قانون گفته است: «آقای فیاضی با صراحت گفتند که نظرات آقای روانبخش شخصی است و ربطی به این موسسه ندارد».

به نوشته روزنامه قانون، محسن غرویان روز چهارشنبه نیز با انتشار بیانیه‌ای افشاگری قبلی خود را «تعدیل» کرد و گفت: «برخوردهای صورت گرفته در زیر زمین موسسه مصباح یزدی توام با بداخلاقی و پرخاشگری بود، اما در حد دادگاه تفتیش عقاید نبود و مقصود اصلی در آن مصاحبه از رفتارهای غیراخلاقی، بیان برخی تندروی‌های سیاسی بوده و هیچ منظور دیگری نداشته‌ام».

محسن غرویان با انتقاد از رسانه‌ها گفته است: «برخی سایت‌های ضد انقلاب با تیترها و عناوین کذب و جعلی، از مصاحبه این‌جانب سوء استفاده کرده‌اند».

روزنامه قانون نوشته است که محمدتقی مصباح یزدی دیگر «آن برو بیای گذشته را ندارد و شاید به همین دلیل است که از محمد یزدی پابه سن گذاشته تا محسن غرویان جوان زبان به انتقاد و اعتراض از او پرداخته‌اند».

این روزنامه با اشاره به این که «این انتقادات زمینه‌ساز قداست‌زدایی از فردی است که برای دهه‌های متمادی شاگردان زیادی را تربیت کرد» یادآوری کرده است که «برخی از موثرترین چهره‌های امنیتی و قضایی سه دهه گذشته از تربیت‌یافتگان مکتب حقانی و از شاگردان محمدتقی مصباح یزدی هستند».

بلاتکلیفی قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۲

روزنامه جام جم در شماره پنج‌شنبه با اشاره به این که پس از «ابلاغ قانون بودجه ۹۲ دولت باید با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، تحقق درآمد ۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی آن را آغاز کند» نوشته است: «بی‌میلی و خودداری دولت از این اقدام، تحقق این درآمد و تامین بودجه پرداخت یارانه نقدی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است».

به نوشته این روزنامه، «دولت ناگزیر باید برای تامین بخش بزرگی از درآمد هدفمندی، به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام کند، حال آن که با گذشت سه ماه و نیم از سال نه تنها اقدامی دراین باره صورت نگرفته، بلکه دولت رسما از این کار سرباز می‌زند».

جام جم ضمن تاکید بر این که «در قانون بودجه درباره رقم افزایش قیمت و اعمال آن بر نوع حامل انرژی حکم روشنی نداشته و آن را به دولت واگذار کرده است» نوشته است که دولت در اظهارنظرهای مختلفی «به کل و از پایه و اساس با هر گونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت می‌کند».

این روزنامه از جمله به اظهارات روز چهارشنبه رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت اشاره کرده و از قول او نوشته است: «افزایش قیمت حامل‌های انرژی به مصلحت نیست و آن چه در بودجه آمده پیش‌بینی برای چگونگی تامین منابع است و به نظر نمی‌رسد، دولت بپذیرد که شوک قیمتی ۴۰ درصدی وارد کند بدون این که آثار مثبتی برای جامعه داشته باشد».

روزنامه جام جم در عین حال از قول «کارشناسان اقتصادی» نوشته است: «اگر بنا بر مخالفت دولت با این حکم قانونی بودجه باشد، نتایج حاصله به گونه‌ای خواهد بود که تامین درآمد و دست‌کم اضافه درآمد ذکر شده در بودجه برای هدفمندی یارانه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت و معلوم نیست دولت از چه محلی قرار است بودجه پرداخت یارانه نقدی و سهم بخش بهداشت، درمان و تولید را از این درآمد تامین کند».

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم نیز به این روزنامه گفته است: «در ماه‌های آینده شاهد کسری مجدد در اعتبارات لازم برای اجرای این قانون خواهیم بود که با توجه به تجربه قبلی، می‌تواند زمینه‌ساز تکرار تخلفات گذشته توسط دولت دهم و ایجاد مشکلات جدی برای دولت یازدهم باشد».

روزنامه جام جم از قول جعفر قادری نوشته است: «دولت جدید باید برای ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها لایحه اصلاحیه‌ای به مجلس بدهد تا در مورد تامین منابع لازم برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در ماه‌های آینده تصمیم‌گیری شود».
XS
SM
MD
LG