لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

کیهان: توهین به پیامبر اسلام، فرصت برای جمهوری اسلامی


روزنامه‌های کیهان و جام جم ضمن انتشار واکنش علی خامنه‌ای به انتشار فیلم «بی‌گناهی مسلمانان»، خواهان استفاده جمهوری اسلامی از اعتراضات مسلمانان برای «گسترش آمریکاستیزی» شده‌اند.

روزنامه‌های شرق و آرمان اما طی یادداشت‌هایی حملات «خشونت‌آمیز به سفارتخانه‌ها» و کشتار دیپلمات‌های آمریکایی را رد کرده و خواهان «دفاع منطقی» و «قانونی» از مقدسات اسلامی شده‌اند.

روزنامه‌های جهان صنعت، جام جم و دنیای اقتصاد از «وعده» تازه و البته چندین باره دولت برای «کنترل بازار ارز» و «مهار قیمت دلار» پس از کاهش ۲۰ درصدی پول ملی ایران طی ۳ روز گزارش داده‌اند.

روزنامه آرمان از قول مهدی مطهرنیا کار‌شناس بین‌الملل نوشته است که اهمیت «تصویب قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی» در رای «مثبت روسیه و چین» و «اجماع کشورهای ۵+۱» است.

در صفحات فرهنگی روزنامه‌ها اما روزنامه اعتماد به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت فرهاد مهراد در ویژه‌نامه‌ای دو صفحه‌ای گفت‌و‌گویی با پوران گلفام، همسر فرهاد، درباره سال‌های آخر زندگی این هنرمند منتشر کرده و نیز یادداشت‌هایی از ناصر مسعودی، عباس صفاری، پیمان برنجی و علی مسعودنیا درباره فرهاد مهراد چاپ کرده است.

در میان اخبار و گزارش‌های ورزشی نیز حجت‌الله اکبرآبادی در یادداشتی در روزنامه جام جم تاکید کرده که «ﺑــﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺑﺎﺧﺖ ﺗﺤﻘﻴﺮﺁﻣﻴــﺰ تیم ملی فوتبال ایران ﺑﻪ ﻟﺒﻨﺎﻥ» ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ‌ﻫﺎ ﺑﺮﺍی ﺑﺮﻛﻨﺎﺭی ﻛﺎﺭﻟﻮﺱ ﻛی‌ﺮوﺵ ﺳﺮﻣﺮﺑی ﭘﺮﺗﻐﺎﻟی ﺗﻴﻢ ﻣﻠی ﺑﺎﻻ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

«توهین به پیامبر اسلام»، «فرصتی» برای جمهوری اسلامی

روزنامه کیهان در سرمقاله شماره شنبه اوج گرفتن اعتراضات به انتشار فیلمی که آن را حاوی «توهین به پیامبر اسلام» خوانده را «فرصتی برای جمهوری اسلامی» توصیف کرده است.

کیهان در تیتر یک شماره شنبه از قول علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشته است که «صهیونیسم و دولت آمریکا متهم ردیف اول» اهانت به پیامبر اسلام هستند و خواهان مجازات «عاملان» انتشار فیلم «بی‌گناهی مسلمانان» از سوی دولت آمریکا شده و این فیلم را اهانت به پیامبر اسلام توصیف کرده است.

این روزنامه که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود همچنین در سرمقاله شماره بیست و پنجم شهریورماه با تاکید بر این که «مسلمانان نباید تنها به یک راه بیندیشند» نوشته است که «واکنش اجتماعی مسلمانان که این روز‌ها در جای جای جهان اسلام به چشم می‌خورد بسیار لازم است» و «این واکنش اجتماعی باید با اقدامات برنامه‌ریزی شده و منسجم در سطوح کشور‌ها تکمیل شود تا اهانت به مقدسات اسلامی ریشه‌کن شود».

کیهان همچنین نوشته است که در بین ماجرای اعتراض به این فیلم که آن را «هجمه و هتک برنامه‌ریزی شده علیه مقدس‌ترین و نورانی‌ترین چهره میان مقدسات عالم» توصیف کرده، خواهان استفاده جمهوری اسلامی از موقعیت فعلی برای ارتباط با گروه‌های اسلامی در کشورهای مختلف شده، و نوشته است که «جمهوری اسلامی می‌تواند نقش ویژه‌ای ایفا کند و از ظرفیت به میدان آمده موجود برای ایجاد ارتباط فعال بین مراکز و گروه‌های اسلامی برای در میدان نگه داشتن آن تا رسیدن به نتیجه استفاده کند».

مهدی فضائلی از چهره‌های رسانه‌ای جناح حاکم نیز طی یادداشتی در روزنامه جام جم با تیتر «آمریکاستیزی، خشمی مقدس» از فیلم «بی‌گناهی مسلمانان» به عنوان «فیلم اهانت‌آمیز و شنیع درباره پیامبر» نام برده و نوشته است که «آن چه این روز‌ها در کشورهای اسلامی شاهد هستیم چهره جدیدی از «آمریکاستیزی» است که «در گذشته کمتر شاهد آن بوده‌ایم» و «حمله و به آتش کشیدن سفارتخانه‌های آمریکا و حتی حمله و کشتن کارکنان سفارت آمریکا، بیانگر خشم غیرقابل کنترل و «مقدس» مسلمانان علیه آمریکاست».

سرمقاله‌نویس روزنامه جام جم مدعی شده است که این فیلم «فیلمی آمریکایی است که با حمایت صهیونیست‌ها ساخته شده و در هالیوود به نمایش درآمد و سپس خلاصه آن در فضای مجازی منتشر شده است».

این در حالی است که روزنامه جام جم در یادداشت دیگری با عنوان «چه کسی فیلم موهن را ساخت؟» تاکید کرده که بازنده این فیلم احتمالا «شخص پنجاه و پنج ساله از مسیحیان قبطی مصری» و البته ساکن «کالیفرنیا» است و نوشته است که «فیلم «بی‌گناهی مسلمانان» یک فیلم غیرحرفه‌ای، بدساخت و فاقد ارزش هنری» است که «انتشار بخشی از آن در یوتیوب که ظاهرا توسط سازنده به منظور تبلیغ فیلم صورت گرفت، باعث برگزاری تظاهراتی در مصر و لیبی شده است».

روزنامه شرق گزارش داده است که همزمان با هجوم معترضان به سفارت آمریکا در برخی کشورهای اسلامی، وزیر خارجه آمریکا این فیلم را «مشمئزکننده» خواند و تاکید کرد که این ویدیو «هیچ ارتباطی با دولت آمریکا ندارد».

توصیه به «دفاع منطقی» از مقدسات اسلامی با «پرهیز از خشونت»

رسول منتجب‌نیا در سرمقاله شرق بر «الزامات دفاع منطقی» از اسلام و مقدسات اسلامی تاکید کرده و نوشته است که «اکثر موارد، اقدامات توهین‌آمیز این‌چنینی معلول اسلام‌هراسی» است که در سال‌های اخیر به صورت گسترده‌ای در جهان به وجود آمده است» و «از عوامل دیگر، وجود برخی از برداشت‌ها و نگرش‌های خشن و ضد انسانی است که امروزه به نام اسلام در نقاط مختلف جهان رواج پیدا کرده است، تفکراتی نظیر طالبانیسم، وهابیت و دیدگاه‌های سلفی».

سرمقاله‌نویس شرق نوشته است که «اگر عکس‌العمل تند از سوی مسلمانان ارایه شود مانند تخریب و آدمکشی احساسی، در ‌‌نهایت به نفع دشمنان خواهد بود و برنامه‌های آنها را اجرا می‌کند» و تاکید کرده که «بدیهی است که برنامه‌های ما باید حساب‌شده، منطقی، عاقلانه و قابل قبول باشد» و «جاذبه‌های اسلام را با اعمال‌مان نشان دهیم و مانع رشد پروژه اسلام‌هراسی غرب شویم».

رسول منتجب‌نیا در عین حال از دولت‌های اسلامی خواسته در جریان «چنین رخدادهایی افراد خودسر را کنترل کنند» و «مانع آن شوند که اقدامات آنها به منافع ملی و بین‌المللی کشورهای اسلامی ضربه وارد کند».

محمدتقی فاضل میبدی نیز در سرمقاله روزنامه آرمان درباره «آزادی و توهین به مقدسات دینی و راه مقابله با آن» نوشته است که «هدف از ساختن چنین فیلمی» آن ‌گونه که از قرائن پیداست «ایجاد اختلاف بیشتر میان ادیان، به‌ویژه میان اسلام و مسیحیت» و «شعله‌ور ساختن آتش جنگ در خاورمیانه» است.

این روحانی نزدیک به اصلاح‌طلبان نوشته است که «ای کاش در قوانین آمریکا و سایر ممالک غربی، آزادی قلم، بیان و هنر تا آنجا پیش نمی‌رفت که به مقدسات ادیان توهین شود و قلب میلیون‌ها مسلمان را آزرده سازد»، هرچند «ممکن است بگویند مسلمانان باید تحمل خود را بالا ببرند و این‌ها را برتابند»، اما «چنین پاسخی پذیرفتنی نیست» و «آن چه پذیرفتنی است نقد گزاره‌های دینی است که در جهان فرهنگ صورت می‌گیرد و کتاب‌های زیادی در این راه منتشر می‌شود، اما توهین و مسخره کردن بنیادهای مذهبی که با فطرت آدمیان سرشته گشته قابل دفاع نیست».

محمدتقی فاضل میبدی در عین حال تاکید کرده است که «پرسش مهم‌تری که در اینجا مطرح است این که دنیای اسلام چگونه باید با این پدیده شوم برخورد کند؟» و با رد حمله به سفارتخانه‌ها و کشتار دپیلمات‌های آمریکایی در لیبی پرسیده که «آیا حرکتی که در لیبی، یمن و برخی کشورهای دیگر صورت گرفت و سفارت کشوری تخریب شد و چند نفر از کارمندان سفارت آمریکا که در ایجاد این پدیده ضدانسانی هیچ نقشی نداشتند و کشته شدند، از لحاظ شرعی و قانونی کار درست و قابل توجیه است؟»

محمدتقی فاضل میبدی همچنین نوشته است که «اگر برای حفظ حریم پیامبر اسلام حرکتی از خود نشان می‌دهیم، باید آن حرکت نیز در راستای حفظ تعالیم اسلامی صورت بگیرد»، و از «دولت‌های اسلامی» خواسته تا «با حفظ اتحاد» برای «وارد کردن فشار بیشتر بر برخی دولت‌های غربی که در کشورشان این توهین‌ها صورت می‌گیرد» برای چوگیری از «توهین به مقدسات» تلاش کنند.

او همچنن تاکید کرده است که «فقهای بزرگ اسلام» هم «باید در کنار محکوم کردن توهین به مقدسات دینی» خواهان «برخورد قانونی» با سازنده این فیلم و دیگر توهین‌کنندگان به مقدسات اسلامی شوند.

کاهش ۲۰ درصدی پول ملی ایران طی ۳ روز، وعده دولت برای «سامان‌دهی بازار ارز»

روزنامه‌های جهان صنعت، جام جم و دنیای اقتصاد از «وعده» تازه و البته چندین باره دولت برای «کنترل بازار ارز» و «مهار قیمت دلار» خبر داده‌اند.

روزنامه جهان صنعت گزارش داده که «محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی که تاکنون وعده‌های فراوانی برای کنترل بازار ارز مطرح کرده اما هیچ‌ کدام از این وعده‌ها به نتیجه نرسیده است» بار دیگر «وعده ساماندهی فوری بازار ارز» را داد و گفت که «دولت و بانک مرکزی به دنبال سامان‌دهی سریع بازار ارز هستند».

به نوشته این روزنامه، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در حالی از «تصمیم ویژه دولت برای مهار نرخ ارز و سامان‌دهی فوری بازار» خبر می‌دهد که «تقریبا کار از کار گذشته و بهای دلار به حد نهایی خود رسیده است».

روزنامه جهان صنعت یادآوری کرده است که «در هفته‌ای که گذشت بهای دلار رکورد تاریخی خود» را با عبور از ۲۷۰۰ تومان «به ثبت رساند و مجلس و دولت که مدت‌هاست طرحی یا اقدامی برای کنترل بازار آشفته ارز نداشتند را به صرافت انداخت تا چاره‌ای بیندیشند».

روزنامه جام جم نیز از قول شمس‌الدین حسینی ﻭﺯﻳﺮ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ از «افزایش ﻋﺮﺿﻪ ﺍﺭﺯ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ» خبر داده و نوشته است که پس از آن که «ریال ﺍﻳﺮﺍﻥ» ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ «ﺣﺪﻭﺩ ۲۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺭﺯﺵ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﺭﺯﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﺑﻴﻦ‌ﺍﻟﻤﻠﻠی ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩ»، حالا شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد از احتمال عرضه ارز به بازار خبر داده است.

این روزنامه از قول وزیر اقتصاد نوشته است که «با درنظر گرفتن این ملاحظه در ماه‌ شهریور، چشم‌انداز ما برای درآمدهای ارزی بهتر شده است» و ادامه داده است که «حجم ارزی را که می‌توانیم تخصیص دهیم، فرا‌تر از کالاهای اساسی خواهد بود» و به همین دلیل دولت عرضه ارز و دلار به بازار را افزایش خواهد داد.

روزنامه جام جم اما از «برنامه‌های جدید» دولت به عنوان «مُسکن موقت» یاد کرده و نوشته است که «کار‌شناسان برنامه‌های جدید دولت و بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را مُسکنی موقت می‌دانند که با گذشت زمان بی‌اثر خواهد شد، به‌ویژه آن ‌که هنوز اطلاعات دقیقی از جزئیات این برنامه اعلام نشده و مقام‌های مسئول صرفا به بیان کلیات بسنده کرده‌اند».

روزنامه دنیای اقتصاد نیز ضمن انتشار گزارشی از اظهارات وزیر اقتصاد و نیز رئیس کل بانک مرکزی درباره طرح دولت برای «مهار دلار با افزایش عرضه»، از قول فرمانده نیروی انتظامی نیز نوشته است که «مشکلات بازار طلا و ارز مهم‌ترین چالش ماست».

به نوشته این روزنامه، اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی گفته است که «هجوم نوسانات قیمتی که در بازار عرضه و تقاضا ایجاد شد موجب تحت تاثیر قرارگیری افکار عمومی و ایجاد التهاب از سوی برخی رسانه‌های خارجی در کشور شده است که مردم را ترغیب به نگهداری از این دو کالا در منازل کرده است».

فرمانده نیروی انتظامی در عین حال گفته است که «به دنبال اقدام مردم، ‌بیشتر سرقت‌های صورت گرفته در کشور در راستای طلا و ارز است» و تاکید کرده است که «این سرقت‌ها آمار بالایی ندارند، اما به عنوان یک نگرانی برای مردم تبدیل شده است».

اهمیت رای «مثبت روسیه و چین» به «قطعنامه شورای حکام»

روزنامه آرمان از قول مهدی مطهرنیا کار‌شناس بین‌الملل نوشته است که اهمیت «تصویب قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی» در رای «مثبت روسیه و چین» به این قطعنامه است.

این روزنامه نوشته است که «۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کردند» و از این میان «تنها رای ۴ کشور بود که مانع از به تصویب رسیدن قطعنامه با اجماع همه اعضا شد. تونس، اکوادور و مصر به این قطعنامه رای ممتنع و کوبا نیز رای منفی داد».

آرمان تاکید کرده که «ادعای ۳۱ کشور از میان این کشور‌ها از جمله روسیه و چین» این است که «عمل نکردن ایران به درخواست‌های بین‌المللی برای محدود کردن برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم و عدم رفع نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص برنامه‌های هسته‌ای اسباب نگرانی ‌است».

روزنامه آرمان به نقل از مهدی مطهرنیا که او را «کار‌شناس بین‌الملل» معرفی کرده نوشته است که «کاربرد دانش‌واژه قطعنامه، آن هم قطعنامه‌ای که از داخل گروه کشورهای ۱+۵» و «در حالت اجماع میان گروه ۱+۵ صادر شده» از «اهمیتی جدی» برخوردار است».

مهدی مطهرنیا همچنین گفته است که «در این قطعنامه چین و روسیه هم شرکت کردند و با حضور این‌ کشور‌ها، قطعنامه ضدایرانی به تصویب رسید، پس باید بگوییم آن چه که بیش از تعداد آرای ممتنع و یک رای مخالف کوبا از اهمیت برخوردار است، تصویب قطعنامه در شورای حکام با تلاش کشورهای ۱+۵ علیه جمهوری اسلامی ایران است».

این کار‌شناس روابط بین‌الملل همچنین نقش کشورهای عدم تعهد یا «نم» برای حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را «تبلیغاتی» توصیف کرده و گفته است که «آن چه نم درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام می‌کند، بیشتر برد رسانه‌ای دارد تا عینیت اجرایی و عملی».

علی مطهرنیا درباره موقعیت فعلی جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای و اهمیت موضوع «پارچین» در این پرونده گفته است که «مطلب اساسی این است که اگر ایران اجازه بازدید از پارچین را برای بار دیگر صادر کند، در فضایی قرار می‌گیرد که پروتکل الحاقی را در آن زمان به‌ طور غیرمستقیم پذیرفته بود» و این در حالی است که جمهوری اسلامی «موضع‌گیری‌هایی را در چند‌ ساله اخیر داشته است که به هیچ وجه بازدید از مناطق نظامی خود را نخواهد پذیرفت».

روزنامه آرمان از قول علی مطهرنیا تاکید کرده است که «قبول کردن ایران در خصوص بازدید از پارچین، راه را برای پذیرش پروتکل الحاقی در چارچوب معین آن در آینده باز خواهد کرد.»

علی مطهرنیا در عین حال به طور ضمنی به موقعیت دشوار جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای اشاره کرده و نوشته است که «بی‌تردید پذیرش بازدید از پارچین، مقدمه‌ای خواهد بود برای پذیرش بازدید از نقاط نظامی و امنیتی دیگر در چارچوب جغرافیای ایران»، اما «عدم پذیرش آن نیز برابر شده با تحمیل تحریم‌های چند لایه دیگر» و به همین دلیل «می‌توانیم بگوییم بازدید از پارچین، بازی شطرنجی با پرونده هسته‌ای ایران است».
XS
SM
MD
LG